DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by playforstacks »

GuidoB wrote:
Per saldo concludeer ik dat de KNDB overhoudt aan de subsidie. Hoeveel het precies is, valt niet helemaal uit de cijfers te halen. Maar dat is ook niet het doel van de resultatenrekening.
Mijn Conclusie na bestudering van de cijfers (langer dan die 5 minuten van jou): ondanks de enorme bedragen subsidie voor topsport gaat vrijwel al het KNDB geld op aan kosten die gemaakt moeten worden voor de Topsportsubsidie dan wel topsportkosten.
mijn dagelijkse bezigheden bestaan nu al een tijdje uit het analyseren van (de financiën) van bedrijven. Hetzelfde heb ik met de informatie die mij beschikbaar is vanuit de KNDB natuurlijk ook gedaan. Ik durf zelf wel te beweren dat de KNDB nog maar een klein duwtje nodig heeft en de bond zal op een faillissement afkoersen.

Het kleine duwtje zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
-enkele provincies of clubs willen niet meer bij de KNDB horen hierdoor staan er minder KNDB leden op de teller (minder subsidie) en minder contributie inkomsten.

-Het BTW tarief voor dammen wordt ingevoerd

-Binnenkort worden kansspelen gelegaliseerd dit zal nieuwe partijen op de markt brengen die zich niet automatisch zullen verbinden met het "goede" doel NOC NSF (zoals alle loterijen nu wel doen). De subsidie inkomsten zullen daardoor teruglopen maar er is weinig ruimte om in de "vaste" kosten van de KNDB meer te snijden, alles is al weggesneden of een verdienmodel van gemaakt (zoals nationale competitie)

- Arbeidsconflicten binnen de KNDB, de keerzijde hiervan is als dit voorkomen zal worden zullen de medewerkers er alles aan doen om zelf werk te behouden. linksom of rechtsom zal dit mogelijk het duwtje geven dus

-de KNDB staat in verleden garant voor zeer riskante subsidieaanvragen voor grote toernooien als WK match en EK dammen. de handtekeningen worden door de directeur vlotjes gezet. Mocht het keertje mis gaan kan het zo maar gebeuren dat de schade (terecht) wordt verhaalt op de KNDB.

Dat er een duwtje gaat komen staat voor mij wel vast (als het regent zul je nooit helemaal droog thuis aankomen). Het bestuur en de KNDB zal zeggen dat ze daar toch echt niks aan konden doen. Mijn mening is dat er al zo'n 4 besturen onvoldoende oog hebben gehad om de KNDB weerbaar te maken tegen zulke duwtjes, integendeel het wordt alleen nog maar erger lijkt het.

Maar goed Guido jij mag van mij best geloven dat de KNDB geld verdient aan topsport hoor. ik wacht rustig af tot over tijdje de hel losbarst en de Dieter's ben's en Guido's zich opeens gaan realiseren dat ze al die jaren in een illusie hadden gezeten. Jammer want met simpele logica zouden ze hun ideeën zo onderuit kunnen halen. De KNDB maakt amper kosten voor breedtesport maar het geld is wel elk jaar op, rara hoe kan dat?

Dat jullie je gesteund voelen door de financiële cijfers die de KNDB presenteert (en de manier waarop) kan ik dan wel begrijpen. Zeer ondoorzichtig maar dat verbaast mij niet aangezien de mensen die deze maken , Veenendaal onder leiding van de directeur, er ook een groot belang bij hebben om de organisatie een topsportbond te houden. Daardoor hebben deze partijen namelijk überhaupt bestaansrecht binnen de KNDB.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Dieter wrote:Vraag me werkelijk en oprecht af wat Henk en Thijs eigenlijk willen met de KNDB. Wat het ook is, dit forum is niet de juiste plaats denk ik ga dan op het pluche zitten en doe je ding. Het zinloze langs elkaar discussiëren hier is verschrikkelijk veel nutteloze negatieve energie die anderen ook tot wanhoop brengt.
Wat dit laatste betreft, heb je zeker een punt Dieter. Het niveau van discussiëren is vreselijk laag. En het erge is dat het om bondsraadsleden, provinciale bestuurders e.d. gaat. Dat zou het kader van de bond moeten zijn.

Met de KNDB wil ik niet zoveel, zeker niet op het pluche zitten. Dan zou er enig perspectief moeten zijn op een cultuurverandering. Jij ziet toch ook dat de damwereld ernstig uit de pas loopt met de rest van de samenleving? Hoewel ik denk, in alle eerlijkheid, dat jij evenmin als de meeste andere dammers doordrongen bent van het feit dat verandering noodzakelijk is en we daar al veel te laat mee zijn. Limburg telt nog zo'n 100 KNDB-leden. Niet erg veel.

Ondertussen vermaken de weinige overgebleven dammers zich prima met de vele toernooien die er zijn. Zoals het mooie toernooi in Brunssum dat jij organiseert. Maar de bond zit in zwaar weer. Minder leden, minder contributie, subsidies komen onder druk te staan. Dan krijg je onvermijdelijk discussie over de verdeling van de schaarse middelen. Ook de positie van de betaalde krachten komt onder druk. Dit alles kon je twintig, dertig jaar geleden zien aankomen. De vernieuwing gaat niet van de bond komen. Je ziet plaatselijk en regionaal hier en daar leuke initiatieven. Ondertussen is het werven van leden in die contreien wel problematisch. Dat is het lastige. De bond zorgt in grote mate voor het negatieve imago van het damspel.

Daarom blijft kritiek en aangeven hoe het beter kan, heel veel beter, belangrijk.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Henk de Witt wrote:
Wat dit laatste betreft, heb je zeker een punt Dieter. Het niveau van discussiëren is vreselijk laag. En het erge is dat het om bondsraadsleden, provinciale bestuurders e.d. gaat. Dat zou het kader van de bond moeten zijn.[/quote]
Henk, je doet Thijs veel te kort. Zijn stijl kan je niet bevallen, maar hij is vreselijk betrokken bij een gezond "damcultuur". En reken maar dat zijn analyses goed zijn. Beter dan die van overigens ook bevlogen dammers die de cijfers niet beweren te hebben of er totaal geen verstand van hebben. Ga er maar van uit, dat de boekhouding van de KNDB als boekhouding klopt. Maar de meerjarige langdurige financiële verplichtingen bij een qua ledental krimpende dambond leiden tot beperkte mogelijkheden tot aanvalsplannen bedoeld om tot extra leden te komen. En ik zou het zonde vinden als bevlogen dammers uit de Bondsraad vertrekken terwijl er daar al genoeg gezapigheid is en als applausmachine voor het Bestuur -welk dan ook- dient.
Als het goed is komt er op de agenda van de komende Bondsraad een notitie tot een "beter" functioneren van de Bondsraad. Ben benieuwd wat een werkgroep die door het Bestuur met in stemming van de Bondsraad is ingesteld gaat voorstellen over een effectievere Bondsraad. Het Bestuur zal de voorstellen rechtstreeks ter discussie aan de Bondsraad voorleggen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Image
In Zuid-Holland doet Denk en Zet Hardinxveld weer mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 20 juni: 1517 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 15 juni 2018: 10.517
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

Aantal deelnemende clubs in Nederland en België: 74
Aantal deelnemende provinciale bonden in Nederland: 6
Aantal deelnemende basisscholen in Nederland: 11
Aantal deelnemende organisaties en stichtingen:5
Aantal deelnemende damliefhebbers: 35

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damz.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Image
In Noord-Holland doet Jean Marc Ndjofang in Amsterdam mee met de DamZ! DamSet.

Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 20 juni: 1617 bevestigd
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 20 juni 2018: 10.617
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

Aantal deelnemende clubs in Nederland en België: 74
Aantal deelnemende provinciale bonden in Nederland: 6
Aantal deelnemende basisscholen in Nederland: 11
Aantal deelnemende organisaties en stichtingen:5
Aantal deelnemende damliefhebbers: 36

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damz.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juli via damsets@damz.nl of 06-28646010 (Marcel Kosters).
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 22, 2018 13:07, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
playforstacks

Post by playforstacks »

in 2019 zal voor elk lid boven de 1500 leden een bedrag van 8.75 subsidie worden gevangen met betrekking tot basis financiering (algemeen functioneren). Het minimale bedrag van afdracht voor een lid is 5 euro.

Haha wat een bond is de KNDB toch. Op alle fronten liegen en bedriegen en een puinhoop van maken. Maar je hoeft toch geen genie te zijn om te zien dat je hier wel vrij makkelijk wat mee kan gaan doen....

5 euro voor een Damz bordjes voor nieuwe leden! en je krijgt er een gratis KNDB lidmaatschap bij via het speciale DAMZ-lidmaatschap.
Of om het wel correct te houden wordt DAMZ-lid! en krijg geen damspel maar een eigen Damz bordje alles voor 5 euro!
Krijgen deze leden , in tegenstelling tot echte KNDB leden, tenminste wel waar voor hun geld.

dan verdien je als bond dus 10.75 euro (5+8.75-3 bordje) per lid!
stel je hebt 500 Damz leden heb je toch maar mooi 5k+ om eindelijk die damz site goed te laten runnen. win-win-win

Dan gaat de damz site goed draaien en maak je daar een mogelijkheid om online DAMZ-lid te worden inclusief toe sturing van een DAMZ bordje! WIN-win-win-win
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:Maar goed Guido jij mag van mij best geloven dat de KNDB geld verdient aan topsport hoor.
Correctie, ik heb geschreven dat de KNDB per saldo geld verdient aan de NOC*NSF subsidie. Daarmee financieren ze een deel van de algemene middelen die nodig zijn om de dambond draaiende te houden. Jij beweert dat je mee meebetaalt aan het salaris van Johan Krajenbrink (je grote angstbeeld), ik beweer dat hij per saldo meer binnen haalt dan hij kost.

Ik zou niet weten wat topsport precies is. Jij bedoelt daar vast iets anders mee dan het KNDB bestuur en beide definities zijn niet erg interessant.

Verder is je analyse van de KNDB verre van origineel. Het is een situatie waarin heel veel sportverenigingen en -bonden zich bevinden. Ze zijn afhankelijk van inkomsten van derden, die sneller kunnen fluctueren dan hun uitgaven. Klein en onbelangrijk voorbeeld: als de helft van de leden weglopen, heeft een voetbalclub ook een probleem met trainers met meerjarige contracten en een voor 10 jaar gehuurd sportcomplex. Bonden proberen minder kwetsbaar te worden door meerdere inkomstenbronnen aan te boren. Voetbal wordt gemarket als een product dat sponsors aantrekt, ook op amateur niveau lukt dat goed. De skibond verkoopt verzekeringen. Je kent vast nog meer voorbeelden. Als je iets weet wat voor het dammen gaat werken, is dat heel erg welkom.
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:in 2019 zal voor elk lid boven de 1500 leden een bedrag van 8.75 subsidie worden gevangen met betrekking tot basis financiering (algemeen functioneren). Het minimale bedrag van afdracht voor een lid is 5 euro.

Haha wat een bond is de KNDB toch. Op alle fronten liegen en bedriegen en een puinhoop van maken. Maar je hoeft toch geen genie te zijn om te zien dat je hier wel vrij makkelijk wat mee kan gaan doen....

5 euro voor een Damz bordjes voor nieuwe leden! en je krijgt er een gratis KNDB lidmaatschap bij via het speciale DAMZ-lidmaatschap.
Of om het wel correct te houden wordt DAMZ-lid! en krijg geen damspel maar een eigen Damz bordje alles voor 5 euro!
Krijgen deze leden , in tegenstelling tot echte KNDB leden, tenminste wel waar voor hun geld.

dan verdien je als bond dus 10.75 euro (5+8.75-3 bordje) per lid!
stel je hebt 500 Damz leden heb je toch maar mooi 5k+ om eindelijk die damz site goed te laten runnen. win-win-win

Dan gaat de damz site goed draaien en maak je daar een mogelijkheid om online DAMZ-lid te worden inclusief toe sturing van een DAMZ bordje! WIN-win-win-win
Om iemand lid te kunnen maken, heb je zijn of haar persoonlijke gegevens nodig. Je moet die 500 mensen nog wel zo gek krijgen dat ze je die willen geven. En dat ze toestemming geven om hen lid te maken. Pas als dat lukt, is het een goed idee.

Maar puur financieel klopt het plaatje helemaal. Als de bedragen die je noemt, kloppen.
GuidoB

Post by GuidoB »

Frans de Jonge wrote:Als het goed is komt er op de agenda van de komende Bondsraad een notitie tot een "beter" functioneren van de Bondsraad. Ben benieuwd wat een werkgroep die door het Bestuur met in stemming van de Bondsraad is ingesteld gaat voorstellen over een effectievere Bondsraad. Het Bestuur zal de voorstellen rechtstreeks ter discussie aan de Bondsraad voorleggen.
Ik heb de instelling van deze commissie even gemist. Ik zit er ook niet meer zo dicht bovenop. Wat was precies de opdracht? Effectiever in welke zin? Blijft het bij een notitie, of is het de bedoeling dat er voor de volgende vergadering ook voorstellen komen voor de bondsraad vanaf 2019?
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

GuidoB wrote: Om iemand lid te kunnen maken, heb je zijn of haar persoonlijke gegevens nodig. Je moet die 500 mensen nog wel zo gek krijgen dat ze je die willen geven. En dat ze toestemming geven om hen lid te maken...
Hoe kan ik controleren of de KNDB niet stiekem mijn gegevens gebruikt?
Flow with the Go
GuidoB

Post by GuidoB »

Klaas van der Laan wrote:Hoe kan ik controleren of de KNDB niet stiekem mijn gegevens gebruikt?
Door ze dat te vragen. Maar dan is het niet stiekem meer...
playforstacks

Post by playforstacks »

Klaas van der Laan wrote:
GuidoB wrote: Om iemand lid te kunnen maken, heb je zijn of haar persoonlijke gegevens nodig. Je moet die 500 mensen nog wel zo gek krijgen dat ze je die willen geven. En dat ze toestemming geven om hen lid te maken...
Hoe kan ik controleren of de KNDB niet stiekem mijn gegevens gebruikt?
Het kan zelfs zo zijn dat ze niet je gegevens (volledig) hebben maar je wel als lid staat. Elke bond mag namelijk 10% van het ledenaantal zonder volledigheid qua gegevens opgeven om zo meer subsidie binnen te halen.
Ik haal zelf al genoeg lijken uit de kast die extreem stinken dus laat ik mij verder maar niet uit hoe ik denk dat de KNDB hier mee om gaat...
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:Als het goed is komt er op de agenda van de komende Bondsraad een notitie tot een "beter" functioneren van de Bondsraad. Ben benieuwd wat een werkgroep die door het Bestuur met in stemming van de Bondsraad is ingesteld gaat voorstellen over een effectievere Bondsraad. Het Bestuur zal de voorstellen rechtstreeks ter discussie aan de Bondsraad voorleggen.
Ik heb de instelling van deze commissie even gemist. Ik zit er ook niet meer zo dicht bovenop. Wat was precies de opdracht? Effectiever in welke zin? Blijft het bij een notitie, of is het de bedoeling dat er voor de volgende vergadering ook voorstellen komen voor de bondsraad vanaf 2019?
Ha Guido, het is ook geen commissie maar een werkgroep. De notulen van de afgelopen Bondsraadsvergaderingen zullen eerdaags wel geplaatst worden op de website en dan kan je besluit en opdracht hierop terugvinden. De opdracht van het Bestuur aan de werkgroep luidt: "voorstellen tot een herstructurering van de bondsraad, leidend tot het verbeteren van de effectiviteit van de bondsraad en het verbeteren van de communicatie met de achterban". Dat je dit gemist hebt laat zien dat er blijkbaar geen terugkoppeling vanuit jullie Bondsraadslid heeft plaatsgevonden, die overigens met jou toch in het bestuur van de ZHDB zit? Dat maakt het weerbarstig. Deze werkgroep komt voor de komende Bondsraadsvergadering met voorstellen. Het is aan de Bondsraad (en het Bestuur) om hiervan wat te vinden.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Marcel Kosters vorige update wrote:In ... doet .. in ... mee met de DamZ! DamSet.Totaal bestelde DamZ! DamSets per b.v. 14 juni 2018: bv. 10.000
Marcel Kosters laatste update wrote:In ... doet BestellerX in ... mee met de DamZ! DamSet.Totaal bestelde DamZ! DamSets per b.v. 15 juni 2018: b.v. 10.100
Hoi Marcel,

even een vraagje.

Met jouw statistieken kun je precies zien hoeveel iemand, met naam, heeft besteld.
In bovenstaand fictief voorbeeld heeft BestellerX 100 Damsets besteld.
Gaat het niet te ver om in zulk detail te publiceren, wil iemand met vermelde naam (BestellerX) dat ook altijd gepubliceerd zien, en mag je dat eigenlijk wel publiceren?
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Ja, die PODB doet maar wat met die privacy... Foei foei. Die Overijsselse jongens toch.
Er is een probaat middel om zulke kwesties geheel te vermijden. Niets publiceren. Nooit niet, never niet.
Er zijn wel enkele damclubs die dat principe hanteren. Daar kan niets fout gaan. Gelukkig maar.
Post Reply