Mijn Conclusie na bestudering van de cijfers (langer dan die 5 minuten van jou): ondanks de enorme bedragen subsidie voor topsport gaat vrijwel al het KNDB geld op aan kosten die gemaakt moeten worden voor de Topsportsubsidie dan wel topsportkosten.GuidoB wrote:
Per saldo concludeer ik dat de KNDB overhoudt aan de subsidie. Hoeveel het precies is, valt niet helemaal uit de cijfers te halen. Maar dat is ook niet het doel van de resultatenrekening.
mijn dagelijkse bezigheden bestaan nu al een tijdje uit het analyseren van (de financiën) van bedrijven. Hetzelfde heb ik met de informatie die mij beschikbaar is vanuit de KNDB natuurlijk ook gedaan. Ik durf zelf wel te beweren dat de KNDB nog maar een klein duwtje nodig heeft en de bond zal op een faillissement afkoersen.
Het kleine duwtje zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
-enkele provincies of clubs willen niet meer bij de KNDB horen hierdoor staan er minder KNDB leden op de teller (minder subsidie) en minder contributie inkomsten.
-Het BTW tarief voor dammen wordt ingevoerd
-Binnenkort worden kansspelen gelegaliseerd dit zal nieuwe partijen op de markt brengen die zich niet automatisch zullen verbinden met het "goede" doel NOC NSF (zoals alle loterijen nu wel doen). De subsidie inkomsten zullen daardoor teruglopen maar er is weinig ruimte om in de "vaste" kosten van de KNDB meer te snijden, alles is al weggesneden of een verdienmodel van gemaakt (zoals nationale competitie)
- Arbeidsconflicten binnen de KNDB, de keerzijde hiervan is als dit voorkomen zal worden zullen de medewerkers er alles aan doen om zelf werk te behouden. linksom of rechtsom zal dit mogelijk het duwtje geven dus
-de KNDB staat in verleden garant voor zeer riskante subsidieaanvragen voor grote toernooien als WK match en EK dammen. de handtekeningen worden door de directeur vlotjes gezet. Mocht het keertje mis gaan kan het zo maar gebeuren dat de schade (terecht) wordt verhaalt op de KNDB.
Dat er een duwtje gaat komen staat voor mij wel vast (als het regent zul je nooit helemaal droog thuis aankomen). Het bestuur en de KNDB zal zeggen dat ze daar toch echt niks aan konden doen. Mijn mening is dat er al zo'n 4 besturen onvoldoende oog hebben gehad om de KNDB weerbaar te maken tegen zulke duwtjes, integendeel het wordt alleen nog maar erger lijkt het.
Maar goed Guido jij mag van mij best geloven dat de KNDB geld verdient aan topsport hoor. ik wacht rustig af tot over tijdje de hel losbarst en de Dieter's ben's en Guido's zich opeens gaan realiseren dat ze al die jaren in een illusie hadden gezeten. Jammer want met simpele logica zouden ze hun ideeën zo onderuit kunnen halen. De KNDB maakt amper kosten voor breedtesport maar het geld is wel elk jaar op, rara hoe kan dat?
Dat jullie je gesteund voelen door de financiële cijfers die de KNDB presenteert (en de manier waarop) kan ik dan wel begrijpen. Zeer ondoorzichtig maar dat verbaast mij niet aangezien de mensen die deze maken , Veenendaal onder leiding van de directeur, er ook een groot belang bij hebben om de organisatie een topsportbond te houden. Daardoor hebben deze partijen namelijk überhaupt bestaansrecht binnen de KNDB.