Nee.Piet Bouma wrote:Zouden deze jongeren, die vaak flink digitaal georiënteerd zijn, niet meer gebaat zijn met een aantal apps en linken?Frans de Jonge wrote:Ik heb dezelfde vraag. Misschien kan de KNDB een grote partij goedkoop inkopen en de verenigingen aanbieden. Wie o wie weet waar het goedkoopste materiaal te vinden is. En is daar eventueel een sponsor voor te vinden? Je zou toch denken dat het interessant voor sponsoren kan zijn als er vele duizenden borden bij scholen terecht komen.Paul van de Veen wrote:Vraagje..
Waar haal ik 10, 20, 30 goedkope dambordjes + schijven vandaan tegen dermate lage kosten dat ik het wel gratis kan weggeven?
Een fysiek product - het dambord - is absolute noodzaak voor succes. Dat dambord kan vervolgens wel attenderen op apps en links. Die zullen zeker het enthousiasme verder aanwakkeren. Fysieke en duurzame producten zoals damborden blijven en zijn puur en enkel door hun zicht- en tastbare aanwezigheid reclame voor de damsport. Apps (en bijvoorbeeld de telefoons waarop de apps geinstalleerd zijn) komen en gaan. Apps en digitalisering zijn daarom aanvullend op en dienstbaar aan het fysieke spel, als het gaat om het populariseren.
Er is zo'n enorm aanbod aan apps dat het een lot uit de loterij is als je daar als eenvoudig damspel goed uitspringt. Het kan natuurlijk. Maar het zou bijzonder onverstandig zijn om daarop te gokken. Het is de inmiddels talrijke al bestaande dam apps in ieder geval niet gelukt. Kinderen worden dood gegooid met apps. Maar er ligt maar een tastbaar spel bij ieder kind op het schooltafeltje. Namelijk dat mooie damspel van ons. Dat fysieke damspel trekt hun aandacht en dat fysieke damspel vinden zij leuk. En vervolgens ontdekken zij via de opdruk op dat damspel, dat er ook nog eens mooie websites en apps zijn waar je online met dammen bezig kunt zijn.
Dat is natuurlijk het moment waarop KNDB Big Data (Toernooibase, Damserver, DamMentor) om de hoek komt kijken en op zoek gaat naar manieren om deze nieuwe dammers aan de KNDB te binden. Het hebben van een gratis DamZ of KNDB-account zou daar een eerste stap in kunnen zijn. En vervolgens bedenken, hoe je deze nieuwe dammers tot een of ander betaald lidmaatschap kunt verleiden. Bijvoorbeeld door (betaalde deelname=meteen lidmaatschapsgeld?) aan een fysieke dam activiteit. Misschien wel de KNDB Jeugd Team Competitie. Of de kwalificatiewedstrijden voor het Kampioenschap van Nederland (inschrijfgeld=lidmaatschapsgeld?). Ik noem voor het gemak activiteiten die de KNDB toch al organiseert en die geen extra vrijwillige inspanning vragen. En bij die events heb je als KNDB natuurlijk mensen rond lopen die puur handjes schudden en kennis maken met die nieuwe leden en hun begeleiders dan wel ouders. Een gezicht geven aan de KNDB en zien of en wat voor organiserend potentieel er tussen die nieuwe leden en hun aanhang zit. Misschien is er wel een ook dammende ouder die wel een clubje of zo wil opzetten. Nou, prachtig, daar wil de KNDB voor zover gewenst natuurlijk graag meehelpen en -denken. Alles mag en niets moet. De KNDB luistert en dient.