DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters »

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Paul van de Veen wrote:Vraagje..

Waar haal ik 10, 20, 30 goedkope dambordjes + schijven vandaan tegen dermate lage kosten dat ik het wel gratis kan weggeven?
Ik heb dezelfde vraag. Misschien kan de KNDB een grote partij goedkoop inkopen en de verenigingen aanbieden. Wie o wie weet waar het goedkoopste materiaal te vinden is. En is daar eventueel een sponsor voor te vinden? Je zou toch denken dat het interessant voor sponsoren kan zijn als er vele duizenden borden bij scholen terecht komen.
Zouden deze jongeren, die vaak flink digitaal georiënteerd zijn, niet meer gebaat zijn met een aantal apps en linken?
Nee.

Een fysiek product - het dambord - is absolute noodzaak voor succes. Dat dambord kan vervolgens wel attenderen op apps en links. Die zullen zeker het enthousiasme verder aanwakkeren. Fysieke en duurzame producten zoals damborden blijven en zijn puur en enkel door hun zicht- en tastbare aanwezigheid reclame voor de damsport. Apps (en bijvoorbeeld de telefoons waarop de apps geinstalleerd zijn) komen en gaan. Apps en digitalisering zijn daarom aanvullend op en dienstbaar aan het fysieke spel, als het gaat om het populariseren.

Er is zo'n enorm aanbod aan apps dat het een lot uit de loterij is als je daar als eenvoudig damspel goed uitspringt. Het kan natuurlijk. Maar het zou bijzonder onverstandig zijn om daarop te gokken. Het is de inmiddels talrijke al bestaande dam apps in ieder geval niet gelukt. Kinderen worden dood gegooid met apps. Maar er ligt maar een tastbaar spel bij ieder kind op het schooltafeltje. Namelijk dat mooie damspel van ons. Dat fysieke damspel trekt hun aandacht en dat fysieke damspel vinden zij leuk. En vervolgens ontdekken zij via de opdruk op dat damspel, dat er ook nog eens mooie websites en apps zijn waar je online met dammen bezig kunt zijn.

Dat is natuurlijk het moment waarop KNDB Big Data (Toernooibase, Damserver, DamMentor) om de hoek komt kijken en op zoek gaat naar manieren om deze nieuwe dammers aan de KNDB te binden. Het hebben van een gratis DamZ of KNDB-account zou daar een eerste stap in kunnen zijn. En vervolgens bedenken, hoe je deze nieuwe dammers tot een of ander betaald lidmaatschap kunt verleiden. Bijvoorbeeld door (betaalde deelname=meteen lidmaatschapsgeld?) aan een fysieke dam activiteit. Misschien wel de KNDB Jeugd Team Competitie. Of de kwalificatiewedstrijden voor het Kampioenschap van Nederland (inschrijfgeld=lidmaatschapsgeld?). Ik noem voor het gemak activiteiten die de KNDB toch al organiseert en die geen extra vrijwillige inspanning vragen. En bij die events heb je als KNDB natuurlijk mensen rond lopen die puur handjes schudden en kennis maken met die nieuwe leden en hun begeleiders dan wel ouders. Een gezicht geven aan de KNDB en zien of en wat voor organiserend potentieel er tussen die nieuwe leden en hun aanhang zit. Misschien is er wel een ook dammende ouder die wel een clubje of zo wil opzetten. Nou, prachtig, daar wil de KNDB voor zover gewenst natuurlijk graag meehelpen en -denken. Alles mag en niets moet. De KNDB luistert en dient.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

O ja. Ik vermoed zo maar dat er wel een paar dammers in Nederland zijn die - heel goed - les geven op scholen en daar een vergoeding voor krijgen die wellicht een kleiner of groter deel van hun inkomen vormt. Die mensen zijn alvast een zekerheid als het gaat om het zoeken naar distributeurs van gratis damsets. Een mooiere binnenkomer om jezelf als dam docent bij een nieuwe school te introduceren is immers moeilijk denkbaar. Iedereen wint.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Marcel Kosters wrote:[Nee. ......etc.
Ik ben het maar een klein beetje met je eens Marcel. Het denken dat droppen van damborden tot meer leden van damclubs gaat leiden is m.i. een illusie. Dit is oud traditioneel denken. Damborden op de basisscholen prima. Maar die staan er al, waar nog actief aan schooldammen wordt meegedaan. En dat is nog steeds een heel grote vijver. Maar daarna – overgang voortgezet onderwijs/overgang damclub stokt/stopt het.

En daar moet volgens mij flink digitaal op ingezet worden. Vroeger speelden we met een Carrera-racebaan, lego, meccano en Britains.
Wat doet de jeugd nu, zodra ze de duplo, eerste pluchebeestjes etc. zijn ontgroeid? Ze gaat digitaal. Men speelt Sims, Rollercoaster, Farming simulator, Formula 1, Fifa etc., etc.

Hierop moeten we anticiperen. De laatste twee decennia hebben we al een hele digitaliseringsslag meegemaakt, de volgende twee decennia zullen nog veel en veel sneller gaan.
De dammertjes van elf, twaalf, dertien jaar komen niet meer op de damclub maar gaan (hopelijk) digitaal spelen. We moeten zo snel mogelijk naast de fysieke damclubs ook digitale damclubs (met dezelfde naam en zetel) uit de grond stampen. Jeugddammers, die aan basisschooldammen meedoen, laten een e-mail adres achter en worden vervolgens gemaild met linken van damz, KNDB, gegevens van fysieke en digitale damclub, gegevens apps en damserver (het liefst een uniforme FMJD-damserver waarbij met leeftijdsgenoten in de gehele wereld gedamd kan worden) etc. Eventueel zelfs 1x in de maand met een leuk damprobleempje.
Een flink budget van verenigingsondersteuning dient m.i. naar die ontwikkeling van digitale damclubs toegaan, zodat verenigingen daarop geoutilleerd worden en de boer mee op kunnen gaan, ook naar scholen.
Want we hebben momenteel nog één groot voordeel ten opzichte van veel andere digitale spellen, we hebben nog een structuur: lokale verenigingen, provinciaal, nationaal en internationaal. Daarmee kunnen we ons profileren.

De eerste digitale damclub (64 dammen, jawel :?: ) is al een beetje door Peter Boonstra via playok en Toernooibase de lucht in gegaan. Nu die verbinding naar die fysieke damclub nog. Uiteindelijk spelen de ouderen nog op een doordeweekse avond de wedstrijd Huizum – Damcombinatie Fryslân en zal de jongere generatie op dezelfde doordeweekse avond digitaal vanaf thuisadres tussen zeven en acht, diezelfde wedstrijd digitaal in clubverband afwerken. En misschien dat ze één keer in de maand dan die fysieke clubavond bezoeken voor een leuk rapidtoernooi en zijn ze op zaterdag ook nog eens te enthousiasmeren voor een damtoernooi van bijv. de PODB. Maar een andere keer spelen ze internationaal op diezelfde zaterdag een volledig Europees digitaal rapidtoernooi. Dat is de toekomst, die ik zie. Verbinding tussen de fysieke damclub en een digitale damclub. Die digitaliseringsslag mogen we niet missen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Piet Bouma wrote:
Ik ben het maar een klein beetje met je eens Marcel. Het denken dat droppen van damborden tot meer leden van damclubs gaat leiden is m.i. een illusie. Dit is oud traditioneel denken. Damborden op de basisscholen prima. Maar die staan er al, waar nog actief aan schooldammen wordt meegedaan. En dat is nog steeds een heel grote vijver. Maar daarna – overgang voortgezet onderwijs/overgang damclub stokt/stopt het.

En daar moet volgens mij flink digitaal op ingezet worden. Vroeger speelden we met een Carrera-racebaan, lego, meccano en Britains.
Wat doet de jeugd nu, zodra ze de duplo, eerste pluchebeestjes etc. zijn ontgroeid? Ze gaat digitaal. Men speelt Sims, Rollercoaster, Farming simulator, Formula 1, Fifa etc., etc.

Hierop moeten we anticiperen. De laatste twee decennia hebben we al een hele digitaliseringsslag meegemaakt, de volgende twee decennia zullen nog veel en veel sneller gaan.
De dammertjes van elf, twaalf, dertien jaar komen niet meer op de damclub maar gaan (hopelijk) digitaal spelen. We moeten zo snel mogelijk naast de fysieke damclubs ook digitale damclubs (met dezelfde naam en zetel) uit de grond stampen. Jeugddammers, die aan basisschooldammen meedoen, laten een e-mail adres achter en worden vervolgens gemaild met linken van damz, KNDB, gegevens van fysieke en digitale damclub, gegevens apps en damserver (het liefst een uniforme FMJD-damserver waarbij met leeftijdsgenoten in de gehele wereld gedamd kan worden) etc. Eventueel zelfs 1x in de maand met een leuk damprobleempje.
Een flink budget van verenigingsondersteuning dient m.i. naar die ontwikkeling van digitale damclubs toegaan, zodat verenigingen daarop geoutilleerd worden en de boer mee op kunnen gaan, ook naar scholen.
Want we hebben momenteel nog één groot voordeel ten opzichte van veel andere digitale spellen, we hebben nog een structuur: lokale verenigingen, provinciaal, nationaal en internationaal. Daarmee kunnen we ons profileren.

De eerste digitale damclub (64 dammen, jawel :?: ) is al een beetje door Peter Boonstra via playok en Toernooibase de lucht in gegaan. Nu die verbinding naar die fysieke damclub nog. Uiteindelijk spelen de ouderen nog op een doordeweekse avond de wedstrijd Huizum – Damcombinatie Fryslân en zal de jongere generatie op dezelfde doordeweekse avond digitaal vanaf thuisadres tussen zeven en acht, diezelfde wedstrijd digitaal in clubverband afwerken. En misschien dat ze één keer in de maand dan die fysieke clubavond bezoeken voor een leuk rapidtoernooi en zijn ze op zaterdag ook nog eens te enthousiasmeren voor een damtoernooi van bijv. de PODB. Maar een andere keer spelen ze internationaal op diezelfde zaterdag een volledig Europees digitaal rapidtoernooi. Dat is de toekomst, die ik zie. Verbinding tussen de fysieke damclub en een digitale damclub. Die digitaliseringsslag mogen we niet missen.
Ik deel de mening van Piet dat veel gaat veranderen. We moeten zeker ook digitaal gaan promoten en beschikbaar stellen. Ik vermoed dat het niet of of maar en en is. Want jeugd vindt het toch leuk om met elkaar op te trekken. Maar of dat de traditionele verenigingen zijn? Ik geloof ook in damverenigingen op scholen. En dan ook de overgang van basis naar voortgezet onderwijs goed oppakken. Verankering van denksporten op scholen is een goeie start.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Marcel Kosters wrote:...

Deze borden zijn vanaf 1,25 dollar (momenteel 1,06 euro) per set hier https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4409FGvwc5 te verkrijgen. Wat kleiner dan het wedstrijdformaat, maar ideaal voor op tafeltjes in een basisschool lokaal. De korte armpjes kunnen ook een stuk beter bij de overkant komen om dam te halen.
Mijn hand ging al naar het bestelknopje voor 100 van die bordjes tot ik de minimum hoeveelheid zag. Veel. Héél veel. Héél erg veel.
Tussen de 5112 en 12311 stuks kosten ze maar $1.25.
Leuk voor de KNDB om met hagel te schieten. Lijkt mij best een goed idee mits de digitale versie ook gelijktijdig beschikbaar is.
Maar mijn 50, 100, 200 bordjes zal ik toch ergens anders moeten zoeken.

Ander vraagje: Waarom zijn bij Raindroptime alle dampromotiematerialen niet meer leverbaar?
Geen oorkonde's, geen Spelregelfolder Dammen. Is niet op voorraad.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

playforstacks wrote:
Marcel Kosters wrote:
Ton van Namen wrote:(...)Ik zie alleen niets in het uitdelen van gratis dambordjes (zonder follow-up plan hoe de gebruikers van deze bordjes KNDB-lid te maken).
Hoe verdienen de fabrikanten van inktjet printers hun geld?... Leg een damspel tussen twee kinderen in en zij gaan ermee spelen. Maar dan moet er wel een damspel zijn. Daarom: strooien met goedkope damspelen!
Marcel jij loop al een tijdje mee, hoe denk jij dat het komt dat dit kwartje bij maar zeer weinig mensen nog gevallen is?
Als we 'de dammer' of 'de dambestuurder' moeten typeren, is van alle positieve typeringen 'verkoper' of 'communicator' niet de eerste die te binnen schiet.
playforstacks wrote:Hoe kan het zijn dat diezelfde mensen elke keer weer (papieren)"plannen" verzinnen die lijken op plannen die al gedaan zijn en altijd zeer vrijwilligers intensief zijn? Om dan achteraf te (kunnen) zeggen dat het plan niet zo succesvol was omdat de vrijwilligers er niet waren.
Mensen praten elkaar graag na. Een goed gevestigde denkschool binnen de KNDB is de kader-school. “We hebben kader nodig en liefst nog 'kwalitatief goed' kader ook. Zodra dat is geregeld, zijn we uit de brand.” Dat klinkt logisch en het is logisch. Het sluit ook uitstekend aan bij de denkwereld van veel uit onderwijs en wetenschappelijke dan wel ambtelijke culturen komende bestuurders en medewerkers. Kortom, het is zowel een legitieme als vertrouwde gedachte. Maar net als de doodzieke financiële staat van de KNDB kost het buitengewoon veel moeite om te onderkennen, dat het de KNDB structureel niet lukt om – als zij er dan al niet direct in slaagt het aantal leden op te krikken – dan tenminste het aantal kaderleden en hun kwaliteit op te krikken. Kortom, legitiem en goed bedacht. Maar het schiet aantoonbaar – zie de afgelopen decennia – niet op om kader voorop te stellen en te wachten totdat dit probleem door de KNDB is opgelost. De KNDB moet om het kader probleem heen werken. Vrijwilliger en tijd extensieve oplossingen bedenken. Zie daar de uitkomst die IT kan brengen. En zie daar de krachtige eenvoud van ons product waar ook prima zonder begeleiding van een vrijwiller al plezier aan beleefd kan worden. Leg een damspel neer tussen twee mensen en zij gaan ermee spelen. Vermeld op dat dambord een webadres en de KNDB kan haar IT gebruiken om de dammers te bedienen zonder dat er een (lokale) vrijwilliger aan te pas hoeft te komen.
playforstacks wrote:een organisatie die niet kan leren van haar fouten en het niet durft een nieuwe aanpak te omarmen, zelfs niet als ze totaal met de rug tegen de muur staan , zal per definitie niet een organisatie zijn die nog lang zal bestaan.
Dat lijkt me waar. Al is ook zo, dat verandering niet van het ene op het andere moment gebeurt. Jij en ik hebben de situatie behoorlijk uit geanalyseerd en zijn tot een blik op de toekomst gekomen. Maar veel mensen zijn nog niet begonnen met analyseren en logischerwijs nog niet toe aan acceptatie van een nieuwe blik op de toekomst van de KNDB. Veel mensen zullen dat analyseren ook aan anderen over laten en dat is prima. Zij roeren zich pas op het moment dat een verandering zich aandient. Juist voor deze mensen is het belangrijk om goed uit te leggen en toe te lichten. Goed luisteren en van gedachten wisselen. Erop rekenend, dat zo'n redelijke werkwijze – zeker in een bond waar denken hoog in het vaandel staat – langzaam maar zeker tot aanpassing leidt.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

playforstacks wrote:
Marcel Kosters wrote:
De KNDB moet niet met scherp willen schieten en met het zoveelste kansloze plan aan clubjes en potentiële vrijwilligers trekken die toch niet willen. Of simpelweg niet meer kunnen. Of uitsluitend in zee gaan met de op de vingers van twee handen te tellen clubs die nog wel wat willen en kunnen. Dat zet geen zoden aan de dijk en dat treft geen enkel doel.

"Stupidity is doing the same thing over and over again and expecting a different result."
Waarom wordt deze weg dan elke keer bewandeld?
Een factor is dat bestuurders en besturen komen en gaan. Tussen de gedachten en handelingen van iedere bestuurder en ieder bestuur is er een zekere mate van overlap. Oude wielen die weer als nieuw worden uitgevonden. Zelfde stenen waar weer tegenaan gestoten wordt. Dat is in iedere organisatie onvermijdelijk. Hoe groot die overlap is zal een beetje afhangen van kennis, ervaring, de bereidheid dan wel het vermogen tot out of the box denken, het vermogen te luisteren, eigenwijsheid, etc. De in mijn herinnering grootste bestuurlijke blunder die ik zelf heb gemaakt – althans die waar ik nu het meeste spijt van heb, al zullen er ongetwijfeld vele andere zonden weer naar boven borrelen als ik langer nadenk – is dat ik ergens in 2005 of 2006 sterk heb gepleit voor verhoging van jeugd contributie. Vanuit de gedachte dat de KNDB relatief veel voor deze categorie deed en veel te weinig terug vroeg. Ervaren bestuurders en medewerkers waarschuwden mij dat dit een evenredig negatief effect zou hebben op de ontwikkeling van het jeugdleden bestand. Maar ik hield voet bij stuk en het bestuur ging met mij mee en inderdaad was er in het direct daarop volgende jaar teruggang. Ik was wellicht overmoedig geworden door het relatieve succes van de KNDB-leden competitie (het enige jaar in de afgelopen dertig jaar waarin de KNDB qua ledental bijna break-even draaide, maar omdat in mijn beleving de met ledenwerving samen hangende spirit niet naar alle geledingen in clubs en organisatie door druppelde bleek de prik daar na een seizoen wel af en begon het gekunsteld te voelen).
playforstacks wrote:Ik vraag mij af of het besluitproces hiervoor wel op een integere manier tot stand komt.
Integriteit lijkt me niet aan de orde. Wel denk ik dat denkrichting, besluiten en uitvoering door steeds dezelfde mensen sterk worden beinvloed. In 2013 of 2014 lanceerde de professionele organisatie het 30.000 euro kostende DamZ-Totaal project dat resulteerde in het huidige damz.nl . “We gaan de damsport redden.” was toen de kreet van de professionele organisatie, die getuigt van sterk besef van de ook toen al kritieke situatie. Dat heeft helaas echter niet zo veel opgeleverd.
En dan zie ik op de laatste bondsraadsvergadering wederom dezelfde denkpatronen gepresenteerd door mensen vanuit dezelfde cirkel. Met droge ogen werd wederom het kaderprobleem geschetst en hoe de KNDB daar deze keer met een pyramide structuur met in de top het bondsbureau beslist het hoofd aan gaat bieden.
playforstacks wrote:Er is geld te verdelen, daar kun je of mensen van de KNDB mee aan het werk houden (en dus betalen om "plannen" te maken) of je kunt het investeren in damsets. Maar bij dat laatste profiteren de mensen binnen de KNDB daar niet van (maar de damsport destemeer!).

Of zie jij een andere reden Marcel dat er elke keer voor dit doodlopende pad wordt gekozen?
Ik ben er absoluut van overtuigd dat er vanuit de professionele organisatie geen bewuste overweging is om werkgelegenheid te scheppen dan wel te beschermen. Ik meen van alle KNDB-medewerkers te weten dat zij allereerst een damhart dan wel KNDB-hart hebben. En dat ze daarna nog een keertje bedenken dat ze ook in leven moeten blijven en dus betaald moeten worden.

Maar dat betekent niet dat zij de wijsheid in pacht hebben als het gaat om de ontwikkeling van de damsport. Zeker niet als het ledental van de KNDB zich enkel in negatieve richting ontwikkelt. Besturen komen en gaan, maar de constante factor – de continuiteit – wordt gevormd door de professionele organisatie. Die misschien op veel punten uitblinkt, maar aantoonbaar niet in het vinden en implementeren van een werkende methode om niet alleen de administratieve en organisatorische processen van de KNDB maar ook de samenstelling van het ledenbestand van continuiteit te helpen voorzien.

Het is niet eerlijk om de professionele organisatie daarop af te rekenen. Want dat is waarschijnlijk ook niet waarvoor de medewerkers zijn aangenomen. Maar dan is het goed om dat als organisatie te onderkennen en – als de pogingen keer op keer niet lukken – eens wat anders te proberen en andere blikken en handen te organiseren. Wat dat betreft denk ik dat dit forum – of publiek debat dan wel discours bijvoorbeeld in de bondsraadsvergadering – de KNDB goed kan helpen.

Dat allemaal gezegd hebbend ben ik zoals eerder aangegeven wel heel erg benieuwd wat precies de achtergrond van die herallocatie 'Algemeen Functioneren' naar 'Leven Lang Sporten' is.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Piet Bouma wrote:
(...)Het denken dat droppen van damborden tot meer leden van damclubs gaat leiden is m.i. een illusie.
Dat is dan ook helemaal niet het doel Piet. Het zou mooi zijn, maar die verwachting moet je niet hebben. Dat bouwt teleurstelling in, zou Hans Vermeulen zeggen. Het droppen van damborden met link naar KNDB IT is juist bedoeld om niet afhankelijk te zijn van lokale clubs en vrijwilligers. Het is bijvoorbeeld Toernooibase dat de meester of juf helpt met het organiseren van een klas competitie, niet Nelis Nestor van de lokale damclub. Al kunnen damclubs die kunnen en willen natuurlijk prachtig inspelen op een borden dropping bij hen in de buurt.

Ik vind al de plannen die je noemt prima, al deel ik je visie van digitaal boven fysiek niet. Jouw plannen zijn prima aan te sluiten op wat ik hier voorstel en als het niet baat, dan zal het zeker ook niet de schaden. Met de kanttekening dat je fysieke materialen en activiteiten en al ontwikkelde IT-toepassingen als projectbasis moet gebruiken. Niet alleen zijn fysieke damborden tast- en zichtbaar, zij zijn ook low tech en eenvoudig en snel te realiseren. Met de meeste apps en IT-toepassingen ligt dat zoals je weet anders. Het is zaak een zo simpel mogelijk project te draaien dat niet van 100 kritische succes factoren aaneen hangt en zodoende haar eigen falen organiseert. Een project met een belofte die altijd waar gemaakt kan worden. Alles wat daar bovenop gerealiseerd wordt is winst.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paul van de Veen wrote:
Marcel Kosters wrote:...

Deze borden zijn vanaf 1,25 dollar (momenteel 1,06 euro) per set hier https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4409FGvwc5 te verkrijgen. Wat kleiner dan het wedstrijdformaat, maar ideaal voor op tafeltjes in een basisschool lokaal. De korte armpjes kunnen ook een stuk beter bij de overkant komen om dam te halen.
Mijn hand ging al naar het bestelknopje voor 100 van die bordjes tot ik de minimum hoeveelheid zag. Veel. Héél veel. Héél erg veel.

Tussen de 5112 en 12311 stuks kosten ze maar $1.25.
Leuk voor de KNDB om met hagel te schieten.
Lijkt mij best een goed idee mits de digitale versie ook gelijktijdig beschikbaar is.
Ik weet niet waar je bij een digitale versie aan denkt, maar zelf denk ik aan het simpelweg verwijzen naar het DamZ domein op het damspel. Met een belofte die de KNDB altijd waar kan maken. Bijvoorbeeld: kijk op DamZ.nl voor een kalender met alle schooldamtoernooien in Nederland. Daarnaast werk je als KNDB natuurlijk aan het online brengen dan wel verbeteren van toepassingen als DamMentor en DamServer die te benaderen zijn via datzelfde damz.nl domein. Maar dat zijn projecten op zich die als het tegen zit jarenlang of zelfs nooit het gewenste technische resultaat kunnen brengen. Daar moet je je project in eerste instantie natuurlijk niet aan ophangen. Want dan vraag je erom.
Paul van de Veen wrote:Maar mijn 50, 100, 200 bordjes zal ik toch ergens anders moeten zoeken.
Ik meen dat op Ali Baba ook leveranciers zijn die het voor kleinere aantallen doen?
Paul van de Veen wrote:Ander vraagje: Waarom zijn bij Raindroptime alle dampromotiematerialen niet meer leverbaar?
Geen oorkonde's, geen Spelregelfolder Dammen. Is niet op voorraad.
Alle KNDB-geld zit vast in loonkosten?
Paul van de Veen

Marcel Kosters wrote:
Paul van de Veen wrote:Maar mijn 50, 100, 200 bordjes zal ik toch ergens anders moeten zoeken.
Ik meen dat op Ali Baba ook leveranciers zijn die het voor kleinere aantallen doen?
Ben druk aan het zoeken. Tot dus ver niets gevonden.
Is er iets mogelijk via jouw kontakten in China?
Paul van de Veen

Ik heb net zo'n 20 promotiedamborden besteld in China. Zodra ze binnen komen zal ik een review posten.
Als het een beetje bruikbaar materiaal is gaan we ze inzetten bij de PODB pilots en bij het jeugddammen in Enschede.
Er zijn hier 80 basisscholen, velen daarvan hebben een + klas.

Alleen een dambordje neerzetten is niet genoeg. Waar haal ik de rest van het materiaal vandaan?
Spelregelfolder is uitverkocht bij Raindroptime. De PDF is ook al genoeg.
Stickers met DamZ. Waar haal ik die vandaan?
Wat stop ik nog meer in dit pretpakket?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paul van de Veen wrote:Ik heb net zo'n 20 promotiedamborden besteld in China. Zodra ze binnen komen zal ik een review posten.
Als het een beetje bruikbaar materiaal is gaan we ze inzetten bij de PODB pilots en bij het jeugddammen in Enschede.
Er zijn hier 80 basisscholen, velen daarvan hebben een + klas.

Alleen een dambordje neerzetten is niet genoeg. Waar haal ik de rest van het materiaal vandaan?
Spelregelfolder is uitverkocht bij Raindroptime. De PDF is ook al genoeg.
Stickers met DamZ. Waar haal ik die vandaan?
Wat stop ik nog meer in dit pretpakket?
Wow, top Paul! Ik ben een beetje laat met reageren omdat ik mijn koffer aan het pakken ben voor China :-). Maar ik zou daar wat bordjes betreft - tenzij er misschien iets nieuw ontwikkeld moet worden - niet veel kunnen toevoegen.

Ik zou zeggen dat spelregels en link naar DamZ.nl de enige informatie is die echt bij (liefst op, want dan raakt het niet kwijt en is de kans op (zeer) lange zichtbaarheid reeel) de set terug te vinden moet zijn. Misschien samen met een drietal diagrammetjes met schijf- en dambeweging en 1 schijf weg geven, veel slaan. En een handreiking / suggestie hoe een toernooi(tje) te spelen met 3 of meer vriendjes en vriendinnetjes).

In geval de test sets bevallen en een grotere bestelling volgt zou me niet verbazen als de producent van de damsets ook het drukken en bijvoegen dan wel plakken van de hierboven genoemde informatie wil regelen.
Paul van de Veen

Zojuist 72 stuks damborden besteld. Nu nog even duimen over levertijd.
Met 72 kunnen we op 14 scholen 5 damborden uitzetten. Druppeltje op de plaat maar wel een aardige test.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

DamZ promotie uitgave vs DamZ promotie dambord

Vroeger had de KNDB een jaarlijkse DamZ promotie uitgave die door clubs bij schooldamtoernooien uitgedeeld kon worden. Een goede zaak natuurlijk. De kostprijs van die uitgave zal niet ver afgelegen hebben van de kostprijs van een damset.

Er zat echter ook een aantal nadelen aan deze uitgave. Deze was namelijk relatief snel gedateerd. De KNDB heeft wel eens – terecht – een jaar overgeslagen omdat er nog veel brochures van het voorgaande jaar beschikbaar waren. Maar heel veel langer kon je eventueel overtallige brochures toch niet met goed fatsoen uitdelen.

Daarnaast moesten de kinderen de brochure natuurlijk meenemen, open slaan, lezen en hopelijk lang genoeg bewaren om op het idee te komen om naar damz.nl te gaan. De brochure had een eenvoudige boodschap: dammen is leuk: ga dammen en blijf dammen! Toch hadden de brochures nog een fysiek damspel en een enthousiasteling nodig om het geheel te 'verkopen'.

Het voortaan distribueren van damsets is met bovenstaand in het achterhoofd veel effectiever en effienter, tegen praktisch gelijke kosten. Het dambord waarmee gespeeld kan worden, dat overtuigt dat dammen leuk is, is namelijk al geregeld. Bovendien is de boodschap die je op een fysiek dambord drukt (bijvoorbeeld: ga naar damz.nl, dit zijn de spelregels en zo speel je een toernooitje met je vrienden en vriendinnen) meteen zeer prominent zichtbaar. En blijft dat ook. Een fysiek dambord raakt veel minder snel kwijt of beschadigd. En daarmee blijft ook de opgedrukte boodschap (veel) langer behouden. En zal dus vaker worden gelezen door meer mensen. Een enkeling zal deze damset met boodschap na 100 jaar nog hebben en een damset om mee te spelen. Een enkeling zal de brochure met boodschap na 1 maand nog hebben en geen damset om mee te spelen.

Het damspel is zoals we allemaal weten een ijzersterk product. Het spel is schoon en de regels zijn super simpel. Dat komt goed uit, want vrijwilligers om uit te leggen hebben we niet zo veel. In ieder geval niet genoeg om in termen van groei te denken. En dat heeft de KNDB toch een keertje nodig om te overleven.

Met een brochure zijn het nog altijd de vrijwilligers die het werk moeten doen, die nog het dambord en toch vaak ook de uitleg moeten regelen. Met een damset met opdruk - die verwijst naar DamZ.nl waar na verloop van tijd werkelijk 'allles' gevonden kan worden, zie DamMentor en DamServer en wellicht een online community - laat je het probleem van weinig vrijwilligers oplossen door het damspel zelf, (eventueel de juf en de meester in de klas) en door KNDB IT. Natuurlijk zal het spelniveau van de kinderen die uitsluitend op die wijze kennis maken met het damspel wat langer bescheiden blijven. Maar als er maar genoeg kinderen spelen, zal hun onderlinge competitie dusdanig stimuleren dat zij zich verder in het spel (via damz.nl) zullen 'verdiepen'. Wat weer tot gevolg heeft dat ze het spel nog leuker vinden en nog langer en vaker zullen blijven spelen.

Tenslotte - en daar kom ik terug op de beperkte houdbaarheid van een promotie brochure - kun je de beknopte informatie op een damset tijdloos laten en hoef je je zodoende geen zorgen te maken over restpartijen die niet meer gebruikt kunnen worden. De spelregels (in ieder geval op beginnersniveau) veranderen immers niet. Hoe je zelf een toernooitje kunt spelen verandert ook niet en het domein damz.nl moet ook altijd kunnen blijven bestaan. In ieder geval zo langs als de KNDB bestaat.

Maar, en daar zit natuurlijk de grap, je kunt de inhoud dan wel het aanbod van DamZ.nl zo sterk ontwikkelen en veranderen als je wilt. Zo lang het maar jonge dammende kinderen bedient. Dat geeft de KNDB de flexibiliteit om morgen te beginnen met het uitdelen van Damsets en 'rustig' door te gaan met het bedenken dan wel ontwikkelen van informatie en diensten die op damz.nl worden aangeboden.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Nov 03, 2017 12:23, edited 6 times in total.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paul van de Veen wrote:Zojuist 72 stuks damborden besteld. Nu nog even duimen over levertijd.
Met 72 kunnen we op 14 scholen 5 damborden uitzetten. Druppeltje op de plaat maar wel een aardige test.
Top, ik ben benieuwd naar de levertijd, wordt deze soms ook aangegeven? Als het per schip komt zou ik zelf uitgaan van ongeveer een maand. De damsets zouden nog onder de Kerstboom moeten kunnen liggen lijkt me! Laatst kreeg ik trouwens een berichtje van Zainal Palmans waarin hij aangeeft dat Regio Werking Noord ook op zoek is naar een 500-tal betaalbare damsets voor distributie.
Post Reply