Alle KNDB-leden moeten de gelegenheid krijgen om deel te nemen in de procedure. Dat leden geen gebruik maken van die gelegenheid is hun keuze. Het doel is procedurele rechtvaardigheid. Dat heeft als prettig resultaat dat een op die wijze tot stand gekomen bestuur bij voorbaat veel draagkracht heeft onder de KNDB-leden.GuidoB wrote:Wat dient het voor een doel om deze procedures op de KNDB site te plaatsen?
Normaliter waarschijnlijk niet, maar nu misschien wel! Omdat het bestuur volledig blanco is. Uit berichten van Daan en jou meen ik te proeven, dat jullie het niet in je hoofd zouden hebben gehaald om in een bestuur met mij te gaan zitten. Dat soort aversies - tegen de persoon of tegen waar hij of zij voor staat of misschien wel allebei - heb je altijd. Het betekent ook, dat de kans groot is dat bestuurders steeds uit hetzelfde vertrouwde cirkeltje komen. Als je dat jaar in jaar uit en decennium op decennium doet wordt je organisatie er niet frisser op.GuidoB wrote:Vinden we daardoor betere bestuurders?
Tenzij je in de unieke situatie van een volledig nieuw in te vullen bestuur verkeert. Nu kan het zo maar zo zijn dat - als kandidaat A als voorzitter tot het bestuur toetreedt - ook vrienden B, C en D bereid zijn om toe te treden. In een normale situatie - waarin ten hoogste twee of drie vacatures zijn en er altijd wel een bestuurslid zit dat jij niet lust (ik bijvoorbeeld heb tien jaar in het KNDB-bestuur gezeten) is daar geen ruimte voor, maar nu moet het bestuur volledig worden ingevuld. En zijn er - uniek - dat soort nieuwe mogelijkheden.
Jij zult vast een of meer mensen kennen die jij graag als voorzitter zou zien. En daarnaast een aantal mensen dat volgens jou een goed bestuurslid zou zijn. Als die mensen samen in een bestuur zouden zitten, hoe goed zou dat wel niet kunnen zijn voor de damsport? Maar tegelijkertijd weet je dat dat wishful thinking is omdat die ene voorzitter echt niet in het KNDB-bestuur gaat zitten met zittende bestuurders E en F of zonder dammaten B, C en D. En B, C en D op hun beurt halen het niet in hun hoofd om zonder elkaar en zonder die ene voorzitter in het KNDB-bestuur te gaan zitten. Of met zittende bestuurders E en F.
Welnu, die mogelijkheid is er nu wel. En als de bondsraad op transparante wijze naar jou en alle andere KNDB-leden communiceert, heb jij de gelegenheid om jouw dream team te tippen. Bovendien geeft het voorstel dat ik hier heb gepubliceerd de gelegenheid aan de kandidaat voorzitter om in overleg met de bondsraad zijn dream team samen te stellen.
Dus dat is denk ik toch maar mooi meegenomen.
Maar de publicatie van procedures is daar niet primair voor bedoeld. Deze is bedoeld voor procedurele rechtvaardigheid. Zodat jij als KNDB-lid dat begrijpt wat een goed en slecht bestuurder is geen spijt hebt dat jij niet de gelegenheid hebt gehad jouw inbreng te hebben. Als gevolg daarvan - of wellicht gewoon omdat je het vanuit jouw rechtvaardigheidsgevoel mooi vindt te zien dat KNDB-leden om jou heen de gelegenheid hebben gehad deel te nemen aan het proces - ben jij meer geneigd het nieuw gekozen bestuur en haar beleid accepteren. En dat is goed voor de KNDB, want hoe beter het bestuur en haar beleid gedragen worden, hoe meer de KNDB kan bereiken.