Bundeling van krachten

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Bundeling van krachten

Post by Kosmos »

Michel Stempher wrote:
Leri wrote:Misschien is de vraag wat off-topic, maar ik wil er niet een geheel nieuw topic voor aan maken.

Is het voor toernooibase een mooie idee als er (theoretisch) goede partijen ingedeeld kunnen worden op 'strategieën'.
Zoals nu haalt kosmos 2 (recente) partijen van Schwarzman naar boven die leuk zijn om na te spelen. Maar over 1 maand ziet niemand ze weer,
of je moet toevallig op schwarzman zoeken en dan die partij aan klikken.

Mooi zou zijn als als je is een leuke (in dit geval)omsingeling partij wilt zien, en dat je die dan kunt vinden.

Vraag 2 is hoe en wie ze in kan delen, maar iemand als Kosmos zou dit vast wel kunnen en willen.
Zo kunnen leuke partijen van eerder ook makkelijk gevonden worden. (Andreiko etc.).

Of bestaat er al zoiets?
Ik denk dat zoiets vrij lastig te realiseren is. Het is ondoenlijk om alle partijen te beoordelen; je zult er dus algoritmes op los moeten laten. Alleen is het probleem dat niet iedere omsingeling identiek is en dat sommige partijen wel de kenmerken van een omsingeling kunnen bevatten, maar het niet zijn.
Die Groenteboer is inmiddels in staat om helder, correct en beleefd te formuleren, valt me op, een compliment waard!
Alldraughts is samen met Toernooibase mijn favoriete website. Zeer entertainend met een breed scala aan onderwerpen.
Het is een goed idee om linken naar andere sites aan te bieden, maar gezien het overleg dat er is geweest, vertrouw ik erop dat de bundeling van sites zal slagen.
Ik vraag me alleen vertwijfeld af waarom dammers nou nooit eens reageren op de artikelen? Het is voor de medewerkers, zoals Jasper Lemmen en Maarten van Leenen motiverend als mensen eens wat positiefs schrijven over al dat fraais dat gratis wordt aangeboden. Een kleine moeite, maar zeer waardevol. Let love flow!
Heaven is no location, but a state of mind
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

@Groenteboor+kosmos: Uiteraard hoeven niet alle partijen erin, juist niet. Maar 100 leuke partijen per onderwerp moet toch te realiseren zijn.

Het idee van partijen indelen is dus meer, een aantal leuke partijen snel vindbaar laten worden.
Hoe ontdek je nu een echt leuke partij, die je nog nooit eerder gezien hebt?

@Kosmos: Wat doe je op Alldraughts dan?
Ik kan me er (nog) niet vermaken, maar misschien mis ik iets?
Kosmos

Post by Kosmos »

Leri wrote:@Groenteboor+kosmos: Uiteraard hoeven niet alle partijen erin, juist niet. Maar 100 leuke partijen per onderwerp moet toch te realiseren zijn.

Het idee van partijen indelen is dus meer, een aantal leuke partijen snel vindbaar laten worden.
Hoe ontdek je nu een echt leuke partij, die je nog nooit eerder gezien hebt?

@Kosmos: Wat doe je op Alldraughts dan?
Ik kan me er (nog) niet vermaken, maar misschien mis ik iets?
Wat ik doe? Ik lees de nieuwsartikelen en speel analyses, studies en partijproblemen na, zeer inspirerend.
Een aantal studies van Jasper zijn opgenomen in The art of winning.
Ik vind dat Jasper heel goed werk levert. Hij reist soms speciaal naar toernooien of wedstrijden om verslagen te maken en elke dag vers nieuws, het lijkt het Damwalhalla wel. Als ik actuele partijen nodig heb, surf ik naar Boumabase. Ik kijk dan bij partijen met commentaar of vaak nagespeelde partijen. Misschien is het een idee om meer partijen met hoge amusentswaarde te tonen, maar in de regel komt er op zulke partijen veel commentaar, dus het meeste zal ik wel te zien krijgen.
Dankzij Boumabase kan ik snel aantrekkelijke posities selecteren voor het boek. Zo liet ik gister nog de fraaie stand zien, waarin Twiest enkele fraaie tactische wendingen aangaf en die later een sluitende winst leek te bevatten. Zie het hoofdstuk over The right wing attack, mutual outposts (pagina 194). Om je vingers bij af te likken ... zoveel originele tactische wendingen, ook met dammen in het spel. :mrgreen:
Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts »

Leri wrote:Misschien is de vraag wat off-topic, maar ik wil er niet een geheel nieuw topic voor aan maken.

Is het voor toernooibase een mooie idee als er (theoretisch) goede partijen ingedeeld kunnen worden op 'strategieën'.
Zoals nu haalt kosmos 2 (recente) partijen van Schwarzman naar boven die leuk zijn om na te spelen. Maar over 1 maand ziet niemand ze weer,
of je moet toevallig op schwarzman zoeken en dan die partij aan klikken.

Mooi zou zijn als als je is een leuke (in dit geval)omsingeling partij wilt zien, en dat je die dan kunt vinden.

Vraag 2 is hoe en wie ze in kan delen, maar iemand als Kosmos zou dit vast wel kunnen en willen.
Zo kunnen leuke partijen van eerder ook makkelijk gevonden worden. (Andreiko etc.).

Of bestaat er al zoiets?
Wat nog het meest in de buurt komt is via Turbo Dambase een schijvenpatroon invoeren (bijvoorbeeld een flankaanval met achtergebleven schijven,) en alle partijen zoeken waar dat in voorkwam. Als je dan ook nog op een speler zoekt (bijvoorbeeld Schwarzman) krijg je al zijn partijen waarin dat patroon, en dus waarschijnlijk een flankomsingeling, voorkwam. Toernooibase zelf heeft dat niet, maar vergeet niet dat Toernooibase gratis is en het al ongelofelijke functionaliteit biedt.

Je kunt ook in damboeken/Course in draughts zoeken naar hoofdstukken die over flankomsingeling gaan en dan zelf de partijen die worden besproken er bij zoeken.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Als kind bedacht ik in een droom de waterfiets en werd een dag later ruw in de realiteit gezet toen bleek dat die dingen al bestonden. Wij dammers konden terecht op de VOG damserver maar vonden voor een fors bedrag de KNDB damserver uit. We hadden al een uitslagendienst maar iemand bedacht (een betere) versie. We hadden al live borden maar iemand bedacht het gebruik van een tablet. We hadden al aal turbodambase maar iemand maakte een eigen site en zette er snel partijen op. We noemen dat innovatie? Ik noem het versnippering en goed bedoelde plagiaat. (deze week ben ik toch onvindbaar dus moedig) Ik ben trouwens wel de eerste om toe te geven dat het spul van Bouma vele malen prettiger en laagdrempeliger is. Tegenwoordig zit er zelfs een ICT man in het bestuur, wat is zijn visie, wat is zijn plan? Welke formele taak heeft hij? Wat zijn de kosten? De overheid besteedt ook al jaren vele honderden miljoenen aan ICT maar het opzoeken van een bonnetje is vrijwel onmogelijk. Misschien eerst maar eens een coordinator die de mensen achter de uitslagendienst , liveborden, partijebestanden etc samenvoegt.
Kosmos

Post by Kosmos »

Zelf gebruik ik natuurlijk ook Turbo Dambase. Ik ben liefhebber van het damspel en dus schafte ik nadat ik mijn eerste pc kreeg, ergens in de vorige eeuw, meteen TD aan. Kun je niet laten liggen voor zo'n klein bedrag. Ik kocht ook Truus. Uiteraard een legale versie, want mensen als Bor en Keetman dragen bij aan het welzijn van de damwereld, dus je gaat niet stiekem kopiëren.
Ik krijg wel eens wat geld toegeschoven van anderen in de damwereld, dus geef ik zelf ook wel eens wat weg, heb drie mensen TD cadeau gedaan, een win-win-win situatie. Ik kan iets (terug)geven, de ander iets heel nuttigs ontvangen voor damstudie en Klaas Bor krijgt waardering.
Ik noem het om anderen op een idee te brengen.
Turbo Dambase is voor het zoeken naar oude partijen en het opslaan van fragmenten. Alle fragmenten uit The art of winning heb ik eerst opgeslagen in mappen in TD. Een map voor de flankaanval, voor klassiek, een map voor podkowa, mappen voor alerhande opsluitingen, mappen voor eindspelthema's, mappen voor tactiek, mappen voor afmaakstanden, mappen voor open tests, mappen voor thema's, mappen voor partijen van studenten, mappen voor modelpartijen. Jawohl, ich bin ein Mapjestrainer! Wat zal Johan Krajenbrink genieten van deze volzin, vol herhalingen ... :wink:
En dan zijn er nog mappen voor composities, en de database voor composities, Compositions 2013. Eindspeldatabases staan zelfs gratis online. eigenlijk biedt Bor nog veel te veel gratis aan voor het krenterige damvolk.

Voor de actualiteit maak ik gebruik van de faciliteiten die Boumabase biedt, een zeer welkome aanvulling. En ook erg leuk is dat er sociale interactie plaatsvindt, je weet wel, contact met andere mensen.

Kortom, Internet is voor mij een damwalhalla. De hemel is geen lokatie, zeggen mystici, maar een state of mind ...
Leri

Post by Leri »

Bert Aalberts wrote: Wat nog het meest in de buurt komt is via Turbo Dambase een schijvenpatroon invoeren (bijvoorbeeld een flankaanval met achtergebleven schijven,) en alle partijen zoeken waar dat in voorkwam. Als je dan ook nog op een speler zoekt (bijvoorbeeld Schwarzman) krijg je al zijn partijen waarin dat patroon, en dus waarschijnlijk een flankomsingeling, voorkwam. Toernooibase zelf heeft dat niet, maar vergeet niet dat Toernooibase gratis is en het al ongelofelijke functionaliteit biedt.

Je kunt ook in damboeken/Course in draughts zoeken naar hoofdstukken die over flankomsingeling gaan en dan zelf de partijen die worden besproken er bij zoeken.
Ja precies. Maar iemand die niet zo heel goed is in dammen, of het juist wil leren weet het schijven patroon niet.

Inderdaad krijg je al erg veel gratis bij toernooibase! Maar de reden dat ik toernooibase noem is omdat dat ver weg de meest overzichtelijke site is,
+ het is een site waar het ook wel realiseren is om dit toe te passen (lijkt mij). Een soort 'mapje', en als je daarop klikt dat je dan kunt kiezen welke partij je wilt zien.

En je zou idd in damboeken kunnen kijken naar wedstrijden. Maar het is natuurlijk handiger als het gewoon op internet zou staan.
Leri

Post by Leri »

Kosmos wrote: Kortom, Internet is voor mij een damwalhalla.
Jij bent dan ook veel fanatieker als een gemiddelde dammer denk ik :).
Ik had ook nog even gekeken op Alldraugts, maar waar vind jij informatie dan?

Hier zie ik 1 analyse: http://www.alldraughts.com/index.php/nl ... r-articles .

Ooit moet ik ook maar is turbodambase aanschaffen. Ik behoor nog altijd bij het krenterige damvolk :).
Kosmos

Post by Kosmos »

Leri wrote:
Kosmos wrote: Kortom, Internet is voor mij een damwalhalla.
Jij bent dan ook veel fanatieker als een gemiddelde dammer denk ik :).
Voor fanatisme is geen plaats in de hemel.
Je bedoelt dat ik meer passie heb voor het damspel dan de gemiddelde dammer. Het heeft te maken met een geopend Hart, niet met fanatisme.
Fanatisme is een eigenschap van het ego, dat altijd negatief is. Het ego wil scoren, rating en titels winnen, beter zijn dan anderen, specialer zijn dan anderen, maar het Hart ervaart schoonheid en is speels als een Kind.
Leri wrote: Ik had ook nog even gekeken op Alldraugts, maar waar vind jij informatie dan?
Hier zie ik 1 analyse: http://www.alldraughts.com/index.php/nl ... r-articles .
Welke informatie bedoel je, Maikel? Alles wat betekenis heeft, is informatie.
De hele site bulkt van de informatie, nieuwsberichten, studies, analyses, wedstrijdverslagen, foto’s.
Maar ik zie dat je verwijst naar artikelen van gebruikers. De gebruikers, ook wel consumenten genoemd, zijn de krenterige dammers, waarover ik het had, die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar klagen dat anderen ze niet genoeg vermaak voorschotelen. Hier zie je dus de bijdrage van de consumenten afgezet tegen de ijver en vlijt van Jasper Lemmen. Het is een verdeling 0 – 100 procent. Dat is voorwaar geen rechtvaardige verdeling!
Kortom, er staat alleen een interessant artikel van Jasper Lemmen. Word het niet eens tijd dat jij een artikel inlevert bij de redactie? Dat zou vast interessant zijn voor ons lezers. Ik verheug me er nu al op, misschien kun je je ideeën voor verbetering ontvouwen in zo;n artikel of je laat zien hoe fraai je onlangs gewonnen hebt.
Leri wrote: Ooit moet ik ook maar is turbodambase aanschaffen. Ik behoor nog altijd bij het krenterige damvolk :).
Niet ooit, je leeft nu. Dus meteen aanschaffen. Nu! Dit is een bevel van de Kosmos! ;-). Als beloning krijg je van mij een paar leuke bestandjes met leerzame daminformatie.
Leri

Post by Leri »

Kosmos wrote:
Leri wrote: Ooit moet ik ook maar is turbodambase aanschaffen. Ik behoor nog altijd bij het krenterige damvolk :).
Niet ooit, je leeft nu. Dus meteen aanschaffen. Nu! Dit is een bevel van de Kosmos! ;-). Als beloning krijg je van mij een paar leuke bestandjes met leerzame daminformatie.
Nou, dat kun je niet weigeren natuurlijk... kom maar op dan! Hij is binnen!

Ff uitvogelen hoe het werkt nu, maar je hebt wel goede support op de site :).
Kosmos

Post by Kosmos »

Leri wrote:
Kosmos wrote:
Nou, dat kun je niet weigeren natuurlijk... kom maar op dan! Hij is binnen!

Ff uitvogelen hoe het werkt nu, maar je hebt wel goede support op de site :).
Haha, goedzo, Leri, now we are talking!

Ik zal morgen eens wat moois voor je uitzoeken. Stuur maar ff een email naar tjalling.goedemoed@gmail.com dan stuur ik de bestanden per reply.
Post Reply