Bundeling van krachten

Arjen

Bundeling van krachten

Post by Arjen »

Kosmos wrote:Maar zonder gekheid, het is een prima partij-analyse. Leuk dat er weer iets over het damspel geschreven wordt een keertje. Wel opmerkelijk dat zo'n technische bijdrage moet komen van iemand die geen KNDB-lid is ... waar blijven de KNDB-ers met mooie fragmenten?
Het is toch wel beschamend hoe weinig dammers hier laten zien van hun sport. Pas als er scheldkanonnen vuren, lijkt er belangstelling te zijn.
ZevenInEenKlap wrote:Dank je, Tjalling! Ik blijf het dammen met veel plezier volgen, ook al ben ik niet zelf meer actief.
Af en toe zeik ik lekker mee, maar het liefste geef ik toch analyses (ook al zijn ze soms niet geheel sluitend, zie de Sijbrands-thread). Jammer dat het zo weinig gewaardeerd wordt. Ik ben het daarin helemaal met je eens. Als er meer waardering was (en als er meer mensen het zouden doen, buiten jij en ik en nog een select groepje mensen), dan zou ik het zeker vaker doen.

Je zou verwachten dat op een forum over dammen toch minstens de helft over het dammen zelf zou gaan, in plaats van over randzaken. Die discussies moeten zeker gevoerd worden, begrijp me niet verkeerd, maar er mag ook best eens wat meer aandacht komen voor partijfragmenten. Ik haal zelf bijvoorbeeld veel plezier uit de artikelen van Eric van Dusseldorp. Ik vraag me vaak af hoeveel mensen nog daadwerkelijk de moeite nemen om partij-analyses te bekijken.
Deze twee reacties heb ik vanuit een andere draad gekopieerd, om daar het hoofdonderwerp niet verder te vertroebelen. Waar ik wel heen moest wist ik ook niet precies (daarom maar een nieuw onderwerp), maar de suggestie die ik doe zal vast al eens eerder geopperd zijn. De bovengenoemde twee reacties gaven voor mij 'het zetje' om dit toch eens ter sprake te brengen. Waarom bundelen we niet alle digitale krachten die er in Nederland zijn op het gebied van het partijdammen?

- kndb.nl
- toernooibase.kndb.nl
- jeugddammen.com
- alldraughts.com
- laatste.info/bb3 (?)
- turbodambase.com
(hieraan ook nog de dambladen Hoofdlijn (hoofdlijn.nl) en De Problemist (dekvd.net) koppelen?)
- dammen.startpagina.nl (?)
- enz.

Bovengenoemde sites zouden gezamenlijk een bruisend centrum kunnen zijn van en voor dammend Nederland. Nu is alles versnipperd tot en met, iedereen doet zijn uiterste best, maar waar zijn we eigenlijk mee bezig? Als ik zie dat de uitslagen van de Nationale Competitie op twee plaatsen worden ingevoerd, nota bene op uitslagen.kndb.nl én op toernooibase.kndb.nl, wat een verloren tijd! Als ik zie dat hier op het forum geklaagd wordt over een gebrek aan inhoudelijke inbreng van dammers (wel terecht!), terwijl er op Alldraughts mooie analyses verschijnen en er op Toernooibase ook gereageerd kan worden op partijen... versplintering alom. Natuurlijk, Alldraughts presenteert zich als zijnde een internationaal platform, maar zo heeft ieder van de genoemde sites wel een reden om zelfstandig te opereren. Als we alles echter zouden samenbundelen, kunnen we denk ik een veel beter resultaat behalen. Wat is dat beoogde resultaat dan? Actueel zijn, informeren, bezoekers trekken, uitstraling hebben, platform voor discussie bieden, enz.enz.

Dit was maar een voorzet. Ik heb helaas niet de kennis om e.e.a. in de praktijk uit te kunnen voeren. Er zal binnen de KNDB-commissies PR en ICT hopelijk ook wel gesproken worden over een dergelijke bundeling van krachten?
Arjen

Re: Bundeling van krachten

Post by Arjen »

Overigens, laat ik niet vergeten om mijn waardering uit te spreken aan alle mensen die (achter de schermen) voor de genoemde sites werkzaam zijn. Jullie onvermoeibare inzet voor de damsport verdient alle navolging.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Ik vind http://schaaksite.nl/ altijd een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is. Deze site ziet er zeer verzorgd uit, en biedt voor elk wat wils. Actueel nieuws, trainingsmateriaal, puzzels, analyses, uitslagen, enz. Als de damwereld een site zou hebben die een fractie biedt van wat er op deze site te vinden is, zouden we al een heel stuk verder zijn.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

Wieger Wesselink wrote:Ik vind http://schaaksite.nl/ altijd een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is. Deze site ziet er zeer verzorgd uit, en biedt voor elk wat wils. Actueel nieuws, trainingsmateriaal, puzzels, analyses, uitslagen, enz. Als de damwereld een site zou hebben die een fractie biedt van wat er op deze site te vinden is, zouden we al een heel stuk verder zijn.
Kijk eens op toernooibase die site biedt toch wel iets meer dan een fractie van wat deze site biedt?
http://slagzet.com
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

jeugddammen.com is bedoeld als een samenvoeging van versnipperde site. Het zou mooi zijn als een raport komt over de effecten van deze samenvoeging. Ik denk dat zowel de effecten als de benodigde inspanning tegen vallen, maar ik laat me graag verrassen.

Ik denk dat Arjen de inspanning die het kost om alle damsites samen te voegen ernstig onderschat.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Op initiatief van Maarten van Leenen zijn er twee vergaderingen (bij Heerhugowaard Open en bij jaarvergadering Kring voor Damproblematiek) geweest om te spreken over een one-portal/one community site a la http://www.chess.com/. Bij die besprekingen zaten ondergetekende, Klaas Bor, Jasper Lemmen, Marcel Kosters en in Bunschoten ook Geb Kos (namens KNDB).
Een geplande bespreking tijdens blindsimultaan Ton Sijbrands is niet doorgegaan (al heeft Klaas wel even kort met Maarten gesproken over voortgang).
Maurits Meijer (slagzet.com), Alexander Presman (World Draughts Forum), Hendrik Veenstra (Oerterp-applet) zijn ook op de hoogte van dit initiatief.
Inderdaad kleven er flink wat haken en ogen aan het in elkaar schuiven. Maar op de achtergrond zijn er dus wel gedachten over.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Maurits Meijer wrote:
Wieger Wesselink wrote:Ik vind http://schaaksite.nl/ altijd een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is. Deze site ziet er zeer verzorgd uit, en biedt voor elk wat wils. Actueel nieuws, trainingsmateriaal, puzzels, analyses, uitslagen, enz. Als de damwereld een site zou hebben die een fractie biedt van wat er op deze site te vinden is, zouden we al een heel stuk verder zijn.
Kijk eens op toernooibase die site biedt toch wel iets meer dan een fractie van wat deze site biedt?
Toernooibase is zonder meer een belangrijke site voor het dammen (zo niet de belangrijkste). Maar schaaksite.nl biedt zo veel meer, en ziet er zo veel beter uit, dat ik het contrast nogal groot vind. Werp eens een blik op de enorme lijst met prachtig vormgegeven publicaties van bekende schakers, dan begrijp je misschien wat ik bedoel.
Arjen

Post by Arjen »

Maurits Meijer wrote:Ik denk dat Arjen de inspanning die het kost om alle damsites samen te voegen ernstig onderschat.
Ik heb inderdaad aangegeven dat ik niet de kennis heb om e.e.a. uit te kunnen voeren. Dat maakt tegelijk dat ik niet de persoon ben om te beoordelen of het idee uitvoerbaar is. Het zou echter wel een goed idee zijn! Volgens mij uiteindelijk ook ter meerdere voldoening van de personen die zoveel werk verzetten op het digitale vlak. Gelukkig geeft Piet aan dat er hierover al nagedacht wordt door de diverse aangewezen personen. Overigens was ik vergeten om slagzet.com te vermelden in mijn overzichtje, excuses.

Ik kan me zomaar voorstellen dat als er werkelijk één fraaie one-portal zou zijn, dat in dat geval mensen als Wieger misschien wel hun analyses gaan aanbieden aan die centrale verzamelplaats. In plaats van op 'weer' een eigen site, waar allerlei fraai materiaal te vinden is. Maar wie leest het? Ik red het eerlijk gezegd niet om alle 'versplinterde' sites 'te onthouden' en deze ook nog eens afzonderlijk regelmatig te bezoeken.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Het idee om te bundelen is een goed idee. Ik meen dat ik het al vaker geroepen heb, dat weet ik zelfs wel zeker maar dit terzijde. Zo is de dambase van Bor en delen van de toernooibase natuurlijk een dubbeling. Evenals de uitslagenverwerking een dubbele inspanning is. Ik zit even praktisch te denken, iets wat in de zorgsector vrij ongewoon is. Waarom gaan we iets uitvinden wat al bestaat bij de schaakbroerders? Het lijkt me nuttig om te kijken of hun software en inzichten op een bepaalde manier gedeeld kunnen worden. Verder maak ik me ook wel zorgen dat mensen geneigd zijn bij d of f te beginnen maar a b en c overslaan.
Eerst de basis dus, de diverse sites moeten iets te melden hebben.....dat is heel vaak het geval, soms ook totaal niet. Zie de vele clubwebsites die totaal niet voldoen. Het zou mij een goed idee lijken om daar te beginnen: bundel de krachten van clubs die interesse hebben en zorg dat die clubs allemaal dezelfde layout, entree en links krijgen, zeg maar allemaal een gelijke huisstijl, kleursetting, lettertype etc. en adverteerders. Dan heb je best een aanbod voor velen. Te beginnen met de teams uit de ereklasse en zo naar beneden. Die schakers liggen echt ver op ons voor op vele gebieden. Op mijn schaakclub maak ik het mee dat ik na de onderlinge clubavond thuis kom en de uitslagen al on line staan. Bij dammen zie ik sites die gaan over paaseieren maar niet in het jaar 2015. Een promotieprijs voor de beste clubsite en het aanstellen van een perschef zou de boel ook al kunnen stimuleren.
Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter »

Bundeling kan zeker veel opleveren.

Nog een toevoeging aan het lijstje is http://www.ericsdamsite.com/damrubrieken.htm Ik lees deze rubrieken van Eric vaak wel even, vooral als ik de aankondiging van een nieuwe rubriek op Facebook zie. Dat doet niet iedereen. Het schort te vaak aan het aandachttrekken via social media of e-mail. Vaak is er b.v. wel een toernooiwebsite maar als er geen regelmatige aankondigingen zijn dan is het toernooi soms al bijna voorbij voordat ik het door heb. Recentelijk was dit voor mij bij SportAccord World Mind Games en het WK Junioren / Aspiranten het geval. Beide hadden redelijke websites (kan altijd beter :-) ) met liveweergave maar daar kwam ik vrij laat achter. Ik ben natuurlijk lui en zet zulke toernooien niet in mijn agenda. Ik moet er dus regelmatig aan herinnerd worden wil men mij als bezoeker hebben.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

Arjen wrote: Ik heb inderdaad aangegeven dat ik niet de kennis heb om e.e.a. uit te kunnen voeren. Dat maakt tegelijk dat ik niet de persoon ben om te beoordelen of het idee uitvoerbaar is. Het zou echter wel een goed idee zijn! Volgens mij uiteindelijk ook ter meerdere voldoening van de personen die zoveel werk verzetten op het digitale vlak. Gelukkig geeft Piet aan dat er hierover al nagedacht wordt door de diverse aangewezen personen. Overigens was ik vergeten om slagzet.com te vermelden in mijn overzichtje, excuses.
Ah, ik was er niet zeker van of het okay zou zijn om over mezelf te beginnen.
Naast dampromotie zijn er voor mij een aantal andere motivaties om te beginnen en door te gaan met slagzet.com. Slagzet.com geeft mij bijvoorbeeld een kans om te experimenteren met nieuwe technieken zoals noSQL databases, websockets, enz. Ook heb ik als freelancer met slagzet.com een prachtig referentie project.(enz.) Als dat soort motieven door het samenvoegen van sites wegvallen is het voor mij veel minder intressant om er veel energie in te steken.
Ik ben benieuwd hoe de andere beheerders van websites hier over denken.
Arjen wrote: Ik red het eerlijk gezegd niet om alle 'versplinterde' sites 'te onthouden' en deze ook nog eens afzonderlijk regelmatig te bezoeken.
Dit probleem is eenvoudiger op te lossen dan dat je oplossing is te fixen. In oplossingen denken is overschat, je probleem bevat waardevolle informatie.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Maurits Meijer wrote: Ah, ik was er niet zeker van of het okay zou zijn om over mezelf te beginnen.
Naast dampromotie zijn er voor mij een aantal andere motivaties om te beginnen en door te gaan met slagzet.com. Slagzet.com geeft mij bijvoorbeeld een kans om te experimenteren met nieuwe technieken zoals noSQL databases, websockets, enz. Ook heb ik als freelancer met slagzet.com een prachtig referentie project.(enz.) Als dat soort motieven door het samenvoegen van sites wegvallen is het voor mij veel minder intressant om er veel energie in te steken.
Ik ben benieuwd hoe de andere beheerders van websites hier over denken.
Een one-portal kan in mijn ogen ook een hoofdmenu zijn (van bijv. Alldraughts) waar websites geinclude worden. Dan zou je de sterke punten bij elkaar kunnen zetten.
Nieuws: Alldraughts/Toernooibase/KNDB-nieuws/FMJD-nieuws (combineren op 1 of andere manier)
Partijen: Toernooibase/Turbodambase (of een nieuwe database)
Toernooien: Toernooibase/Turbodambase
Puzzels: Slagzet.com/Turbodambase/dekvd
Forum: WorldDraughtsForum
Applet: 1 standaard op pdn gebaseerd (Oerterp-applet?)
Damserver : ?

Als je dan zou streven naar 1 niet anonieme login (da's dan een flinke uitdaging!) voor alle sites, blijf je voor de rest aardig zelfstandig.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

Ik was denk ik iets te subtiel. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat vrijwilligers herinzetbaar. Dat geldt in dit geval voor mij.(Het was niet de bedoeling om mijn motieven te bediscussiëren)
Het geldt ook bijvoorbeeld voor het opheffen van de provinciale bonden om kader vrij te maken. Geen van de provinciale bestuurders die ik heb gesproken ziet het zitten om zijn functie in een regionale superbond te gaan vervullen.
Het is een verkeerde manier van rekenen met vrijwilligers.
Piet Bouma wrote: Als je dan zou streven naar 1 niet anonieme login (da's dan een flinke uitdaging!) voor alle sites, blijf je voor de rest aardig zelfstandig.
Voor toernooibase is het natuurlijk belangrijk dat je weet wie je gebruikers zijn, maar voor slagzet.com is het belangrijk dat als iemand een potje wil dammen hij zich kan registreren en binnen twee minuten achter een bord kan zitten. Als iemand nu wil dammen en meer dan een uur moet wachten todat ie mag is de interesse weg. Maar dat terzijde.

Ik ben tot 20:00 te vinden op http://slagzet.com/nl/play-live registreren kost maar 2 minuten.
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Misschien is de vraag wat off-topic, maar ik wil er niet een geheel nieuw topic voor aan maken.

Is het voor toernooibase een mooie idee als er (theoretisch) goede partijen ingedeeld kunnen worden op 'strategieën'.
Zoals nu haalt kosmos 2 (recente) partijen van Schwarzman naar boven die leuk zijn om na te spelen. Maar over 1 maand ziet niemand ze weer,
of je moet toevallig op schwarzman zoeken en dan die partij aan klikken.

Mooi zou zijn als als je is een leuke (in dit geval)omsingeling partij wilt zien, en dat je die dan kunt vinden.

Vraag 2 is hoe en wie ze in kan delen, maar iemand als Kosmos zou dit vast wel kunnen en willen.
Zo kunnen leuke partijen van eerder ook makkelijk gevonden worden. (Andreiko etc.).

Of bestaat er al zoiets?
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Leri wrote:Misschien is de vraag wat off-topic, maar ik wil er niet een geheel nieuw topic voor aan maken.

Is het voor toernooibase een mooie idee als er (theoretisch) goede partijen ingedeeld kunnen worden op 'strategieën'.
Zoals nu haalt kosmos 2 (recente) partijen van Schwarzman naar boven die leuk zijn om na te spelen. Maar over 1 maand ziet niemand ze weer,
of je moet toevallig op schwarzman zoeken en dan die partij aan klikken.

Mooi zou zijn als als je is een leuke (in dit geval)omsingeling partij wilt zien, en dat je die dan kunt vinden.

Vraag 2 is hoe en wie ze in kan delen, maar iemand als Kosmos zou dit vast wel kunnen en willen.
Zo kunnen leuke partijen van eerder ook makkelijk gevonden worden. (Andreiko etc.).

Of bestaat er al zoiets?
Ik denk dat zoiets vrij lastig te realiseren is. Het is ondoenlijk om alle partijen te beoordelen; je zult er dus algoritmes op los moeten laten. Alleen is het probleem dat niet iedere omsingeling identiek is en dat sommige partijen wel de kenmerken van een omsingeling kunnen bevatten, maar het niet zijn.
Post Reply