Kosmos wrote:Maar zonder gekheid, het is een prima partij-analyse. Leuk dat er weer iets over het damspel geschreven wordt een keertje. Wel opmerkelijk dat zo'n technische bijdrage moet komen van iemand die geen KNDB-lid is ... waar blijven de KNDB-ers met mooie fragmenten?
Het is toch wel beschamend hoe weinig dammers hier laten zien van hun sport. Pas als er scheldkanonnen vuren, lijkt er belangstelling te zijn.
Deze twee reacties heb ik vanuit een andere draad gekopieerd, om daar het hoofdonderwerp niet verder te vertroebelen. Waar ik wel heen moest wist ik ook niet precies (daarom maar een nieuw onderwerp), maar de suggestie die ik doe zal vast al eens eerder geopperd zijn. De bovengenoemde twee reacties gaven voor mij 'het zetje' om dit toch eens ter sprake te brengen. Waarom bundelen we niet alle digitale krachten die er in Nederland zijn op het gebied van het partijdammen?ZevenInEenKlap wrote:Dank je, Tjalling! Ik blijf het dammen met veel plezier volgen, ook al ben ik niet zelf meer actief.
Af en toe zeik ik lekker mee, maar het liefste geef ik toch analyses (ook al zijn ze soms niet geheel sluitend, zie de Sijbrands-thread). Jammer dat het zo weinig gewaardeerd wordt. Ik ben het daarin helemaal met je eens. Als er meer waardering was (en als er meer mensen het zouden doen, buiten jij en ik en nog een select groepje mensen), dan zou ik het zeker vaker doen.
Je zou verwachten dat op een forum over dammen toch minstens de helft over het dammen zelf zou gaan, in plaats van over randzaken. Die discussies moeten zeker gevoerd worden, begrijp me niet verkeerd, maar er mag ook best eens wat meer aandacht komen voor partijfragmenten. Ik haal zelf bijvoorbeeld veel plezier uit de artikelen van Eric van Dusseldorp. Ik vraag me vaak af hoeveel mensen nog daadwerkelijk de moeite nemen om partij-analyses te bekijken.
- kndb.nl
- toernooibase.kndb.nl
- jeugddammen.com
- alldraughts.com
- laatste.info/bb3 (?)
- turbodambase.com
(hieraan ook nog de dambladen Hoofdlijn (hoofdlijn.nl) en De Problemist (dekvd.net) koppelen?)
- dammen.startpagina.nl (?)
- enz.
Bovengenoemde sites zouden gezamenlijk een bruisend centrum kunnen zijn van en voor dammend Nederland. Nu is alles versnipperd tot en met, iedereen doet zijn uiterste best, maar waar zijn we eigenlijk mee bezig? Als ik zie dat de uitslagen van de Nationale Competitie op twee plaatsen worden ingevoerd, nota bene op uitslagen.kndb.nl én op toernooibase.kndb.nl, wat een verloren tijd! Als ik zie dat hier op het forum geklaagd wordt over een gebrek aan inhoudelijke inbreng van dammers (wel terecht!), terwijl er op Alldraughts mooie analyses verschijnen en er op Toernooibase ook gereageerd kan worden op partijen... versplintering alom. Natuurlijk, Alldraughts presenteert zich als zijnde een internationaal platform, maar zo heeft ieder van de genoemde sites wel een reden om zelfstandig te opereren. Als we alles echter zouden samenbundelen, kunnen we denk ik een veel beter resultaat behalen. Wat is dat beoogde resultaat dan? Actueel zijn, informeren, bezoekers trekken, uitstraling hebben, platform voor discussie bieden, enz.enz.
Dit was maar een voorzet. Ik heb helaas niet de kennis om e.e.a. in de praktijk uit te kunnen voeren. Er zal binnen de KNDB-commissies PR en ICT hopelijk ook wel gesproken worden over een dergelijke bundeling van krachten?