MTB Open 10-15 augustus 2015 Hoogeveen

Gerard de Groot

Re: MTB Open 10-15 augustus 2015 Hoogeveen

Post by Gerard de Groot »

henk stoop wrote:
Michel Stempher wrote:Nog steeds ben ik benieuwd naar de reglementen die zouden voorzien in een verbod van MTB Open vanaf 10 augustus.
SWR 25.1
25.1 wrote: Alle wedstrijden staan onder supervisie van de KNDB.
Ik vermoed toch dat hier de diverse nationale kampioenschappen worden bedoeld en de plaatsingstoernooien daarvoor (zie artikel 24).

Verder lijkt het me tamelijk zinloos om hier zo'n discussie over te voeren. Een beetje concurrentie zo nu en dan kan de zaak eens opschudden. Een goede zaak in de soms wat stoffige damwereld.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

henk stoop wrote: Ik kan zo een aantal spelers noemen die dan niet meer meedoet aan Brunssum, omdat ze dan op zondag moeten spelen. Nu mogen ze de 3e ronde op zaterdagavond spelen. Verder mist Brunssum dan zeker de deelnemers aan het EK jeugd die ook Brunssum willen spelen.

Brunssum begin ooit met 11 ronden in 14 dagen. De zomer was lang en leeg. Alleen om het jaar een invitatie toernooi in Huissen, verder niets.
Inmiddels is de zomer overvol, maar het lijkt me dat de KNDB rekening moet houden met de historie. Brunssum heeft als voorbeeld gediend voor veel andere toernooien. Frans Kalsbeek (Nijmegen Open) en Theo Dijkstra (Den Haag Open) komen niet voor niets uit de directe omgeving van Brunssum. Het kan niet zo zijn dat Brunssum hier nu de dupe van wordt.

SWR 25.1
De eerste alinea is een keuze van de organisatie van Brunssum zelf. Zij kiest ervoor om op zondag te spelen, waar ik overigens groot voorstander van ben. Ik ga in de zomer één toernooi spelen met een eigenlijk al gestopte dammer en nog een andere dammer en onze voorkeur gaat uit naar Heerhugowaard. Er zijn echter nog wat problemen verbonden aan het spelen op de zondag voor deze dammer dus het alternatief is Bunschoten. Het is jammer dat er nog steeds spelers zijn die zelf (of wier ouders) absoluut niet op zondag willen dammen. Maar hier kunnen we, vind ik, geen rekening meer mee houden bij het samenstellen van de damagenda. Door te stellen dat Hoogeveen een beter format heeft (er wordt niet op zondag gespeeld) doe je Brunssum Open tekort. Om wie gaat het nou nog eigenlijk? Volgens mij zijn er altijd maar twee wedstrijden of iets van deze strekking op de zaterdagavond. En Brunssum heeft toch een oplossing voor de NOZ-mensen? Ik zie het probleem hiervan niet om de simpele reden dat er geen probleem is. Wat betreft het EK: Hoogeveen heeft er ook niet voor gekozen dat Brunssum en het EK Jeugd tegelijkertijd plaatsvinden. Ik vind het dan ook onjuist om het argument van ontbrekende spelers i.v.m. het EK Jeugd in deze discussie te voeren. Dit staat geheel los van MTB Open.

De tweede alinea: Brunssum Open wordt helemaal nergens de dupe van. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar om niet gelijktijdig met Hoogeveen te gaan zitten. Jan Pieter noemde er al één: ga een keer van zondag-zondag of liever zondag-zaterdag. Mensen die per se niet op zondag spelen, kunnen zo de openingsronde vooruitspelen of reglementair remise doen. Het is de eerste ronde dus dat is niet erg.
Een andere oplossing is om eenmalig Nijmegen Open en Brunssum Open om te draaien als de organisaties tóch samenwerken. Dan kun je Brunssum gewoon gelijktijdig met de Nijmeegse Vierdaagse laten plaatsvinden. Er zijn vast geen potentiële Brunssum-deelnemers die meelopen aan de festiviteiten in Nijmegen.

Ik begrijp heel goed dat de organisatie van Brunssum het jammer vindt dat MTB Open nu tegelijkertijd valt; dat vindt de organisatie van MTB Open namelijk ook. Persoonlijk ben ik hier ook absoluut niet blij mee: ik had graag weer aan beide toernooien meegedaan. Er is voor MTB Open echter geen andere mogelijkheid dan om maar eens per vijf à zes jaar te accepteren dat er een toernooi 250km verderop gelijktijdig plaatsvindt. De effecten hiervan zijn vele malen minder desastreus dan de effecten van het verplaatsen van MTB Open, hetgeen jeugdspelers zou ontmoedigen om mee te doen aan het toernooi.

Dan nog even over artikel 25.1:

Code: Select all

SWR 25.1
Alle wedstrijden staan onder supervisie van de KNDB.
De heer Stoop mag mij uitleggen waarom Brunssum Open wel mag zitten in de periode 10-15 augustus en MTB Open niet. Ik begrijp het niet. Historisch besef is in ieder geval geen geldig motief. Ik heb nog nooit een contract gezien, waarin staat dat Brunssum Open het expliciete alleenrecht heeft om evenementen te organiseren in die periode. Ik vind het ook nogal arrogant om Brunssum Open boven alle andere toernooien te stellen, puur om de reden dat Brunssum Open toevallig de langste historie heeft. Vanzelfsprekend heeft iedere toernooiorganisatie ontzettend veel respect voor deze historie, maar dat betekent niet dat een organisatie 250km verderop haar eigen primaire doelgroep (de jeugdspelers) in de steek moet laten om gehoor te geven aan een of ander moreel historisch besef. Ik zie trouwens ook niet helemaal in waarom MTB Open niet zou hebben plaatsgevonden als er nog nergens zomertoernooien waren. Voor de genoemde doelgroep is dit evenement een prachtig podium om zich te meten met de senioren en voor de jongere dammers om op hetzelfde podium te spelen als de ervaren clubdammers.
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Zonder een partij te kiezen, zou het wat zijn als alle toernooivoorzitters eens per jaar bij elkaar komen om te overleggen over dit soort dingen?

Lijkt mij dat je met de hoeveelheid toernooien in Nederland je voordeel moet pakken.
Bijvoorbeeld vervoer regelen van het ene toernooi naar het andere toernooi voor wie wil, bijv de buitenlanders. (al gebeurd dit geloof ik in sommige gevallen al).

Je zou zelfs een klassement kunnen maken uit meerdere toernooien, om te stimuleren dat deelnemers meerdere toernooien pakken.
Feit is nu dat Brunssum of Hoogeveen spelers gaat missen als Stempher,Terpstra en buitenlanders, omdat ze niet op 2 plekken tegelijk kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik de dagen van Brunssum ideaal. Donderdag die kant op, tentje op zetten en rustig aan vakantie vieren bij Ger aan de bar. Elke dag 1 partijtje spelen en dan die zaterdag weer naar huis.
Ik vind zelf 2 partijen spelen op 1 dag niet fijn (het is toch vakantie), waardoor Brunssum ideaal is.
Hier moet dus niets aan veranderd worden.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Michel heeft wel een waterdichte formulering: "ik zie het probleem niet simpelweg omdat er geen probleem is". Menig partij zit te springen om dit soort lijsttrekkers. Voor het overige heeft hij gewoon gelijk omdat ik vind dat hij gelijk heeft.
Michel Stempher

Leri wrote:Zonder een partij te kiezen, zou het wat zijn als alle toernooivoorzitters eens per jaar bij elkaar komen om te overleggen over dit soort dingen?

Lijkt mij dat je met de hoeveelheid toernooien in Nederland je voordeel moet pakken.
Bijvoorbeeld vervoer regelen van het ene toernooi naar het andere toernooi voor wie wil, bijv de buitenlanders. (al gebeurd dit geloof ik in sommige gevallen al).

Je zou zelfs een klassement kunnen maken uit meerdere toernooien, om te stimuleren dat deelnemers meerdere toernooien pakken.
Feit is nu dat Brunssum of Hoogeveen spelers gaat missen als Stempher,Terpstra en buitenlanders, omdat ze niet op 2 plekken tegelijk kunnen zijn.
Ben ik het helemaal mee eens! Volgens mij is dit idee ook wel door verschillende organisatoren geopperd, maar het komt er maar nooit van. Misschien moet een onafhankelijke organisatie (de KNDB bijvoorbeeld) gewoon eens een datum prikken. Ik zou de datum ergens vrij snel na het laatste zomertoernooi plannen. Dan kunnen organisatoren hun ervaringen delen, tips aan elkaar geven en de kalender voor het komende jaar vaststellen. Mocht er dan iets overlappen, dan kan er meteen met elkaar naar een oplossing worden gezocht.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

henk stoop wrote:
Michel Stempher wrote:Nog steeds ben ik benieuwd naar de reglementen die zouden voorzien in een verbod van MTB Open vanaf 10 augustus.
SWR 25.1
In het kader van de open deuren:
Het SWR van de KNDB is alleen van toepassing op toernooien waar het SWR van de KNDB op van toepassing is.

Wedstrijdbepalingen MTB Open 2015

1. Voor zover hierna niet anders is bepaald, zijn de bepalingen van het Spel- en Wedstrijdreglement van de FMJD van toepassing.
http://slagzet.com
Vengaboy

Post by Vengaboy »

Tis trouwens lopend maar 225 kilometer

https://www.google.si/maps/dir/Brunssum ... 286158!3e2
......door politie en dominee geweerd.....
PeterDeDammer

Post by PeterDeDammer »

Een paar opmerkingen.
Het is jammer voor buitenlandse spelers die een zomertoer maken , zoals vorig jaar de delegatie uit
Jakoetsk, dat toernooien samenvallen in deze zomertoernooien. Beter en ook fatsoenlijker is onderlinge afstemming. Zo eindigt Bunschoten zolang Heerhugowaard bestaat op vrijdag ipv zaterdag! Verder is de service die brunssum biedt aan niet zondag spelers erg sympathiek. Waar kom je dat nog tegen in dit geseculariseerde land. Michel vindt het jammer dat dit wellicht in zijn ogen wereldvreemde mensen nog bestaat. Ik vind het mooi en tekent onze gevarieerde samenstelling van inwoners. Zelf speelde ik vroeger ook niet op zondag, maar door andere inzichten op de zondag speel ik tegenwoordig wel op zondag. Laten we elkaar niet de maat nemen maar elkaar vrij houden hier in. Ik hoop dat het volgend jaar beter op elkaar afgestemd wordt. En suc6 allen met de organisatie. Peter Frans Koops Boboli toernooi Bunschoten 6-10 juli inclusief Getmanski en Schwarzmann
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ah heerlijk, precies wat het forum nodig had, een ouderwetse damvete! Het wachten is op Hanco.
Michel Stempher

Aanmeldingen schieten als paddestoelen uit de grond
De aanmeldingen voor de zesde editie van het MTB Open schieten als paddestoelen uit de grond. Na amper 72 uur hebben zich al 23 personen aangemeld voor het zomertoernooi in Hoogeveen. De lijst wordt vooralsnog aangevoerd door de Kameroense grootmeester Leopold Kouogueu. Verder prijken namen als MF Jitse Slump en MF Zainal Palmans op de lijst.

In de bijlage is de volledige deelnemerslijst te vinden. Uiteraard is op de website van dit zomertoernooi alle andere informatie te vinden, alsmede de wijze van inschrijving: http://damclubhoogeveen.nl/toernooien/n ... ut=R&id=58.
Attachments
Deelnemerslijst MTB Open.pdf
(57.09 KiB) Downloaded 321 times
Last edited by Michel Stempher on Thu Mar 05, 2015 20:57, edited 1 time in total.
Dieter

Post by Dieter »

Brunssum Open is sinds jaar en dag van start gegaan op de eerste vrijdag van augustus. Vele jaren heeft de KNDB er ook op toegezien dat toernooien netjes na elkaar en niet gelijk gespeeld werden.
Dat MTB dat nu wel doet is ronduit onfatsoenlijk en gaat in tegen elke correcte manier van data planning.
Dat de KNDB niet optreed tegen deze gang van zaken is verwerpelijk maar zelfs een 37 jarige traditie binnen het Nederlandse dammen heeft geen enkele bescherming meer sterker nog wordt al jaren door de KNDB en zijn trainers niet serieus genomen.

De organisatie van Brunssum hoopt dat de dammers zoals alle voorgaande jaren de weg naar Brunssum Open gewoon wel weten te vinden.
Michel Stempher

Inmiddels 35 deelnemers voor MTB Open

Vier maanden voor het prestigieuze MTB Open staat de teller al op 35. GMI Leopold Kouogueu, MI Bruno Fopa, MF Zainal Palmans, en toptalent MF Jitse Slump voeren op dit moment de ranglijst aan. Deze editie belooft weer een bijzonder spannende editie te worden met verschillende nevenactiviteiten (daarover later meer) en daarom mag eigenlijk niemand ontbreken in Hoogeveen. Neem eens een kijkje op de website (www.damclubhoogeveen.nl/toernooien) voor meer informatie over dit toernooi, voor de deelnemerslijst en voor het inschrijfformulier.
Michel Stempher

Hierbij de flyer van de zesde editie van het prestigieuze MTB Open. Er staan inmiddels 47 mensen op de deelnemerslijst dus er kunnen nog genoeg mensen bij. Zoals op de flyer te zien is, vind je alle informatie over het MTB Open op www.damclubhoogeveen.nl/toernooien.
Attachments
mtbopenflyer.jpg
mtbopenflyer.jpg (1.11 MiB) Viewed 9746 times
Michel Stempher

Regerend toernooiwinnaar en WK-ganger MI Jan Groenendijk toegevoegd aan deelnemersveld

Regerend toernooiwinnaar Jan Groenendijk, het absolute toptalent dat naast zijn toernooiwinst in 2014 onder andere Salou Open op zijn naam schreef en het WK algemeen speelt later dit jaar, zal deze editie van MTB Open opnieuw acte de présence geven. In de breedte begint het deelnemersveld inmiddels ook wat vorm te krijgen met een huidig aantal van 57 heren en dames. Er is nog steeds voldoende plek voor nieuwe deelnemers dus denk niet langer na en schrijf je ook gewoon in voor het toernooi. Wie weet mag je je meten met de klasbak uit Wageningen.

Meer informatie over het toernooi, met bijvoorbeeld het gehele deelnemersveld, is te vinden via de volgende website: http://www.damclubhoogeveen.nl/toernooien/index.php.
Michel Stempher

Deadline vroegboekkorting nadert
Inmiddels, zaterdag 11 juli, staan er alweer 76 namen op de deelnemerslijst. Meest uit het oog springend zijn de WK-ganger Jan Groenendijk, Jitse Slump, HDC's nieuwe aanwinst Natalia Sadowska en de kersverse winnaar van het Boboli Toernooi, Bhiem Ramdien.

Staat jouw naam nog niet op de lijst? Geef je dan uiterlijk op 15 juli op als je wilt profiteren van het lagere inschrijftarief. Er kunnen er nog zat bij!

Meer informatie over het prachtige toernooi, inclusief de gehele deelnemerslijst, is te vinden via http://www.damclubhoogeveen.nl/toernooien.
Post Reply