henk stoop wrote:
Ik kan zo een aantal spelers noemen die dan niet meer meedoet aan Brunssum, omdat ze dan op zondag moeten spelen. Nu mogen ze de 3e ronde op zaterdagavond spelen. Verder mist Brunssum dan zeker de deelnemers aan het EK jeugd die ook Brunssum willen spelen.
Brunssum begin ooit met 11 ronden in 14 dagen. De zomer was lang en leeg. Alleen om het jaar een invitatie toernooi in Huissen, verder niets.
Inmiddels is de zomer overvol, maar het lijkt me dat de KNDB rekening moet houden met de historie. Brunssum heeft als voorbeeld gediend voor veel andere toernooien. Frans Kalsbeek (Nijmegen Open) en Theo Dijkstra (Den Haag Open) komen niet voor niets uit de directe omgeving van Brunssum. Het kan niet zo zijn dat Brunssum hier nu de dupe van wordt.
SWR 25.1
De eerste alinea is een keuze van de organisatie van Brunssum zelf. Zij kiest ervoor om op zondag te spelen, waar ik overigens groot voorstander van ben. Ik ga in de zomer één toernooi spelen met een eigenlijk al gestopte dammer en nog een andere dammer en onze voorkeur gaat uit naar Heerhugowaard. Er zijn echter nog wat problemen verbonden aan het spelen op de zondag voor deze dammer dus het alternatief is Bunschoten. Het is jammer dat er nog steeds spelers zijn die zelf (of wier ouders) absoluut niet op zondag willen dammen. Maar hier kunnen we, vind ik, geen rekening meer mee houden bij het samenstellen van de damagenda. Door te stellen dat Hoogeveen een beter format heeft (er wordt niet op zondag gespeeld) doe je Brunssum Open tekort. Om wie gaat het nou nog eigenlijk? Volgens mij zijn er altijd maar twee wedstrijden of iets van deze strekking op de zaterdagavond. En Brunssum heeft toch een oplossing voor de NOZ-mensen? Ik zie het probleem hiervan niet om de simpele reden dat er geen probleem is. Wat betreft het EK: Hoogeveen heeft er ook niet voor gekozen dat Brunssum en het EK Jeugd tegelijkertijd plaatsvinden. Ik vind het dan ook onjuist om het argument van ontbrekende spelers i.v.m. het EK Jeugd in deze discussie te voeren. Dit staat geheel los van MTB Open.
De tweede alinea: Brunssum Open wordt helemaal nergens de dupe van. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar om niet gelijktijdig met Hoogeveen te gaan zitten. Jan Pieter noemde er al één: ga een keer van zondag-zondag of liever zondag-zaterdag. Mensen die per se niet op zondag spelen, kunnen zo de openingsronde vooruitspelen of reglementair remise doen. Het is de eerste ronde dus dat is niet erg.
Een andere oplossing is om eenmalig Nijmegen Open en Brunssum Open om te draaien als de organisaties tóch samenwerken. Dan kun je Brunssum gewoon gelijktijdig met de Nijmeegse Vierdaagse laten plaatsvinden. Er zijn vast geen potentiële Brunssum-deelnemers die meelopen aan de festiviteiten in Nijmegen.
Ik begrijp heel goed dat de organisatie van Brunssum het jammer vindt dat MTB Open nu tegelijkertijd valt; dat vindt de organisatie van MTB Open namelijk ook. Persoonlijk ben ik hier ook absoluut niet blij mee: ik had graag weer aan beide toernooien meegedaan. Er is voor MTB Open echter geen andere mogelijkheid dan om maar eens per vijf à zes jaar te accepteren dat er een toernooi 250km verderop gelijktijdig plaatsvindt. De effecten hiervan zijn vele malen minder desastreus dan de effecten van het verplaatsen van MTB Open, hetgeen jeugdspelers zou ontmoedigen om mee te doen aan het toernooi.
Dan nog even over artikel 25.1:
Code: Select all
SWR 25.1
Alle wedstrijden staan onder supervisie van de KNDB.
De heer Stoop mag mij uitleggen waarom Brunssum Open wel mag zitten in de periode 10-15 augustus en MTB Open niet. Ik begrijp het niet. Historisch besef is in ieder geval geen geldig motief. Ik heb nog nooit een contract gezien, waarin staat dat Brunssum Open het expliciete alleenrecht heeft om evenementen te organiseren in die periode. Ik vind het ook nogal arrogant om Brunssum Open boven alle andere toernooien te stellen, puur om de reden dat Brunssum Open toevallig de langste historie heeft. Vanzelfsprekend heeft iedere toernooiorganisatie ontzettend veel respect voor deze historie, maar dat betekent niet dat een organisatie 250km verderop haar eigen primaire doelgroep (de jeugdspelers) in de steek moet laten om gehoor te geven aan een of ander moreel historisch besef. Ik zie trouwens ook niet helemaal in waarom MTB Open niet zou hebben plaatsgevonden als er nog nergens zomertoernooien waren. Voor de genoemde doelgroep is dit evenement een prachtig podium om zich te meten met de senioren en voor de jongere dammers om op hetzelfde podium te spelen als de ervaren clubdammers.