Artikel Groene

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Christian van der Schaaf

Re: Rapper, flitsender, leuker

Post by Christian van der Schaaf »

Vengaboy wrote:
Christian van der Schaaf wrote:
Vengaboy wrote:
Ik denk dat het enige imagoprobleem is dat we er zelf zo over denken, de anderen verklaren ons gewoon voor gek dat we zo lang achter een bord zitten, ten 1e omdat ze het spel niet snappen ( dammen is toch niet moeilijk) ten 2e, het is geen fuck aan om naar te kijken als leek zijnde , dit in tegenstelling tot andere fysieke sporten.

De enige tijd dat er mensen als bijen om een bord staan, is als er tijdnood is , of als er een blunder gemaakt wordt.

Dit betekend dat mensen spanning willen.

En wat is nou spannender dan onder tijdsdruk veel actie te moeten ondernemen. In het dammen geloof ik niets.

Dus als oplossing , verlaag de speeltijd tot een half uur of zo, en speel om toch aan onze 5 uur spelen te komen een aantal partijen meer.
Bijvoorbeeld in set vorm

Dat is meegaan met de mening van het gepeupel, die de concentratiespanne heeft van een goudvis door het eindeloos kijken naar RTL4.

Bijvoorbeeld het NK sneldammen heeft nog nimmer geleid tot stijgende kijkcijfers, of zelfs meer televisietijd.

"Rapper, flitsender, leuker" is synoniem voor dommer, oppervlakkiger, vervelender.

De enige die bij de niet-dammers alom respect kriijgt is Ton Sijbrands, zie bijvoorbeeld de zendtijd besteed aan zijn nieuwe blinddamrecord.

Als al dat respect afstraalt op het dammen zijn we waar we wezen willen.
Het enige waarom Ton Sijbrands respect krijgt is omdat de mensen snappen dat wat Ton doet met zn blindsimultaan dat dat een hele grote prestatie is.

Het gaat gewoon om het totaal plaatje, we hebben gewoon geen interressante sport om naar te kijken. (voor een buitenstaander)

Als we het al interressant willen maken voor die groep moeten we actie in het spel brengen.

Maar wat willen we?
Willen we dat "het gepeupel" onze sport interressant gaat vinden?
of niet?

Je spreekt jezelf nogal eens tegen.
Mijn stelling is dat het dammen pas serieus genomen wordt als het provinciaalse, burgerlijke, religieuze sausje sausje dat er nu eenmaal over gegoten is (of het nu echt zo is, of vooroordelen zijn laat ik in het midden) vervangen wordt door het sausje dat bijvoorbeeld over het schaken gegoten wordt.

Het in stand houden van het dammen hangt nou eenmaal af van ledenaantallen en sponsorbereidheid. Met name dit laatste is weer afhankelijk van de mate van publiciteit die aan het dammen gegeven wordt. Dus inderdaad het dammen moet interessant zijn voor de massa.

"Het totale plaatje" waar jij het over hebt is niet te wijzigen door speltijdverkorting, echter het is helemaal niet nodig het spel flitsender te maken, het spel heeft kwaliteit genoeg om zichzelf te verkopen.

Neem het spel serieus, hoop op nog meer mensen als Thijssen, Barkel (De bond is met goede dingen bezig, zie Kader traint kader)
en verder is er niet zo veel aan te doen.
Christian van der Schaaf

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:..
Uit de wijzigingen, die Kosmos doorgevoerd heeft in deze post en een volgende post, blijkt dat hij waarschijnlijk in al zijn wijsheid heeft gerealiseerd dat de geplaatste opmerkingen iets over de schreef zijn geweest.

Het zou Christian en Dominique sieren, dat zij ook de desbetreffende teksten van Kosmos van dit forum verwijderen.
Als Kosmos dat wil doe ik het.

Ik zag er niet veel kwaad in.
Waarom zou het mij sieren, Piet?
Dominique

Post by Dominique »

Christian van der Schaaf wrote: Waarom zou het mij sieren, Piet?
Dat vroeg ik me ook af, mede omdat ik met mijn opmerking probeerde een beetje de rem erop te gooien.
Aangezien Tjalling zelf de uitspraken verwijderd heeft, heb ik dat ook maar gedaan.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Piet Bouma wrote: Uit de wijzigingen, die Kosmos doorgevoerd heeft in deze post en een volgende post, blijkt dat hij waarschijnlijk in al zijn wijsheid heeft gerealiseerd dat de geplaatste opmerkingen iets over de schreef zijn geweest.

Het zou Christian en Dominique sieren, dat zij ook de desbetreffende teksten van Kosmos van dit forum verwijderen.
Als Kosmos dat wil doe ik het.

Ik zag er niet veel kwaad in.
Waarom zou het mij sieren, Piet?
"Sieren" is misschien niet het juiste woord. Het gaat mij er meer om dat we onze Kosmos soms een beetje (tegen zichzelf - ook geen goed Nederlands) moeten beschermen. Hij gooit nu duidelijk ook zelf de rem erop.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Welk stukje bedoelen we? Dat over christendom ed? Stond niets onwaars in.
Christian van der Schaaf

Arjen de Mooij wrote:Welk stukje bedoelen we? Dat over christendom ed? Stond niets onwaars in.
Inderdaad, het enige verwijt dat je Kosmos kunt maken, is dat het onderwerp off-topic was, van fatsoen naar de oorlog in Irak. Anderen noemen dat ook wel doordraven.

Leen de Rooij heeft ongetwijfeld geen Oud-Testamentse fatsoensnormen, in tegendeel, hij werd geprezen, maar dat stukje is nu weg.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Verwijderen

Post by Kosmos »

Arjen de Mooij wrote:Welk stukje bedoelen we? Dat over christendom ed? Stond niets onwaars in.
Inderdaad, het enige verwijt dat je Kosmos kunt maken, is dat het onderwerp off-topic was, van fatsoen naar de oorlog in Irak. Anderen noemen dat ook wel doordraven.

Leen de Rooij heeft ongetwijfeld geen Oud-Testamentse fatsoensnormen, in tegendeel, hij werd geprezen, maar dat stukje is nu weg.
Bedankt voor het verwijderen.
Dominique bedoelde ook doordraven.
Natuurlijk stond er niks onwaars, maar ach wat hebben we er verder ook aan? Het is wel mooi zo.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Imago

Post by Kosmos »

Het imagoprobleem ligt inderdaad gecompliceerd.
Alleen sneller spelen zal het imagoprobleem niet oplossen.
Christiaan maakt goede opmerkingen over het positieve imago dat we krijgen door bijv. de Blindsimultaan die uitgebreid op het journaal was.
Maar voor benadering van de jeugd is flitsender etc. wel van belang.
Misschien kan Vengaboy eens vertellen hoe de jeugd in Westerhaar wordt aangepakt, want ik heb de indruk dat het dammen in Westerhaar leeft. Daar kunnen we dan wat van opsteken, denk ik.
Vengaboy?
Eric Sanders

Re: Verwijderen

Post by Eric Sanders »

Kosmos wrote:

Bedankt voor het verwijderen.
Dominique bedoelde ook doordraven.
Natuurlijk stond er niks onwaars, maar ach wat hebben we er verder ook aan? Het is wel mooi zo.
Ga je geen fulminaties tegen de christelijke hypocrisie meer posten, nu je de 666 posts gepaseerd bent?
Jammer.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Vengaboy

Re: Imago

Post by Vengaboy »

Kosmos wrote:Het imagoprobleem ligt inderdaad gecompliceerd.
Christiaan maakt goede opmerkingen over het positieve imago dat we krijgen door bijv. de Blindsimultaan die uitgebreid op het journaal was.
Misschien kan Vengaboy eens vertellen hoe de jeugd in Westerhaar wordt aangepakt, want ik heb de indruk dat het dammen in Westerhaar leeft. Daar kunnen we dan wat van opsteken, denk ik.
Vengaboy?
Kijk wij hebben het voordeel, dat de damclub hoog aangeschreven staat, dit waarschijnlijk door de successen die we door de jaren heen hebben behaald.
Dus het imago van het dammen is in Westerhaar denk ik beter dan het landelijke gemiddelde.
Dus dat voordeel hebben we dan.

Daarbij naast hebben we een eigen clubgebouw, dus de kosten voor bv zaalhuur zijn gering.
Het voordeel van een eigen clubgebouw is dat we dus de contributie kosten voor jeugdleden enorm laag kunnen houden ( dit kan drempelverlagend zijn)
Een ander voordeel is, dat de persoonlijke jeugd kampioenschappen van Overijssel al jaren in Westerhaar gehouden worden. Dus weinig gereis etc.

Het clubgebouw is ook 3 dagen in de week geopend voor het "gezelligheidsgehalte" Ook op zaterdag als er geen dammen is, dan zit er toch nog een man of 20 tot 30 om even een paar pilsjes te drinken etc. Dat heeft een bepaalde aantrekkingskracht denk ik.

Ik denk ook wel dat de vooruitstrevende manier van werken van de voorzitter voor veel goeds heeft gezord.

Dus dit alles kan verklaren waarom het in Westerhaar een stuk beter gaat vergeleken met de rest van NL
......door politie en dominee geweerd.....
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Vengaboy wrote:
Kosmos wrote:Het imagoprobleem ligt inderdaad gecompliceerd.
Vengaboy?
Kijk wij hebben het voordeel, dat de damclub hoog aangeschreven staat, dit waarschijnlijk door de successen die we door de jaren heen hebben behaald.
Dus het imago van het dammen is in Westerhaar denk ik beter dan het landelijke gemiddelde.
Dus dat voordeel hebben we dan.

Daarbij naast hebben we een eigen clubgebouw, dus de kosten voor bv zaalhuur zijn gering.
Het voordeel van een eigen clubgebouw is dat we dus de contributie kosten voor jeugdleden enorm laag kunnen houden ( dit kan drempelverlagend zijn)
Een ander voordeel is, dat de persoonlijke jeugd kampioenschappen van Overijssel al jaren in Westerhaar gehouden worden. Dus weinig gereis etc.

Het clubgebouw is ook 3 dagen in de week geopend voor het "gezelligheidsgehalte" Ook op zaterdag als er geen dammen is, dan zit er toch nog een man of 20 tot 30 om even een paar pilsjes te drinken etc. Dat heeft een bepaalde aantrekkingskracht denk ik.

Ik denk ook wel dat de vooruitstrevende manier van werken van de voorzitter voor veel goeds heeft gezord.

Dus dit alles kan verklaren waarom het in Westerhaar een stuk beter gaat vergeleken met de rest van NL

Kortom. Westerhaar is gewoon een gezellig dorp, met gezellige clubs. Waaronder de damclub.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Christian van der Schaaf

Een van de problemen in Amsterdam was altijd dat het niet mogelijk bleek jeugd vast te houden. Hans Vermeulen heeft jarenlang het schooldammen georganiseerd, soms had VAD een jeugafdelinkje, als de kinderen wat ouder werden vielen ze af.

Ook Hans Jansen en Hein Meijer zijn actief geweest op de scholen, nu is dat Cees Romijn.

De oorzaken, zeker als je de stukjes betreffende Westerhaar leest, liggen in het ontbreken van de sociale cohesie, maw. Westerhaar is een dorp en Amsterdam een stad. Bijv. ouders van kinderen in Amsterdam kennen de club niet, noch de speelgelegenheid.

VAD moest het dan ook altijd hebben van de instroom van studenten, maar als je nagaat dat Rob Pennekamp, Hein Meijer en ik reeds in 1980 de laatste import vormden...
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Christian van der Schaaf wrote:Een van de problemen in Amsterdam was altijd dat het niet mogelijk bleek jeugd vast te houden. Hans Vermeulen heeft jarenlang het schooldammen georganiseerd, soms had VAD een jeugafdelinkje, als de kinderen wat ouder werden vielen ze af.

Ook Hans Jansen en Hein Meijer zijn actief geweest op de scholen, nu is dat Cees Romijn.

De oorzaken, zeker als je de stukjes betreffende Westerhaar leest, liggen in het ontbreken van de sociale cohesie, maw. Westerhaar is een dorp en Amsterdam een stad. Bijv. ouders van kinderen in Amsterdam kennen de club niet, noch de speelgelegenheid.

VAD moest het dan ook altijd hebben van de instroom van studenten, maar als je nagaat dat Rob Pennekamp, Hein Meijer en ik reeds in 1980 de laatste import vormden...
...
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Kosmos wrote:Christiaan maakt goede opmerkingen over het positieve imago dat we krijgen door bijv. de Blindsimultaan die uitgebreid op het journaal was.
Positief imago?
Een gek in een hokje?
De door hem uitgezochte (....) tegenstanders waren, doodmoe van het wachten, vertrokken toen deze vertoning eindelijk afgelopen was.

Het was in het journaal, so what?
Kosmos

Post by Kosmos »

Ben Anoniem wrote:
Kosmos wrote:Christiaan maakt goede opmerkingen over het positieve imago dat we krijgen door bijv. de Blindsimultaan die uitgebreid op het journaal was.
Positief imago?
Een gek in een hokje?
De door hem uitgezochte (....) tegenstanders waren, doodmoe van het wachten, vertrokken toen deze vertoning eindelijk afgelopen was.

Het was in het journaal, so what?
Je vergist je deerlijk.
Sijbrands wordt niet gezien als een gek in een hok.
Zowel dammers als niet-dammers spreken met ontzag over de indrukwekkende prestatie van onze Damgod.
Een psycholoog heeft de blindsimultaan in een boek over geheugen behandeld (Hoe heette de man ook weder, forumcollega's? O, mijn Kosmisch Secondant zegt: Douwe Draaisma!).
Positief voor ons imago dus.
Als de blindsimultaan de gehele dag op het journaal met grote interesse gevolgd wordt, is dat uiteraard gunstig voor de uitstraling van de damsport. Moet ik dat werkelijk uitleggen?
Volgens mij ben je helemaal niet Paul Oudshoorn, die schat ik wel wat slimmer in hehe.
Ik weet wie je bent. Het azijnzuipgehalte verraadt je.
Jij bent Denker! (Bert Bervoets)
Denker fulmineerde ook zo tegen die blindsimultaan van Sijbrands!
Last edited by Kosmos on Sat Apr 24, 2004 19:33, edited 3 times in total.
Post Reply