Artikel Groene
Artikel Groene
In de Groene Amsterdammer van deze week (op de voorkant prijkt een boze Condoleeza Rice) staat een artikel over de damsport. Hanco kondigde dit al aan en u heeft de kosmos er ook al over gehoord. Het artikel beslaat twee volle pagina's. "Dammen in de polder; De preciezen verslaan de rekkelijken"
Het artikel gaat over de damcultuur en over de grote zaken die het afgelopen jaar ook op dit forum ruimschoots behandeld zijn (Delftse telling en Goedemoed). Bijna vonden er grote ontwikkelingen plaats, maar , trouw aan haar wortels, bleef de damsport wat ze was. een aardig artikel. voor 3,40 te verkrijgen bij de kiosk. Het blad bevat overigens ook een recensie van het nieuwe boek van de dammende schrijver Arie storm.
Het artikel gaat over de damcultuur en over de grote zaken die het afgelopen jaar ook op dit forum ruimschoots behandeld zijn (Delftse telling en Goedemoed). Bijna vonden er grote ontwikkelingen plaats, maar , trouw aan haar wortels, bleef de damsport wat ze was. een aardig artikel. voor 3,40 te verkrijgen bij de kiosk. Het blad bevat overigens ook een recensie van het nieuwe boek van de dammende schrijver Arie storm.
- Hanco Elenbaas
Het artikeltje is precies wat ik verwacht had.
Zo'n intellectualistische Donnerkloon, die zich slecht heeft laten informeren, drukt weer wat stempels op het dammen.
Met als hoogtepunt de laatste regel: "Maar voor de rest geldt Donners eerste damwet, namelijk dat de natuurlijke bestemming van een dampartij het vreedzame slot is. De remise."
Alleen geschikt voor masochisten.
Zo'n intellectualistische Donnerkloon, die zich slecht heeft laten informeren, drukt weer wat stempels op het dammen.
Met als hoogtepunt de laatste regel: "Maar voor de rest geldt Donners eerste damwet, namelijk dat de natuurlijke bestemming van een dampartij het vreedzame slot is. De remise."
Ach hanco, niet zo zuur. Het was best een aardig artikel. Wat had je dan verwacht van de groene? Er is tenminste eens iets serieuzere aandacht dan al suffe niemendalletejes over chub, thijssen of andere local heroes.Hanco Elenbaas wrote:Het artikeltje is precies wat ik verwacht had.
Maar meer leden zullen we er niet door krijgen. Dat moeten postieve dampropagandisten als jij helemaal zelf bewerkstelligen.
- Hanco Elenbaas
Het is een onaardig artikel, geschreven door een schaker voor schakers.
Het woord schaken komt in het verhaaltje vaker voor dan dammen.
Henk de Witt was volgens Eric een van de voornaamste bronnen van onze schakende journalist en dat is goed te merken.
Henk wordt opgevoerd als een visionaire dambestuurder en als kunstenaar/schaker, je begrijpt het, Henk weet het beter dan al die achterlijke dammertjes, die niets anders doen dan vanuit de huiskamer prediken van conservatieve contrarevolutie tegenover de grote visionair uit Delft.
En dat we zo conservatief zijn komt vooral omdat we in het dammen zo'n sterk gereformeerde achtergrond hebben, anders waren we natuurlijk met zijn allen al lang op de knieën voor onze nieuwe Messias uit Delft.
("Totdat het wegens grof taalgebruik werd gesloten, was er op het damforum een haat- en smaadcampagne gaande tegen 'het Delftse gedrocht' en zijn bedenkers.")
Slap geouwehoer in een zwaar gesubsidieerd blaadje, waar derderangsschrijvers via absurde artikeltjes zichzelf naar een bovenmodaal inkomen kletsen.
Henk de Witt was volgens Eric een van de voornaamste bronnen van onze schakende journalist en dat is goed te merken.
Henk wordt opgevoerd als een visionaire dambestuurder en als kunstenaar/schaker, je begrijpt het, Henk weet het beter dan al die achterlijke dammertjes, die niets anders doen dan vanuit de huiskamer prediken van conservatieve contrarevolutie tegenover de grote visionair uit Delft.
En dat we zo conservatief zijn komt vooral omdat we in het dammen zo'n sterk gereformeerde achtergrond hebben, anders waren we natuurlijk met zijn allen al lang op de knieën voor onze nieuwe Messias uit Delft.
("Totdat het wegens grof taalgebruik werd gesloten, was er op het damforum een haat- en smaadcampagne gaande tegen 'het Delftse gedrocht' en zijn bedenkers.")
Slap geouwehoer in een zwaar gesubsidieerd blaadje, waar derderangsschrijvers via absurde artikeltjes zichzelf naar een bovenmodaal inkomen kletsen.
- Hanco Elenbaas
Nog een staaltje van hoe de betrouwbare informatie van de visionaire dambestuurder/kunstenaar/schaker Henk de Witt klakkeloos is overgenomen door onze Patrick van IJzendoorn:
"Het dammen in steden als Rotterdam en Amsterdam wordt voor een groot deel in stand gehouden door immigranten uit zowel Franse als Nederlandse koloniën, die elkaar ontmoeten bij een club als Gandhi."
"Het dammen in steden als Rotterdam en Amsterdam wordt voor een groot deel in stand gehouden door immigranten uit zowel Franse als Nederlandse koloniën, die elkaar ontmoeten bij een club als Gandhi."
Hanco Elenbaas wrote:Het is een onaardig artikel, geschreven door een schaker voor schakers.
Zelf was en ben ik ook tegenstander van de DT. Maar ik wil best toegeven dat de campagne tegen dit gedrocht soms grof was. Zo moet het ook; flink polariseren en hakken was ook wel noodzakelijk om de vreselijke plannen te kunnen keren. Juist jij Hanco weet toch hoe waar de woorden "haat- en smaadcampagne" zijn. Misschien is het stuk wat te eenzijdig. Toch vind ik het een verademing. Nooit eerder heb ik zo'n serieus stuk over dammen gelezen. Een stuk waarvoor duidelijk meer dan één bron is gebruikt (zo komen bepaalde passages uit het friese jubileumboek) en niet één enkel interviewtje of een particuliere mening, zoals bijvoorbeeld bij de artikelen van henk de witt in het damspel immer het geval was.
Minnetjes
Minnetjes, hoor, Hanco.Hanco Elenbaas wrote:Het is een onaardig artikel, geschreven door een schaker voor schakers.
Totdat het wegens grof taalgebruik werd gesloten, was er op het damforum een haat- en smaadcampagne gaande tegen 'het Delftse gedrocht' en zijn bedenkers.")
Jouw oerconservatieve kamp wordt contra-revolutionair genoemd en Henk de Witt wordt serieus genomen en Hanco sabelt het uitstekende artikel neer.
Opvallend was juist dat de journalist zich had verdiept in de damwereld!
Leer nu eens naar de damwereld te kijken vanuit een positie buiten die wereld. Kijk nu eens hoe buitenstaanders ons zien. Vanuit die positie is het onbegrijpelijk dat er zo'n enorm conservatisme heerst dat de dammerij de remisedood injaagt.
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Ik zal het nog maar even herhalen: het artikel 'Dammen in de polder' in De Groene Amsterdammer is verplichte kost voor masochisten. En alleen voor die categorie interessant.
Voor de ware zelfhaters en -kwellers onder ons heb ik hier nog wel een stapeltje artikeltjes uit de jaren '70 waarin andere schakers het damspel en de damwereld nog completer proberen af te kraken.
Schakers houden niet van dammen en zullen het om die reden nooit kunnen begrijpen.
Voor de ware zelfhaters en -kwellers onder ons heb ik hier nog wel een stapeltje artikeltjes uit de jaren '70 waarin andere schakers het damspel en de damwereld nog completer proberen af te kraken.
Schakers houden niet van dammen en zullen het om die reden nooit kunnen begrijpen.
-
Op zich is het artikel 'Dammen in de polder' in de Groene Amsterdammer lang zo slecht nog niet. De auteur heeft zich uitgebreid laten informeren door mij en Henk de Witt. Ook in deze volgorde: ik verwees Patrick van IJzendoorn door naar HdW omdat hij ook het verhaal van een 'rekkelijke' wilde hebben. Daarnaast heeft hij veel kennis opgedaan via websites en publicaties.
Qua feitenmateriaal klopt het verhaal wel, er staat niets in wat onwaar is. (Van literatuur heb ik overigens geen verstand en dat bij sommige Friese damclubs een partij na drie uur remise wordt verklaard ongeacht de positie was mij onbekend; een beetje ongeloofwaardig overigens, dunkt me).
De informanten zijn verantwoordelijk voor de informatie, uiteraard niet voor de toon van het artikel. Dat is het pakkie-an van de auteur. Dammers tot twee keer toe 'stenenschuivers' noemen en andere woordkeuzes zijn voor rekening van Van IJzendoorn; het spreekt voor zich dat HdW en ik niet zo over dammers en hun spel spreken. De info over de allochtone dammers in grote steden was van mij afkomstig, maar was positiever geformuleerd dan in de volzin in het artikel. De invloed van de bijbelgordel op de damwereld heeft de auteur nogal overtrokken, ofschoon ook hier de info (scholenwedstrijden worden vaak door Scholen met de Bijbel gewonnen; één halve finalegroep bestond bijna geheel uit streng-gereformeerden) van mij afkomstig was.
Ik ben het met Tjalling wel eens dat het goed is, dat iemand van buiten de damwereld naar onze liefhebberij kijkt. Nogmaals: de auteur was geïnteresseerd en zeer goed geïnformeerd en het telefonische interview dat hij een uur lang met mij had resulteerde grotendeels in bevestigingen van wat hij al uit andere bron had vernomen. De discussies op de damforums waren voor hem gesneden koek. Ik denk dat hij tientallen uren met het artikel bezig is geweest. Dat is ons spel dus toch maar mooi waard!
Dat het toch weer een wat zurig artikel is geworden, valt te verwachten van een orgaan als de Groene Amsterdammer. Al tientallen jaren is dit een nuffig, grachtengordelcentristisch, links-intellectualistisch en betweterig weekblad. Een juichend verhaal over de damsport zou de redactie vermoedelijk niet eens van freelancer Van IJzendoorn hebben geaccepteerd.
Leden opleveren doet zo'n artikel natuurlijk niet. Leden doen verliezen vermoedelijk ook niet. De Amsterdamse grachtengordel krijgen we niet meer aan het dammen. Qua ledenwinst moeten we het vermoedelijk toch hebben van aankondigingen van scholen- en huisdammerstoernooien in dorpse sufferdjes en kerkbladen...
Qua feitenmateriaal klopt het verhaal wel, er staat niets in wat onwaar is. (Van literatuur heb ik overigens geen verstand en dat bij sommige Friese damclubs een partij na drie uur remise wordt verklaard ongeacht de positie was mij onbekend; een beetje ongeloofwaardig overigens, dunkt me).
De informanten zijn verantwoordelijk voor de informatie, uiteraard niet voor de toon van het artikel. Dat is het pakkie-an van de auteur. Dammers tot twee keer toe 'stenenschuivers' noemen en andere woordkeuzes zijn voor rekening van Van IJzendoorn; het spreekt voor zich dat HdW en ik niet zo over dammers en hun spel spreken. De info over de allochtone dammers in grote steden was van mij afkomstig, maar was positiever geformuleerd dan in de volzin in het artikel. De invloed van de bijbelgordel op de damwereld heeft de auteur nogal overtrokken, ofschoon ook hier de info (scholenwedstrijden worden vaak door Scholen met de Bijbel gewonnen; één halve finalegroep bestond bijna geheel uit streng-gereformeerden) van mij afkomstig was.
Ik ben het met Tjalling wel eens dat het goed is, dat iemand van buiten de damwereld naar onze liefhebberij kijkt. Nogmaals: de auteur was geïnteresseerd en zeer goed geïnformeerd en het telefonische interview dat hij een uur lang met mij had resulteerde grotendeels in bevestigingen van wat hij al uit andere bron had vernomen. De discussies op de damforums waren voor hem gesneden koek. Ik denk dat hij tientallen uren met het artikel bezig is geweest. Dat is ons spel dus toch maar mooi waard!
Dat het toch weer een wat zurig artikel is geworden, valt te verwachten van een orgaan als de Groene Amsterdammer. Al tientallen jaren is dit een nuffig, grachtengordelcentristisch, links-intellectualistisch en betweterig weekblad. Een juichend verhaal over de damsport zou de redactie vermoedelijk niet eens van freelancer Van IJzendoorn hebben geaccepteerd.
Leden opleveren doet zo'n artikel natuurlijk niet. Leden doen verliezen vermoedelijk ook niet. De Amsterdamse grachtengordel krijgen we niet meer aan het dammen. Qua ledenwinst moeten we het vermoedelijk toch hebben van aankondigingen van scholen- en huisdammerstoernooien in dorpse sufferdjes en kerkbladen...
Veto en conservatisme
Volgens mij mag je een subcultuur (in casu de damwereld) waarin een democratisch besloten modernisering (er was al officiëel besloten tot invoering van een puntenoverwinning) door 1 man (alleenheerser Ebbo) wordt geannuleerd (voor de duidelijkheid: Als er opnieuw gestemd was, was de beslissing waarschijnlijk ook teruggedraaid, maar dat een voorzitter vetorecht claimt, is natuurlijk uitermate on-democratisch om het eens heel erg mild te formuleren, jullie weten zelf best hoe een systeem heet waarin 1 man kan beslissen over alle leden van het systeem en ook hoe deze machthebber genoemd wordt) wordt getorpedeerd, maar in plaats daarvan tientallen jaren teruggaat in de tijd (herinvoering arbitraire regeltjes als onderling rsultaat en (neo-)SB om de kampioen te bepalen), best als conservatief afschilderen.
Maar veel leden van subculturen hebben de neiging zelfkritiek uit te bannen, de kop in het zand te steken en de schuld van een slecht (duf) imago af te schuiven op anderen (in casu de journalist).
Maar veel leden van subculturen hebben de neiging zelfkritiek uit te bannen, de kop in het zand te steken en de schuld van een slecht (duf) imago af te schuiven op anderen (in casu de journalist).
- Eric Sanders
Re: Veto en conservatisme
Durf dat maar eens nog verder af te korten!Kosmos wrote:(neo-)SB
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Hanco Elenbaas
Gandhi
Voor zelfkritiek hebben dammers geen zure schaakjournalistjes nodig, die hun lezertjes allerlei onzin proberen aan te praten.
Die schakers in Amsterdam, die al decennialang jaloers naar ons dammers kijken, zouden wel graag gezien hebben dat een visionair uit de provincie ons had weten te verplichten een ander spel te gaan spelen.
Wel dat is mooi niet gelukt en zal ook nooit lukken.
Om zijn frustratie hierover af te reageren schrijft de schaakjournalist:
Een goed-geïnformeerde journalist, die IJzendoorn!
Die schakers in Amsterdam, die al decennialang jaloers naar ons dammers kijken, zouden wel graag gezien hebben dat een visionair uit de provincie ons had weten te verplichten een ander spel te gaan spelen.
Re: Veto en conservatisme
nSB?Eric Sanders wrote:Durf dat maar eens nog verder af te korten!Kosmos wrote:(neo-)SB
Re: Gandhi
Dat is inderdaad een vreemde opmerking, die een onjuist beeld schept over het damleven in Amsterdam.Hanco Elenbaas wrote:Voor zelfkritiek hebben dammers geen zure schaakjournalistjes nodig, die hun lezertjes allerlei onzin proberen aan te praten.
Kijk je neer op niet-Amsterdammers, Hanco? Vind je jezelf meer waard dan boertjes uit de provincie?
-