World Cup Dammen in Wageningen, 14-22 september 2013

Piet Bouma

Re: World Cup Dammen in Wageningen, 14-22 september 2013

Post by Piet Bouma »

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: Het is vooral jammer, dat analysatoren in damrubrieken eigenlijk totaal geen aandacht aan die pluseindspelen schenken. Want daar zit nog een heel stuk onontgonnen theorie.
Een dammedewerker van een krant maakt een rubriek voor het grote publiek, niet voor een hoogstenkele bevlogen, hardnekkige ideoloog. Nagenoeg niemand van mijn lezers is geïnteresseerd in de onontgonnen theorie van de pluseindspelen.
Alleen als er iets spectaculairs gebeurt (bijv. Thijssen wint van Scholma omdat deze laatste probeert een min te omzeilen), besteed ik er zijdelings weleens aandacht aan.
Eric,

Wat ik zie, is dat onder de vorige FMJD-president Hildering, een aanzet gedaan is om Hiltex-telling en plusjes te introduceren. De plusjes worden nog steeds bij het ronde WK gespeeld. De Afrikanen (behalve Ndjofang natuurlijk) waren er geloof ik niet eens van op de hoogte hoe het precies werkte (info en uitleg FMJD?). Zij hadden er nog nooit mee gespeeld (dat bedoel ik ook met experimenten met badwater weggooien).
De nieuwe president Otten heeft een voorkeur voor barrages met versneld tempo en heeft de Beijing-telling geintroduceerd. (We moeten maar afwachten waar een volgende FMJD-president mee komt :) ).
Op zich heb ik met beide systemen wel vrede. Wel een voorkeur voor de Delftse variant(en) omdat je dan de normale “klassieke” partij behoudt. In Lille waren er flink wat snelle veertig zetten partijen, waarna men elkaar pas in de barrages te lijf ging.

Er wordt in beide gevallen een beslissing op het bord geforceerd en niet met Solkoff of tegenstandersrating, waarbij er nog een grotere geluksfactor is, die je zelf niet in de hand hebt (tenzij je natuurlijk altijd al je partijen wint).
En met barrages met sneller tempo speelt Otten in op de wens die is uitgesproken in Praag 2011 (een vergadering met topgrootmeesters en Bessel Kok).
Wel werd daar volgens mij ook de wens uitgesproken om tot een Grand Prix circuit te komen met ca. de top 20 van de wereld.
De World Cup toernooien (en ook EK’s en hopelijk nooit WK’s) worden door de vrije inschrijving veredelde zomertoernooien, waar elke verdwaalde damtoerist aan mee kan doen. En dan wordt die rijstebrij aan partijen (met al die barrages) wel wat veel.

De tendens tot sneller dammen en snel thuis (twee partijen op een dag, WK-match in zeven dagen en sneller tempo in Nationale Competitie bijv.) is wel een ontwikkeling, waar niet iedereen blij mee is.
Tjalling van den Bosch heeft een leuke bijdrage hierover in de blog Huizumer Highlights geschreven. (De nieuwste bijdrage is een lezenswaardig artikel over damnestor Hidde Risselada, maar daaronder staat “Zager & Evans…….”).
Zou het (doem)scenario: een WK-match gespeeld op één dag ooit werkelijkheid worden? We hebben al een ultrakorte match Boomstra-Georgiev in Veendam gehad……
Op Internet uitermate attractief, maar wordt dat de denk(?)sport van de toekomst?

Waar een damjournalist zijn rubriek voor maakt is nogal verschillend. Dat hangt inderdaad van doelgroep af. Het grote publiek zal inderdaad weinig op hebben met doorwrochte analyses, laat staan het onbeminde eindspel. Anderen hebben heimwee naar de echt grote rubrieken van Sijbrands in de Volkskrant waar partijen nog tot op het bot ontleed werden. Nu heeft hij eigenlijk alleen in Het Damspel nog echt de ruimte…
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Re: Damrubrieken van EvD

Post by Luteijn »

Regulations for the World Cup tournament in Wageningen

The regulations for the Open Tournament and the Tournament for Women are the same. The first seven rounds to be played from Saturday 14 September through Tuesday 17 September will be played according to the FMJD Swiss system on rating with 80 minutes plus 30 seconds per move. For players without FMJD rating the tournament organization together with the main referee and the FMJD tournament director will decide on a good rating estimate.

The winner of a game gets 12 points, the loser 0. When a game ends in a draw, a Lehmann-Georgiev tie break will be played with colors alternating from the normal game. The time schedule for the tie break is 3 minutes plus 2 seconds for every move. Games ending in a draw will be followed immediately by a new game with the time left on the clock until a winner is known. The winner gets 7 points, the loser 5 points. Tie breaks will be played on the opening day after the official opening at 4 PM. On Sunday, Monday and Tuesday the tie breaks will be played immediately after the normal game.

After 7 rounds the standings will be made on the basis of the total score of the players. Players with the same total score are ordered on the highest average rating of their opponents. The first 16 in the standings will play a knock-out system from Thursday through Sunday. All 16 players play 4 rounds to decide about all places 1-16.

On Wednesday at 5 PM all 16 players need to gather for the pairing of the 1/8 finals. Number one from the standings chooses two players he or she might want to have as his/her opponent. Lots will then be drawn to determine who will be the opponent. After that no. 2 in the ranking will choose two opponents and lots will be drawn and so on until all pairings are known. When the next in rank to choose an opponent was coupled already to an opponent the next player without an opponent will choose.

The players playing in the finals will play according to the Beijing system:
• First an official game with 80 minutes for the game plus 30 seconds per move; when this ends in a draw:
• A rapid game with 20 minutes plus 5 seconds per move; when this ends in a draw:
• A blitz games with 5 minutes plus 3 seconds per move and when this end in a draw:
• A Lehmann-Georgiev tie break with 3 minutes plus 2 seconds per move until a winner emerges

When all games have ended the pairings of the ¼ finals will be determined by drawing lots. The winners in the 1/8 finals play for place 1-8 in the tournament, the losers play for place 9-16. The winners in the ¼ finals will draw lots again to determine their opponent in the semi finals, the losers of the ¼ finals will play for places 5-8 and will draw lots to determine their opponents. The same goes for the players playing for place 9-16. The winners play for places 9-12 and the losers for place 13-16. The finals will be played on Sunday 22 September.

The players that have not qualified for the finals will continue to play with the Swiss system on rating from Thursday through Sunday keeping the points that they gathered in the first seven rounds. The system with a Lehmann-Georgiev tiebreak after a draw is the same as in the first seven rounds. After 11 rounds the standings will be made on the basis of the total score of the players. Players with the same total score are ordered on the highest average rating of their opponents.

Prizes are announced on the website of the tournament: http://www.worldcupdraughts.com

In this World Cup tournament points can be won for the World Cup classification, from which qualification in the SportAccord World Mind Games is done, according to the following scheme:
The players number 1 to 10 receive bonus points as follows:
No 1 100
No 2 70
No 3 50
No 4 40
No 5 35
No 6 30
No 7 26
No 8 24
No 9 22
No 10 20

All players receive World Cup points relating to their total score. Because the players divide 12 points in each game, compared to 2 points in a normal tournament, their total score will be divided by 6 to get their World Cup points. For the players who end on the places 1-16 this is their total score over all rounds, including the final rounds, divided by 6 and for the players who do not make it to the final rounds for places 1-16 this is their total score over the first 7 rounds divided by 6.

Norms for Grandmaster and Master will be based on the results in normal games and will be normalized to 2-0, 1-1 and 0-2. The system will be chosen that works best for the player. When he or she qualifies for the finals, the first 7 games will be chosen but when including the games of the finals will be better for the player, these will be included. For the players not making it to the finals, the 11 games played will count.

The organizing committee
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Luteijn wrote: On Wednesday at 5 PM all 16 players need to gather for the pairing of the 1/8 finals. Number one from the standings chooses two players he or she might want to have as his/her opponent. Lots will then be drawn to determine who will be the opponent. After that no. 2 in the ranking will choose two opponents and lots will be drawn and so on until all pairings are known. When the next in rank to choose an opponent was coupled already to an opponent the next player without an opponent will choose.
Vrij revolutionair om spelers hun opponent te laten kiezen. Gebeurt dat in andere sporten wel eens?

"Lots will then be drawn" betekent overigens niet wat er mee bedoeld wordt.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Eric Sanders wrote:
Luteijn wrote: On Wednesday at 5 PM all 16 players need to gather for the pairing of the 1/8 finals. Number one from the standings chooses two players he or she might want to have as his/her opponent. Lots will then be drawn to determine who will be the opponent. After that no. 2 in the ranking will choose two opponents and lots will be drawn and so on until all pairings are known. When the next in rank to choose an opponent was coupled already to an opponent the next player without an opponent will choose.
Vrij revolutionair om spelers hun opponent te laten kiezen. Gebeurt dat in andere sporten wel eens?

"Lots will then be drawn" betekent overigens niet wat er mee bedoeld wordt.
In de (e)-gaming wereld komt dit vaker voor, het kiezen van opponent(en).
Denk dat er bedoeld wordt dat er uit de 2 gekozen tegenstanders 1 wordt geloot, die daadwerkelijk de tegenstander wordt.
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Please watch the Play Schedule very carefull:

The first round starts at Saturday September, 14 at 9:30 o'clock!

Let op a.u.b. de eerste ronde begint op zaterdag 14 september om 9:30 uur.

S'il vous plaît regarder le calendrier de jeu très prudent: Le premier tour commence Samedi Septembre, 14 à 9:30!

Обратите, пожалуйста, внимание на программу - игр: первый раунд начинается в субботу 14 сентября в 9:30 часов!

Play schedule

Saturday 14 September
09:30 h. 1st round
14:00 h. Official opening (at WUR):
16:00 h. Tie breaks:

Sunday 15 september
09:30 h. 2nde round
14:30 h. Tie breaks
15:00 h. 3rd round
Tie-breaks immediately after 1-1

Monday 16 september
09:30 h. 4th round
15:00 h. 5th round

Tuesday 17 september
09:30 h. 6th round
15:00 h. 7th round

Wednesday 18 september
Day of rest

17:30 h. choose opponants final rounds

Donderdag 19 september - 1/8 finales
10:00 h. Normal game
14:30 h. Rapid
15:30 h. Blitz
16:00 h.Tie breaks:
17:00 h. Pairing quarter finals:

Continuation regular tournament

Friday 20 september - Quarter finals
16:00 h. Tie breaks

17:00 h. Pairing semi finals

Saturday 21 september - Semi finals

17:00 h. Pairing finals

Sunday 22 september - Final

16:00 h. Start award en closing ceremony
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Tijdens de Worldcup in Wageningen zal, op zaterdag 21 september, de reünie van de Kring van Damproblematiek plaatsvinden. 's ochtends is de jaarvergadering (alleen toegankelijk voor leden KvD), 's middags is de reünie met oplos- en compositiewedstrijden, vrij toegankelijk.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Oscar

Post by Oscar »

Hello,
I just advise you to confirm the participation of the Ivorian Atsé Joel to the World Cup to be held from September 14 to 22 in Wageningen. It will arrive at Amsterdam airport tomorrow at 10am by the Air France flight. In view of the administrative difficulties in his country, he has not managed to get an earlier flight.
I hope this does not pose a problem to the organization.
Thank you for your understanding.
Image
http://oslog0301.wix.com/damlog1
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Bron: `De Ware Tijd` 12/9/13

Arief Salarbaks naar World Cup Draughts

‘Ik ga voor een goed resultaat’

12/09/2013 - Guillano Bruce

Image
dWT foto / Stefano Tull - Arief Salarbaks overweegt een zet. De dammer doet vanaf dit weekend mee aan de World Cup Draughts in Wageningen, Nederland.-.

Paramaribo - Een nieuwe uitdaging lonkt naar Arief Salarbaks. De 21-jarige damkampioen van Suriname doet dit weekend mee aan de World Cup Draughts in Wageningen. Salarbaks kijkt enthousiast uit naar het toernooi, waaraan 131 dammers over de gehele wereld meedoen. “Ik ga voor een goed resultaat”, roept hij voorzichtig. Het evenement duurt van 14 tot en met 22 september.

Aan de wedstrijd doen verschillende Internationaal Grootmeesters mee. "Er zijn veel toppers van Europa bij", weet Salarbaks, die vandaag vertrekt. Onder meer Wereldkampioen Alexander Schwarzman uit Rusland en de Pan-Amerikaanse kampioen Allan Silva van Brazilië zijn van de partij.

Toch is Salarbaks hoopvol. "Toen ik het hoorde, was ik wel een beetje zenuwachtig, maar ik ben bevriend met een paar toppers die ook aan het toernooi meedoen en zij hebben me gemotiveerd. Ik geloof in mezelf." Salarbaks heeft zich voorbereid door onder meer online partijen te spelen met dammers, die ook aan de World Cup meedoen.

Uitblinken

Salarbaks wil zich in de schijnwerpers werken. "Ik heb de World Cup gekozen, omdat ik op zo een toernooi kan uitblinken." Robur Levens denkt dat de dammer Suriname waardig zal vertegenwoordigen. "Hij kan goed tegenstand bieden. Hij is een jonge veelbelovende dammer en dit is goed voor zijn ontwikkeling. Het is voor hem een goede graadmeter om te zien hoever hij is", aldus de voorzitter van de Surinaamse Dambond (SDB).

Het bestuur was eerst van plan de landskampioen, zoals gebruikelijk is, af te vaardigen naar de US Open in de Verenigde Staten. Maar omdat de uitnodiging uitbleef - Levens vermoedt dat het toernooi niet doorgaat - is uitgekeken naar alternatieven.

Salarbaks reist door geldproblemen af zonder een begeleider. "Hij gaat alleen, maar we hebben wel mensen daar als een Eduard Autar en Ronald Roethof die hem kunnen opvangen. Hij heeft ook contact met Gaetano Nahar, die waarschijnlijk ook naar de wedstrijden gaat kijken", laat Levens weten.

In de World Cup kunnen dammers punten verzamelen om zich te kwalificeren voor de Sport Accord World Mind Games later dit jaar in Beijing. "Dat is ook mijn streven", merkt Salarbaks op. De World Cup telt zeven voorrondes, waarna de achtste, kwart- en halve finales volgen en uiteindelijk de finale.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Op een damforum mag best eens iets over dammen worden getoond:

Image

Boomstra - Ivanov

Zoals Boom aangeeft in TB kan wit hier al dam nemen.

Image

Na 39-34! staat wit uitstekend, maar wit ging in de fout met 38-33? 23-29! 42-38 9-14 en verloor na 27-22 29-34! en wit besloot deze partij overtuigend met 32-27 ( :shock: ) 34x41 en gaf het op.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

Image

Eén van de oudere deelnemers probeerde met ongegeneerd hakken de wereldkampioen op remise te houden. Hij kwam een heel eind, als hier 17-21 gespeeld wordt, kan het hakken doorgaan en wit bereikt weinig.
Maar de oude man speelde de oude-mannetjes-zet 24-30? en ging na 48-42 30x39 20-24 28-23 nogmaals keurig naar de rand met 24-30 37-31 30-35 38-33

Image

Zwart heeft het voor elkaar. Elke 7 om is 7 is remise, zegt Luteijn, behalve dan deze, deze is straal verloren ... zwart gaf het tijdig op.
Kosmos

Post by Kosmos »

Als er na de reguliere partij toch geen rapid en sneldampartij gespeeld worden (jammer), lijkt het me iets serieuzer om dan de Georgiev-barrage te spelen met meer tijd dan 3 minuten, ik had toch minstens 20 minuten verwacht + 3 bonusseconden ofzo. 3 + 2 potjes, dat is toch geen serieuze denksport meer, maar a la, beter dan helemaal geen barrage natuurlijk.
Kosmos

Post by Kosmos »

Het heeft allemaal weinig zin om nog plannen op stellen de damsport te redden, als toch niemand enig enthousiasme laat zien over het spel.
Er wordt hier alleen maar gezeurd, maar eens wat leuks laten zien, ho maar. Laatste poging:

Image

Pim - Georgiev

Zwart speelde, ach laat ook maar, het boeit toch niet. Jullie bekijken het verder maar. Ik ga mijn tijd aan leukere dingen besteden.
composite

Post by composite »

Kosmos wrote:Het heeft allemaal weinig zin om nog plannen op stellen de damsport te redden, als toch niemand enig enthousiasme laat zien over het spel.
Er wordt hier alleen maar gezeurd, maar eens wat leuks laten zien, ho maar. Laatste poging:

Image

Pim - Georgiev

Zwart speelde, ach laat ook maar, het boeit toch niet. Jullie bekijken het verder maar. Ik ga mijn tijd aan leukere dingen besteden.
Jammer. Was benieuwd naar je bevindingen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Kosmos wrote:Als er na de reguliere partij toch geen rapid en sneldampartij gespeeld worden (jammer), lijkt het me iets serieuzer om dan de Georgiev-barrage te spelen met meer tijd dan 3 minuten, ik had toch minstens 20 minuten verwacht + 3 bonusseconden ofzo. 3 + 2 potjes, dat is toch geen serieuze denksport meer, maar a la, beter dan helemaal geen barrage natuurlijk.
In de Play-Offs (laatste zestien vanaf donderdag) worden wel Rapid en daarna Blitz-partijen gespeeld Kosmos.
Overigens is het een enorme overvloed aan blitzpartijtjes, die ook nog niet mooi in beeld gebracht worden op internet. Handiger lijkt mij in partijen waarbij GMI's betrokken zijn (en in de reguliere partij een remise valt) een Georgiev-Lehman barrage te spelen en in de onderste regionen gewoon 6-6 te gaan hanteren. Zit men daar te wachten op zo'n barrage?
In de top krijg je dan de differentiatie (maakt het overigens zoveel uit ten opzichte van "normale" tegenstandersrating), die men zo graag wil.
Overigens Baliakin werd in de sneldampartij er lekker door Ndonzi afgepoetst.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Kosmos

Post by Kosmos »

composite wrote:
Kosmos wrote:Het heeft allemaal weinig zin om nog plannen op stellen de damsport te redden, als toch niemand enig enthousiasme laat zien over het spel.

Image

Pim - Georgiev

Jammer. Was benieuwd naar je bevindingen.
Image

Nou, vooruit dan, omdat jij het bent.
Georgiev speelde 33-29, waarna zwart een cruciale beslissing moet nemen.
Het ligt voor de hand om met je formaties te gaan werken. 18-23x23 valt echter af, want in het klassiek zonder controle over <24> loopt zwart vast. De ruil 17-21x21 leidt tot een passieve stelling, maar zwart kan zich na 44-40 redden met het offer 19-23 en 18-22 =.
Met het gespeelde 19-24x14 geeft zwart teveel ruimte weg. Het is een negatieve zet die niks presteert. Als je een goede oplossing wilt vinden voor de problemen heb je wat tijd nodig. In tijdnood wordt het lastig. Georgiev voelt weer goed aan wat de tegenstander spelen zal.
De juiste oplossing lijkt me 18-22! 38-33 12-18 in ineens staat zwart helemaal zo slecht niet meer (op 31-27x37 7-12 & 17-22x21).

Partij: 19-24x14 34-29 14-19 44-39 17-21x21?
Hier moest opnieuw de opstelling met 18-22 ingenomen worden.
39-33!
Formaties versus formatieloosheid. Zwart staat verloren.
Op 8-13 volgt 31-26!
A) 18-22 26x17 22x11 29-23 W+
B) 21-27 38-32x42 7-11 42-38 11-17 38-33 <een grappige 4> om 4 18-22 29-23 19-24 23-18 24-29 18x9 29x38 8-3 W+
Post Reply