WK en NK Aspiranten 2013

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK en NK Aspiranten 2013

Post by Leri »

Koos van Amerongen wrote:
Leri wrote: En als die NT'er niet goed presteert dan moet je die titel afnemen, zo niet mag hij best voorrang krijgen. Anders heeft die status NT ook geen enkele zin
Suggereer je hiermee dat de enige zin van een NT-status de voorkeursbehandeling m.b.t. plaatsen voor EK/WK ea is?
Zo ja: wat te denken van trainingen? Wat te denken van bijdrage voor het spelen van toernooien? Wat te denken van het ter beschikking stellen van materiaal?

Het hebben van een NT-status zou een middel moeten zijn om beter de presteren op toernooien en je daarmee te kwalificeren voor bepaalde kampioenschappen en niet een middel om voor deze kampioenschappen geselecteerd te worden. Selecteren heeft niks met (wedstrijd)sport te maken.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik wou reageren op het selecteren van spelers.

Misschien zou Jannes dan ook een NT-er moeten zijn. Ik snap best dat als de KNDB iemand extra helpt (en niet omdat ze elkaar aardig vinden, maar omdat iemand goed kan dammen), dat de KNDB diegene dan ook een extra kans geeft.

Als Jannes zo vreselijk goed was, was hij vast ook wel NTer geweest en ook 'voordeel' gehad met het selecteren.

Of ik zie wat over het hoofd met hoe de KNDB iemand een NT-status geeft.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Leri wrote:
Koos van Amerongen wrote:
Leri wrote: En als die NT'er niet goed presteert dan moet je die titel afnemen, zo niet mag hij best voorrang krijgen. Anders heeft die status NT ook geen enkele zin
Suggereer je hiermee dat de enige zin van een NT-status de voorkeursbehandeling m.b.t. plaatsen voor EK/WK ea is?
Zo ja: wat te denken van trainingen? Wat te denken van bijdrage voor het spelen van toernooien? Wat te denken van het ter beschikking stellen van materiaal?

Het hebben van een NT-status zou een middel moeten zijn om beter de presteren op toernooien en je daarmee te kwalificeren voor bepaalde kampioenschappen en niet een middel om voor deze kampioenschappen geselecteerd te worden. Selecteren heeft niks met (wedstrijd)sport te maken.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik wou reageren op het selecteren van spelers.

Misschien zou Jannes dan ook een NT-er moeten zijn. Ik snap best dat als de KNDB iemand extra helpt (en niet omdat ze elkaar aardig vinden, maar omdat iemand goed kan dammen), dat de KNDB diegene dan ook een extra kans geeft.

Als Jannes zo vreselijk goed was, was hij vast ook wel NTer geweest en ook 'voordeel' gehad met het selecteren.

Of ik zie wat over het hoofd met hoe de KNDB iemand een NT-status geeft.
Ik begrijp niet waarom er iemand bevoordeeld moet worden op grond van NT-status, trainers, leeftijd, toekomstverwachtingen, "potentie" of wat dan ook. Misschien kun je uitleggen wat daar het nut van is? Is het niet beter om dat gewoon op een dambord uit te vechten?
Leri

Post by Leri »

Dat uitvechten op een dambord het beste is, ben ik mee eens.

Maar mocht dat niet gebeuren, wat na alle waarschijnlijkheid zo is, zou ik iemand die 2 jaar jonger is + ongeveer even goed is + een NT status (wat je niet zomaar krijgt, anders had ik hem misschien ook wel :fadein: ) voorrang geven.

Op dit moment ziet het er naar uit dat diegene die jonger is etc. het later verder zal schoppen, waar NL meer aan heeft. Mocht dit niet zo zijn, laat die ander dan maar zien dat het niet zo is en krijgt dan (naar mijn idee + mening) ook zo'n status of pakt hem af.

KNDB doet heus niet aan vriendjes politiek. KNDB bevooroordeeld je alleen als je (later) wereldkampioen kan worden of in die buurt, en daar heeft dus de benadeelde partij pech mee.

Spelen om een wereld titel is meer als 'goed zijn in een hobby'.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Je zegt dat degene die benadeeld wordt later maar moet laten zien dat hij het toch waard was. Dat vind ik niet zo'n sterk argument, want dat geldt evenzeer voor degene die bevoordeeld is.

In dit geval heeft de KNDB kennelijk al op voorhand plekken uitgedeeld, en men heeft er voor gekozen dat er om de resterende plekken niet gespeeld wordt, zodat men ook daarna nog plekken heeft kunnen claimen voor de uitverkorenen. Om het vriendjespolitiek te noemen gaat misschien wat ver, maar er wordt wel bijzonder veel ingegrepen in de plaatsing. Dit is de laatste jaren structureel beleid van de KNDB geworden.

Of dit voor het kweken van wereldkampioenen iets uithaalt lijkt me een nogal dubieuze veronderstelling. Zowel op de korte als op de lange termijn.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

pff behoorlijk veel onzin gelezen in dit topic en ondanks dat ik helemaal niets met heel die CT heb lijkt het er op dat de meeste mensen in dit forum alleen maar een reden proberen te vinden om commentaar te leveren.

Volgens mij snapt vrijwel niemand die hier gepost heeft (op Henk na) wat het beleid is met die keuzeplaatsen, het gaat er helemaal niet om wie er op dit moment nu het beste is het gaat er om wie in de toekomst het beste zou kunnen worden. Aangezien Nick 2 jaar jonger is en dus nog 2 jaar meer heeft om aspiranten wereldkampioen te worden lijkt me dit dus de reden waarom de keuzeplek naar Nick is gegaan.

toevallig was er 5 jaar geleden precies zo'n zelfde situatie waarbij het NK voor het WK viel bij de aspiranten. Toen moest de keuze ook gemaakt worden tussen een 1ste jaars aspirant (zal zen naam maar niet vermelden want miss heeft diegene dat niet zo graag 8) ) of laatste jaars aspiranten. Toen werd ook voor de eerste jaar aspirant gekozen en ondanks dat hij dat WK het net niet waar kon maken werd hij in die 2 jaren erna wel 2de van de wereld en 1ste van de wereld bij de aspiranten. Ben er vrij zeker van dat zonder die ervaring in het eerste jaar op zo'n WK de prestaties op de daarop volgende WK veel minder zouden zijn geweest.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

playforstacks wrote:Volgens mij snapt vrijwel niemand die hier gepost heeft (op Henk na) wat het beleid is met die keuzeplaatsen, het gaat er helemaal niet om wie er op dit moment nu het beste is het gaat er om wie in de toekomst het beste zou kunnen worden.
Dat snapt iedereen prima hoor, maar (bijna) niemand is het er mee eens. Dat je voor trainingen en invitatietoernooien de spelers met de meeste potentie selecteert, accoord, maar op kampioenschappen horen degenen te spelen, die het beste hebben gepresteerd.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Kijk er is toch nog een draad over het NK aspiranten. Wat een fantastische website en verslaggeving!

En mijn voormalige clubgenoot Alex Ketelaars doet het helemaal zonder subsidie en keuzeplaatsen voorlopig uitstekend.
Leri

Post by Leri »

Ik wil ook even aangeven dat het NK Aspiranten en NK Junioren-dames
perfect te volgen is!

Complimenten!

Helaas dat de aspiranten nu ook met de GMI remises beginnen :P.

miss omdat het de 2e ronde is?
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Jan Groenendijk en Alex Ketelaars definitief van het EK aspiranten, samen met Martijn van IJzendoorn! Het is nog onbekend wie er kampioen van Nederland wordt. Bij verlies van Jan is Alex kampioen en bij alle andere uitslagen bij Nick-Jan is Jan kampioen. Edit: bij een minremise voor Jan zal er een barrage volgen tussen Jan en Alex.

Dit betekent ook dat Jitse Slump het EK Junioren mag spelen.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Image

Alex stond al een schijf voor maar haalde hier fraai uit!

Jan verloren, dus Alex kampioen!
Michel Stempher

Er moet nu nog een barrage worden gespeeld om de 3e plaats tussen Jannes en Jitse. Alleen de beker staat op het spel. Wordt deze barrage ook nog live uitgezonden?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Mag Alex nu naar het EK van Krajenbrink en consorten, of past dat niet in het beleid?

Gaat Jan weer terug naar WSDV? Lijkt me een betere training, bij WSDV leer je winnen, bij Huissen leer je remise spelen.
Michel Stempher

Bert Zwart wrote:Mag Alex nu naar het EK van Krajenbrink en consorten, of past dat niet in het beleid?

Gaat Jan weer terug naar WSDV? Lijkt me een betere training, bij WSDV leer je winnen, bij Huissen leer je remise spelen.
De nummers 1 en 2 van het NK aspiranten plaatsen zich, samen met Martijn van IJzendoorn die een keuzeplek heeft, voor het EK aspiranten. Dat houdt in dat Alex Ketelaars en Jan Groenendijk geplaatst zijn. Talentontwikkeling vergoedt alleen de kosten die de NT's maken. Kampioen Alex Ketelaars zal dus uit eigen zak de 600 euro moeten ophoesten en Jan Groenendijk, de nummer 2 van het klassement, krijgt de volledige 600 euro vergoed.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Michel Stempher wrote:
Bert Zwart wrote:Mag Alex nu naar het EK van Krajenbrink en consorten, of past dat niet in het beleid?

De nummers 1 en 2 van het NK aspiranten plaatsen zich, samen met Martijn van IJzendoorn die een keuzeplek heeft, voor het EK aspiranten. Dat houdt in dat Alex Ketelaars en Jan Groenendijk geplaatst zijn. Talentontwikkeling vergoedt alleen de kosten die de NT's maken. Kampioen Alex Ketelaars zal dus uit eigen zak de 600 euro moeten ophoesten en Jan Groenendijk, de nummer 2 van het klassement, krijgt de volledige 600 euro vergoed.
zum kotsen.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

De prestatie van Alex is extra bijzonder, omdat hij tegen hekkesluiter Tom Knapen remise speelde, terwijl alle concurrenten daarvan wonnen (Knapen haalde 2 uit 9). Nederlands kampioen aspiranten, ongelofelijk. Alex had zelf ook niet gerekend op een nederlaag van Jan Groenendijk, vertelde hij me gisteren in Soest.

Kosten: dat Jan ze wel vergoed krijgt en Alex niet, wist ik niet. Ik ga kijken wat we hieraan kunnen doen.

Het kampioenschap van Alex is een uitgelezen kans voor publiciteit. Zo kunnen we ook het (jeugd)dammen in Soest en omstreken een stimulans geven. Dit moet toch minimaal op de voorpagina van de Soester Courant?
Post Reply