Je maakt geen enkele kans. In 1994 moest Den Haag naar Zaanstreek. Er kantelde een vrachtwagen in de Schipholtunnel en we stonden muurvast. De helft van het team kwam na één uur. Twee strafpunten en de wedstrijd overspelen, zei Van Westerloo, de toenmalig KNDB-functionaris.Douwe Edelenbos wrote:Juist Menno,MenO wrote:[Geplande vertragingen behoren niet tot overmacht, alle 'niet geplande' vertragingen (en dan heb ik het niet over het net missen van een trein door 5 minuten vertraging) behoren hier m.i. wel toe.
Maar wat is de praktijk:
1. volgens de site van Rijkswaterstaat is er een vertraging van 30 minuten op de route naar Den Bosch. Dit kun je dus inplannen. Vervolgens blijkt de vertraging veel langer te zijn en zich op het traject herhaaldelijk voor te doen. Hierop is geen planning te maken. Desondanks geen beroep op overmacht.
2. Het net-missen van een trein door een vertraging van 5 minuten, die per dag werkelijk 10-tallen zoniet 100-den keren voorkomt wordt 100% gehonoreerd als zijnde overmacht.
Met andere woorden: een veelvuldige voorkomende situatie die relatief eenvoudig kan worden ontlopen wordt beloond met een terecht beroep op overmacht terwijl een vooraf door Rijkswaterstaat ingeschatte vertraging die in de praktijk véél langer kan blijken te zijn geen beroep op overmacht zou rechtvaardigen.
Zoek de logica....
Het protest, onderbouwd met bewijsmateriaal van de KPLD, mocht niet baten. Dus ook nog 100 gulden kwijt.
We begonnen die competitie met -1 uit 5 en dat terwijl we eigenlijk na de degradatie uit de eerste klasse voor het kampioenschap wilden gaan. Maar dat kwam ook omdat veel spelers veel te druk waren met de organisatie van het WK in Den Haag.
Met een eindsprint wisten we maar net degradatie naar de onderbond te voorkomen.