Camping : Brunssum open

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Volgend jaar weer de hitjesvijver, of tog een andere camping ? (lemmen, kloosterziel ? ? )

Poll ended at Tue Aug 16, 2005 20:00

zelfde camping (zonder bepaalde mensen)
5
31%
andere camping (samn uit samen thuis)
11
69%
 
Total votes: 16

Ben Anoniem
Posts: 930
Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38

Post by Ben Anoniem » Wed Aug 17, 2005 23:29

Kosmos wrote:Het was niet God die 'Aap Verhaart' bedacht. Dat was mijn ego.
O, daar zeg je nogal wat.

1. Jij weet kennelijk wie wat bedacht. Wat betreft kennis van het hoe en waarom van jouw denken en handelen heb je God dus niet nodig.

2. Jij, of je ego, is in staat tot creatie. Wees daar trots op. Ongetwijfeld kan jij ook positieve/geestige dingen bedenken.

3. Het lijkt alsof je uitgaat van de vrije wil. Is het niet God die jou bestuurt, maar iets van jouzelf?

Weistra
Posts: 1
Joined: Wed Aug 17, 2005 18:37

Post by Weistra » Wed Aug 17, 2005 23:57

Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 18, 2005 00:34

Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Laat Tjalling toch lekker Jezus spelen als hij daar zoveel plezier in heeft. Ik vind dat hij het nog niet zo gek doet als Jezus. Via Tjalling komen de woorden en gedachten van de echte Jezus in ieder geval terecht waar ze het meest nodig zijn, bij degenen met een hart van steen, zoals Ben Anoniem.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Aug 18, 2005 01:12

Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Als je overtuigd ben van je eigen geloof dan kun je niet gekwetst worden.
Het ego kan gekwetst worden, niet het Goddelijke in je.
Zo wordt mijn ego wel eens gekwetst door Ben Anoniem, maar het hogere zelf in mij absoluut niet. Ik vind de discussie met Ben zelfs interessant worden, nu hij ingaat op hogere zaken.
Als je echter niet echt gelooft, maar slechts lippendienst wil bewijzen aan God, dan ben je snel gekwetst door opmerkingen die afwijken van je eigen opvattingen.
Of vind je dat ik in dit land waar tot nu toe nog steeds een zekere vorm van vrijheid van meningsuiting heerst, alle christenen nu mijn excuses moet maken omdat mijn opvattingen over God afwijken van die van de christenen?
Dat lijkt me toch niet.
Sowieso valt me op hoe snel christenen, neem bijv. het CDA, steeds maar weer zogenaamd gekwetst zijn om afwijkende opvattingen. Waar het op neerkomt is dat gekwestst zijn een nieuwe vorm van intolerantie wordt. Je zegt iets wat me niet bevalt: AU! Ik ben diep gekwêêtst.
Een oprecht gelovige zou voor me bidden dat ik het rechte pad bewandel.

Ik pretendeer helemaal geen Jezus te zijn (zelfs Ben heeft me eens gekapitteld toen ik zei: Don't get me wrong, ik kan niet in Zijn (Jezus') schaduw staan. Ik schreef namelijk 'my' en die taalfout vond Ben grappig en de moeite waard om uit te melken), waarom zou ik anders toegeven dat mijn ego nog dominant is? Had jezus soms een te groot ego (ik wel)?
De woorden die ik citeer komen uit het Thomas-evangelie. Wijze woorden, insprirend vind ik. Ik ben geen christen, want christenen volgen de bijbel. Ik niet. Ik ben Kosmicus, maar gewoon mens mag ook.
Als ik mensen zou willen kwetsen zou ik uit een ander vaatje tappen. En het is zeker niet de taak van christenen om andersdenkenden te gaan vertellen dat ze hun mening voor zich moeten houden omdat ze anders gekwetst worden. Als je geloof zo dun, zo wankel, zo labiel is, dat je gekwetst wordt door een andere interpretatie van de woorden van Jezus, dan is er nog een lange weg te gaan.
Ik heb met Ron gediscusiëerd over geloof in God tijdens Nijmegen 2005. Mensen die in God geloven zijn dom, vond Ron. Waarom zou ik gekwestst zijn? ik ben mondig genoeg om te antwoorden: "Wist je dat Einstein in God geloofde?"en "Vind je Einstein dom, Ron?" en er ontspon zich een geweldige discussie, één brok humor (en rara wie de humor heeft uitgevonden?) !
Gnostici, zoals de aanhangers van het Thomas-evangelie in de eerste eeuwen na Christus genoemd werden, werden als ketters op de brandstapel gezet door de orthodoxe christenen! Weet je wel hoe kwetsend dat is voor mij, heer Weistra?
Gnostici zeggen dat God niet alleen buiten de mens is, maar ook IN de mens. Het Thomasevangelie is door de kerkleiders om obscurantistische redenen uit de bijbel gehouden. Hanco weet dit ook. En waarom mocht Thomas de geheime woorden van Jezus niet openbaren? Jezus nodigde de mens uit tot zelfkennis te komen, maar de kerkleiders wilden de mens dom en onderworpen houden om zelf de macht te behouden.
God werd verbannen naar de hemel, buiten de mens. Alsof de mens geen ziel heeft! Alsof de Heilige Geest wordt verbannen!
En zo ziet de maatschappij er in grote lijnen nog uit. Machtswellustigen tegen een kleine groep oprechtelingen. De machtswellsutelingen zullen winnen in DEZE wereld.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Aug 18, 2005 01:38

Ben Anoniem wrote:
Kosmos wrote:Het was niet God die 'Aap Verhaart' bedacht. Dat was mijn ego.
O, daar zeg je nogal wat.

1. Jij weet kennelijk wie wat bedacht. Wat betreft kennis van het hoe en waarom van jouw denken en handelen heb je God dus niet nodig.

2. Jij, of je ego, is in staat tot creatie. Wees daar trots op. Ongetwijfeld kan jij ook positieve/geestige dingen bedenken.

3. Het lijkt alsof je uitgaat van de vrije wil. Is het niet God die jou bestuurt, maar iets van jouzelf?
1. Ik weet dat ík het bedacht, ja. Niet God, want die had wel wat liefdevollers bedacht nietwaar?
Ik heb God toch nodig, maar niet op de manier die jij bedoelt, maar wel als schepper van het Al. Ik bedoel, als niemand/niets een 'Intelligent Design' had gemaakt, was er geen big bang, geen materie, geen Zonnen, geen spiraalnevels, geen Aarde, geen DNA, geen leven, geen mens, geen centraal zenuwstelsel etc. geweest...) Overigens gebruik ik zelf liever de term Kosmos dan God, omdat men bij God vaak denkt aan dat door mensen bedachte wezen uit de bijbel. Ik geloof dat de Kosmos het Al is dat zowel schepper als schepping is. God roept steeds weer verkeerde associaties op, voortkomend uit onze culturele erfenis, de bijbel.
De bijbel beschrijft in mijn visie een menselijk Godsbeeld, een beeld dat zich ontwikkelt in de loop der tijden.

2. Klopt. Mesnen kunnen scheppen. Ik ben dan ook dankbaar. Probeer jij eens iets hartelijks? Iets liefdevols? Het mag ook tegen een anoniem medemens of een kip (ik noem maar wat), hoor.

3. Alweer goed. De vrije wil beheerst de mens (al is die ook weer beperkt),al is er zonder 'genade' niks mogelijk. Alleen interpreteer ik genade niet zo fatalistisch als het orthodox chrsitelijk discours.
Last edited by Kosmos on Thu Aug 18, 2005 14:00, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Aug 18, 2005 04:58

Ik begin terug te verlangen naar de draad 'Geloven dammers in God'. Dan kon je deze teksten tenminste in een keer overslaan. Nu raakt elke draad er mee vervuild.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Thu Aug 18, 2005 07:20

Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Sjonge, alleen joinen om zo'n stomzinnig postje te posten.

blondegod
Posts: 562
Joined: Wed Nov 05, 2003 00:53

Post by blondegod » Thu Aug 18, 2005 11:05

Mark Hees wrote:
Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Sjonge, alleen joinen om zo'n stomzinnig postje te posten.
Helemaal mee eens!!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Aug 18, 2005 13:58

blondegod wrote:
Mark Hees wrote:
Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Sjonge, alleen joinen om zo'n stomzinnig postje te posten.
Helemaal mee eens!!
Kijk, Ben daar is ie nou. En hij woont in Drachten.
En geen baard, maar wel blond.
En jij maar praten over projectie...
Heaven is no location, but a state of mind

Braintag
Posts: 221
Joined: Sun Sep 21, 2003 02:21

Post by Braintag » Thu Aug 18, 2005 14:49

Weistra wrote: Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan

JC? Doelt Weistra soms op één of ander dubieus historisch sekteleidertje? Gelukkig wisten de Romeinen destijds wel raad met dergelijke lieden.

Rrrafki
Posts: 7
Joined: Sun Aug 14, 2005 19:49

Post by Rrrafki » Thu Aug 18, 2005 15:49

ging dit topic niet over een camping, heb blijkbaar een hele diepe put open gegooit ! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Ben Anoniem
Posts: 930
Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38

Post by Ben Anoniem » Thu Aug 18, 2005 16:09

Rrrafki wrote:ging dit topic niet over een camping, heb blijkbaar een hele diepe put open gegooit ! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Dankzij de Genade van het Al kan Kots niet alleen Morsen, maar ook Scheppen, Diepe Putten bijvoorbeeld.
En Thomas is zijn Profeet. Maar Kosmos, had je dit niet zelf kunnen bedenken, dus zonder die vage Thomas. En wat geloof je nu eigenlijk. Ik zie bij jou geen God, geen Jezus en geen hemel.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Aug 18, 2005 16:19

Ben Anoniem wrote:
Rrrafki wrote:ging dit topic niet over een camping, heb blijkbaar een hele diepe put open gegooit ! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Dankzij de Genade van het Al kan Kots niet alleen Morsen, maar ook Scheppen, Diepe Putten bijvoorbeeld.
En Thomas is zijn Profeet. Maar Kosmos, had je dit niet zelf kunnen bedenken, dus zonder die vage Thomas. En wat geloof je nu eigenlijk. Ik zie bij jou geen God, geen Jezus en geen hemel.
Ik had gehoopt dat ik inmiddels zou zijn gepromoveerd tot Korstmos.
Thomas is een inspiratiebron. Je kunt best zonder.
Maar lees het zelf eens, het zijn maar 114 uitspraken.
En lees de columns tijdens Nijmegen, daar leg ik de Kosmische leer uit.
En wat de hemel betreft, een gewild terrein van speculatie.
Wat dacht je van een Kosmische Bioscoop vanwaaruit de ontlichaamde zielen films bekijken, die we hier op aarde levens noemen.
Verveelt niet snel, zoveel valt er te zien en je voelt je verrukkelijk zonder lichaam. Kom ik nog ff een praatje met je maken en lachen we om die stompzinnige discussies van ons, destijds op dat ranzige fmjd-forum...
Op een gegeven moment wordt je weer teruggestuurd naar een planeet, mag je zelf weer een film produceren. Shakespeare had het er ook al over.
Maar je zult daar wel weer anoniem plaats gaan nemen in de KB?
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Thu Aug 18, 2005 16:22

Rrrafki wrote:ging dit topic niet over een camping, heb blijkbaar een hele diepe put open gegooit ! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Je wilt toch niet beweren dat we offtopic zijn wel Rrrafki?
Heaven is no location, but a state of mind

Ben Anoniem
Posts: 930
Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38

Post by Ben Anoniem » Thu Aug 18, 2005 19:05

Kosmos wrote:En lees de columns tijdens Nijmegen, daar leg ik de Kosmische leer uit.
Het duizelt mij, Somsok.
Dwars door het universum en de tijd, Zwenkend van atoom naar heelal, wat kan ik eenvoudige tweebenige daarmee?
Jou Somsok noemen. Som door de rol die je aan getallen toekent, sok doordat je het Al (en wat dies meer zij) beschrijft als het eerste het beste kledingstuk in je kast.

Verder valt op dat jij God uitsluit. Je durft.
Zelf weet ik dus niet zoveel. Ik houd het op kansberekening. Er is een klein, piepklein, kansje dat God bestaat. Een oude man. Best een gevaarlijk heerschap (voor wie hem niet eert). Misschien een kruising tussen Fokkink, Verhaar en Klareveld. Maar dan middeleeuwser. Hij heeft de grip al enige tijd verloren, zeker sinds de computerrevolutie, en dat heeft hem nog zuurder en rancuneuzer gemaakt. Posten onder eigen naam heeft voor iemand die niet de neiging heeft Hem te loven en te prijzen dan ook zekere risico's.

Post Reply