Weistra wrote:Deze discussie is kwetsend voor christenen. Iemand van gewoon vlees en bloed pretendeert in veel geschriften bizarre onbijbelse teksten. Alsof Kosmos een sekteleider is. Stop die onzin, niemand kan in de schaduw van JC staan
Als je overtuigd ben van je eigen geloof dan kun je niet gekwetst worden.
Het ego kan gekwetst worden, niet het Goddelijke in je.
Zo wordt mijn ego wel eens gekwetst door Ben Anoniem, maar het hogere zelf in mij absoluut niet. Ik vind de discussie met Ben zelfs interessant worden, nu hij ingaat op hogere zaken.
Als je echter niet echt gelooft, maar slechts lippendienst wil bewijzen aan God, dan ben je snel gekwetst door opmerkingen die afwijken van je eigen opvattingen.
Of vind je dat ik in dit land waar tot nu toe nog steeds een zekere vorm van vrijheid van meningsuiting heerst, alle christenen nu mijn excuses moet maken omdat mijn opvattingen over God afwijken van die van de christenen?
Dat lijkt me toch niet.
Sowieso valt me op hoe snel christenen, neem bijv. het CDA, steeds maar weer zogenaamd gekwetst zijn om afwijkende opvattingen. Waar het op neerkomt is dat gekwestst zijn een nieuwe vorm van intolerantie wordt. Je zegt iets wat me niet bevalt: AU! Ik ben diep gekwêêtst.
Een oprecht gelovige zou voor me bidden dat ik het rechte pad bewandel.
Ik pretendeer helemaal geen Jezus te zijn (zelfs Ben heeft me eens gekapitteld toen ik zei: Don't get me wrong, ik kan niet in Zijn (Jezus') schaduw staan. Ik schreef namelijk 'my' en die taalfout vond Ben grappig en de moeite waard om uit te melken), waarom zou ik anders toegeven dat mijn ego nog dominant is? Had jezus soms een te groot ego (ik wel)?
De woorden die ik citeer komen uit het Thomas-evangelie. Wijze woorden, insprirend vind ik. Ik ben geen christen, want christenen volgen de bijbel. Ik niet. Ik ben Kosmicus, maar gewoon mens mag ook.
Als ik mensen zou willen kwetsen zou ik uit een ander vaatje tappen. En het is zeker niet de taak van christenen om andersdenkenden te gaan vertellen dat ze hun mening voor zich moeten houden omdat ze anders gekwetst worden. Als je geloof zo dun, zo wankel, zo labiel is, dat je gekwetst wordt door een andere interpretatie van de woorden van Jezus, dan is er nog een lange weg te gaan.
Ik heb met Ron gediscusiëerd over geloof in God tijdens Nijmegen 2005. Mensen die in God geloven zijn dom, vond Ron. Waarom zou ik gekwestst zijn? ik ben mondig genoeg om te antwoorden: "Wist je dat Einstein in God geloofde?"en "Vind je Einstein dom, Ron?" en er ontspon zich een geweldige discussie, één brok humor (en rara wie de humor heeft uitgevonden?) !
Gnostici, zoals de aanhangers van het Thomas-evangelie in de eerste eeuwen na Christus genoemd werden, werden als ketters op de brandstapel gezet door de orthodoxe christenen! Weet je wel hoe kwetsend dat is voor mij, heer Weistra?
Gnostici zeggen dat God niet alleen buiten de mens is, maar ook IN de mens. Het Thomasevangelie is door de kerkleiders om obscurantistische redenen uit de bijbel gehouden. Hanco weet dit ook. En waarom mocht Thomas de geheime woorden van Jezus niet openbaren? Jezus nodigde de mens uit tot zelfkennis te komen, maar de kerkleiders wilden de mens dom en onderworpen houden om zelf de macht te behouden.
God werd verbannen naar de hemel, buiten de mens. Alsof de mens geen ziel heeft! Alsof de Heilige Geest wordt verbannen!
En zo ziet de maatschappij er in grote lijnen nog uit. Machtswellustigen tegen een kleine groep oprechtelingen. De machtswellsutelingen zullen winnen in DEZE wereld.