NC: zaterdag of zondag

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Op welke dag zou u het liefst voor de nationale competitie spelen?

zaterdag
32
65%
zondag
10
20%
maakt me niet uit
7
14%

Total votes: 49

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Sep 19, 2004 21:35

Vraagje wrote:heeft iemand weleens stilgestaan bij de praktische problemen die je krijgt als een club van de ene dag naar de andere promoveert of degradeert
Nog maar kort geleden promoveerden er elk jaar twaalf clubs van de provincie naar de NC. Die moesten van een doordeweekse avond naar de zaterdag, moesten van een achttal naar een tiental, en raakten vaak ook nog dispensatiespelers kwijt. Daarmee vergeleken is de verandering van zaterdag naar zondag een peulenschil.
Hanco Elenbaas wrote:Wil je de Ereklassers onder hen dispensatie verlenen?
Aannemende dat die vraag voor mij bedoeld is: Nee, die wil ik geen dispensatie verlenen. We kunnen het niet iedereen helemaal naar de zin maken. Principiele niet-zondagspelers kunnen terecht in de hoofdklasse, waar ze o.a. Sijbrands tegenkomen. Daarmee zijn ze nog altijd beter af dan de middenstanders en de orthodoxe joden nu.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Sep 19, 2004 22:05

Jan Pieter wrote:
Vraagje wrote:heeft iemand weleens stilgestaan bij de praktische problemen die je krijgt als een club van de ene dag naar de andere promoveert of degradeert
Nog maar kort geleden promoveerden er elk jaar twaalf clubs van de provincie naar de NC. Die moesten van een doordeweekse avond naar de zaterdag, moesten van een achttal naar een tiental, en raakten vaak ook nog dispensatiespelers kwijt. Daarmee vergeleken is de verandering van zaterdag naar zondag een peulenschil.
Hanco Elenbaas wrote:Wil je de Ereklassers onder hen dispensatie verlenen?
Aannemende dat die vraag voor mij bedoeld is: Nee, die wil ik geen dispensatie verlenen. We kunnen het niet iedereen helemaal naar de zin maken. Principiele niet-zondagspelers kunnen terecht in de hoofdklasse, waar ze o.a. Sijbrands tegenkomen. Daarmee zijn ze nog altijd beter af dan de middenstanders en de orthodoxe joden nu.
Bij Veenendaal wilden een aantal spelers niet promoveren omdat we dan op zaterdag 'moesten' spelen. Ik herinner me nog een opmerking van iemand (invaller) die een partij verloor: 'ik heb jullie van het kampioenschap gered.'
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Sep 19, 2004 22:18

Fred van Amersfoort wrote:Ik had van die Van de Weerdhof verwacht dat hij gewoon voor zijn geloof zou uitkomen en dus op zondag niet wenst te spelen uit geloofsovertuiging.
Ik hoef niet voor mijn geloof uit te komen, het is, zoals ook uit jouw post wel blijkt, op dit forum redelijk bekend dat ik gelovig ben. Niet dat dat overigens iets is om je voor te schamen, zoals je impliciet suggereert.

In de situatie met ereklasse op zondag en hoofdklasse op zaterdag zou ik overigens nog steeds mijn partijtje op zaterdag kunnen spelen.
Hanco Elenbaas wrote: Erik speelt wel op zondag. Ik denk dat hij Nederlands Hervormd is. Gereformeerden spelen niet op zondag.
Bij Hiltex zijn voor zover ik weet geen leden met godsdienstige motieven tegen spelen op zondag. Wel zal bijna niemand voor spelen op zondag kiezen omdat voor veel spelers van VAD en Hiltex het gewoonte is om na de wedstrijden op zaterdag tot diep in de nacht na te borrelen. Dat kan niet van zondag op maandag en mede daarom zal het er wat Amsterdam betreft niet van komen.
Verder zijn er denk ik toch honderden KNDB-leden wel Gereformeerd. Wil je de Ereklassers onder hen dispensatie verlenen?
Ik ben Christelijk gereformeerd, maar als je me het verschil met Nederlands hervormd vraagt zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven.

Ik speel inderdaad wel op zondag wanneer een ronde van een toernooi op een zondag valt. Ik zie ook niet in wat daar verkeerd aan is. Een nationale competitie op zondag is echter wat anders, ik denk dat ik dat ook om principiële redenen niet zou doen doen. Daarnaast ook jouw argument, na een wedstrijd blijf ik graag nog een poosje in Klein Parbo hangen, weliswaar niet tot diep in de nacht, maar toch niet de ideale voorbereiding op een zware werkweek die de volgende dag begint. Ander bezwaar is de mogelijkheid de volgende avond gelijk weer een provinciale wedstrijd te hebben. Bovendien heb ik (en hoeveel dammers met mij??) vaak moeite om na een partij in slaap te komen, ook dat is niet ideaal als je de volgende dag moet werken. Een volgend argument is dat ik, wanneer ik op zondag zou spelen, het op zaterdag niet laat zou willen maken en ook niet lang zou durven uitslapen, bang dat ik 's avond niet in slaap zou kunnen komen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 19, 2004 23:27

Van de Weerdhof, jongen, oprecht gelovigen verdienen respekt en dus zat er geen impliciete belediging in mijn tekst. Het is wel een beetje triest dat jij jouw eigen Bijbel niet erg goed begrijpt. De Heilige Schrift maakt geen onderscheid tussen bondswedstrijden en persoonlijke toernooien.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Sep 20, 2004 18:55

Fred van Amersfoort wrote:Van de Weerdhof, jongen, oprecht gelovigen verdienen respekt en dus zat er geen impliciete belediging in mijn tekst. Het is wel een beetje triest dat jij jouw eigen Bijbel niet erg goed begrijpt. De Heilige Schrift maakt geen onderscheid tussen bondswedstrijden en persoonlijke toernooien.
Ik heb het niet over een impliciete belediging, maar over een impliciete bewering dat geloven iets is om je voor te schamen. Dit vanwege de zinsnede 'ervoor uitkomen.'

Inderdaad, de Bijbel maakt geen onderscheid tussen bondswedstrijden en persoonlijke toernooien. Maar zou je mij de Bijbeltekst kunnen geven waaruit blijkt dat ik niet op zondag mag dammen?

Voor mijn gevoel is het iets anders of je één van de vele wedstrijden van een toernooi op zondag speelt, of dat je een toernooi dat uitsluitend op zondag valt speelt. En zoals in Romeinen 14:22 staat: Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. (De rest lees je anders zelf maar na, ik ga niet dat hele stuk overtikken.)

arjan van den berg

Post by arjan van den berg » Tue Sep 21, 2004 08:25

Dat Hanco meer weet over de jezuïeten dan over onze vaderlandse kerkgeschiedenis is tot daar aan toe, maar dat zelfs Erik niet weet wat het verschil is tussen Christelijke Gereformeerden en Hervormden stelt me toch wat teleur. Ik ben Christelijk Gereformeerd gewéest en wij wisten wel degelijk waarom wij het ware geloof aanhingen en de rest wat onhandige pogingen deed om ook wat van het Licht op te vangen.
Voor Hanco: het is minder simpel dan je denkt. Er zijn Hervormden die nog niet op een fiets willen worden aangetroffen op zondag en er zijn hervormden die rechtstreeks vanuit de kerk het café induiken (of andersom). Er zijn ook Gereformeerden die niet op zondag spelen. Het probleem is dat al die kerken weer uit verschillende stromingen bestaan en de ene groep weer 'zwaarder' is dan de anderen.

Overigens zie ik wel wat in het voorstel van J.P.. Ik geloof niet dat er op dit moment veel ereklassers zouden zijn met principiële bezwaren.

peper

Post by peper » Tue Sep 21, 2004 08:57

Vraagje wrote:Ik heb het niet over een impliciete belediging, maar over een impliciete bewering dat geloven iets is om je voor te schamen. Dit vanwege de zinsnede 'ervoor uitkomen.'
Schamen zul je je. Welke malloot komt er nu voor uit dat hij iets onzinnigs doet? [/b]

kleine trap

Post by kleine trap » Tue Sep 21, 2004 10:56

arjan van den berg wrote:
Overigens zie ik wel wat in het voorstel van J.P.. Ik geloof niet dat er op dit moment veel ereklassers zouden zijn met principiële bezwaren.
Als het om ereklassers gaat, denk ik inderdaad dat er weinig spelers afvallen. Kuijvenhoven natuurlijk en ik geloof dat ook Bremmer en vd Weteringh Christen zijn, maar ik weet niet of zij niet op zondag spelen. Voor de rest begeef ik me niet zoveel onder ereklassers. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]. In de hoofdklasse zijn er ook nog wel wat spelers die niet op zondag zullen spelen. Waarom dan veranderen (echt meer publiek zul je niet krijgen).

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Sep 21, 2004 11:05

Een beetje gereformeerd persoon zal niet eens staande plassen op zondag
en dan blijkt nu dat bijvoorbeeld een Vraagje niet eens zijn klassiekers kent. De Zondag is een rustdag mijn waarde, Gij zult de buschauffeur niet voor u laten werken, de koffiejuffrouw heeft een vrije dag en de arbiter zal nergens onderweg tanken. Het is een dag van bezinning en geen dag voor spelletjes. Misschien moet jij maar eens bij Jan Schippers een beetje bijles vragen. De door jou gevraagde bijbelteksten zal ik even opzoeken voor je. Mijn gevoel zegt dat jij vrij selektief winkelt en shopt met De Bijbel en dat geeft atheisten weer het idee dat gelovigen op zondag achter gesloten gordijnen zelfs tv kijken. Jammer.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Sep 21, 2004 12:19

peper wrote:
Vraagje wrote:Ik heb het niet over een impliciete belediging, maar over een impliciete bewering dat geloven iets is om je voor te schamen. Dit vanwege de zinsnede 'ervoor uitkomen.'
Schamen zul je je. Welke malloot komt er nu voor uit dat hij iets onzinnigs doet? [/b]
Is er dan iets dat wel zinnig is?
Flow with the Go

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Sep 21, 2004 18:46

Fred van Amersfoort wrote:Een beetje gereformeerd persoon zal niet eens staande plassen op zondag
en dan blijkt nu dat bijvoorbeeld een Vraagje niet eens zijn klassiekers kent. De Zondag is een rustdag mijn waarde, Gij zult de buschauffeur niet voor u laten werken, de koffiejuffrouw heeft een vrije dag en de arbiter zal nergens onderweg tanken. Het is een dag van bezinning en geen dag voor spelletjes. Misschien moet jij maar eens bij Jan Schippers een beetje bijles vragen. De door jou gevraagde bijbelteksten zal ik even opzoeken voor je. Mijn gevoel zegt dat jij vrij selektief winkelt en shopt met De Bijbel en dat geeft atheisten weer het idee dat gelovigen op zondag achter gesloten gordijnen zelfs tv kijken. Jammer.
Zondag is inderdaad een rustdag, maar ik beschouw dammen als hobby, niet als werk.

Overigens kijk ik elke zondag naar Studio Sport (als er voetbal is althans), en mijn vader en mijn broertje met me, gewoon met de gordijnen open.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Sep 22, 2004 09:57

Vraagje wrote: Zondag is inderdaad een rustdag, maar ik beschouw dammen als hobby, niet als werk.
Als alle andere diepgelovige dammers dat nu ook eens gingen doen...

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Sep 22, 2004 19:07

Eric van Dusseldorp wrote:
Vraagje wrote: Zondag is inderdaad een rustdag, maar ik beschouw dammen als hobby, niet als werk.
Als alle andere diepgelovige dammers dat nu ook eens gingen doen...
Komt denk ik door verenigingen die hun spelers betalen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Post Reply