Fred van Amersfoort wrote:Ik had van die Van de Weerdhof verwacht dat hij gewoon voor zijn geloof zou uitkomen en dus op zondag niet wenst te spelen uit geloofsovertuiging.
Ik hoef niet voor mijn geloof uit te komen, het is, zoals ook uit jouw post wel blijkt, op dit forum redelijk bekend dat ik gelovig ben. Niet dat dat overigens iets is om je voor te schamen, zoals je impliciet suggereert.
In de situatie met ereklasse op zondag en hoofdklasse op zaterdag zou ik overigens nog steeds mijn partijtje op zaterdag kunnen spelen.
Hanco Elenbaas wrote:
Erik speelt wel op zondag. Ik denk dat hij Nederlands Hervormd is. Gereformeerden spelen niet op zondag.
Bij Hiltex zijn voor zover ik weet geen leden met godsdienstige motieven tegen spelen op zondag. Wel zal bijna niemand voor spelen op zondag kiezen omdat voor veel spelers van VAD en Hiltex het gewoonte is om na de wedstrijden op zaterdag tot diep in de nacht na te borrelen. Dat kan niet van zondag op maandag en mede daarom zal het er wat Amsterdam betreft niet van komen.
Verder zijn er denk ik toch honderden KNDB-leden wel Gereformeerd. Wil je de Ereklassers onder hen dispensatie verlenen?
Ik ben Christelijk gereformeerd, maar als je me het verschil met Nederlands hervormd vraagt zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven.
Ik speel inderdaad wel op zondag wanneer een ronde van een toernooi op een zondag valt. Ik zie ook niet in wat daar verkeerd aan is. Een nationale competitie op zondag is echter wat anders, ik denk dat ik dat ook om principiële redenen niet zou doen doen. Daarnaast ook jouw argument, na een wedstrijd blijf ik graag nog een poosje in Klein Parbo hangen, weliswaar niet tot diep in de nacht, maar toch niet de ideale voorbereiding op een zware werkweek die de volgende dag begint. Ander bezwaar is de mogelijkheid de volgende avond gelijk weer een provinciale wedstrijd te hebben. Bovendien heb ik (en hoeveel dammers met mij??) vaak moeite om na een partij in slaap te komen, ook dat is niet ideaal als je de volgende dag moet werken. Een volgend argument is dat ik, wanneer ik op zondag zou spelen, het op zaterdag niet laat zou willen maken en ook niet lang zou durven uitslapen, bang dat ik 's avond niet in slaap zou kunnen komen.
De meest gehate dammer allertijden.