Wieger Wesselink wrote:
Er zijn in die vier jaar 9 beslissingen gevallen tussen toppers (GMI's), waaronder 3 puntenoverwinningen. Dit kan nog steeds best veel zijn, maar het komt niet in de buurt van de 50%. Dat is alles wat ik even wilde laten zien. Ik weet wel Henk dat jij dit als een frontale aanval op de DT beschouwt, maar zo is het niet bedoeld. Het is ook niet persoonlijk tegen jou bedoeld. Het helpt hopelijk wel om misverstanden uit de weg te nemen. Want Piet Bouma was blijkens een vorig bericht al op het verkeerde been gezet, door te veronderstellen dat die gewraakte 50% uitsluitend op topdammers betrekking had.
Beste Wieger,
Het ‘op het verkeerde been gezet’ valt best wel mee hoor. Zelf bekijk ik zulke cijfers best met enige nuance. Ik wilde ook jouw reactie daarop wel eens uitlokken. Maar evenzeer vind ik dat wanneer 50% beslissingen met puntenoverwinning op een NK (waar dus ook niet allemaal topdammers in jouw ogen aan meedoen) mogelijk zou kunnen zijn (en kunnen we de toptoernooien van DUWO daar niet een beetje mee vergelijken?) we een flinke stap zouden zetten.
Nou ja, Henk de Witt als NK-finalist, tja dat is een beetje dubieus. Maar een toevalstreffer zou best kunnen.
En ik begrijp ook dat er in de DUWO-toptoernooien plaatselijke of regionale spelers mee kunnen/moeten doen. Publicitair in de regio ook te rechtvaardigen.
Zo wordt door voorstanders van een puntenoverwinning ook telkens een vrij hoog percentage winstpartijen (maar ja, volgens mij nog nooit 50% in de afgelopen jaren) in het NK afgedaan met het feit dat er één of meer zwakke broeders meededen, die deze toevalligheid verklaren.
En zo blijven we elkaar met al dan niet terechte percentages om de oren slaan.
Wat mij betreft is jouw suggestie van een interland tussen topdammers, om de puntenoverwinning uit te testen, een hele goede. Ik heb hem nog niet eerder gehoord. Veertig partijen tussen topdammers, gelijk een redelijk statistisch aantal. En als dan zou blijken dat het percentage overwinningen inclusief puntenoverwinning met 50% zou stijgen (jouw constatering dat er in de DUWO-toptoernooien 9 beslissingen tussen topdammers vielen, waaronder 3 puntenoverwinningen) dan zou ik dat een redelijk resultaat vinden. Wat is jouw mening daarover?
Maar ook dat kun je nog nuanceren. Zo is het m.i. aannemelijk te maken, dat in vrijblijvende toptoernooien top-GMI’s elkaar meer te pakken nemen, dan in wedstrijden, waar meer prestige op het spel staat. Zo denk ik dat in de topjaren van Sijbrands en Wiersma (jaren zeventig) op de WK’s minder beslissingen tussen de toppers gevallen zijn, dan bijvoorbeeld in de Suiker- en KSH-toernooien. Tja, dat zou je allemaal weer met getalletjes moeten onderbouwen, maar dat vergt me teveel werk.
In de werkelijke toernooien waar het om gaat (en waarschijnlijk ook in een topinterland) overheerst volgens mij eerder ‘de wil (en misschien ook noodzaak?) om niet te verliezen’ dan de ‘wil om te winnen’.
En in de KNDB-beker met de puntenoverwinning spelen? Ik heb nog weinig reacties gezien. Vraagje is wel voor, met de voor mij cryptische opmerking, dat hij het daar ook wel rechtvaardig zou vinden.
Eric van Dusseldorp tegen. Wieger voor, Henk voor, Piet voor. Wie volgen?
Nadeel is dat er maar weinig echte topduels zullen plaatsvinden. Voordeel en nadeel kan zijn dat ook de wat mindere dammers met de puntenoverwinning geconfronteerd worden, en dat er daardoor meer of minder draagvlak kan ontstaan.
Delftse voorstanders zouden voor moeten zijn, omdat “iedereen� na deelname (is dat wel waar? Er zullen toch ook wel negatieve ervaringen zijn?) met lovende verhalen uit Delft vertrekt.
Maar even terug komen op een mogelijke interland (nog even afgezien van de vraag of de KNDB in de huidige tijden dit organisatorisch nog ergens onder kan brengen).
Wie van onderstaand lijstje (de ratingtop 10 van de Nederlandse spelers) zou in zo’n interland mee willen spelen?
Ton Sijbrands
Rob Clerc
Kees Thijssen
Gérard Jansen
Erno Prosman
Harm Wiersma
Johan Krajenbrink
Mark Kemperman
Wieger Wesselink
Auke Scholma
Zelf sta je er ook bij. Ik heb jouw antwoord ook nog niet gehoord. De vraag heb ik je wel gesteld. Het zou leuk zijn als deze toppers (die ongetwijfeld de discussies wel op internet volgen) eens zouden reageren. Al is het maar een klein kattebelletje.
Ik ben bang dat de helft (gezien ook de enquête Van Gortel) af zal vallen.
En hebben we het dan nog wel over een topinterland? (We zakken dan snel onder een grens van 1450 rating!?)
Zo blijven we maar in een kringetje rondlopen. Puntenoverwinning, plusjes in een NK? Nee, te vergaand. Er moeten eerst andere experimenten en meer toernooien gespeeld worden. Of eerst maar even wachten wat de FMJD er van vindt.
Experimenten, die dan volgens ‘tegenstanders’ (want ben je wel een echte tegenstander) weer de prullenbak kunnen omdat er niet allemaal toppers aan meedoen (of anders gemotiveerd zijn in zo’n toernooi).
Tja, de ware testcase zal m.i. ooit een NK moeten zijn (misschien eerst met plusjes). De toppers moeten, zoals ik al eens eerder heb gesteld, het maar uitmaken. Henk de Witt, Bondsraad, KNDB-bestuur (want het bestuur kwam met het voorstel om halve finale NK 2004 en finale NK 2004 met een puntenoverwinning te spelen en niet Henk de Witt!) kunnen dat niet zomaar “doordrukken�.
Het gaat tenslotte ook met name bij de topspelers om een toekomstperspectief met eventueel ook inkomsten (meer spektakel, meer publiciteit, meer sponsoren, meer inkomsten).