Bron:https://www.gelderlander.nl/wageningen/
Zeeuwse damtopper: ‘Ik ga niet naar het NK voor een snelle remise in 40 zetten’
Na een onderbreking van enkele jaren is Ben Provoost weer aan zet op het NK dammen. Een klassering heeft hij niet echt in zijn hoofd, de uit Aagtekerke afkomstige speler wil vooral genieten. ,,Ik hoop op dertien mooie partijen die ik een jaar later nog graag wil naspelen’’, zegt de 37-jarige Provoost.
Jan Dagevos 02-01-23, 18:55 Laatste update: 03-01-23, 14:31 Bron: pzc
De nationale titelstrijd wordt van 3 tot en met 12 januari in Wageningen gehouden, op zo’n 25 minuutjes van Woudenberg, de huidige woonplaats van Provoost en waar hij zich met zijn vrouw en twee kinderen van anderhalf en bijna vier jaar oud heeft gesetteld.
,,Ik slaap lekker thuis en rijd elke dag op en neer. Ach, het is goed om tijdens zo’n NK ook afstand te nemen. Als je in een hotel zit, kijk je elke dag tegen elkaar aan. Dan zit je tijdens de wedstrijd tegen over elkaar, bij het avondeten en vervolgens ga je ook nog uitgebreid analyseren. Dat komt de damprestaties niet altijd ten goede. Het is fijn om ook nog andere dingen te doen. Nu kan ik ook nog bijspringen bij het avondeten en de kinderen naar bed brengen.’’
Semiprof
In zijn studentenjaren ging Provoost als een semiprof door het leven. Hij kon rekenen op een onkostenvergoeding van de sportkoepel NOC*NSF. ,,Een tijd dat ik nog niet zoveel nodig had’’, legt hij uit. ,,Ik mocht in die tijd bijvoorbeeld gratis met de trein reizen. Ik gaf wat trainingen en schreef soms artikelen voor dambladen. Zo sprokkelde ik de boel bij elkaar.’’
Tegenwoordig is hij redacteur buitenland bij het Reformatorisch Dagblad en is dammen verworden tot een hobby. ,,Op het NK speel ik tegen toppers die vier uur per dag bezig met dammen. Nou, ik mag blij zijn als ik die vier uur per week haal. Maar ik vind het nog steeds leuk om met dammen bezig te zijn.‘’
,,Zo ging ik dit keer ook de halve finale voor het NK (de kwalificatie voor het nationaal kampioenschap) in. Als ik de eindstrijd niet had gehaald, was dat geen ramp geweest. Ik had me niet supergoed voorbereid op die halve finale van zeven wedstrijden. Ik speelde op routine, tot de laatste ronde. Als ik die partij zou winnen, zou ik tweede kunnen worden. Ik won vrij overtuigend, vervolgens won ik ook de herkamp. Die werd versneld gespeeld en dat ligt me wel. Ja, en dus mocht ik weer meedoen aan het NK.’’
Ik speel altijd wel op de winst. Dat betekent soms risico’s nemen en meer aan het toeval overlaten
Ben Provoost
De laatste keer dat hij actief was op de nationale titelstrijd, was in 2017. Daarna kwam het door allerlei omstandigheden niet van, onder meer door corona en de geboorte van zijn dochter. Zijn beste resultaat op een NK haalde hij in 2016. In de eindstand eindigde hij op gelijke hoogte met Alexander Baljakin, maar door het saldo van plusjes en minnetjes eindigde Provoost als tweede. ,,Qua rating sta ik dit NK als zevende geklasseerd. Als dat gebeurt, doe ik het niet slecht, maar misschien kan ik mezelf iets overstijgen. Als alles meezit, zou ik ook zomaar vijfde kunnen worden.’’
Geen slappe partijen
,,Mijn hoofddoel is om leuke partijen te spelen. Op resultaat spelen á la Marokko op het WK, dat zit niet in mij, al hangt het natuurlijk van het verloop af. Het zou kunnen dat ik gaandeweg mijn strategie iets ga aanpassen, maar ik wil in anderhalve week tijd niet dertien slappe partijen spelen. Ik ga niet naar het NK voor een snelle remise in 40 zetten. Ik hoop op dertien mooie partijen die ik een jaar later nog graag wil naspelen.’’
Provoost steekt in elk geval in een goede vorm. Bij ereklasser Damlust in Gouda, waarvoor hij competitie speelt, heeft hij inmiddels drie winstpartijen en twee remises achter zijn naam staan, onder meer tegen oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman.
Je moet jezelf niet verliezen in een eindeloze voorbereiding
Ben Provoost
,,Als ik een partij met behulp van een damcomputerprogramma analyseer, blijkt toch dat ik in elke partij ook fouten maak. Het blijft een moeilijk spel hoor. De eerste 35 zetten gaat het meestal nog wel goed, maar vervolgens moet je diep rekenen om de juiste keuzes te maken. En dan speelt de klok ook nog mee. Ik heb zeker niet perfect gespeeld. Ja, ik ben kritisch op mezelf en probeer me altijd nog te verbeteren.‘’
,,In de loop van de jaren heb ik natuurlijk een schat aan ervaring opgedaan en is het begrip van het spel toegenomen. Ik heb nu sneller in de gaten als iets niet vlekkeloos verloopt in een partij. Ik speel altijd wel op de winst. Dat betekent soms risico’s nemen en meer aan het toeval overlaten. Dan maar het moeras in, denk ik dan. Dan laat ik het gebeuren en zie ik wel wat ervan komt.’’
Openingsrepertoire
Hij heeft zich de afgelopen periode niet heel intensief voorbereid op het NK. ,,Ik heb er ontspannen naar toegeleefd. Ik heb gekeken hoe het openingsrepertoire van mijn eerste tegenstanders eruit ziet. De laatste week heb ik geen steen meer aangeraakt. Je moet jezelf niet verliezen in een eindeloze voorbereiding. Je moet voorkomen dat je voor zo’n toernooi overtraind raakt. Je moet juist scherpte kweken, zin krijgen om te gaan dammen.’’
NK in Wageningen met 14 deelnemers
Het Nederlands damkampioenschap wordt van van 3 tot en met 12 januari in Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen gehouden. Er zijn 14 deelnemers en er worden 13 rondes gespeeld. Titelverdediger Jan Groenendijk, Wouter Sipma, Martijn van IJzendoorn en Alexander Baljakin zijn de topfavorieten. Ben Provoost, afkomstig uit Aagtekerke, staat als zevende geklasseerd.