Beste dammers,
Graag wil ik mijn excuus maken voor de publicatie op het forum waarbij twee personen, een bondsraadslid en een ex-jeugdleider, werden bekritiseerd. Deze publicatie was te persoonlijk en over de schreef. Bovendien is het forum wel de laatste plaats waar je zoiets hoort te publiceren. Ik heb het bondsraadslid en de ex-jeugdleider die onderwerp waren van mijn kritiek inmiddels persoonlijk mijn excuses aangeboden.
Uiteraard ga je bij jezelf na hoe je zo'n uitglijder hebt kunnen maken. Maar daar zal ik niet over uitweiden, want dat gaat al gauw op een rechtvaardiging lijken en die is er niet.
Zoals bekend ben ik nauw betrokken bij vernieuwende activiteiten in de damsport.
December a.s. staat er een evenement op stapel met onder meer de vier topspelers Georgiev, Groenendijk, Van IJzendoorn en Tsjizjov. Het evenement wordt grotendeels gefinancierd door persoonlijke bijdragen van dammers. Ook de ZHDB en KNDB dragen bij. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met de gemeenten Delft en Westland. Ook aan deze dammers en instanties, alsmede mijn mede-organisatoren zijn excuses op zijn plaats. Zij zitten niet te wachten op een organisator die betrokken is bij een rel.
Overigens blijft mijn kritiek op beide personen overeind. De ideeën van het bondsraadslid vind ik zeer beperkt. Een dambond die het moeilijk heeft, zeer klein is en te maken heeft met voortgaande krimp, heeft m.i. iets anders nodig. Ook de denigrerende wijze waarop hij spreekt over vernieuwende activiteiten waarbij ik nauw ben betrokken, vind ik ongepast en niet respectvol, niet tegenover mij noch mijn mede-organisatoren en de dammers die deze activiteiten zo genereus ondersteunen.
Indien ik het nodig vind, zal ik mijn kritiek op hem niet onder stoelen of banken steken. Dit heb ik hem ook laten weten.
Ik ben ervan op de hoogte dat hij op zijn manier veel doet voor de damsport. Daarvoor verdient hij alle respect!
De kritiek op de ex-jeugdleider ging erover dat hij geen meisjes op zijn jeugdclub wilde. En eigenlijk meer nog over het feit dat hij daar door dammers en de dambond niet op werd aangesproken. Zie ook de discussie over diversiteit en de wenselijkheid van meer vrouwen in de damsport. Lange tijd had hij de grootste jeugdclub en was hij zeer succesvol in het afleveren van talenten. Het argument om iemand dan niet aan te spreken op zijn opvattingen is het veelgehoorde: 'Hij doet zoveel.'
Iets om over na te denken.
In dit geval was de timing van mijn kritiek zeer ongelukkig. De ex-jeugdleider is inmiddels geschorst en aangehouden. Niet veroordeeld, laten we dat er steeds bij zeggen. In de jaren negentig heb ik wel met hem samengewerkt en dan draai je de film terug. Maar ik had moeten wachten met dit voorbeeld van 'niet-divers beleid.' Nu kan het overkomen als het natrappen van iemand die al op de grond ligt. Zo was het niet bedoeld. Overigens zijn de feiten waar hij van verdacht wordt wel ernstig.
Samenvattend: Excuus voor het persoonlijke karakter van de kritiek. Maar de kritiek blijft overeind.
Vriendelijke groet,
Henk

Excuus
Re: Excuus - sleepbootjes
Hallo Henk,
Jarenlang heb ik naast het Noordzee kanaal gewoond. Af en toe kwam er dan een grote tanker langs. Met twee ijverige sleepbootjes aan de voorzijde. En één vertragend sleepbootje aan de achterzijde. Een beeld om in gedachte te houden, als de frustratie opborrelt.
Jarenlang heb ik naast het Noordzee kanaal gewoond. Af en toe kwam er dan een grote tanker langs. Met twee ijverige sleepbootjes aan de voorzijde. En één vertragend sleepbootje aan de achterzijde. Een beeld om in gedachte te houden, als de frustratie opborrelt.
Re: Excuus
De betreffende jeugdleider is zeker niet aangehouden doch slechts verhoord en gewoon op vrije voeten. De rol van de KNDB is een zeer opmerkelijke en mocht de jeugdleider uiteindelijk worden vrijgesproken van de aantijgingen dan heeft het bestuur en met name de voorzitter een persoon in enorm diskrediet gebracht en voor altijd beschadigd. Afgezien van een begrijpelijke schorsing zou de voorzitter zich beter van commentaar onthouden hebben in plaats van de initiatiefnemer te zijn.
Beste Dieter,
Het hele internet staat vol met berichten over zijn aanhouding. En vrijlating, inderdaad. Het kan zijn dat er niets van waar is en dat iedereen elkaar napraat, maar ik denk dat Henk de Witt zich baseert op deze berichtgeving.
Verder nog de tip om dit soort berichten niet op een forum als deze te plaatsen. Je hebt zelf ook een bepaalde rol en verantwoordelijkheid in de damwereld. Daar past enige terughoudendheid bij.
Het hele internet staat vol met berichten over zijn aanhouding. En vrijlating, inderdaad. Het kan zijn dat er niets van waar is en dat iedereen elkaar napraat, maar ik denk dat Henk de Witt zich baseert op deze berichtgeving.
Verder nog de tip om dit soort berichten niet op een forum als deze te plaatsen. Je hebt zelf ook een bepaalde rol en verantwoordelijkheid in de damwereld. Daar past enige terughoudendheid bij.
Guido, ik heb het niet geplaatst ik reageer slechts, en dit omdat ik een enorme hekel heb aan onrecht.
Voor mij is het hiermee klaar, wellicht weer een draadje om maar van het forum af te halen.
Voor mij is het hiermee klaar, wellicht weer een draadje om maar van het forum af te halen.
- Henk de Witt
Re: Excuus - sleepbootjes
Nou Cees, met die frustratie valt het wel mee hoor. Wel jammer dat mijn gratis mini-college n.a.v. 'Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan' is ondergesneeuwd. Gratis, zomaar voor niks. Dat zou dammers toch moeten aanspreken. Nog even een samenvatting: Oude mensen gaan voorbij, dingen gaan voorbij, ideeën kunnen voortleven. Mooi toch? Hoopgevend voor ouderen en jongeren. Sartre zei ooit dat 's nachts, in dronken toestand, menig briljant idee aan zijn brein was ontsproten. De volgende dag, in nuchtere toestand, bleek het idee meestal een waardeloos prul te zijn. Maar dat vond hij niet zo belangrijk, het idee had hem de vorige dag veel plezier geschonken. En zo af en toe zit er natuurlijk toch een bruikbaar, of misschien zelfs briljant idee tussen. Denken kan erg leuk zijn en de mensen veel plezier bezorgen. Maar mensen die niet denken, kunnen ook best gelukkig zijn. Denk ik. Denk jij niet?clp wrote: Wed Jun 19, 2019 15:29 Hallo Henk,
Vroeger had je een damblad l'Esprit geheten. Geest dus. l'Esprit klinkt anders, waardoor het ook een ietwat andere betekenis lijkt te krijgen. Geest lijkt te verwijzen naar het ietwat zwaardere denken, Esprit lijkt te dansen, te fladderen als een vlinder. Dammen heet een denksport te zijn, maar ik mis soms Esprit bij het dammende volk. Te veel Kings Row, te weinig Esprit. Humor is ook een vorm van Esprit. Zijn er dammers met humor? Zeker, ik heb ze ontmoet. Zijn er dammers zonder humor? Zeker, ik heb ze ontmoet, in het echt en hier op het forum. Kunnen mensen zonder humor gelukkig zijn? Ik denk van wel. Denk jij niet? Maken mensen zonder humor andere mensen gelukkiger? Ik denk van niet. Denk jij wel?
A propos, Henk S. meldde mij dat er toch wel vanaf het begin enkele meisjes op zijn jeugdclub hebben gezeten. Waarvan acte. Henks uitspraak 'Ik wil geen meisjes, die kunnen niet dammen', staat mij helder voor de geest. Het punt van de diversiteit, dat ik n.a.v. deze uitspraak aanroerde, is ondergesneeuwd. Het zou toch leuk zijn, zeker voor mij als feminist, als er meer vrouwen zouden dammen. Te veel Kings Row, te weinig vrouwen.
Cees, het wordt tijd om afscheid te nemen, want ik bevind me al weer ernstig in de gevarenzone. Ik zie een reactie met een begin als 'Die Henk de Witt denkt zeker...' al weer komen. Zonder verder te lezen kan ik nu al zeggen: 'Nee, dat denkt Henk de Witt helemaal niet.'
-
- Real name: Eric van Dusseldorp
Queensrow Knows It Better klinkt best aardig. Ik ben voor.
- Henk de Witt
'Een man weet veel, een vrouw begrijpt alles.' Reve.EricvanDusseldorp wrote: Thu Jun 20, 2019 14:33 Queensrow Knows It Better klinkt best aardig. Ik ben voor.