In veruit de meeste grote toernooien, zoals zomertoernooien, wordt het systeem Zwiters op rating gehanteerd. Ik wil aantonen dat dit systeem in een gezelligheidstoernooi een verschrikking is gezien de gemiddelde krachtsverschillen tussen de spelers.
Als ik in Toernooibase wat naar Excel kopieer krijg ik de rating tussen haakjes. Heeft iemand voor mij een beter idee? Waarbij de rating dus in een separate kolom wordt getoond. Dat zou de tijd die het kost aanzienlijk minder maken.

Onderzoek spelsysteem damtoernooien
-
- Real name: Michel Stempher
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Re: Onderzoek spelsysteem damtoernooien
Bij Go wordt een bijzonder soort Zwitsers systeem toegepast. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe het precies werkt. Maar er zijn een soort dynamische "bubbles" op sterkte waarbinnen je elke ronde wordt ingedeeld. De tegenstanderssterkte verandert wel analoog je score, maar blijft wel binnen je eigen dynamische "bubble" van de deelnemerslijst. Je kunt alles winnen en toch in de onderste helft van de eindstand eindigen. Je kunt alles verliezen en toch binnen de subtop eindigen. Iedereen kan zo op zijn eigen niveau een toernooi binnen een toernooi spelen.Michel Stempher wrote:In veruit de meeste grote toernooien, zoals zomertoernooien, wordt het systeem Zwiters op rating gehanteerd. Ik wil aantonen dat dit systeem in een gezelligheidstoernooi een verschrikking is gezien de gemiddelde krachtsverschillen tussen de spelers.
Als ik in Toernooibase wat naar Excel kopieer krijg ik de rating tussen haakjes. Heeft iemand voor mij een beter idee? Waarbij de rating dus in een separate kolom wordt getoond. Dat zou de tijd die het kost aanzienlijk minder maken.
Flow with the Go
-
Re: Onderzoek spelsysteem damtoernooien
Gebruik in Excel de functie 'Tekst naar kolommen' met als scheidingsteken het haakje. Voeg eerst een lege kolom toe.Michel Stempher wrote:Als ik in Toernooibase wat naar Excel kopieer krijg ik de rating tussen haakjes. Heeft iemand voor mij een beter idee? Waarbij de rating dus in een separate kolom wordt getoond. Dat zou de tijd die het kost aanzienlijk minder maken.