Wanneer geen reguliere beslissing valt, verliest degene die de meeste tijd heeft verbruikt.
NB1 Eventuele variant:
Gewone winst: 3-0
Winst door tijd: 2-1
Dit heeft als groot voordeel dat elke partij om 3 punten gaat.
NB2 Atse wordt een kandidaat wereldkampioen.

Oplossing remise-probleem
-
Re: Oplossing remise-probleem
Wat een onzin; degene die de meeste tijd verbruikt, is vaak degene die nog probeert te winnen.... ik heb ook geen oplossing hoor (er is m.i. helemaal geen remiseprobleem), maar ik denk dat er toch een alternatief moet komen 
NB2; ik denk dat dit dan ook geen serieus topic is en een pijnloze dood zal sterven hier...

NB2; ik denk dat dit dan ook geen serieus topic is en een pijnloze dood zal sterven hier...
-
- Real name: william van den broek
Dan verliest degene die de minste tijd gebruikt heeft.
NB3 Ik denk dat dit topic een pijnlijke dood zal sterven.
NB3 Ik denk dat dit topic een pijnlijke dood zal sterven.
-
- Real name: Michel Stempher
Het remiseprobleem is een stuk minder groot dan het probleem dat veel WK-gangers vormden: totaal niet bereid te dammen.
-
En dat laatste probleem wordt weer veroorzaakt door het remiseprobleem. In sporten waar typisch weinig remises vallen (voetbal bijvoorbeeld) loont het doorgaans niet voor beide spelers om op een remise aan te sturen.Michel Stempher wrote:Het remiseprobleem is een stuk minder groot dan het probleem dat veel WK-gangers vormden: totaal niet bereid te dammen.
-
Nope Michel, dat is niet het probleem. Ik weet niet wie jij ziet als WK-gangers die totaal niet bereid waren te dammen, maar in slechts een gering percentage van de partijen waren beide spelers op remise uit. Laten we eens genereus zijn, en aannemen dat in 15% van de gevallen beide spelers op remise uit waren, dat al deze partijen in remise eindigden, en dat als een van de spelers gespeeld zou hebben 50% van deze partijen in een beslissing zou zijn geeindigd (heel genereus). Dan maakt dit 7.5 procent punt uit, dus een 85% remisemarge zou 77.5% worden.Michel Stempher wrote:Het remiseprobleem is een stuk minder groot dan het probleem dat veel WK-gangers vormden: totaal niet bereid te dammen.
-
- Real name: Michel Stempher
Dat is wel een van de oorzaken inderdaad, moet ik helaas toegeven. Echter, bij het voetbal krijgt het team in een Europese competitie een bonus voor iedere overwinning en een kleinere bonus voor ieder gelijkspel. Ik ben best benieuwd wat er gebeurt als je pak ‘m beet 150 euro zou krijgen voor iedere overwinning op een WK. Een probleem is wel dat je met drie spelers een deal zou kunnen sluiten in deze situatie. Maar dan moet er al bewust gaan worden verloren...Wieger Wesselink wrote:En dat laatste probleem wordt weer veroorzaakt door het remiseprobleem. In sporten waar typisch weinig remises vallen (voetbal bijvoorbeeld) loont het doorgaans niet voor beide spelers om op een remise aan te sturen.Michel Stempher wrote:Het remiseprobleem is een stuk minder groot dan het probleem dat veel WK-gangers vormden: totaal niet bereid te dammen.
Hoe dan ook: dat stuk van NOS, waarin staat dat Shvartsman met 15 remises + 5 overwinningen wereldkampioen is geworden, kan niet positief uitpakken. We moeten overigens niet doen alsof deze remises ervoor zorgen dat kinderen niet meer gaan dammen: deze weten het niet eens. En bij kinderen zelf speelt het remiseprobleem niet, hoewel het in veel gevallen onbevredigend is voor het kind wanneer 2 dammen niet sterker zijn dan 1 dam. Mogelijk valt hieromtrent wel iets aan te passen en ik ben voornemens bij de schooldamtoernooien in Kampen (en/of Overijssel) een korte enquête met ouders en docenten te houden. In zo’n geval pleit ik overigens wel voor een volwaardige overwinning. Bij voetbal levert 2-1 tenslotte net als 5-0 ook gewoon 3 punten op.
Last edited by Michel Stempher on Mon Oct 16, 2017 17:58, edited 1 time in total.
-
Klopt volkomen.Wieger Wesselink wrote:En dat laatste probleem wordt weer veroorzaakt door het remiseprobleem. In sporten waar typisch weinig remises vallen (voetbal bijvoorbeeld) loont het doorgaans niet voor beide spelers om op een remise aan te sturen.Michel Stempher wrote:Het remiseprobleem is een stuk minder groot dan het probleem dat veel WK-gangers vormden: totaal niet bereid te dammen.
Prachtig idee.Paul van de Veen wrote:Wat je ook zou kunnen doen is:
Geef de schijven aan de ONDERZIJDE allemaal een nummer. B.v. bij zwart de schijven op 1 t/m 5 de nummers 1, de schijven op 6 t/m 10 de nummers 2 enz. Zelfde voor wit.
Als het nu onverhoopt tot remise komt omdat binnen de regels van het dammen geen overwinning meer behaald kan worden, keer dan al die schijven op en tel de punten bij elkaar op. Degene met de meeste punten wint. Of juist de speler met de minste punten.
Je zou een aantal remise partijen moeten bestuderen om te zien wat het beste is. Kun je een stevige boom over opzetten.
Een speler die goed is in rekenen "waar elk stuk staat danwel gebleven is á la Stratego" kan op die manier voordeel behalen zonder dat we honderden jaren damliteratuur in de plomp hoeven te gooien door wijziging van de regels.
En voor de spelers die niet zo goed kunnen rekenen, wellicht 99% of 99.5% of nog iets meer..) is de optelling van schijvensaldo hopelijk een acceptabele "Deus_ex_machina"
In de toekomst kunnen we dan nog verder dromen van een soort "Fischer Random Draughts" waarbij de schijven ongeachte hun nummering willekeurig -door de arbiter- opgezet worden in beginstand.
Enige wat echt nodig is, is een partijtje viltstiften. Het móet toch lukken om die gesponsord te krijgen?
Wel zou ook hier een reguliere overwinning 3-0 moeten opleveren.
En een schijfwaarde-overwinning 2-1.