Zonder actieve leden kan een bestuur helemaal niks! Het maakt in feite niks uit welke poppetjes er achter de knoppen zitten als de leden verzaken iets te doen voor het dammen. Echt, ik snap best dat niet iedereen zin en tijd heeft om net zoveel als een Eva Houtjes of Cees de Leeuw (ja, ik gebruik bewust deze voorbeelden: weggejaagde bestuursleden) te doen voor het dammen, maar gewoon een keertje lesgeven op een school, een keertje rijden naar een damtoernooi, een keertje tafelarbiter zijn bij het schoolammen, een keertje op de koffie bij een basisschool of bij een oudereninstelling… Dat moet iedereen toch wel kunnen, al is het maar 1x per maand!!? Of van mijn part 1x per jaar!?? Bij veel andere sporten moet je dit soort taken zelfs afkopen als je er geen zin in hebt…
In Kampen vond ik het echt mooi om te zien: bij de eerste keer toen we naar een toernooi buiten de stad gingen, waren er drie ouders (van vier kinderen die mee konden gaan op de zaterdag) die wilden rijden. Dit is voor mij het bewijs dat het in de maatschappij heel normaal is dat je voor de club waarvan je lid bent wat hand- en spandiensten levert. Je krijgt er tenslotte van alles voor terug al is het maar de gezelligheid die het bestuur voor je regelt.
Echt waar, ik kan me tegenwoordig behoorlijk opwinden over mensen, vooral hier op dit forum en ik was vroeger ook zo, die alles en iedereen compleet kapotmaken terwijl ze zelf geen reet uitvoeren. Iemand als Thijs vd Broek voert overigens nog wel zeer belangrijke taken uit, maar deze zouden bij een goed functionerend orgaan door de Financiële Commissie moeten worden gedaan. Voornamelijk zodat Thijs zijn tijd kan besteden aan het jeugddammen en schooldammen in Tilburg. Of aan welke andere operationele taak dan ook. Of van mijn part als lid van deze commissie. In elk geval niet de financiële speurtocht als individu, want daarvoor is ons ledenbestand veel te klein.
Hierbij plaats ik een oproep aan iedereen die loopt te schoppen tegen het bestuurlijke orgaan van de dambond: kijk eerst eens naar wat je zelf voor de damsport doet in plaats van te kijken naar wat het bestuur voor je doet! Een oud-bestuurslid zei tegen mij dat we al gauw twee FTE-banen aan vrijwilligerswerk gevuld hebben als ieder lid (de helft ervan zal daadwerkelijk in staat zijn iets te doen vanwege de leeftijdsopbouw van ons ledenbestand) twee uur op jaarbasis iets doet voor zijn/haar damclub of voor het dammen in het algemeen.
Ter afsluiting een bekende quote van Karel Glastra van Loon:
Karel Glastra van Loon wrote: Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet