Nieuws Bondsraad

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Nieuws Bondsraad

Post by Frans de Jonge »

Vandaag is er weer een Bondsraadsvergadering geweest. Er is met hulp van een extern adviesbureau een Meerjarenbeleidsplan voor de komende 4 jaar ontwikkeld en er zijn besluiten genomen over acties in komend jaar. In het Meerjarenbeleidsplan is ingezet op een evenwichtiger verdeling van inspanningen en middelen op enerzijds top- en anderzijds breedtesport. Tuurlijk kost topsport veel, maar onderschat niet wat het betekent aan imagoverbetering, daarmee ook betere sponsormogelijkheden, maar ook veel bijkomende nevenactiviteiten en veel damplezier (wedstrijden via internet). En al zichtbaar is de verjonging van onze toptalenten wat bijdraagt aan een positiever imago zeker bij de jeugd. We hebben ons laten voorrekenen dat subsidiëring door NOS*NSF dit grotendeels mogelijk maakt, ofschoon ook nog best veel op de topsporters zelf wordt afgewenteld. De beroepskrachten zijn in onderling overleg met het Bestuur bij een dalende ledental met elkaar overeen gekomen tot een reductie van hun tijd en inkomen met in totaal 25%. Deze actie van onze beroepskrachten mogen we best waarderen!
Aan breedtesport gaan we meer doen, wordt er meer geld beschikbaar gesteld en zal er een aanvalsplan komen met naar verwachting vergoedingen voor vrijwilligers op acties gericht op groei van het aantal leden (school- en jeugddammen). Maar breedtesport is "breder". Ook hiervoor worden plannen ontwikkeld.
Eerdaags wordt ook over de Tweekamp om de wereldtitel gecommuniceerd. Het WK wordt gehouden in drie plaatsen, Groningen, Wageningen en Den Haag (Scheveningen). Veel activiteiten rond deze tweekamp! Aandacht ook sterk gerichtop de jeugd en de nieuwe media. We wachten met belangstelling de mededelingen hierover af. Dinsdag meld ik me in Den Haag als vrijwilliger om mee te helpen met de (neven)activiteiten rond de tweekamp in Den Haag (Scheveningen). Hoop dat de belangstelling uit de damwereld maar ook daarbuiten groot zal zijn.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Maurits Meijer

Re: Nieuws Bondsraad

Post by Maurits Meijer »

Ha Frans,

Kun je iets meer toelicht over de reductie in personeel bij een dalend ledental. Ik dacht dat de uren van de technische staf(2,5 fte) zijn verplicht vanuit de topsportsubsidie. In totaal heeft de KNDB 4 fte. Begrijp ik het dan goed dat er nu is afgeproken dat bij een verdere daling van het ledental het bondsbureau wordt afgebouwd?
http://slagzet.com
Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Maurits Meijer wrote:Ha Frans,

Kun je iets meer toelicht over de reductie in personeel bij een dalend ledental. Ik dacht dat de uren van de technische staf(2,5 fte) zijn verplicht vanuit de topsportsubsidie. In totaal heeft de KNDB 4 fte. Begrijp ik het dan goed dat er nu is afgesproken dat bij een verdere daling van het ledental het bondsbureau wordt afgebouwd?
Maurits, we zien elkaar dinsdag bij DC Den Haag over het WK in Den Haag (Scheveningen)? De huidige reductie betreft uitsluitend de technische staf. Bij een doorgaande daling kan je de topsport en het Bondsbureau op de huidige manier niet overeind houden. De subsidieaanvragen aan NOC*NSF worden jaarlijks gedaan. Daar kan je dus op inspelen. Maar met het Meerjarenbeleidsplan en het jaarplan 2017 wordt uitgegaan van terugdringing ledendaling en voorzichtige groei door verschillende "aanvalsplannen". Deze moeten nog worden opgezet. Maar er is geld voor begroot.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Klinkt al stukken beter Frans en sluit een beetje aan bij wat wij destijds beoogden.
Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Fred van Amersfoort wrote:Klinkt al stukken beter Frans en sluit een beetje aan bij wat wij destijds beoogden.
We waren onze tijd vooruit Fred! Er komt ook een aanvalsplan communicatie ("zichtbaarheid").
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Frans de Jonge wrote: Eerdaags wordt ook over de Tweekamp om de wereldtitel gecommuniceerd. Het WK wordt gehouden in drie plaatsen, Groningen, Wageningen en Den Haag (Scheveningen). Veel activiteiten rond deze tweekamp!
Ik ben erg benieuwd op welke datum er op welke locatie gespeeld gaat worden.
Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Leri wrote:
Frans de Jonge wrote: Eerdaags wordt ook over de Tweekamp om de wereldtitel gecommuniceerd. Het WK wordt gehouden in drie plaatsen, Groningen, Wageningen en Den Haag (Scheveningen). Veel activiteiten rond deze tweekamp!
Ik ben erg benieuwd op welke datum er op welke locatie gespeeld gaat worden.
Snap ik, ik heb er ook vrije dagen voor opgenomen. Gelukkig weet ik iets meer omdat ik ook vrijwilliger ben in Den Haag. Ik hoop dat er morgen een persbericht is met data en locaties. Het worden 12 speelrondes. De precieze data heb ik nu even niet paraat.
Leri

Post by Leri »

http://www.rug.nl/news-and-events/news/ ... tel-dammen

NIEUWS! Ik kan wel even kijken in iig de studentenstad!
Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Leri wrote:http://www.rug.nl/news-and-events/news/ ... tel-dammen

NIEUWS! Ik kan wel even kijken in iig de studentenstad!
Vreselijk jammer dat het zo laat bekend wordt gemaakt. Het persbericht moet een dezer dagen komen. Mooi dat dit bericht duidelijkheid verschaft.

RUG gastheer van tweekamp om wereldtitel dammen
07 november 2016
De Rijksuniversiteit Groningen is begin december gastheer van het begin van de strijd om de wereldtitel dammen tussen Jan Groenendijk (18) uit Wageningen en RUG-student natuurkunde Roel Boomstra (23). Op 2 december is de feestelijke opening in het Academiegebouw en van 3 tot en met 6 december worden de eerste vier partijen gespeeld in het Van Swinderen Huys. De tweekamp wordt georganiseerd in samenwerking met Damgenootschap Het Noorden. De titelstrijd van in totaal 12 partijen gaat op 8 december verder in Wageningen en wordt op zondag 18 december afgesloten in Den Haag.

In Den Haag wordt de tweekamp 4 van de 5 dagen gespeeld in het Zuiderstrandtheater bij het zuidelijke havenhoofd in Scheveningen. Echt een unieke locatie in de haven van Scheveningen en bij het strand en de zee. Je vraagt je af waar de 5e speeldag wordt gehouden. Dat verraad ik niet. Dat is echt een super toplocatie. Een grote kamer waar maar 75 zitplaatsen in het pluche beschikbaar zijn. Aanmelden voor zitplaatsen moet via de site van het WK/KNDB.
Zowel het organisatiecommitee als DC Scheveningen organiseren ieder activiteiten rond dit unieke evenement.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Het is duidelijk dat het marketingteam bewust ervoor kiest de KNDB-leden zeer laat te informeren. Het is alleen maar gissen naar de beweegredenen hiervoor, maar mijns inziens zal de vrees bestaan dat de perskansen worden verkleind als er te vroeg informatie naar buiten wordt gebracht.

Dit is even wennen voor de damwereld en ik vraag me af of ik het op deze manier wel wil hebben. Op locatie zelf zal het rustig blijven in elk geval als men zo laat pas informatie verschaft. Mijn voorspelling is dat op de persconferentie 27/28 november (weet het niet meer exact) pas grote details als geheel naar buiten komen.

Ik neem aan dat men beseft dat het voortbestaan van Topsport afhangt van het (media)succes van deze WK-match dus er zal alles op alles worden gezet om deze match tot een groot publicitair feest te maken. Ons, de damwereld, rest alleen nog geduld. Hoe graag we ook alle details willen weren en hoe hard we ook menen recht te hebben op informatie. Het is niet anders.
Leri

Post by Leri »

Klinkt goed allemaal!
Frans de Jonge wrote: In Den Haag wordt de tweekamp 4 van de 5 dagen gespeeld in het Zuiderstrandtheater bij het zuidelijke havenhoofd in Scheveningen. Echt een unieke locatie in de haven van Scheveningen en bij het strand en de zee. Je vraagt je af waar de 5e speeldag wordt gehouden. Dat verraad ik niet. Dat is echt een super toplocatie. Een grote kamer waar maar 75 zitplaatsen in het pluche beschikbaar zijn. Aanmelden voor zitplaatsen moet via de site van het WK/KNDB.
Zowel het organisatiecommitee als DC Scheveningen organiseren ieder activiteiten rond dit unieke evenement.
Ik vind alles best, zolang ze maar niet het internetkabeltje op de laatste dag uit het bord trekken om mensen te lokken.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote:Het is duidelijk dat het marketingteam bewust ervoor kiest de KNDB-leden zeer laat te informeren. Het is alleen maar gissen naar de beweegredenen hiervoor, maar mijns inziens zal de vrees bestaan dat de perskansen worden verkleind als er te vroeg informatie naar buiten wordt gebracht.

Dit is even wennen voor de damwereld en ik vraag me af of ik het op deze manier wel wil hebben. Op locatie zelf zal het rustig blijven in elk geval als men zo laat pas informatie verschaft. Mijn voorspelling is dat op de persconferentie 27/28 november (weet het niet meer exact) pas grote details als geheel naar buiten komen.

Ik neem aan dat men beseft dat het voortbestaan van Topsport afhangt van het (media)succes van deze WK-match dus er zal alles op alles worden gezet om deze match tot een groot publicitair feest te maken. Ons, de damwereld, rest alleen nog geduld. Hoe graag we ook alle details willen weren en hoe hard we ook menen recht te hebben op informatie. Het is niet anders.
Als dat waar is Michel dan breekt mijn klomp….

Sinds eind augustus heb ik regelmatig bij de mij toegewezen contactpersoon geïnformeerd of er nieuws was ter publicatie. Elke keer weer met opmerkingen zoals: binnen een paar weken is e.e.a. afgerond. Laatste bericht: maandag komt er een persbericht.
Nou, dat zal er wel geweest zijn, gezien berichtjes hier en daar. Op de KNDB-site staat helaas nog onder het item WK match Groenendijk – Boomstra een update van – jawel – mei 2016. Ik heb aan de heren gemaild dat ik dat met plaatsvervangende schaamte (nog steeds) constateer.

Tenzij dat persbericht er helemaal nog niet geweest is (jouw bericht van persconferentie 27/28 november suggereert dat) en leden van het organisatiecomité onder meer Bert Dollekamp toch maar besloten hebben om uit de school te klappen.
Enfin, in het actuele nieuws van de KNDB heb ik nu al het vrijkomende nieuws samengevat en m.i. een redelijk volledig overzicht:

http://www.kndb.nl/gegevens-wk-match-gr ... -langzaam/

Gedeeld op een aantal plekken op Facebook en inmiddels door 1500 in dammen geïnteresseerde personen bekeken. Ca. een derde van ons ledenbestand. Als van die 1500 een tiende ook elke dag echt op locatie gaat kijken, dan zal de organisatie vast tevreden zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Leri

Post by Leri »

Het zal wel typisch op dit forum passen om het hele toernooi door te zeuren over wat er mis gaat.
Bijzonder is wel dat ik het eerste echt fijne artikel op een site van RUG moet lezen.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Met alle respect, voor zover van mij verwacht mag worden, dus stel jullie verwachtingen naar beneden bij. Maar is er iemand die kan uitleggen hoe binnen nu en de start van de match de jeugd geboeid moet gaan worden? Deze match moet toch het begin worden van de nieuwe groei? Dit is toch waarom al die jaren is geinvesteerd in topsport? Waarom ligt het draaiboek niet klaar als het gehele beleid hier naar toe heeft gewerkt? En zo kan ik even doorgaan maar we wachten het wel af.
Leri

Post by Leri »

Ik werd pas geboeid door de formule 1, nadat Max 1e werd! Niet voordat hij opkwam.
Post Reply