Netwerkdammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Netwerkdammen

Post by Kosmos »

Van de webiste van Nijmegen Open 2004

Netwerkdammen

Netwerkdammen 28 juli!

Image

Netwerkdammen is een aantrekkelijke toernooivorm van dammen, waarbij een aantal deelnemers tegelijkertijd tegen elkaar spelen. Een aantal PC's zijn in een netwerk met elkaar verbonden. Elke computer wordt bediend door een speler. Alle spelers spelen tegelijkertijd tegen elkaar, elk dus zittend achter zijn eigen PC. Elke speler heeft een overzicht op zijn scherm van al zijn partijen. Een klik op een van de kleine dambordjes zorgt voor een uitvergroting van deze specifieke partij. Of je aan zet bent of niet kun je door o.a. handig kleurgebruik eenvoudig zien. Een klok mag natuurlijk ook niet ontbreken. Remise aanbieden en opgeven is net als in het echt ook mogelijk. Na afloop zijn de notaties van alle partijen direct beschikbaar om geprint te worden of opgevraagd te worden via het internet.

Image

Een plaatje zegt zoals bekend meer dan vele woorden. Hierbij een schermprint van een fictieve zevenkamp.

Het programma kan bijvoorbeeld gebruikt worden aan het eind van een trainingsdag. Alle spelers kunnen dan na afloop lekker tegen elkaar spelen. Ook is het goed te gebruiken door de spelers van een team als voorbereiding op het nieuwe seizoen. Maar ook als serieus toernooi (jaarlijks !) is het netwerkdammen een goede optie en aantrekkelijk voor een groter publiek.

Image

Het programma is ontwikkeld door Peter Schuitema, programmeur van o.a. een reeks denkspelen. 'Ik ben van plan om nog een hele reeks originele programma's voor het dammen te maken. Het idee voor dit programma had ik al een aantal jaren geleden.' aldus Peter.

Het netwerkdammen zal voor het eerst ingezet worden tijdens het toernooi in Nijmegen. Woensdag zal er proefgedraaid worden met een aantal vrijwilligers. Vrijdag wordt er een klein toernooitje gehouden.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Jeugdnetwerktoernooi

Post by Kosmos »

Wat een schitterend idee van peter Schuitema!
Ik ben heel nieuwsgierig en bij voorbaat enthousiast over dit programma!
Lijkt me fantastisch om een jeugdtoernooi te organiseren met elke jeugdspeler achter een computer. Als DAT niet leuk is!!!
Waar kan ik het programma bestellen. In ons speellokaal staan genoeg computers om 10 jeugdspelers tegelijk te laten spelen!
Alex

Re: Jeugdnetwerktoernooi

Post by Alex »

Kosmos wrote:Wat een schitterend idee van peter Schuitema!
Lijkt me fantastisch om een jeugdtoernooi te organiseren met elke jeugdspeler achter een computer. Als DAT niet leuk is!!!
Waar kan ik het programma bestellen. In ons speellokaal staan genoeg computers om 10 jeugdspelers tegelijk te laten spelen!
Lijkt me toch beter om ze tijdens het uurtje damtraining en/of competitie niet achter de PC te zetten, daar zitten ze al veel te lang achter (of voor, tis maar hoe je het bekijkt)?!?!
Kosmos

Re: Jeugdnetwerktoernooi

Post by Kosmos »

Alex wrote:
Kosmos wrote:Wat een schitterend idee van peter Schuitema!
Lijkt me toch beter om ze tijdens het uurtje damtraining en/of competitie niet achter de PC te zetten, daar zitten ze al veel te lang achter (of voor, tis maar hoe je het bekijkt)?!?!
Ik heb wel eens gehoord (wel vaker dan eens) dat de jeugd niet meer wil dammen omdat er zoveel concurrentie is van m.n. de computer.
Zelf geloof ik dat de computer een vriend is voor ons dammers. De jeugd groeit op met computers en daar kun je hele leuke damdingen op doen!
Websites over dammen, online dammen, trainen (bijv. met dammentor), analyseren en... netwerkdammen!
Dat biedt extra mogelijkheden om dammen aantrekkelijk te maken.
Post Reply