Vanavond 19:30 Video - KNDB Rondje Nederland Heerhugowaard
- Marcel Kosters
Vanavond 19:30 Video - KNDB Rondje Nederland Heerhugowaard
Onder voorbehoud van de aanwezige internetverbinding is KNDB Rondje NL in Heerhugowaard vanavond vanaf 19:30 uur live te volgen:
Als u een Gmail account heeft, is het mogelijk om als u via de Youtube knop rechts onder de video doorklikt, via de chatbox opmerkingen dan wel vragen te plaatsen. We zullen proberen (!) om vragen dan wel opmerkingen mee te nemen in de live te volgen discussie.
Als u een Gmail account heeft, is het mogelijk om als u via de Youtube knop rechts onder de video doorklikt, via de chatbox opmerkingen dan wel vragen te plaatsen. We zullen proberen (!) om vragen dan wel opmerkingen mee te nemen in de live te volgen discussie.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
- Marcel Kosters
Re: Vanavond 19:30 Video - KNDB Rondje Nederland Heerhugowaard
De bijeenkomst moest met telefoon met beperkte 3G verbinding in beperkte kwaliteit worden gestreamd. Hier de video wellicht met minder hapering : http://youtu.be/nYcRd1Wciuk .
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
Ik heb geprobeerd het te volgen en zal ook de verbeterde versie nog even bekijken. Vernieuwend die live stream, positief. De opkomst leek me mager, geen Paul Sier of FvA. Die Maarten heeft een duidelijke visie, brengt het overtuigend. Het is ook een visie waar je het niet mee oneens kunt zijn, natuurlijk is jeugd en een zekere mate van volharding de basis, gekoppeld aan didactiek. En ja, het kinderbrein is nog puur en onafhankelijk en staat open voor dammen. Zo zijn wij allen begonnen denk ik. Aber doch...dit wisten we ook in 1970 al en ook toen waren er hele kadercursussen hoe er met jeugd gewerkt moest worden. Die mensen waren niet dommer dan wij nu. De centrale vraag, waarom werkt iets onvoldoende, die vraag blijft telkens onbesproken. Ergens begrijp ik ook wel dat er in de 50 pluscategorie weinig nieuw bloed zit. Er moet toch ook een hele groep dertigers zijn die 15 jaar terug hebben gedamd op school. Waarom bereiken we hen niet en proberen we dat überhaupt wel? De andere vraag is: ligt hier een rol voor KNDB, echt in de klei op locatie, of blijft het bij draaiboeken, een cursusje aanbieden, etc etc. Dat was nl tot voor kort de rol van de KNDB. Ik zou helemaal om zijn als de bond van toiletjuf tot voorzitter meedenkt en mee werkt op locatie. En dat mag geld kosten want het gaat dan om breedtesport
Het aanpassen van de rol van de KNDB is zeker een mogelijkheid. Net als het opheffen van de provinciale bonden zoals gisteren werd geopperd. Het traject om zoiets fundamenteels aan te passen lijkt me echter wel behoorlijk lang. De huidige rol staat bijvoorbeeld beschreven in de statuten (onderstaand). Overeenstemming bereiken over een nieuwe formulering van deze fundamentele artikelen zal niet eenvoudig zijn.Fred van Amersfoort wrote:Ik heb geprobeerd het te volgen en zal ook de verbeterde versie nog even bekijken. Vernieuwend die live stream, positief. De opkomst leek me mager, geen Paul Sier of FvA. Die Maarten heeft een duidelijke visie, brengt het overtuigend. Het is ook een visie waar je het niet mee oneens kunt zijn, natuurlijk is jeugd en een zekere mate van volharding de basis, gekoppeld aan didactiek. En ja, het kinderbrein is nog puur en onafhankelijk en staat open voor dammen. Zo zijn wij allen begonnen denk ik. Aber doch...dit wisten we ook in 1970 al en ook toen waren er hele kadercursussen hoe er met jeugd gewerkt moest worden. Die mensen waren niet dommer dan wij nu. De centrale vraag, waarom werkt iets onvoldoende, die vraag blijft telkens onbesproken. Ergens begrijp ik ook wel dat er in de 50 pluscategorie weinig nieuw bloed zit. Er moet toch ook een hele groep dertigers zijn die 15 jaar terug hebben gedamd op school. Waarom bereiken we hen niet en proberen we dat überhaupt wel? De andere vraag is: ligt hier een rol voor KNDB, echt in de klei op locatie, of blijft het bij draaiboeken, een cursusje aanbieden, etc etc. Dat was nl tot voor kort de rol van de KNDB. Ik zou helemaal om zijn als de bond van toiletjuf tot voorzitter meedenkt en mee werkt op locatie. En dat mag geld kosten want het gaat dan om breedtesport
Dat wil niet zeggen dat het traject niet opgestart moet worden. Maar zoals Piet Bouma ook in zijn pleidooi voor digitale transformatie aangaf is het vaak eenvoudiger om een totaal nieuwe (disruptive) structuur naast het bestaande op te bouwen. Gisteren werd daarom kort gesproken over een landelijk 'Schooldamclub'. Zo'n club kan eigen statuten maken, eigen beleid ontwikkelen, eigen inkomsten genereren etc. Volgens hetzelfde idee zou er ook een (wereldwijde) 'Internetdamclub' opgericht worden die een eigen damomgeving opbouwt met eigen lidmaatschapsvormen, met eigen competities, met eigen e-doping regels. Ook een '50plus Club' is een mogelijkheid.
Nieuw is deze werkwijze natuurlijk eigenlijk niet want b.v. een Nederlandse Internationale Correspondentie Club (NICC) bestaat al vele jaren. De nieuwe structuren vervangen de oude op termijn misschien helemaal of het wordt op een of ander manier later weer samengevoegd. De doel is in ieder geval om zo snel mogelijk iets te bereiken met mensen die rond een bepaald thema/aanpak de krachten willen bundelen.
De KNDB na nog een 'rondje NL' te dwingen één aanpak te kiezen uit 'schooldammen', '50plus dammen', 'internetdammen' etc. en daar dan alle leden 100% achter te krijgen lijkt me een veel minder aantrekkelijke aanpak.
Artikel 2
De bond stelt zich ten doel het dammen zowel in de competitiesfeer als in de recreatieve sfeer in
Nederland te bevorderen en in samenwerking met andere organisaties deze doelstelling ook in het
buitenland te propageren, één en ander in de meest ruime zin van het woord.
Artikel 3
De bond tracht het in artikel 2 omschreven doel te bereiken langs wettige weg en wel door:
a. het bevorderen van de oprichting van damverenigingen en het zorg dragen voor de organisatie
van de damsport in Nederland;
b. het organiseren van team- en persoonlijke wedstrijden en het verbinden van titels aan die
wedstrijden;
c. het opstellen van spel- en wedstrijdregels;
d. het beleggen van vergaderingen;
e. het inrichten en doen functioneren van een bondsbureau;
f. het uitgeven of doen uitgeven van een bondsblad;
g. het opleiden van damtechnisch kader;
h. het bevorderen van de recreatieve, wetenschappelijke en creatieve beoefening van het
dammen;
i. het toepassen van alle overige wettige middelen, die tot het bereiken van het doel kunnen
leiden.
- Marcel Kosters
Gisteravond deelde Maarten van Leenen van SNA Heerhugowaard zijn ambitie voor de organisatie van school- en jeugddam activiteiten in Nederland. Vandaag lanceert hij hiervoor een website: http://www.4youth.alldraughts.com/.
Deze website is voor iedereen die wil meedenken en - vooral - meedoen om school- en jeugddam activiteiten in Nederland te organiseren. Of u nu 'nieuw' bent en graag iets bij u in de buurt zou willen doen of dat u al jaren veel voor uw club, provinciale bond of de KNDB meehelpt of organiseert, Maarten roept u op om u aan te sluiten via het aanmeldformulier onder het menu 'Contact'.
Samen komen we ver!
Deze website is voor iedereen die wil meedenken en - vooral - meedoen om school- en jeugddam activiteiten in Nederland te organiseren. Of u nu 'nieuw' bent en graag iets bij u in de buurt zou willen doen of dat u al jaren veel voor uw club, provinciale bond of de KNDB meehelpt of organiseert, Maarten roept u op om u aan te sluiten via het aanmeldformulier onder het menu 'Contact'.
Samen komen we ver!
Uiteraard alleen maar super hoe jullie hiermee bezig zijnMarcel Kosters wrote:Gisteravond deelde Maarten van Leenen van SNA Heerhugowaard zijn ambitie voor de organisatie van school- en jeugddam activiteiten in Nederland. Vandaag lanceert hij hiervoor een website: http://www.4youth.alldraughts.com/.
Samen komen we ver!

Maar is het nodig om hier een compleet nieuwe site voor te (laten) maken?
http://www.schooldammen.nl/ is net in de lucht, wat ook hoofdzakelijk bedoeld is voor de organisatoren.
Ik snap ook wel dat Maarten niet afhankelijk wil zijn van een KNDB-site, maar zo heel veel verschil zit er nu ook niet tussen deze 2 site's, qua idee.
Als buitenstaander zie ik liever 1 site, als 2 site's die het zelfde idee hebben. Maarten dus duidelijk niet?
-
- Real name: Frans de Jonge
Maarten gaat voor de damsport. Maarten zoekt het in actie, niet in papieren plannen en weet te enthousiasmeren. Ik vind het een geweldige actie. Laten zoveel mogelijk mensen zich bezighouden met de ontwikkeling van onze mooie sport. En in Noord Holland en nog veel meer locaties worden stappen gezet. Maarten heeft doelstellingen geformuleerd t.a.v. schooldammen en wil een kernteam van bevlogen mensen bij elkaar zien te krijgen om de doelstellingen te realiseren. De KNDB site is wat dat betreft totaal anders en meer gericht op communicatie over het schooldammen. Laat Maarten vooral zijn hart en bevlogenheid volgen!Leri wrote:Uiteraard alleen maar super hoe jullie hiermee bezig zijnMarcel Kosters wrote:Gisteravond deelde Maarten van Leenen van SNA Heerhugowaard zijn ambitie voor de organisatie van school- en jeugddam activiteiten in Nederland. Vandaag lanceert hij hiervoor een website: http://www.4youth.alldraughts.com/.
Samen komen we ver!!!
Maar is het nodig om hier een compleet nieuwe site voor te (laten) maken?
http://www.schooldammen.nl/ is net in de lucht, wat ook hoofdzakelijk bedoeld is voor de organisatoren.
Ik snap ook wel dat Maarten niet afhankelijk wil zijn van een KNDB-site, maar zo heel veel verschil zit er nu ook niet tussen deze 2 site's, qua idee.
Als buitenstaander zie ik liever 1 site, als 2 site's die het zelfde idee hebben. Maarten dus duidelijk niet?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
- Real name: Maarten van Leenen
Hey! Als er iemand voorstander is van 1 website, dan ben ik het wel! Kun je navragen bij diverse initiatiefnemers van dergelijke websites, maar dat is een geheel andere discussie en die wordt parallel gevoerd en zal uiteindelijk meer dan succesvol worden geimplementeerd. Daar ben ik van overtuigd. Te denken valt aan een integratie van damz, jeugddamen, alldraughts, toernooibase, turbodambase, forum, slagzet en meer. Ik geloof heilig in ICT en het is een cruciaal onderdeel van onze initiatieven. Hierover volgt later meer. Inderdaad: nieuws/trainen/spelen tegen elkaar. Al dan niet aangesloten bij de internetclub. Ideeen te over. Het is NU de tijd om te beginnen.
Nu even de site die sinds vandaag online is: die is bedoeld voor de enthousiastelingen die zich willen aanmelden en meer. Puur om de acties te coordineren die we gaan ondernemen EN om te laten zien wat we doen. Transparantie! Het is voor de 'insiders' en helemaal niet voor de kinderen of jeugd. Straks zal de site schooldammen.nl (hier was toch ooit DamZ voor bedoeld?) hopelijk helemaal gevuld worden met toernooien die we vanuit deze groep gaan opzetten. Mooi toch!
4youth is puur bedoeld om bijna verantwoording af te leggen over onze doelstellingen. Voor dammers, door dammers.
Het team groeit gestaag, maar ik zou heel graag nog veel meer aanmeldingen zien. Ik vind eigenlijk dat iedereen die dit leest mee moet doen. Denk nou niet direct dat je elk weekend of vrij uurtje aan het werk moet. Echt niet! Meld je aan en dan zul je het meemaken. Overigens vraag ook al je vrienden/clubgenoten/damtrainers of wie je ook kent om zich hier bij aan te sluiten. Nu willen we vooral echt eens een kaderteam opbouwen dat gaat voor gezamenlijk succes. We doen dit samen!
Dan gaan we straks de acties samen ondernemen. Daarover volgt later op de site een mooi actieplan. Gij zult verbaasd zijn...
Nu even de site die sinds vandaag online is: die is bedoeld voor de enthousiastelingen die zich willen aanmelden en meer. Puur om de acties te coordineren die we gaan ondernemen EN om te laten zien wat we doen. Transparantie! Het is voor de 'insiders' en helemaal niet voor de kinderen of jeugd. Straks zal de site schooldammen.nl (hier was toch ooit DamZ voor bedoeld?) hopelijk helemaal gevuld worden met toernooien die we vanuit deze groep gaan opzetten. Mooi toch!
4youth is puur bedoeld om bijna verantwoording af te leggen over onze doelstellingen. Voor dammers, door dammers.
Het team groeit gestaag, maar ik zou heel graag nog veel meer aanmeldingen zien. Ik vind eigenlijk dat iedereen die dit leest mee moet doen. Denk nou niet direct dat je elk weekend of vrij uurtje aan het werk moet. Echt niet! Meld je aan en dan zul je het meemaken. Overigens vraag ook al je vrienden/clubgenoten/damtrainers of wie je ook kent om zich hier bij aan te sluiten. Nu willen we vooral echt eens een kaderteam opbouwen dat gaat voor gezamenlijk succes. We doen dit samen!
Dan gaan we straks de acties samen ondernemen. Daarover volgt later op de site een mooi actieplan. Gij zult verbaasd zijn...
Hoewel het nog geen bevel van de kosmos was, heb ik mij ook aangemeld
.
Ik ben benieuwd wat eruit komt!

Ik ben benieuwd wat eruit komt!
- Marcel Kosters
De eerste 15 (!) aanmeldingen voor het 4youth team zijn binnen. Schroom niet en doe ook mee: http://4youth.alldraughts.com/ .
-
Ik schroom wel maar het is een goed initiatief. Het staat dan ook los van mijn overige kritieken die ik handhaaf. Dit initiatief wil ik wel steunen, ook nog wel met een donatie of helpende handen. Is het een idee om via het forum wat geld los te maken? Dan stort ik de eerste 100 euro.
- Marcel Kosters
Hoi Fred,
Geweldig, grote klasse en welkom, zowel jij als een eventuele bijdrage. Wat mij betreft vergeten we - in ieder geval binnen dit verband - onze misschien toch niet zo grote meningsverschillen. Als je ook wilt joinen, vul dan svp het contact formulier op de website in. Het lijkt me een goed idee om een donatie-mogelijkheid open te zetten, maar op dit moment is er nog geen 'adres' of rekening, dat volgt. Ondertussen gaat het initiatief van Maarten als een trein, 21 'mugshots' al helemaal onder aan de openingspagina van http://4youth.alldraughts.com/ .
Hartelijke groet,
Marcel
Geweldig, grote klasse en welkom, zowel jij als een eventuele bijdrage. Wat mij betreft vergeten we - in ieder geval binnen dit verband - onze misschien toch niet zo grote meningsverschillen. Als je ook wilt joinen, vul dan svp het contact formulier op de website in. Het lijkt me een goed idee om een donatie-mogelijkheid open te zetten, maar op dit moment is er nog geen 'adres' of rekening, dat volgt. Ondertussen gaat het initiatief van Maarten als een trein, 21 'mugshots' al helemaal onder aan de openingspagina van http://4youth.alldraughts.com/ .
Hartelijke groet,
Marcel
-
Ga ik doen Marcel. Over dit doel kunnen we het meer dan eens zijn en er moet iets gebeuren. Ik ben beschikbaar met geld, tijd, vervoer materialen en dat soort stuff of waar ik verder nuttig kan zijn. Er is geen tijd meer te verliezen dus de verschillen tellen even niet.
-
- Real name: Frans de Jonge
Hartstikke goed Fred! Gisteren is het Bestuur KNDB op de hei geweest (Veenendaal) en is met een programma/plan bezig. Prioriteiten van Bondsraad naar aanleiding van ons Deltaplan worden meegenomen en actie Maarten lift ook mee. Topprioriteit wordt voor KNDB ongetwijfeld schooldammen! Er komt weer leven in de dammerij! Hartelijke groet, FransFred van Amersfoort wrote:Ga ik doen Marcel. Over dit doel kunnen we het meer dan eens zijn en er moet iets gebeuren. Ik ben beschikbaar met geld, tijd, vervoer materialen en dat soort stuff of waar ik verder nuttig kan zijn. Er is geen tijd meer te verliezen dus de verschillen tellen even niet.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....