Pakken we een eerste plaatje.

Hierboven zien we enkele innovaties (disruptive), die ontwrichtend zijn geweest op een bepaald gebied. Dus niet geleidelijk maar met een grote schok. Qua performance zitten wij m.i. in de low quality use. Wij volgen ontwikkelingen van onze grote schaakbroeders op het gebied van digitalisering, maar langzaam en krimpen.
Volgend plaatje:

De invloed van de mobiele telefoon (en ook tablet). Zelfde locatie en bijeenkomst binnen acht jaar.
Wat is die invloed bijvoorbeeld.

De banken. Sluiten kantoren, ontslaan personeel en transformeren naar servicedesks. Normale producten gaan geautomatiseerd en nu al via mobiele telefoon.
Andere voorbeelden:

Muziek: platenindustrie -.>> I-tunes/ Spotify. Slachtoffer, wat te laat op de digitale transformatie heeft ingespeeld: Free Record Shop.
Fotografie. De ontwikkeling van de digitale camera. Kodak had het concept ook, maar zette het in de ijskast en wilde voor haar eigen camera’s gaan. Waar is Kodak?
Video rental on demand -> de videotheek oude vorm is vrijwel weg.
Reizen. We boeken via Internet en gaan niet meer naar het oude vertrouwde reisbureau.

Wat heeft dit met dammen te maken. Met dammen zitten we ook in de digitale transformatie.
Maar we gaan traag. De games-industrie gaat veel harder. Maar we hebben een goed product.
Tip tijdens de bijeenkomst. Creëer je eigen digitale concurrent (waardoor je kan overstappen, wat Kodak niet deed). We hebben het enigszins. Damserver, Toernooibase, Alldraughts, Turbodambase, Slagzet.com etc. en totaal versnipperd.
Draaien we op alle populaire platforms: alle internet-browsers, Android, Apple, Facebook, Youtube bijv.?
Een andere tip. Blijf niet in oude structuren, procedures etc. steken. De community/eindgebruiker staat centraal en bepaalt. Streef naar standaardisatie (banken ->> concurrenten werken samen). Wij hebben in ieder geval PDN 2.0. Maar moeten we nog niet veel meer standaardiseren?
Nog een tip: haal een extern ICT-expert erbij, om die digitalisering echt goed vorm te geven.
KNDB-site aankondiging rondje Nederland Heerhugowaard: “Veel mensen binnen de bond breken zich dus het hoofd over de vraag: hoe krijgen we de mensen weer geïnteresseerd voor een lidmaatschap van een damclub? Eén ding is duidelijk: de enige voordeur van de damsport (m.i. oud denken!) is de lokale damvereniging. Je moet zo vroeg mogelijk naar de jeugd hengelen en - eenmaal aan de haak - moet je hun damplezier veilig door de middelbare-schoolperiode heen loodsen. En daarnaast moet je aansprekend gebruik maken van moderne middelen.”
Is dit het? Lidmaatschap van de lokale damvereniging? Ik denk het niet. Kijk naar het plaatje 2005 en 2013.
Vooral de jeugd wil/gaat digitaal. Kijk om ons heen, internet/de mobiele telefoon is overal. Schooldamtoernooien c.q. damtoernooien oude stijl en examens op papier oude stijl, dat is passé.
We moeten digitaal. Wij, boven de vijftig, ja wij gaan nog naar de normale lokale damvereniging.
M.i. moeten we naar een totaal digitale damcommunity/vereniging (de eigen digitale concurrent). Hoe dat zou moeten?
Ik heb wel een paar extreme ideeën. Zoals gezegd, er zijn initiatieven. Maar afgestemd op de eindgebruiker en gestandaardiseerd?
We moeten hard, we moeten een disruptive/ontwrichtende innovatie door gaan maken. Anders zijn we er niet meer.
U heeft/jij hebt misschien ook ideeën. Spreekt dit verhaal aan – of is het totale onzin?
Tip: Als u/jij reageert, doe dat niet met alle foto's etc. van hier boven.