Toekomst van de traditionele clubavond.

Post Reply
Paul van de Veen

Toekomst van de traditionele clubavond.

Post by Paul van de Veen »

Een record aantal van 11 afwezigen op de clubavond van EDC.
Waar moet dat heen?
EDC 18-11-2014.jpg
EDC 18-11-2014.jpg (204.38 KiB) Viewed 8584 times
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: Toekomst van de traditionele clubavond.

Post by Leri »

Staan er nog aardig wat op de foto voor een gemiddelde damclub :)!

Ik weet de reden van de afwezigheid niet, en de gemiddelde leeftijd ook niet.
Maar waar het heen moet, het moet weer aangevuld worden dacht ik zo.

Hoe is vraag 2.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Eindelijk iemand die de kern van het probleem omschrijft. Natuurlijk vernieuwing etc is goed en mooi en ook het internationaal propageren van de sport is mooi. Echter, en mijn betoog is niet nieuw, het gewone clubbezoek zakt enorm in. En volgens mij zou de sociale binding juist de vervreemding van de gemiddelde dammer met het totale plaatje de hoeksteen moeten zijn. Dit thema raakt mijn allergie en zie ik in de hele maatschappij. Schaalvergroting, fusies, stuurlui aan wal met nette pakken en mooie draaiboeken. Torenhoge wereld verbeterende visies, ver weg van de basis met tot gevolg steeds meer afstand en vervreemding. Die spiraal moet je doorbreken en dan ben je er niet door alleen naar de jeugd, de topsport of het NOC te staren. Daarom herhaal ik dat alle resterende middelen en inzet gericht moeten worden op de lokale clubs en op de zwijgende meerderheid. Pas als de basis weer beter loopt, en dat kun je meten met criteria, pas dan krijg je nieuwe toestroom, nieuw talent en mogelijk weer echte toppers. Verzuim op de clubavond leidt onherroepelijk tot nieuw verzuim van anderen. En zo is bij mij de lol er ooit ook vanaf gegaan. Leuk natuurlijk dat sommige teams meedoen om de landstitel en bijvoorbeeld beste sportploeg van het jaar maar eigenlijk is het diep triest. Leri schreef onlangs dat de KNDB komeptitie de beste en grootse is en dat ij er trots op is. Wel terecht denk ik. Maar op het moment dat clubs nauwelijks nog bestaansrecht hebben is het een kwestie van tijd dat er heel wat teams alsnog spoedig gaan omvallen.
Paul van de Veen

Grappig dat de door mij gebruikte stijlfiguur door Fred van Amersfoort totaal niet wordt begrepen. :lol:
De EDC speelzaal zit -zie foto- zo'n beetje helemaal vol met 28 dammers en dan ontbreken er uiteindelijk nog 11. (namelijk onze buitenlandse spelers, en de niet in Enschede woonachtige spelers)
Of te wel, onze clubavond wordt juist uitstekend bezocht.
Dit jaar mochten we iets van 6, 7 nieuwe gezichten verwelkomen. Kijk, daar doe je het voor.
Het kan dus best. Maar je moet er wel gericht beleid op voeren.
Fred van Amersfoort

Ok Paul, daar heb je me fors in de maling genomen.....neemt overigens de kern van mijn verhaal niet weg. Heb je ook een foto van de clubavond van bijvoorbeeld Twentes Eerste?
Paul van de Veen

Hengelo is geen Enschede. Foto's van 'Hengelo' is aan Twente's Eerste, niet aan mij.

Ik heb wel wat ideeën over wat deelname aan de clubavond stimuleert en wat niet.
(Tegelijkertijd weet ik dat veel damclubs precies datzelfde doen en vaak minder succesvol zijn. Het moet ook allemaal een beetje meezitten.)
Wat kennelijk in Enschede werkt is:
Een goed geoliede cluborganisatie met Onderlinge Competitie, subcompetities, website, actieve mailinglijst. Verder ook een goede financiële basis, deels obv sponsoring, deels obv contributie.
Deelname aan Provinciale competities dus zéker niet alle kaarten op Landelijk inzetten. Provinciaal spelen is minstens zo belangrijk.
Veel ledenactiviteiten zoals toernooien (EDC kent er een stuk of 6, 7), veel sociale binding en cohesie en gericht beleid ter bevordering daarvan.
Aan PR doen met clubbladen, website en 'ludieke' activiteiten. Pers bereiken is altijd lastig maar 't is de moeite waard.
Ex-leden actief blijven volgen en blijven uitnodigen. Er komt een moment dat ze meer tijd hebben......
Fred van Amersfoort

Ik ben het met je eens Paul, dat zijn zaken die zeker kunnen werken. Verder was mijn vraag over Hengelo een klein plaagstootje natuurlijk. Het is fijn dat het in Enschede beter gaat. Heeft het verval daar voor jullie nog iets opgeleverd? Dat zou geen schande zijn. Wat ik zeilf zie gebeuren is dat kleinere clubs door samenwerking de zaak minimaal kunnen rekken. Per saldo is het dan verschuiving maar geen echte groei. Verder zie ik op de foto best veel ouderen en bijvoorbeeld weinig of geen studenten. Dus waar staan jullie over 5 jaar? Woont mijn oud jeugdlid De Kogel nog in Enschede? Die snijboon had behoorlijke aanleg voor het spelletje
Paul van de Veen

Inderdaad, we profiteren wel van enige verschuiving. Maar toch ook wel veel oud dammers die we weer naar de damclub weten te trekken.
Met twee studenten minder dan ooit en ook meer dan ooit...
Gemiddelde leeftijd wordt wat omhoog getrokken door onze Alex Content die op 95 ste nog steeds aanwezig is.

Het laatste nieuws over Marcel de Kogel...
Marcel_de_Kogel.png
Marcel_de_Kogel.png (392.01 KiB) Viewed 8317 times
Fred van Amersfoort

Haha die Marcel....maar daar trapt geen krokodil in natuurlijk.
Alex

Post by Alex »

Toch jammer dat er bij EDC met mechanische klokken wordt gespeeld :shock: :?
Paul van de Veen

We hebben er maar 12. (Elektronische klokken)
Last edited by Paul van de Veen on Sun Nov 23, 2014 12:44, edited 1 time in total.
Alex

Post by Alex »

Paul van de Veen wrote:We hebben er maar 12.
Kwestie van meer (laten) aanschaffen...
Post Reply