DGT XL springt op 0
-
DGT XL springt op 0
Het is nu bij landelijke wedstrijden van EDC 2x gebeurd dat een DGT XL klok zo ongeveer aan het eind van een partij ineens op 00 sprong.
Ook in de onderlinge competitie is het herhaaldelijk voorgekomen. De oorzaak blijkt te liggen in de batterijhouder (van klokken van voor jan. 2012)
Door het uitdelen van stevige tikken op de klok kan de batterij kortstondig zijn verbinding kwijtraken en 0.2 sec. blijkt al genoeg om dan de klok in reset toestand te brengen.
Remedie 1: het uitbuigen van de batterijveertjes zodat er steviger kontakt is.
Remedie 2: het open maken van de klok en het insolderen van een grotere condensator die als buffer bij spanningsuitval gaat dienen.
De procedure wordt duidelijk beschreven op http://www.dgt.nl/site/index.php/dgtsup ... ber-repair
Ook in de onderlinge competitie is het herhaaldelijk voorgekomen. De oorzaak blijkt te liggen in de batterijhouder (van klokken van voor jan. 2012)
Door het uitdelen van stevige tikken op de klok kan de batterij kortstondig zijn verbinding kwijtraken en 0.2 sec. blijkt al genoeg om dan de klok in reset toestand te brengen.
Remedie 1: het uitbuigen van de batterijveertjes zodat er steviger kontakt is.
Remedie 2: het open maken van de klok en het insolderen van een grotere condensator die als buffer bij spanningsuitval gaat dienen.
De procedure wordt duidelijk beschreven op http://www.dgt.nl/site/index.php/dgtsup ... ber-repair
-
Re: DGT XL springt op 0
Herkenbaar probleem, maar vreemd genoeg bij mij altijd aan het begin van de partij. Als ik drie partijen in vijf minuten met iemand speel, en we beginnen het tweede of derde potje (na de klok stilgezet te hebben dus), dan springt de klok negen van de tien keer op 00 bij het indrukken van de klok na de eerste zet.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Springt hij op 00 of begint hij te knipperen?Bert Aalberts wrote:Herkenbaar probleem, maar vreemd genoeg bij mij altijd aan het begin van de partij. Als ik drie partijen in vijf minuten met iemand speel, en we beginnen het tweede of derde potje (na de klok stilgezet te hebben dus), dan springt de klok negen van de tien keer op 00 bij het indrukken van de klok na de eerste zet.
Wat ik vaak gezien heb, is dat mensen na afloop van een potje de klok stilzetten en vervolgens vergeten hem weer aan te zetten voor aanvang van het volgende potje. Druk je de klok echter in terwijl hij is stilgezet, dan kom je in de instelmodus terecht, wat aangegeven wordt door knipperende cijfers.
-
De klok komt inderdaad in de instelmodus terecht (de cijfers 00 die knipperen). Je zou wel gelijk kunnen hebben, maar het gebeurt echt heel vaak en dat opnieuw indrukken moet toch meestal wel goed gaan... (de middelste knop indrukken neem ik aan)Jan Pieter wrote:Springt hij op 00 of begint hij te knipperen?Bert Aalberts wrote:Herkenbaar probleem, maar vreemd genoeg bij mij altijd aan het begin van de partij. Als ik drie partijen in vijf minuten met iemand speel, en we beginnen het tweede of derde potje (na de klok stilgezet te hebben dus), dan springt de klok negen van de tien keer op 00 bij het indrukken van de klok na de eerste zet.
Wat ik vaak gezien heb, is dat mensen na afloop van een potje de klok stilzetten en vervolgens vergeten hem weer aan te zetten voor aanvang van het volgende potje. Druk je de klok echter in terwijl hij is stilgezet, dan kom je in de instelmodus terecht, wat aangegeven wordt door knipperende cijfers.
Het komt idd regelmatig voor dat als je 5 min bezig bent hij ineens bij de instelmodus terecht komt.
vreemd..
de tijd staat er dan nog wel in, je moet dan op het pijltje blijven klikken tot hij weer klaar is om te starten.
vreemd..
de tijd staat er dan nog wel in, je moet dan op het pijltje blijven klikken tot hij weer klaar is om te starten.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Is het een DGT XL? Bij sommige andere DGT-klokken is het volgens mij zo dat de klok pas gaat knipperen, wanneer je hem weer aanzet. Op de onderlinge competitie gaat het dan als volgt: speler A is even afwezig, speler B doet een zet en zet sympathiek de klok stil. Vervolgens drukt hij het hefboompje in. Speler A komt terug, zet de klok aan, en paniek, want de klok knippert.Bert Aalberts wrote:De klok komt inderdaad in de instelmodus terecht (de cijfers 00 die knipperen). Je zou wel gelijk kunnen hebben, maar het gebeurt echt heel vaak en dat opnieuw indrukken moet toch meestal wel goed gaan... (de middelste knop indrukken neem ik aan)Jan Pieter wrote:Springt hij op 00 of begint hij te knipperen?Bert Aalberts wrote:Herkenbaar probleem, maar vreemd genoeg bij mij altijd aan het begin van de partij. Als ik drie partijen in vijf minuten met iemand speel, en we beginnen het tweede of derde potje (na de klok stilgezet te hebben dus), dan springt de klok negen van de tien keer op 00 bij het indrukken van de klok na de eerste zet.
-
dubbel
Last edited by Bert Aalberts on Sat Mar 15, 2014 14:07, edited 1 time in total.
-
Weet bijna zeker dat het een DGT XL is (de degelijker ogende DGT 2010 heeft een ander soort knoppen, deze een vierkante knop in het midden)Jan Pieter wrote:Is het een DGT XL? Bij sommige andere DGT-klokken is het volgens mij zo dat de klok pas gaat knipperen, wanneer je hem weer aanzet. Op de onderlinge competitie gaat het dan als volgt: speler A is even afwezig, speler B doet een zet en zet sympathiek de klok stil. Vervolgens drukt hij het hefboompje in. Speler A komt terug, zet de klok aan, en paniek, want de klok knippert.Bert Aalberts wrote:De klok komt inderdaad in de instelmodus terecht (de cijfers 00 die knipperen). Je zou wel gelijk kunnen hebben, maar het gebeurt echt heel vaak en dat opnieuw indrukken moet toch meestal wel goed gaan... (de middelste knop indrukken neem ik aan)Jan Pieter wrote: Springt hij op 00 of begint hij te knipperen?
-
DGT heeft er van XL heel veel geleverd, vooral aan de schaakwereld Het probleem is bekend, de oplossing ook.
Ik ga wat van die elco's insolderen. Volgens DGT lost dat het probleem helemaal op. In latere versies hebben ze een grotere buffercondensator standaard ingebouwd.
De DGT 2010 (die dit probleem niet heeft) is een fantastisch mooie klok (vooral mechanisch). Helaas werkt het interne protocol dermate anders dat deze klok never niet aangesloten kan worden op een E-bord, ondanks smeekbedes mijnerzijds.
Ik ga wat van die elco's insolderen. Volgens DGT lost dat het probleem helemaal op. In latere versies hebben ze een grotere buffercondensator standaard ingebouwd.
De DGT 2010 (die dit probleem niet heeft) is een fantastisch mooie klok (vooral mechanisch). Helaas werkt het interne protocol dermate anders dat deze klok never niet aangesloten kan worden op een E-bord, ondanks smeekbedes mijnerzijds.
-
- Real name: Michel Stempher
Wij hebben in Kampen nu al drie XL-klokken die gewoon blijven lopen als je de klok indrukt.. Het hefboommechanisme werkt dan niet meer... heel dubieus en frustrerend, zeker als het in tijdnood gebeurt (en mogelijk dus ook de oorzaak was van de tijdnood).
-
Dan ben je toe aan de repair manual http://www.dgt.nl/site/index.php/dgtsup ... ver-repair
Je moet even doorbladeren want het begint met repair van de Easy. Later komt de repair van de XL.
Je moet even doorbladeren want het begint met repair van de Easy. Later komt de repair van de XL.
- Attachments
-
- Worn lever repair.pdf
- (1.09 MiB) Downloaded 206 times
-
- Real name: Michel Stempher
Goeiemorgen! Daar ga ik me maar niet aan wagen. Enkele jaren geleden ben ik er in de techniekles uitgestuurd, omdat ik een volgens de docent zeer gemakkelijk ding maar niet in elkaar kon zetten. Hij dacht dat ik het erom deed aangezien het praktisch onmogelijk zou zijn om dat niet in elkaar te kunnen krijgen. Vervolgens schold ik hem erom uit en mocht ik twee maanden de les niet meer inPaul van de Veen wrote:Dan ben je toe aan de repair manual http://www.dgt.nl/site/index.php/dgtsup ... ver-repair

Kortom, techniek is niet helemaal mijn ding, maar ik zal deze manual wel doorsturen naar de overige bestuursleden van SSS. Misschien heeft iemand anders wel aanleg ervoor.
-
"(De)monteren Japanse motorfiets vraagt onbezwaard gemoed"!