Thais dammen
Thais dammen
Op de site van Eric die ik laatst eindelijk weer eens bezocht heb, wordt Thailand het land genoemd waar dammen het meest populair is.
Dat is opmerkelijk nieuws.
Kunnen we een lijstje maken met echte damlanden?
Wat ik opvallend vind, is dat de remisemarge in Thai klein is, dankzij de Thaise dam (lang en met maximale demotie). 2 Dammen winnen er van 1, terwijl de dam lang is.
Zou er een verband bestaan tussen de enorme populariteit van Thais dammen en de lage remisemarge?
Eric bepleit in een artikel zelfs invoering van de Thaise dam. Nu is het stoppen van de dam na een schijf onnodig en onwenselijk en komen we dus uit op demotie.
Voeren we demotie in dan wordt dammen binnenkort populairder dan in Thailand!
Op de kinder-site Pimpenel wordt trouwens gedamd met een Thaise regels: Een Thaise dam en meerslag gaat niet voor!
Jammer dat je het op VOG niet spelen kunt. Eric geeft wel een Thaise site en ook op Ludoteka kun je Thai spelen.http://www.ludoteka.com/checkers.html
Dat is opmerkelijk nieuws.
Kunnen we een lijstje maken met echte damlanden?
Wat ik opvallend vind, is dat de remisemarge in Thai klein is, dankzij de Thaise dam (lang en met maximale demotie). 2 Dammen winnen er van 1, terwijl de dam lang is.
Zou er een verband bestaan tussen de enorme populariteit van Thais dammen en de lage remisemarge?
Eric bepleit in een artikel zelfs invoering van de Thaise dam. Nu is het stoppen van de dam na een schijf onnodig en onwenselijk en komen we dus uit op demotie.
Voeren we demotie in dan wordt dammen binnenkort populairder dan in Thailand!
Op de kinder-site Pimpenel wordt trouwens gedamd met een Thaise regels: Een Thaise dam en meerslag gaat niet voor!
Jammer dat je het op VOG niet spelen kunt. Eric geeft wel een Thaise site en ook op Ludoteka kun je Thai spelen.http://www.ludoteka.com/checkers.html
Heaven is no location, but a state of mind
-
Re: Thais dammen
Een tijdje terug had ik een e-maildiscussie met de twee webmasters van sites waar je on-line Thai checkers kan spelen.Kosmos wrote: Zou er een verband bestaan tussen de enorme populariteit van Thais dammen en de lage remisemarge?
Wat Jaroonsak me mailde, staat haaks op Guest's bekende mantra: hoog remisepercentage - laag imago - ledenverlies.
It's true Eric, Thai people treat Checkers as low-level games. Only young students in school or street side labor workers play Checkers when they don't have anything else to do. All Thai know how to play but don't want to play as it's considered as low class street side games. This stops any new development of games tricks and very difficult to set up any public organization. There are series of competition but it's not serious enough to bring good players but rich to come down to play.
Jaroonsak
Overigens had ik slechts een pseudopleidooi voor invoering van de Thaise dam in het internationale spel gehouden - en daarmee een nieuw Nederlands woord geïntroduceerd.
Pseudo
Je bedoelt fake?
Ik snap niet waarom dit haaks staat op Guest's 'mantra'.
Kun je het uitleggen?
Kun je het uitleggen?
-
Re: Pseudo
Ik hield een 'pleidooi' voor het invoeren van de Thaise dam in het internationale spel. Maar een échte voorstander was -en ben- ik er niet van. Ik noemde het een pseudopleidooi. Dat is iets anders dan fake.Kosmos wrote:Je bedoelt fake?
Kun je het uitleggen?
Als het internationale spel opnieuw, vanaf het nulpunt, zou worden 'opgestart', zou ik de Thaise dam of (wellicht beter) een van de andere op dit forum besproken demotiedammen graag ingevoerd willen zien. Maar dat is nu niet veel meer dan het paard achter de wagen spannen:
1) veel damcomposities en bijna alle compositie-eindspelen zullen bijoplosbaar blijken; veel partij-analyses zullen hun waarde verliezen omdat varianten in veel gevallen niet meer eenduidig zijn;
2) je creëert uiteindelijk toch een nieuwe spelvorm naast het bestaande internationale spel dat inmiddels in zo'n 40-50 landen wordt gespeeld.
Guest heeft willen aantonen dat het slechte(?) imago van het spel het gevolg is van het hoge remisepercentage bij topdammen.
Bij Thais dammen is het remisepercentage zo'n 20% aan de top (daaronder nog veel lager). Het matige/slechte imago van het -overigens veel gespeelde- spel heeft in Thailand dus een andere oorzaak. Waarschijnlijk is er nooit een Thaise Springer, Roozenburg of Sijbrands geweest.
Èn het Thaise spel heeft -ondanks het matige imago- erg veel beoefenaars. Dat is ook niet in overeenstemming met Guest's mantra.
-
Lobby
Er is wel een eenmanslobby gestart om demotiedam op Mindsports Arena te krijgen.
Vrijdenker Christian Freeling was enthousiast over de oplossing. DT heb ik niet eens geopperd, want ik wist wel dat Freeling daar een mening a la Jan Pieter Drost over heeft, een interessante mening trouwens.
Door allerhande problemen in de privésfeer van de heer Freeling heeft dit plan wat vertraging opgelopen, maar Christian heeft toegezegd dat hij eenmaal de kop vrij van zorgen, demotiedam zal introduceren op Minsport Arena.
Overigens is de eerste partij demotiedam al gespeeld en geëindigd in een overwinning van Teun van de Krol op Tjali Baba na een ondoorgrondelijk eindspel.
Vrijdenker Christian Freeling was enthousiast over de oplossing. DT heb ik niet eens geopperd, want ik wist wel dat Freeling daar een mening a la Jan Pieter Drost over heeft, een interessante mening trouwens.
Door allerhande problemen in de privésfeer van de heer Freeling heeft dit plan wat vertraging opgelopen, maar Christian heeft toegezegd dat hij eenmaal de kop vrij van zorgen, demotiedam zal introduceren op Minsport Arena.
Overigens is de eerste partij demotiedam al gespeeld en geëindigd in een overwinning van Teun van de Krol op Tjali Baba na een ondoorgrondelijk eindspel.
Re: Lobby
Misschien dat ik het één met het ander verward, maar op Mindsports Arena hoeft er toch niets gedaan te worden om met demotiedam te dammen? Zolang de spelers dit maar afspreken. Of begrijp ik iets verkeerd?Kosmos wrote:Er is wel een eenmanslobby gestart om demotiedam op Mindsports Arena te krijgen.
-
Nee, de demotiedam moet natuurlijk ook technisch werken.Mark Hees wrote:Misschien dat ik het één met het ander verward, maar op Mindsports Arena hoeft er toch niets gedaan te worden om met demotiedam te dammen? Zolang de spelers dit maar afspreken. Of begrijp ik iets verkeerd?Kosmos wrote:Er is wel een eenmanslobby gestart om demotiedam op Mindsports Arena te krijgen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Voor de Mindsports Arena zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn. Op VOG zal het niet werken. Je ziet nu ook al dat mensen daar misbruik maken van de technische tekortkomingen. Zo maakt VOG na 16 zetten in een 3-om-1 geen eind aan de partij en dus wordt er vrolijk doorgespeeld ook al is de partij dan reglementair remise.Mark Hees wrote:Hoezo? Je spreekt gewoon met elkaar af dat de dam niet mag uitglijden.
Dat is waar, en ondanks herhaalde verzoeken wordt de remise regel niet aangepast. Maar ook op VOG moet het, tussen twee elkaar respecterende tegenstanders, mogelijk zijn om met demotie te spelen. En als je elkaar niet respecteert, dan is er geen enkele reden om op VOG / Mindsports Arena met elkaar te spelen.Jan Pieter wrote:Voor de Mindsports Arena zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn. Op VOG zal het niet werken. Je ziet nu ook al dat mensen daar misbruik maken van de technische tekortkomingen. Zo maakt VOG na 16 zetten in een 3-om-1 geen eind aan de partij en dus wordt er vrolijk doorgespeeld ook al is de partij dan reglementair remise.Mark Hees wrote:Hoezo? Je spreekt gewoon met elkaar af dat de dam niet mag uitglijden.
-
Probleem is, dat er meer mensen onsportief zijn / niet tegen hun verlies kunnen etc. dan jij denkt. Daarom is het beter om een programma aan te passen (is vaak niet eens zo heel lastig) t.b.v. demotiedammen.Mark Hees wrote:Dat is waar, en ondanks herhaalde verzoeken wordt de remise regel niet aangepast. Maar ook op VOG moet het, tussen twee elkaar respecterende tegenstanders, mogelijk zijn om met demotie te spelen. En als je elkaar niet respecteert, dan is er geen enkele reden om op VOG / Mindsports Arena met elkaar te spelen.Jan Pieter wrote:Voor de Mindsports Arena zou dat inderdaad geen probleem moeten zijn. Op VOG zal het niet werken. Je ziet nu ook al dat mensen daar misbruik maken van de technische tekortkomingen. Zo maakt VOG na 16 zetten in een 3-om-1 geen eind aan de partij en dus wordt er vrolijk doorgespeeld ook al is de partij dan reglementair remise.Mark Hees wrote:Hoezo? Je spreekt gewoon met elkaar af dat de dam niet mag uitglijden.
Hmmm, maar daar hoef je toch maar 1 keer tegen aan te lopen. Daarna speel je er niet meer mee. Niet geregistreerde namen kun je ontlopen door zeker te weten wie het is, of er gewoon niet tegen te spelen.Eric van Dusseldorp wrote:
Probleem is, dat er meer mensen onsportief zijn / niet tegen hun verlies kunnen etc. dan jij denkt. Daarom is het beter om een programma aan te passen (is vaak niet eens zo heel lastig) t.b.v. demotiedammen.
Ik ben het met je eens dat programma technische oplossing het beste is, maar tot die tijd.....
Op VOG speel ik onder mijn eigen naam. Als je een keer een potje wilt.... Moet je alleen nog even de preciese regels uitleggen... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
-
Het hangt ervan af welke variant van de demotiedam je wil. De Apedam lijkt meer in aanmerking te komen dan de Thaise dam, omdat het bestaande spel daardoor het minste wordt aangetast.Mark Hees wrote:Hmmm, maar daar hoef je toch maar 1 keer tegen aan te lopen. Daarna speel je er niet meer mee. Niet geregistreerde namen kun je ontlopen door zeker te weten wie het is, of er gewoon niet tegen te spelen.Eric van Dusseldorp wrote:
Probleem is, dat er meer mensen onsportief zijn / niet tegen hun verlies kunnen etc. dan jij denkt. Daarom is het beter om een programma aan te passen (is vaak niet eens zo heel lastig) t.b.v. demotiedammen.
Ik ben het met je eens dat programma technische oplossing het beste is, maar tot die tijd.....
Op VOG speel ik onder mijn eigen naam. Als je een keer een potje wilt.... Moet je alleen nog even de preciese regels uitleggen...
Ook hebben we het op dit forum gehad over de beperkte demotiedam van Fayet, maar ik denk dat die slechts in zo'n 5% van de normale remisepartijen een beslissing brengt. Alleen drie volle dammen winnen dan van één dam, en dat soort eindspelen komen niet vaak voor.
- Arjen de Mooij