Hoe nu verder?
Hoe nu verder?
Nu DT niet aangenomen is door de BR, wat moeten we nu? Welke richting willen we uit? Zijn er al andere ideeën om het dammen uit het slop te halen waar het volgens sommigen inzit? Laten we hier nu eens een topic van maken waar we niet elkaar aan gaan vallen op details. Geen persoonlijke vetes uitvechten.
Ik doe wel een voorschot.
- 3-0 voor overwinning ==> Bij vorig (?) NK ingevoerd. Wat ik gehoord heb was het overwinningspercentage beduidend hoger dan in voorgaande jaren. Was dit toeval of niet?
- DT als schaduwtelling ==> Door Gerard de Groot al eens aangedragen op het Damweb Forum. Volgens mij toen niet echt als serieuze oplossing gezien. Misschien ten onrechte?
- Sneldammen voor het toernooi ==> Misschien nog wel de meest aanvaardbare oplossing voor een grote groep topdammers (Jammer dat Ton Sijbrands niet mee zal doen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat hij gezegd heeft 'Ik haat sneldammen').
- Een combinatie van 3-0 en DT als schaduwtelling ==> Met 3-0 nog steeds het nadeel dat spelers gelijk kunnen eindigen met de ellenlange barages als gevolg. Met DT als schaduwtelling is dit al een stuk minder vlug het geval. Door DT niet als hoofdtelling te nemen, verklein je ook de mogelijkheid dat een speler met de meeste voordeelremises / puntenoverwinningen boven aan eidigt.
Voorop wil ik stellen dat er een gedegen onderzoek plaats moet vinden
voordat er weer wat veranderd gaat worden. Volgens de pessimisten lopen we al een behoorlijk aantal jaren achter de feiten aan. Dan kan het ook geen kwaad om een verandering te laten onderzoeken op draagbaarheid van de achterban.
Guest, los ik zo mijn belofte in om na de discussie over DT verder te
praten?
Ik doe wel een voorschot.
- 3-0 voor overwinning ==> Bij vorig (?) NK ingevoerd. Wat ik gehoord heb was het overwinningspercentage beduidend hoger dan in voorgaande jaren. Was dit toeval of niet?
- DT als schaduwtelling ==> Door Gerard de Groot al eens aangedragen op het Damweb Forum. Volgens mij toen niet echt als serieuze oplossing gezien. Misschien ten onrechte?
- Sneldammen voor het toernooi ==> Misschien nog wel de meest aanvaardbare oplossing voor een grote groep topdammers (Jammer dat Ton Sijbrands niet mee zal doen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat hij gezegd heeft 'Ik haat sneldammen').
- Een combinatie van 3-0 en DT als schaduwtelling ==> Met 3-0 nog steeds het nadeel dat spelers gelijk kunnen eindigen met de ellenlange barages als gevolg. Met DT als schaduwtelling is dit al een stuk minder vlug het geval. Door DT niet als hoofdtelling te nemen, verklein je ook de mogelijkheid dat een speler met de meeste voordeelremises / puntenoverwinningen boven aan eidigt.
Voorop wil ik stellen dat er een gedegen onderzoek plaats moet vinden
voordat er weer wat veranderd gaat worden. Volgens de pessimisten lopen we al een behoorlijk aantal jaren achter de feiten aan. Dan kan het ook geen kwaad om een verandering te laten onderzoeken op draagbaarheid van de achterban.
Guest, los ik zo mijn belofte in om na de discussie over DT verder te
praten?
Re: Hoe nu verder?
Zeker, Mark. Gisteren heb ik onderstaand bericht gepost. Het sluit aan bij je vraagstelling. Door de opstelling van de FMJD inzake DT denk ik dat we nu van hen kunnen verwachten dat vernieuwingen worden aangepakt!
Ik heb nog eens even de brief van de heer Hildering onder de loep genomen. Een uitstekend epistel met veel beloftes voor de toekomst. Onderstaand een paar vragen die ik heb. Het zou mooi zijn als er al een aantal tipjes van de sluier kunnen worden opgelicht!
Gelukkig zijn we het erover eens dat het attractiever maken van het spel meer mogelijkheden geeft!!
Ik heb nog eens even de brief van de heer Hildering onder de loep genomen. Een uitstekend epistel met veel beloftes voor de toekomst. Onderstaand een paar vragen die ik heb. Het zou mooi zijn als er al een aantal tipjes van de sluier kunnen worden opgelicht!
Dit is een belangrijk statement. Welke nieuwe ontwikkelingen worden ondersteund door de FMJD? In welke concrete toernooien zou moeten worden geexperimenteerd? Hoe probeert de FMJD hier bij te helpen?Pieter Hildering wrote: Zijn wij als FMJD dan tegen nieuwe ontwikkeling ?. Nee wij zijn niet tegen nieuwe ontwikkelingen. Echter een plaatsingstoernooi voor een WK lijkt ons niet de aangewezen weg om nieuwe ontwikkelingen te testen.
Aha! Nog belangrijker! Welke mogelijkheden passeren eigenlijk de revue? Bij wie passeren ze de revue? Een committee van representatieve topspelers?Pieter Hildering wrote: Interessant is ook de vraag of remise vermeden of bestreden dient te worden. Het is zeker een gegeven dat onder topspelers de remise kans groot is. De vraag is echter of hiervoor de Delftse telling de oplossing biedt. Zijn er andere oplossingen mogelijk. Wij denken van wel. Dammen is een spel van fouten en vermijden van fouten. Een van de mogelijke oplossingen is het nader bekijken van de toegestane tijdsduur. Ook spelen wij met de gedachte dat met een sneldam toernooi vooraf, de druk op presteren van spelers kan toenemen. Dit soort mogelijkheden passeren bij ons de revue en hierover wordt in de volgende vergadering gesproken. Het attractiever maken van het spel geeft meer mogelijkheden. Voor de spelers het publiek de noodzakelijke publiciteit en sponsering.
Gelukkig zijn we het erover eens dat het attractiever maken van het spel meer mogelijkheden geeft!!
Volledig mee eens!! Dit klinkt mij als muziek in de oren. Hoe gaan we dit doen?Pieter Hildering wrote: Wil je als sport overleven dan zal je een beleid moeten maken dat een breder publiek aanspreekt. Dat is de uitdaging!
Over hoe nu verder heb ik een duidelijke mening.
Het lijkt me als eerste belangrijk dat het bestuur in haar beleidsplan duidelijk aangeeft hoe ze denkt over de toekomst en hoe ze denkt de populariteit van onze sport, en in het verlengde daarvan ons spel, omhoog te krikken. Volgens mij zou het een goede stap zijn als er een commissie gevormd gaat worden die de diverse mogelijkheden in kaart brengt. Hiermee bedoel ik niet alleen in kaart brengen hoe het spel anders gespeeld moet worden (zo wie zo het verkeerde uitgangspunt) maar zeker ook onderzoek doen naar zaken als hoe kunnen we het imago van de sport opkrikken, hoe kunnen we meer sponsors aan ons binden, wat zien de dammers zelf als mogelijkheden en/of tekortkomingen van ons spel/sport.
In de werkgroep moeten zitting hebben, bestuurders (BR leden), organisatoren, maar bij voorkeur ook deskundige PR mensen eventueel van buiten de KNDB.
Eventuele voorstellen zullen t.z.t. voorgelegd moeten worden voor draagkracht aan de dammers maar kleinere cosmetische aanpassingen kunnen natuurlijk ook uitgeprobeerd worden in toernooien zoals dat ook nu al gebeurd.
Ik twijfel er geen moment aan dat heel veel gewonnen kan worden in de z.g. randvoorwaarden van wedstrijden. Tenslotte is het zelfs denkbaar dat een zeer spectaculaire verandering ingevoerd kan worden om de damsport als topsport zeer nadrukkelijk in de pers te krijgen door dammen als sport geheel anders te gaan benaderen zo'n spectaculaire nieuwe dam ideeen moeten dan echter altijd buiten het NK gehouden worden en dienen slechts als promotionele evenementen gezien te worden.
Wel dienen we er rekening mee te houden dat dammen geen flitsende sport is die als darts een heel land aan de TV kan binden, als we dergelijke voorstellingen op ons netvlies hebben staan dan is het verstandig eerst wakker te worden en te beseffen dat dammen zoals Eric Sanders op een andere topic al aangaf een sport zal blijven voor kenners. Daar helpt geen enkele puntentelling bij en maakt het ook niet heel veel uit of we snel of langzaam dammen.
Een schot voor de boeg tenslotte:
Veel jonge dammers schrikken toch wel terug van de lange tot zeer lange partijen in het dammen. Blitz dammen zou een prominentere rol kunnen gaan vervullen in onze organisatie en speciale blitz kanpioenschappen zeker ook voor de jongere klassen lijkt me een goede stimulans om dammers niet te snel na het beginnen weer te verliezen.
ALs verder promotionele evenementen gebruikt worden om de damsport in de etalage te zetten maakt het voor het imago verder helemaal niet uit hoe het NK afgewerkt wordt, dat is immers het toernooi van de grootmeesters, de perfecte dammers die liefst alleen maar meer tijd zouden willen hebben om perfecte partijen te spelen, en zij hebben ook helemaal geen behoefte aan publiek want dat stoort alleen maar. De KNDB moet zich voor de promotie van de sport dan ook niet in hoofdzaak richten op het NK maar op al die andere evenementen in het dammen.
Het lijkt me als eerste belangrijk dat het bestuur in haar beleidsplan duidelijk aangeeft hoe ze denkt over de toekomst en hoe ze denkt de populariteit van onze sport, en in het verlengde daarvan ons spel, omhoog te krikken. Volgens mij zou het een goede stap zijn als er een commissie gevormd gaat worden die de diverse mogelijkheden in kaart brengt. Hiermee bedoel ik niet alleen in kaart brengen hoe het spel anders gespeeld moet worden (zo wie zo het verkeerde uitgangspunt) maar zeker ook onderzoek doen naar zaken als hoe kunnen we het imago van de sport opkrikken, hoe kunnen we meer sponsors aan ons binden, wat zien de dammers zelf als mogelijkheden en/of tekortkomingen van ons spel/sport.
In de werkgroep moeten zitting hebben, bestuurders (BR leden), organisatoren, maar bij voorkeur ook deskundige PR mensen eventueel van buiten de KNDB.
Eventuele voorstellen zullen t.z.t. voorgelegd moeten worden voor draagkracht aan de dammers maar kleinere cosmetische aanpassingen kunnen natuurlijk ook uitgeprobeerd worden in toernooien zoals dat ook nu al gebeurd.
Ik twijfel er geen moment aan dat heel veel gewonnen kan worden in de z.g. randvoorwaarden van wedstrijden. Tenslotte is het zelfs denkbaar dat een zeer spectaculaire verandering ingevoerd kan worden om de damsport als topsport zeer nadrukkelijk in de pers te krijgen door dammen als sport geheel anders te gaan benaderen zo'n spectaculaire nieuwe dam ideeen moeten dan echter altijd buiten het NK gehouden worden en dienen slechts als promotionele evenementen gezien te worden.
Wel dienen we er rekening mee te houden dat dammen geen flitsende sport is die als darts een heel land aan de TV kan binden, als we dergelijke voorstellingen op ons netvlies hebben staan dan is het verstandig eerst wakker te worden en te beseffen dat dammen zoals Eric Sanders op een andere topic al aangaf een sport zal blijven voor kenners. Daar helpt geen enkele puntentelling bij en maakt het ook niet heel veel uit of we snel of langzaam dammen.
Een schot voor de boeg tenslotte:
Veel jonge dammers schrikken toch wel terug van de lange tot zeer lange partijen in het dammen. Blitz dammen zou een prominentere rol kunnen gaan vervullen in onze organisatie en speciale blitz kanpioenschappen zeker ook voor de jongere klassen lijkt me een goede stimulans om dammers niet te snel na het beginnen weer te verliezen.
ALs verder promotionele evenementen gebruikt worden om de damsport in de etalage te zetten maakt het voor het imago verder helemaal niet uit hoe het NK afgewerkt wordt, dat is immers het toernooi van de grootmeesters, de perfecte dammers die liefst alleen maar meer tijd zouden willen hebben om perfecte partijen te spelen, en zij hebben ook helemaal geen behoefte aan publiek want dat stoort alleen maar. De KNDB moet zich voor de promotie van de sport dan ook niet in hoofdzaak richten op het NK maar op al die andere evenementen in het dammen.
Begrijp ik dit goed? Dammen zoals het is, is niet geschikt voor promotie van de sport op en daarom moet de publicitaire nadruk niet liggen op het belangrijkste toernooi wat we in Nederland hebben, maar op allerlei bijtoernooitjes?Dieter wrote: De KNDB moet zich voor de promotie van de sport dan ook niet in hoofdzaak richten op het NK maar op al die andere evenementen in het dammen.
Dat slaat toch nergens op. Als je het NK niet interessant kunt maken, dan is datgene wat je vlaggeschip zou moeten zijn gewoon een modderschuit geworden.
- Wil jij op dammen?
- Nou ik weet het nog niet. De dingen er omheen zijn wel leuk, maar echt dammen daar vind ik niks aan.
En wanneer stappen huissporters over de drempel en gaan ze naar een club? Als ze horen en lezen over de spanning en goede prestaties in titeltoernooien of omdat het op de club zo gezellig is en goed georganiseerd? Die laatste twee zijn volgens mij alleen maar redenen om bij een club te blijven, niet om er op af te stappen.Alex wrote:Het NK is maar voor een beperkte groep mensen weggelegd, en in bijna elke huiskamer ligt wel een dambord. Om deze huisdammers naar een damclub te krijgen, is het dus niet nodig het NK onder de aandacht te brengen, maar zullen de damclubs moeten laten zien wat er op hun damclub te doen is.
Kwestie van promotie maken op de plaatselijke braderie en/of in huis-aan-huisbladen. Organiseer bijv. een huisdamtoernooi, blijven er vast een aantal van 'hangen'.Koops wrote:En wanneer stappen huissporters over de drempel en gaan ze naar een club? Als ze horen en lezen over de spanning en goede prestaties in titeltoernooien of omdat het op de club zo gezellig is en goed georganiseerd? Die laatste twee zijn volgens mij alleen maar redenen om bij een club te blijven, niet om er op af te stappen.Alex wrote:Het NK is maar voor een beperkte groep mensen weggelegd, en in bijna elke huiskamer ligt wel een dambord. Om deze huisdammers naar een damclub te krijgen, is het dus niet nodig het NK onder de aandacht te brengen, maar zullen de damclubs moeten laten zien wat er op hun damclub te doen is.
Koops, je hebt volledig gelijk. Dammen echt op een hoger plan tillen begint bij de uitstraling van het topdammen. Als je dat niet eens voor elkaar krijgt dan kun je het vergeten.Koops wrote: Dat slaat toch nergens op. Als je het NK niet interessant kunt maken, dan is datgene wat je vlaggeschip zou moeten zijn gewoon een modderschuit geworden.
Alex, die huisdamtoernooien en braderie-activiteiten die vinden allang plaats en daarmee komen we er dus niet (zie ledenaantal de afgelopen 10 jaar). Natuurlijk: we kunnen daar nog harder mee aan de slag maar het is te incrementeel en gaat ons op de lange termijn niet verder helpen.
En met name topdammers die hun brood met het spel proberen te verdienen.Dieter wrote: In de werkgroep moeten zitting hebben, bestuurders (BR leden), organisatoren, maar bij voorkeur ook deskundige PR mensen eventueel van buiten de KNDB.
Het NK IS misschien wel het enige evenement dat nog echt structureel invloed kan uitoefenen op ons imago. Nogmaals: de clubavond bij DVZ gaat de dambond niet verder helpen en zelfs het Brunssum Open toernooi kan zo'n functie niet vervullen.Dieter wrote: Ik twijfel er geen moment aan dat heel veel gewonnen kan worden in de z.g. randvoorwaarden van wedstrijden. Tenslotte is het zelfs denkbaar dat een zeer spectaculaire verandering ingevoerd kan worden om de damsport als topsport zeer nadrukkelijk in de pers te krijgen door dammen als sport geheel anders te gaan benaderen zo'n spectaculaire nieuwe dam ideeen moeten dan echter altijd buiten het NK gehouden worden en dienen slechts als promotionele evenementen gezien te worden.
Je uitgangspunt is verkeerd. Je legt je bij voorbaat neer bij incrementele wijzigingen binnen het bestaande kringetje van kenners. Dat is echt foutief. Ik snap ook wel dat Darts anders is en meer intrinsieke massa potentie heeft, maar als de Darters jaren geleden hadden gedacht: wij zijn een sport voor dronken Britten met lang haar in de pub, dan hadden ze ook nooit een Embassy toernooi gehad met de uitstraling van nu.Dieter wrote: Wel dienen we er rekening mee te houden dat dammen geen flitsende sport is die als darts een heel land aan de TV kan binden, als we dergelijke voorstellingen op ons netvlies hebben staan dan is het verstandig eerst wakker te worden en te beseffen dat dammen zoals Eric Sanders op een andere topic al aangaf een sport zal blijven voor kenners. Daar helpt geen enkele puntentelling bij en maakt het ook niet heel veel uit of we snel of langzaam dammen.
Nee dus. Het NK is niet het toernooi van de grootmeesters. Dat is volledig het verkeerde uitgangspunt. De voetbal-eredivisie is ook niet het teornooi van de profvoetballers. De eredivisie is het toernooi van het volk. En de voetbalspelers zijn de figuranten in dat toernooi.Dieter wrote: ALs verder promotionele evenementen gebruikt worden om de damsport in de etalage te zetten maakt het voor het imago verder helemaal niet uit hoe het NK afgewerkt wordt, dat is immers het toernooi van de grootmeesters, de perfecte dammers die liefst alleen maar meer tijd zouden willen hebben om perfecte partijen te spelen, en zij hebben ook helemaal geen behoefte aan publiek want dat stoort alleen maar. De KNDB moet zich voor de promotie van de sport dan ook niet in hoofdzaak richten op het NK maar op al die andere evenementen in het dammen.
Het NK is het toernooi van de dam-minnende NEderlanders met de grootmeesters als figuranten. Net als de gladiator-spelen in de Romeinse Tijd. Dat moet je echt eens begrijpen Dieter. Anders maak je volstrekt de verkeerde plannen gefocused op het braderie-damspel.
(En ja! Nu snap ik je: op een braderie is de DT overbodige luxe. Dat klopt als een bus. Maar je vecht compleet voor het verkeerde doel; wat niet wil zeggen dat de braderieen niet nuttig zijn... begrijp me niet verkeerd)
-
Ik blijf me afvragen of dat echt zo is.Guest wrote: (...) Dammen echt op een hoger plan tillen begint bij de uitstraling van het topdammen. Als je dat niet eens voor elkaar krijgt dan kun je het vergeten. (...)
Neem bridge. Het topbridge heeft in ons land praktisch geen uitstraling. Bijna niemand kan een Nederlandse topbridger bij naam noemen, laat staan een gezicht herkennen. Wij dammers hebben nog Sijbrands, Wiersma en wijlen Van der Wal. In de krant krijgen bridgewedstrijden minder aandacht dan damwedstrijden, op de t.v. zie ik nooit bridgers, ook niet bij bijv. Barend en Van Dorp.
En hoeveel leden heeft de bridgebond? 100.000? 200.000? Wie het weet mag het zeggen.
Misschien worden mensen wel lid van een club omdat ze het leuk en gezellig vinden en kan het imago van de topsporters hen gestolen worden.
Ik kan niet zo goed met de quotjes overweg als guest, dus het wordt reageren op bovenstaande in 1 stuk....Guest wrote:En met name topdammers die hun brood met het spel proberen te verdienen.Dieter wrote: In de werkgroep moeten zitting hebben, bestuurders (BR leden), organisatoren, maar bij voorkeur ook deskundige PR mensen eventueel van buiten de KNDB.
Het NK IS misschien wel het enige evenement dat nog echt structureel invloed kan uitoefenen op ons imago. Nogmaals: de clubavond bij DVZ gaat de dambond niet verder helpen en zelfs het Brunssum Open toernooi kan zo'n functie niet vervullen.Dieter wrote: Ik twijfel er geen moment aan dat heel veel gewonnen kan worden in de z.g. randvoorwaarden van wedstrijden. Tenslotte is het zelfs denkbaar dat een zeer spectaculaire verandering ingevoerd kan worden om de damsport als topsport zeer nadrukkelijk in de pers te krijgen door dammen als sport geheel anders te gaan benaderen zo'n spectaculaire nieuwe dam ideeen moeten dan echter altijd buiten het NK gehouden worden en dienen slechts als promotionele evenementen gezien te worden.
Je uitgangspunt is verkeerd. Je legt je bij voorbaat neer bij incrementele wijzigingen binnen het bestaande kringetje van kenners. Dat is echt foutief. Ik snap ook wel dat Darts anders is en meer intrinsieke massa potentie heeft, maar als de Darters jaren geleden hadden gedacht: wij zijn een sport voor dronken Britten met lang haar in de pub, dan hadden ze ook nooit een Embassy toernooi gehad met de uitstraling van nu.Dieter wrote: Wel dienen we er rekening mee te houden dat dammen geen flitsende sport is die als darts een heel land aan de TV kan binden, als we dergelijke voorstellingen op ons netvlies hebben staan dan is het verstandig eerst wakker te worden en te beseffen dat dammen zoals Eric Sanders op een andere topic al aangaf een sport zal blijven voor kenners. Daar helpt geen enkele puntentelling bij en maakt het ook niet heel veel uit of we snel of langzaam dammen.
Nee dus. Het NK is niet het toernooi van de grootmeesters. Dat is volledig het verkeerde uitgangspunt. De voetbal-eredivisie is ook niet het teornooi van de profvoetballers. De eredivisie is het toernooi van het volk. En de voetbalspelers zijn de figuranten in dat toernooi.Dieter wrote: ALs verder promotionele evenementen gebruikt worden om de damsport in de etalage te zetten maakt het voor het imago verder helemaal niet uit hoe het NK afgewerkt wordt, dat is immers het toernooi van de grootmeesters, de perfecte dammers die liefst alleen maar meer tijd zouden willen hebben om perfecte partijen te spelen, en zij hebben ook helemaal geen behoefte aan publiek want dat stoort alleen maar. De KNDB moet zich voor de promotie van de sport dan ook niet in hoofdzaak richten op het NK maar op al die andere evenementen in het dammen.
Het NK is het toernooi van de dam-minnende NEderlanders met de grootmeesters als figuranten. Net als de gladiator-spelen in de Romeinse Tijd. Dat moet je echt eens begrijpen Dieter. Anders maak je volstrekt de verkeerde plannen gefocused op het braderie-damspel.
(En ja! Nu snap ik je: op een braderie is de DT overbodige luxe. Dat klopt als een bus. Maar je vecht compleet voor het verkeerde doel; wat niet wil zeggen dat de braderieen niet nuttig zijn... begrijp me niet verkeerd)
Allereerst denk ik niet dat iemand die probeert mee te discusieren niet iets VERKEERD kan zien. Hoogstens ANDERS.
- Werkgroep: ok, bestuurders, organisatoren, PR mensen EN topdammers.
- Specataculaire verandering: Ik ben er ook niet voor om dat in het NK in te voeren, maar het kan wel in andere toernooien (experidammen, voor mijn part zomertoernooien, aparte toernooien). Als het er dan op lijkt dat er voldoende draagvlak gecreëert is (en dit kan dan wel een paar jaar duren), dan misschien eens voorzichtig polsen of het landelijk doorgevoerd kan worden. Maar dus pas nadat duidelijk is dat er een breed draagvlak is.
- Ik ben het met Dieter eens dat dammen nu eenmaal geen flitsende sport is. Het enige wat een iets groter publiek aan zal trekken zijn blitz partijen, maar dat gaat dan misschien weer te snel om nog te volgen. Net wat 1 minuut partijtjes tegen insomnia gespeeld. Je weet af en toe niet wat je zet, als je maar zet. Dammen is nu eenmaal geen kijksport (al heb ik met volle togen genoten van de uitleg van Scholma en Mogiljanski in Amersfoort tijdens de match Sijbrands - Tsjizjov). Ik denk dat het verspilde moeite is om te proberen om het grote publiek voor dammen te intereseren.
Guest, je hebt nu in een paar postings gereageerd op andere mensen. Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat zou JIJ voor willen stellen? Zou jij graag DT ingevoerd zien worden? Wil je de bedenktijd verkorten? Wil je sneldammen om de laatste punten? Wil je vooraf sneldammen? Noem eens wat.
-
Ik wil graag de oproep van Mark Hees ondersteunen. Vooral zijn verzoek om elkaar niet af te kraken.
Daarom kunnen we het beste eerst brainstormen. Inventariseer alle ideeen en rubriceer ze.
Ik zou willen pleiten voor een verdeling in plannen die het spel NIET veranderen en plannen die dat wel doen (DT en experidammen vallen onder het laatste; speeltempo onder het eerste).
Verder denk ik dat we op alle fronten actief moeten zijn om de damsport te promoten: schooldammen, huisdamtoernooi, invoer van blitzen als extra discipline (gewoon dammen voor de betere jeugd graag in stand houden). Spektakel omwille van de publiciteit. Laat zien dat dammen leeft.
Als het NK niet aantrekkelijker gemaakt kan worden, geeft dat niet. Het gaat om het totaal.
Ik denk dat het grootste probleem is het behouden van de jeugd.
Veel clubs hebben niet eens jeugd. Het gemiddelde aantal jeugdleden is 3 a 4 !!
En hoeveel daarvan stromen door naar de senioren? Veel senioren beseffen niet dat instroom van de jeugd van levensbelang voor het behoud van de club is. Veel jeugdleden weten niet dat de club "het op prijs zou stellen", als zij hun levenlang lid blijven. De jeugdclub hangt er bij. Veel senioren vinden het niet leuk als de jeugd op de senior-avond komt. Misschien moeten een aantal senioren bij de jeugdclub mee komen doen.
Overal moeten schooldamtoernooien gehouden worden; als men niet weet hoe dat moet, de KNDB heeft daarvoor een handleiding.
Daarna moet de jeugd jaren begeleid worden: helpen plezier te houden in het dammen, zodat ze later bij de senioren dammen. Zwaar trainen hoeft niet, maar een beetje uitleg en hulp bij het in de vingers krijgen van het spel. Dat vergroot de animo.
Sommige senioren zouden dat soort hulp ook op prijs stellen.
Tot slot. Onderzoek waarom men de clubs verlaat (exit-interview). Dit zou de KNDB moeten coordineren. Met die informatie kan men de clubs aantrekkelijker maken.
Daarom kunnen we het beste eerst brainstormen. Inventariseer alle ideeen en rubriceer ze.
Ik zou willen pleiten voor een verdeling in plannen die het spel NIET veranderen en plannen die dat wel doen (DT en experidammen vallen onder het laatste; speeltempo onder het eerste).
Verder denk ik dat we op alle fronten actief moeten zijn om de damsport te promoten: schooldammen, huisdamtoernooi, invoer van blitzen als extra discipline (gewoon dammen voor de betere jeugd graag in stand houden). Spektakel omwille van de publiciteit. Laat zien dat dammen leeft.
Als het NK niet aantrekkelijker gemaakt kan worden, geeft dat niet. Het gaat om het totaal.
En hoeveel daarvan stromen door naar de senioren? Veel senioren beseffen niet dat instroom van de jeugd van levensbelang voor het behoud van de club is. Veel jeugdleden weten niet dat de club "het op prijs zou stellen", als zij hun levenlang lid blijven. De jeugdclub hangt er bij. Veel senioren vinden het niet leuk als de jeugd op de senior-avond komt. Misschien moeten een aantal senioren bij de jeugdclub mee komen doen.
Overal moeten schooldamtoernooien gehouden worden; als men niet weet hoe dat moet, de KNDB heeft daarvoor een handleiding.
Daarna moet de jeugd jaren begeleid worden: helpen plezier te houden in het dammen, zodat ze later bij de senioren dammen. Zwaar trainen hoeft niet, maar een beetje uitleg en hulp bij het in de vingers krijgen van het spel. Dat vergroot de animo.
Tot slot. Onderzoek waarom men de clubs verlaat (exit-interview). Dit zou de KNDB moeten coordineren. Met die informatie kan men de clubs aantrekkelijker maken.
Een prachtig verhaal Hans. Dit is helemaal waar het over gaat, samen verder willen komen is de eerste voorwaarde en dus moeten de ingegraven stellingen verlaten worden. Zorgen dat de jeugd het bij dammen naar de zin heeft betekend in elk geval snellere wedstrijden aanbieden en hou daar rustig aparte kampioenschappen voor.hans andriessen wrote:Ik wil graag de oproep van Mark Hees ondersteunen. Vooral zijn verzoek om elkaar niet af te kraken.
Het zal jonge dammers en de modale clubdammer een zorg zijn hoeveel remises er op een NK genoteerd worden al kunnen we natuurlijk ook daar middels aanpassen van randvoorwaarden komen tot meer sport en minder studiehuis situaties.
Dammen leeft, zeker in Nederland als we er maar met z'n allen voor gaan.
Zeker een aanstekelijk verhaal met veel goede elementen. Maar: veel van het bovenstaande proberen we nu al jaren met mensen als Dieter voorop! En ja, zonder die mensen hadden we er nu nog veel slechter voorgestaan!hans andriessen wrote:Ik wil graag de oproep van Mark Hees ondersteunen. Vooral zijn verzoek om elkaar niet af te kraken.
Ik zie echter ook dat we ondanks deze goede bedoelingen steeds toch verder wegzakken. Dus: het is gewoon niet genoeg.
Mijn hypothese: de uitstraling van de dammers op de top verzandt in die ellendige remisemarge. Denk eens aan Tsjizjov; wat voor cult-goeroe-uitstraling die had kunnen hebben bij de jeugd als hij ipv 20-20 of 21-19 in een paar WK matches gewoon met 21-3 kampioen had kunnen worden; als een echte sporter.
Daarom, Mark Hees, zie ik een echte oplossing in het terugdringen van de remisemarge. Blitz dammen heeft inhoudelijke vervlakking tot gevolg; dat is dus wel erg zonde. Ik zie wel wat in de volgende opties:
- gewoon het hout tellen aan het einde van een reguliere pot. Meer hout van de tegenstander geslagen = winst. Remise wordt een echte uitzondering. De sterktste spelers staan gewoon weer bovenaan.
- spelregelverandering die het spel zo min mogelijk aantast. Of hier goede opties voor bestaan weet ik niet. Delfts kwam voor mij akelig dicht in de buurt, maar misschien is de APE-dam wel beter. Laat de kenners het maar zeggen.
ok, we gaan de goede kant op. Je eerst oppering, het hout tellen. Begrijp ik het goed dat dan bv 2 dammen tegen 1 dam winst voor de partij met 2 dammen is? Is een hele simpele oplossing, maar ik denk nog een paar lichtjaren voor op de mening van het grootste deel van de achterban. Voor mijn gevoel gaat dit nog verder dan DT. Het nadeel van die veranderingen vind ik echt dat het eindspel een hoop standen verliest. Goed, er komen wel weer nieuwe bij, maar toch. Hier gaan ook de vergelijkingen met andere sporten mank die geen eindspel theorie hebben. Daardoor kon terugspelen bij voetbal, puntentelling bij volleybal etc etc ook veel makkelijker doorgevoerd worden.Guest wrote:
Daarom, Mark Hees, zie ik een echte oplossing in het terugdringen van de remisemarge. Blitz dammen heeft inhoudelijke vervlakking tot gevolg; dat is dus wel erg zonde. Ik zie wel wat in de volgende opties:
- gewoon het hout tellen aan het einde van een reguliere pot. Meer hout van de tegenstander geslagen = winst. Remise wordt een echte uitzondering. De sterktste spelers staan gewoon weer bovenaan.
- spelregelverandering die het spel zo min mogelijk aantast. Of hier goede opties voor bestaan weet ik niet. Delfts kwam voor mij akelig dicht in de buurt, maar misschien is de APE-dam wel beter. Laat de kenners het maar zeggen.
Nu ik bovenstaande lees, heb ik toch het gevoel dat ik het afkraak, maar dat is niet de bedoeling! Ik laat het bewust toch staan, ik hoop dat het geen afstompende werking heeft.
Gerard (de Groot) en Jaap (van Galen), hebben jullie nog ideeën? En anderen mogen natuurlijk ook ideeën spuien.