Is het nodig om de remise marge aan de top terug te dringen?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply

Is het nodig om maatregelen te nemen om de remise marge aan de top terug te dringen?

Ja
17
68%
Nee
8
32%

Total votes: 25

Guest

Is het nodig om de remise marge aan de top terug te dringen?

Post by Guest »

1. Vrij veel dammers zijn van mening dat de damsport een imago probleem heeft (zie thread hierover voor verschillende meningen)

2. Een van de oorzaken voor dit imago probleem lijken de vele remises aan de top te zijn (zie thread hierover voor verschillende meningen)

Is het nodig om maatregelen te nemen om die remise marge aan de top terug te dringen?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Stemadvies: stem niet.
Eric van Dusseldorp

Gut, er zijn al vier voorstemmers. Wie zouden dat zijn? Guest zelf, Marcel Kosters, Peter van Heun en Peter van Heun nog een keer?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Eric van Dusseldorp wrote:Stemadvies: stem niet.
Waarom niet Eric? Het is niet enkel solutions looking for problems, maar
ook problems looking for solutions, denk ik. Als je je niet kunt vinden in
de vraagstelling, geef ik natuurlijk ook graag mijn mening op een door
jou geformuleerde vraag. Persoonlijk vind ik de vraag van Guest
duidelijk en belangrijk.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Eric van Dusseldorp wrote:Gut, er zijn al vier voorstemmers. Wie zouden dat zijn? Guest zelf, Marcel Kosters, Peter van Heun en Peter van Heun nog een keer?
Je kent je pappenheimers! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Eric van Dusseldorp

Marcel Kosters wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Stemadvies: stem niet.
Waarom niet Eric? Het is niet enkel solutions looking for problems, maar
ook problems looking for solutions, denk ik. Als je je niet kunt vinden in
de vraagstelling, geef ik natuurlijk ook graag mijn mening op een door
jou geformuleerde vraag. Persoonlijk vind ik de vraag van Guest
duidelijk en belangrijk.
Maar er zijn al zo'n vier enquêtes over (ongeveer) dit onderwerp geweest. We kunnen natuurlijk net zo lang doorgaan met enquêtes totdat er een keer een enquête komt met een uitslag die jou (en Guest) bevalt.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote: Maar er zijn al zo'n vier enquêtes over (ongeveer) dit onderwerp geweest.
Aha. Als deze enquetes bovenstaande vraag reeds ondubbelzinnig beantwoorden, zou iemand dan de resultaten even kunnen posten? (% Ja vs % Nee)
Guest

Post by Guest »

Guest wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Maar er zijn al zo'n vier enquêtes over (ongeveer) dit onderwerp geweest.
Aha. Als deze enquetes bovenstaande vraag reeds ondubbelzinnig beantwoorden, zou iemand dan de resultaten even kunnen posten? (% Ja vs % Nee)
Wat zijn de verschillende opties om de remises aan de top terug te dringen? Is de huidige stand van de poll enigszings representatief? (66% nodig, 33% niet nodig)

Welke opties mis ik in onderstaande lijst?

1. Spelvorm aanpassen
- 3-0 voor overwinning
- sneldammen na de partij
- ...

2. Spelsoort aanpassen
- Delfts
- Hout tellen aan einde partij
- Doordammen
- ...
Eric van Dusseldorp

Guest wrote:
Guest wrote:
Wat zijn de verschillende opties om de remises aan de top terug te dringen? Is de huidige stand van de poll enigszings representatief? (66% nodig, 33% niet nodig)

Welke opties mis ik in onderstaande lijst?

1. Spelvorm aanpassen
- 3-0 voor overwinning
- sneldammen na de partij
- ...

2. Spelsoort aanpassen
- Delfts
- Hout tellen aan einde partij
- Doordammen
- ...
Guests 'poll-vraag' is vrijwel identiek aan vraag 1 van mijn website-enquête. Ik denk dat het daar niet veel aan toevoegt en voor de noodzakelijke vraag 2 'Wat doen we eraan' verwijs ik ook naar mijn enquête.

Op 'mijn' vraag 1 antwoordde liefst plm. driekwart van de 111 inzenders dat er 'iets' moet gebeuren aan het hoge remisepercentages bij topduels. Voor de goede orde: ik behoor(de) tot dit driekwart.

Die resultaten zijn vaak aangehaald door sympathisanten van de DT.

Vraag 2 van de enquête werd dan 'gemakshalve' vergeten: wat doen we eraan? Winnaar was de 3-0, zeer hoog scoorden ook de 40- (of 50!)zettenregel en verhoging van het speeltempo. Gematigde, zeg maar incrementele oplossingen.
'Delfts', dat ik had aangeboden in twee varianten, scoorde aanmerkelijk lager (maar beter dan in Dieters enquête), doordammen weer veel lager en 'exotische' dammen (leuk voor experidamtoernooien) kwamen nauwelijks boven het nulpunt.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote:Op 'mijn' vraag 1 antwoordde liefst plm. driekwart van de 111 inzenders dat er 'iets' moet gebeuren aan het hoge remisepercentages bij topduels. Voor de goede orde: ik behoor(de) tot dit driekwart.
Dank je voor je informatie. Dit is erg nuttige informatie. Op zich vind ik het wel erg interessant dat zoveel mensen vinden dat er iets moet gebeuren aan de remises tussen toppers.

Zoals Wieger al heeft uitgelegd op dit forum is een extra worst (3-0) niet echt relevant bij het terugdringen van remises. Immers het 'interessantere' spel leidt tussen toppers nog steeds tot remises omdat die vervloekte marges zo groot zijn.

Het sneldammen lost alles natuurlijk vrij soepel op! Maar wat is erger? Alle varianten die binnen 5min niet berekend kunnen worden opgeven of overgaan op iets als de Delftse telling?

Nogmaals: deze afweging moet gemaakt worden door een representatie van de toppers. En niet door 200 leden of een ALV of een bondsraad.
Post Reply