In de kroeg met gratis bier

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Peter van Heun

In de kroeg met gratis bier

Post by Peter van Heun »

Gratis bier

In een kroeg is één van de mogelijkheden gratis bier van verschillende merken op de tap te zetten om zo te zien welk merk bier favoriet is onder de bezoekers van de kroeg. Iedereen kan een glas bier pakken. Sommige bezoekers van de kroeg zijn dol op zulk soort acties. Anderen vragen zich wel eens af waarom er (weer) gratis bier op de tap gezet wordt. Zij denken dat de keuze van het merk bier beïnvloedt wordt door diegene die het bier op de tap zetten, hoe ze het bier op de tap zetten, in welke glazen en dat het afhankelijk is van de beschikbare merken. Het is zelden een goede afspiegeling is van het favoriete bier onder de bezoekers. Laat staan van de personen die niet in de kroeg komen maar ook wel eens bier drinken.
Diegene die af en toe gratis bier op de tap zetten zijn zich niet helemaal bewust van de wijze, volgorde, manier en kwaliteit van het bier dat zij op de tap zetten. Gratis bier is toch leuk voor iedereen en we worden er allemaal een beetje dronken van. De uitbater van de kroeg heeft nauwelijks iets geregeld over gratis verstrekking van bier op de tap en laat de acties meestal ongemoeid.
Een frequente bezoeker van de kroeg zet zo af en toe gratis merken bier op de tap. Hij ging er bij het neerzetten van het gratis bier vanuit dat iedereen slechts één glas zou nemen. Een andere bezoeker van het café nam een glas van een willekeurig merk bier. Zo erg kon een glas bier toch niet zijn dacht hij. De volgende keer nam hij zijn neefjes en nichtjes mee naar het café zodat zij ook van het door hem gekozen merk bier konden proeven. De neefjes en nichtjes wonen bij hem in huis. Hij heeft een heel groot huis waar een oneindig aantal neefjes en nichtjes in kunnen. Voorwaarde voor het in zijn huis wonen is echter wel dat alle neefjes en nichtjes hetzelfde merk bier drinken als hem.
In de kroeg aangekomen namen de neefjes en nichtjes allemaal één biertje. Neem gerust zij de oom, mijn favoriete merk staat er niet bij. Dat tafereel aanschouwende begon de uitbater vraagtekens bij de gang van zaken te zetten. Nadat eerst zes nichtjes een biertje hadden gepakt, vervolgens twee neefjes en daarna nog eens veertien neefjes, greep de uitbater in. Hij stapte op de nichtjes en neefjes af die een glas hadden gepakt en nam de glazen bier terug.
De bezoeker die zijn neefjes en nichtjes mee had gebracht begreep dat hij een twijfelachtig actie had ondernomen. Dat had hij echter bewust gedaan om twee kwesties aan de orde te stellen:
1. Had de uitbater ook ingegrepen als de bezoeker niet zijn neefjes en nichtjes maar zijn vrouw mee had genomen naar de kroeg en van het gratis bier had laten kiezen? Had hij het glas bier van de vrouw afgenomen? Had de uitbater ook ingegrepen als de neefjes en nichtjes uit een ander huis afkomstig zouden zijn geweest? Hoe ziet de uitbater dat het oom neefjes, nichtjes en de vrouw van één bezoeker gaat? Kortom: Wanneer en op welke gronden grijpt de uitbater in?
2. Wordt met het plaatsen van gratis bier zonder deskundigheid over de wijze van plaatsing wel een verstandige actie ondernomen? Wat wil de bezoeker met het plaatsen van gratis bier bereiken?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Peter,

Wil je hiermee beweren/goedpraten dat jij 20 maal gestemd hebt in een poll over anonimiteit?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Bert Zwart wrote:Peter,

Wil je hiermee beweren/goedpraten dat jij 20 maal gestemd hebt in een poll over anonimiteit?
Peter had vast een heleboel gratis
bier achter de kiezen als hij dat deed. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

mag ik even wijzen op het verschil: zij zei!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

rijmer wrote:mag ik even wijzen op het verschil: zij zei!
Daar mag je natuurlijk op wijzen, maar waarom zou je?
Het wemelt op dit forum (en in het bierverhaal) van de spelfouten, dan blijf je bezig.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Peter, wanneer geef jij eens antwoord op deze vraag?
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Eric van Dusseldorp wrote:

Moet ik kiezen uit 'beweren' en 'goed praten'?
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Jan Pieter wrote:
rijmer wrote:mag ik even wijzen op het verschil: zij zei!
Daar mag je natuurlijk op wijzen, maar waarom zou je?
Het wemelt op dit forum (en in het bierverhaal) van de spelfouten, dan blijf je bezig.
Tja, de één debateert op vorm, de ander op inhoud. Weer een ander op inhoud en probeert daar een goede vorm bij te zoeken.
Eric van Dusseldorp

Peter van Heun wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:

Moet ik kiezen uit 'beweren' en 'goed praten'?
Ja
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Gelukkig hebben we in Nederland geen stemplicht meer. Als ik zou moeten kiezen uit de LPF en de SP dan zou ik niet kiezen. Het zijn twee merken bier die niet zo bij mij in de smaak vallen.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Peter van Heun wrote:Soms kunnen vergelijkingen verduidelijken, vaak gaan vergelijkingen mank.
Je hebt je eigen punt hier voortreffelijk aangetoond.
Eric van Dusseldorp

Peter van Heun wrote:Gelukkig hebben we in Nederland geen stemplicht meer. Als ik zou moeten kiezen uit de LPF en de SP dan zou ik niet kiezen. Het zijn twee merken bier die niet zo bij mij in de smaak vallen.
Zit ik er ver naast als ik beweer dat je door Alexander gesommeerd bent je bekend te maken als de 'dader' omdat anders híj dat zou doen?
En dat je met dat bierverhaal ermee probeert weg te komen?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Peter van Heun wrote:Gelukkig hebben we in Nederland geen stemplicht meer. Als ik zou moeten kiezen uit de LPF en de SP dan zou ik niet kiezen. Het zijn twee merken bier die niet zo bij mij in de smaak vallen.
pfff... Kun je de volgende vraag beantwoorden: Ben jij degene die minstens twintigmaal gestemd heeft JA of NEE.
Andre de Koning

Post by Andre de Koning »

Bert Zwart wrote:
pfff... Kun je de volgende vraag beantwoorden: Ben jij degene die minstens twintigmaal gestemd heeft JA of NEE.
Kan je daar voor geroyeerd worden?
steenslag

Post by steenslag »

Dat moet nogal saai werk geweest zijn, twintig accounts aanmaken en er mee stemmen. Het lijkt me dat degene die twintig maal stemde een punt probeerde te maken over anonimiteit, al is het me een raadsel wat voor punt. Hij heeft in ieder geval geen enkele moeite gedaan om sporen te verbergen; integendeel, hij is juist zo opzichtig mogelijk te werk gegaan: de accountnamen waren A, B, C etc en ze kwamen ongetwijfeld allemaal van hetzelfde IP-adres.

Maar nogmaals, wat A, B en C probeerden te illustreren is me niet duidelijk. En voor deze ene keer was een gratis-bier-verhaal ook niet aan mij besteed.
Post Reply