Jan Pieter wrote:GuidoB wrote:Hoe snel voer jij met je tablet PC door aanwijzing de zetten van een partij van 60 zetten in vanaf een papier met de notatie? Edwin zit op 1 minuut en 6 seconden, wat ik overigens best rap vind.
Heeft Edwin zich niet een minuut vergist? Zestig zetten in 1 minuut en 6 seconden zou betekenen dat hij zo'n 220 aanslagen per minuut maakt. Dat is voor 10 vingers blindtypen al tamelijk snel. Zetten zijn aanzienlijk moeilijker over te typen dan zinnen, en daarnaast kun je op het numerieke bordje maar 1 hand gebruiken.
*EDIT* Het zijn natuurlijk geen 4, maar 8 aanslagen per zet. Zestig zetten invoeren in 1 minuut en 6 seconden komt dus neer op zo'n 440 aanslagen per minuut. Dat haalt zelfs een bionische secretaresse niet. *EDIT*
Ik heb de tablet even onder het stof vandaan gehaald en vastgesteld dat de invoer van een partij van 60 zetten me ruim 2 minuten kost. Invoer via muis of toetsenbord gaat bij mij aanzienlijk langzamer. Wie regelmatig partijen invoert, is ongetwijfeld sneller, maar dat de tablet niet op de eerste plaats komt, lijkt me onwaarschijnlijk.
Bijkomende voordelen zijn dat je van invoer via de tablet geen lamme arm krijgt en dat je, doordat je continu het bord ziet, notatie- en invoerfouten sneller op het spoor komt dan bij invoer via het numerieke bordje.
Om nog even off-topic te blijven.
De invoer via tablet lijkt me inderdaad superieur. Tijdens de twee recordpogingen kloksimultaan van Jean-Marc Ndjofang gebruikten we voor semi-live weergave speciaal door Hendrik Veenstra geprepareerde pda’s. Twee man konden het geheel toen makkelijk bijhouden, waarna de geproduceerde .pdn files upgeload werden in Toernooibase. Ik denk dat je met de nieuwe Ipad’s dezelfde situatie kunt maken.
Overigens meen ik dat Guido ook razendsnel met notatie intikken is. Bij de Mind Games in Beijing (2008) heeft hij toen de damwebnotaties (denk ik) razendsnel ingevoerd in Toernooibase. Hoelang doe jij dan over zestig zetten Guido?
Maar het moet nog op een efficiëntere manier mogelijk zijn. Zo’n dikke drie weken terug (nog voor het overlijden van Klaas Bor zijn vader) heb ik wat e-mail verkeer gehad met Wieger Wesselink, Klaas Bor en Marcel Kosters. Ik denk (en vind) dat het ICT-technisch nu mogelijk kan zijn om vanuit gescande notatiebiljetten de notatie (in .pdn vorm of andere vorm) via ICR-methodiek te genereren.
Met daarbij als hulpmiddelen zetgenerator en zetreconstructiesoftware (die ook bij de liveborden gebruikt wordt).
ICR-techniek is vergelijkbaar met OCR-techniek (het scannen van gedrukte data naar bijv. Word-documenten).
Tot dusver is niet veel uit de e-mail wisseling gekomen. Klaas heeft het zes jaar geleden zelf geprobeerd maar heeft het niet voor elkaar gekregen en is er mee gestopt. Marcel heeft even bij RotaForm geïnformeerd, maar kwam daar ook niet verder.
Maar toch: postcodes worden gescand, geschreven opdrachtformulieren voor banken volgens mij ook en belastingformulieren gaan dacht ik ook op deze manier. (Er zal wel wat menselijke controle bijkomen, maar dan nog enorme tijdwinst).
Het gaat in feite om het herkennen van het – en het x en dan aan beide zijden de getallenreeks 1 t/m 50 (dus je kunt ook nogal wat voorwaarden in software onderbrengen).
Het zou toch heel mooi zijn als van die 660 tweewekelijkse notatieformulieren bij de Nationale Competitie zo’n 80% automatisch gescand kan worden en je alleen nog eventjes namen, uitslag en bedenktijd moet intikken. Je hebt ook nog het voordeel dat je twee formulieren naast elkaar kunt gebruiken (bij de een één zet onleesbaar bij de ander toevallig wel leesbaar).
Heeft iemand op dit forum connecties met bedrijven, die zulke software gebruiken en ingangen om dit (aangepast) ook voor de damwereld beschikbaar te krijgen?
Dan zouden we een fantastisch mooie oplossing voor het makkelijk op applet krijgen van partijen hebben!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!