Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Aantal unieke dammers met een KNDB rating: 4321.
Aantal mensen die geen kndb lid zijn: -731
Dit maakt 3590 unieke KNDB leden.
Hierbij nog op te tellen de dammers zonder rating, dit zullen voornamelijk een paar honderd jeugdspelers zijn. Komen we rond de 4 duizend uit.

Uniek aantal KNDB leden per 1 juli 2010
Re: Uniek aantal KNDB leden per 1 juli 2010
Hoe verder deze trend zich doorzet, hoe unieker wij per lid worden! Tel uit je winst!Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Hierbij nog op te tellen de dammers zonder rating, dit zullen voornamelijk een paar honderd jeugdspelers zijn. Komen we rond de 4 duizend uit.
Heaven is no location, but a state of mind
-
- Real name: Frans de Jonge
Hoe klopt dit aantal van 4 duizend leden met andere gegevens van de KNDB, want buitenlandse leden en dubbeltellingen verklaren toch niet het gat van 2000 leden? Of mis ik wat?Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Ledenaantallen dambond (stand per 31-dec)
---------------------------------------------
Jaar Totaal Jeugd Senior
2007 6.754 1.261 5.493
2008 6.457 1.083 5.374
2009 6.088 892 5.196
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Ik denk dat jullie beide wat missen.Frans de Jonge wrote:Hoe klopt dit aantal van 4 duizend leden met andere gegevens van de KNDB, want buitenlandse leden en dubbeltellingen verklaren toch niet het gat van 2000 leden? Of mis ik wat?Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Jaar Totaal Jeugd Senior
2007 6.754 1.261 5.493
2008 6.457 1.083 5.374
2009 6.088 892 5.196
Van Jan Masselink heb ik een lijst van dik 4850 spelers gekregen qua ratinggegevens (ook spelers, die minder dan 6 partijen gespeeld hebben).
In de gegevens van de KNDB zitten ook de bijzondere bonden (NCC, Frysk Spul, Problemisten volgens mij).
En ik denk dat er toch nog wel wat leden zijn, die totaal niet in competities uitkomen, maar alleen op eigen club spelen.
Maar laten we de ongetwijfeld negatieve cijfers per 30-6-2010 maar even afwachten.
Dan zal Jaap van Galen ook wel weer loskomen c.q. uit zijn vel springen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Zoals bedrijven verschillende jaarcijfers publiceren voor aandeelhouders en belastingen, zo hebben bonden ledencijfers voor de subsidiegever. De kritische grens daarbij is minimaal 5000 leden. Om de subsidie niet te verliezen wordt daarom bv aansluiting gezocht bij andere kleine denksporten zodat de ledentallen kunnen worden opgeteld en de pot verdeeld.Frans de Jonge wrote:Hoe klopt dit aantal van 4 duizend leden met andere gegevens van de KNDB, want buitenlandse leden en dubbeltellingen verklaren toch niet het gat van 2000 leden? Of mis ik wat?Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Jaar Totaal Jeugd Senior
2007 6.754 1.261 5.493
2008 6.457 1.083 5.374
2009 6.088 892 5.196
Flow with the Go
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Ik ben benieuwd of de leegloop zich vooral voordoet bij de rating-arme sponsorleden. Dan valt er namelijk steeds minder winst uit te tellen voor de resterende (sub)toppers.Kosmos wrote:Hoe verder deze trend zich doorzet, hoe unieker wij per lid worden! Tel uit je winst!Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Flow with the Go
-
De KNDB doet er verstandig aan om het ledental uit te breiden met een grote groep recreatiedammers die lid zijn bij of afzonderlijke niet bij de KNDB of andere bonden aangesloten verenigingen (bv. Akersloot, Middelharnis, Ouddorp, Dirksland, Melissant en Den Helder?) of bij verenigingen aangesloten bij andere bonden dan de KNDB (Zuid Westhoek, Kennemer Damkring, Nieuwe Noorder Dambond, Oost Groninger Dambond) of bij KNDB verenigingen lid zijn maar niet aan als KNDB lid zijn opgegeven. Het gaat hier naar verwachting om 1500 dammers die wel regelmatig wekelijks dammen maar geen lid zijn van de KNDB!. De subisideverstrekker stelt daar wel voorwaarden, namelijk dat leden ook contributie betalen. Als Bondsraadslid zal ik ijveren dat het recreatiedammen in het beleidsprogramma van de KNDB wordt opgenomen. Daar kan -tijdelijk - de ledenafname mee worden gestopt.Klaas van der Laan wrote:quote]
Zoals bedrijven verschillende jaarcijfers publiceren voor aandeelhouders en belastingen, zo hebben bonden ledencijfers voor de subsidiegever. De kritische grens daarbij is minimaal 5000 leden. Om de subsidie niet te verliezen wordt daarom bv aansluiting gezocht bij andere kleine denksporten zodat de ledentallen kunnen worden opgeteld en de pot verdeeld.
-
Ik ben er al weer klaar voor Piet, laat maar komen die ledenaantallen.Piet Bouma wrote:Ik denk dat jullie beide wat missen.Frans de Jonge wrote:Hoe klopt dit aantal van 4 duizend leden met andere gegevens van de KNDB, want buitenlandse leden en dubbeltellingen verklaren toch niet het gat van 2000 leden? Of mis ik wat?Bert Zwart wrote:Een schatting kan gemaakt worden met behulp van de nieuwe ratinglijst die redelijk eenvoudig in excel te zetten is.
Jaar Totaal Jeugd Senior
2007 6.754 1.261 5.493
2008 6.457 1.083 5.374
2009 6.088 892 5.196
Van Jan Masselink heb ik een lijst van dik 4850 spelers gekregen qua ratinggegevens (ook spelers, die minder dan 6 partijen gespeeld hebben).
In de gegevens van de KNDB zitten ook de bijzondere bonden (NCC, Frysk Spul, Problemisten volgens mij).
En ik denk dat er toch nog wel wat leden zijn, die totaal niet in competities uitkomen, maar alleen op eigen club spelen.
Maar laten we de ongetwijfeld negatieve cijfers per 30-6-2010 maar even afwachten.
Dan zal Jaap van Galen ook wel weer loskomen c.q. uit zijn vel springen.
Overigens lijken me de cijfers van Bert ook uiterst relevant. Wel heb ik liever een goede reeks van "slechte" cijfers dan een slechte reeks van "goede" cijfers.
De poging van Frans is leuk, maar gelukkig heeft hij ook zelf door dat dit slechts een tijdelijke oplossing is.
Kortom, kom maar op met die nieuwe cijfers, ik ben wel weer bereid uit mijn vel te springen..........
-
Je moet natuurlijk als bond wel wat gaan ondernemen. Als je alleen maar recreatiedammers binnen de bond haalt dan is het inderdaad een tijdelijke uitbreiding van het ledenaantal. Daarom is het ook belangrijk om het recreatiedammen onderdeel te laten uitmaken van het beleidsplan KNDB voor 2011 en verder. Het beleidsplan moet overigens vooral niet alleen mooie ambities neerzetten maar ook concrete resultaatafspraken en resultaatverantwoordelijkheden benoemen. Daarmee kan je ook goed in beeld brengen wie nu waarover gaat in de gelaagde dambestuursorganisatie.Jaap van Galen wrote: De poging van Frans is leuk, maar gelukkig heeft hij ook zelf door dat dit slechts een tijdelijke oplossing is.
Kortom, kom maar op met die nieuwe cijfers, ik ben wel weer bereid uit mijn vel te springen..........
En ik hoop trouwens dat heel veel liefhebbers uit hun vel zullen springen bij eventuele tegenvallende nieuwe cijfers.
-
Piet, bedankt voor het noemen van die 500 extra spelers. Daarmee kom je nog steeds niet veel verder dan 4500.
Opmerkelijk dat NOC/NSF schijnbaar een dubbele boekhouding toestaat. Als een nieuwe omroep, zeg, POWNED, met 50 duizend nieuwe leden a 5 euro 72 contributie per jaar komt, dan moeten die leden ook allemaal uniek zijn om in aanmerking te worden genomen.
Eenzelfde fenomeen zie je bij studies met lage studentenaantallen, bijvoorbeeld wiskunde. Wiskundestudenten volgen mastervakken bij twee of meer universiteiten, maar mogen bij het bepalen van subsidie niet dubbel tellen.
Opmerkelijk dat NOC/NSF schijnbaar een dubbele boekhouding toestaat. Als een nieuwe omroep, zeg, POWNED, met 50 duizend nieuwe leden a 5 euro 72 contributie per jaar komt, dan moeten die leden ook allemaal uniek zijn om in aanmerking te worden genomen.
Eenzelfde fenomeen zie je bij studies met lage studentenaantallen, bijvoorbeeld wiskunde. Wiskundestudenten volgen mastervakken bij twee of meer universiteiten, maar mogen bij het bepalen van subsidie niet dubbel tellen.