BARRAGE WK

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

BARRAGE WK

Post by Hanco Elenbaas »

Hoe laat begint de barrage WK morgen?
En hoe wordt gespeeld? Eerst rapide, daarna sneldammen en blitz?
En komt er weer zo'n schitterend elektronisch scherm als in de barrage Harm Wiersma-Hans Jansen, NK 2001 Zwartsluis?
Het zal morgen wel dringen worden.
Teun van de Krol

Post by Teun van de Krol »

Programma barrages van donderdag 25 september t/m woensdag 1 oktober 2003

Ronde 1: donderdag 25 september 2003 Georgiev – Tsjizjov Aanvang 14.00 uur.
Ronde 2: vrijdag 26 september 2003 Tsjizjov – Valnerÿs Aanvang 14.00 uur
Ronde 3: zaterdag 27 september 2003 Valneris – Georgiev. Aanvang 10.00 uur

Zondag 28 september 2003 is een rustdag.

Ronde 4: maandag 29 september 2003 Tsjizjov - Georgiev. Aanvang 14.00 uur.
Ronde 5: dinsdag 30 september 2003 Valneris –Tsjizjov. Aanvang 14.00 uur.
Ronde 6: woensdag 1 oktober 2003 Georgiev – Valneris. Aanvang 14.00 uur.

Als één van de spelers na drie ronden alleen aan kop staat wordt zonodig het programma van ronde vier tot en met zes aangepast, zodanig dat deze speler in ronde vier en ronde vijf speelt.

Eventuele extra barrages

Ronde 7: donderdag 2 oktober 2003, aanvang 9.00 uur.
Ronde 8: vrijdag 3 oktober 2003, aanvang 9.00 uur.

Indien na zes ronden de stand nog gelijk is worden er op donderdag 2 oktober en zonodig op vrijdag 3 oktober sneldambarrages gespeeld totdat een beslissing is verkregen voor alle drie plaatsen.

De barrages beginnen beide dagen om 9.00 uur. Deze barrages worden gehouden zowel als alle drie spelers gelijk eindigen als wanneer twee spelers gelijk eindigen op de eerste plaats of op de tweede en derde plaats.

De barrages worden gespeeld met het Fischer-systeem: de spelers krijgen voor de partij een aantal minuten bedenktijd plus een aantal seconden voor iedere zet.

Begonnen wordt met partijen van twintig minuten plus tien seconden per zet.

Als geen beslissing wordt verkregen wordt de partij versneld naar tien minuten plus vijf seconden per zet en zelfs naar vijf minuten plus drie seconden per zet.

Als laatste middel om een beslissing te krijgen worden partijen gespeeld met het 10/3-systeem: de witspeler krijgt tien minuten plus vijf seconden per zet en de zwartspeler drie minuten plus drie seconden per zet. De witspeler moet dan winnen, bij remise heeft zwart gewonnen.
Rechten vanuit dit wereldkampioenschap:
1. De nummer 1 van dit toernooi is wereldkampioen 2003.
2. De huidige wereldkampioen Georgiev heeft het recht de nieuwe wereldkampioen 2003 uit te dagen tot een match om de titel die in 2004 zal worden gehouden.
3. Mocht Georgiev dit toernooi winnen dan heeft de als tweede eindigende speler het recht om Georgiev uit te dagen.
wat een aanfluiting assymetrisch sneldammen voor de wk titel. Is er alle een officieel bewijs dat zowel zwart of wit evenveel kans hebben. Ik denk het niet. Als het zoevr komt doe mij maar zwart.

in het bijzonder is de verwachte winst van wit 50 % en de verwachte remise + winst voor zwart = 50%
Teun van de Krol

Geachte,

De webcam levert enorm veel problemen op. Er zijn technische storingen die
door KPN opgelost moeten worden.
Helaas gaat het bij een onderneming als KPN allemaal niet zo snel als wij
willen, wij hopen vanaf morgen de webcam helemaal klaar te hebben.

Met vriendelijke groet,

Hans Winter
WK Dammen organisatie/internet

Daarom geen webcam, bericht is al van vorige week. Ik heb nog niks live gezien.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Teun van de Krol wrote:

Programma barrages van donderdag 25 september t/m woensdag 1 oktober 2003

Ronde 1: donderdag 25 september 2003 Georgiev – Tsjizjov Aanvang 14.00 uur.
Ronde 2: vrijdag 26 september 2003 Tsjizjov – Valnerÿs Aanvang 14.00 uur
Ronde 3: zaterdag 27 september 2003 Valneris – Georgiev. Aanvang 10.00 uur

Zondag 28 september 2003 is een rustdag.

Ronde 4: maandag 29 september 2003 Tsjizjov - Georgiev. Aanvang 14.00 uur.
Ronde 5: dinsdag 30 september 2003 Valneris –Tsjizjov. Aanvang 14.00 uur.
Ronde 6: woensdag 1 oktober 2003 Georgiev – Valneris. Aanvang 14.00 uur.

Als één van de spelers na drie ronden alleen aan kop staat wordt zonodig het programma van ronde vier tot en met zes aangepast, zodanig dat deze speler in ronde vier en ronde vijf speelt.

Eventuele extra barrages

Ronde 7: donderdag 2 oktober 2003, aanvang 9.00 uur.
Ronde 8: vrijdag 3 oktober 2003, aanvang 9.00 uur.

Indien na zes ronden de stand nog gelijk is worden er op donderdag 2 oktober en zonodig op vrijdag 3 oktober sneldambarrages gespeeld totdat een beslissing is verkregen voor alle drie plaatsen.

De barrages beginnen beide dagen om 9.00 uur. Deze barrages worden gehouden zowel als alle drie spelers gelijk eindigen als wanneer twee spelers gelijk eindigen op de eerste plaats of op de tweede en derde plaats.

De barrages worden gespeeld met het Fischer-systeem: de spelers krijgen voor de partij een aantal minuten bedenktijd plus een aantal seconden voor iedere zet.

Begonnen wordt met partijen van twintig minuten plus tien seconden per zet.

Als geen beslissing wordt verkregen wordt de partij versneld naar tien minuten plus vijf seconden per zet en zelfs naar vijf minuten plus drie seconden per zet.

Als laatste middel om een beslissing te krijgen worden partijen gespeeld met het 10/3-systeem: de witspeler krijgt tien minuten plus vijf seconden per zet en de zwartspeler drie minuten plus drie seconden per zet. De witspeler moet dan winnen, bij remise heeft zwart gewonnen.
Rechten vanuit dit wereldkampioenschap:
1. De nummer 1 van dit toernooi is wereldkampioen 2003.
2. De huidige wereldkampioen Georgiev heeft het recht de nieuwe wereldkampioen 2003 uit te dagen tot een match om de titel die in 2004 zal worden gehouden.
3. Mocht Georgiev dit toernooi winnen dan heeft de als tweede eindigende speler het recht om Georgiev uit te dagen.
wat een aanfluiting assymetrisch sneldammen voor de wk titel. Is er alle een officieel bewijs dat zowel zwart of wit evenveel kans hebben. Ik denk het niet. Als het zoevr komt doe mij maar zwart.

in het bijzonder is de verwachte winst van wit 50 % en de verwachte remise + winst voor zwart = 50%
De spelers hebben ermee ingestemd. Misschien hebben ze het zelf bedacht. 10/3 lijkt op het eerste gezicht wel wat scheef.
Je zou zeggen dat als er twee overblijven, beiden een keer 10 en een keer 3 moeten krijgen.
Toparbiter Wiebo Drost heeft 5/3 toegepast in de partij Johan Wiering-Tjalling Goedemoed om de tweede plaats achter Erno Prosman in het Paassneldamtoernooi 2003. Een schitterend spektakel!
Maar hopelijk zal 10/3 niet nodig zijn.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Correctie: Het betrof hier 5 tegen 2 zonder bonusseconden, voordelig voor 5+0 lijkt mij, aangezien 2 minuten vanaf zet 1 a tempo moet spelen om niet door de klok te gaan. Maar veel beter dan deze onzuivere [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] oplossing is een beslissing afdwingen via het Jaap van galen-systeem.
Het is zot dat nu de wereldtitel verdiend kan worden die louter remises speelt! Wat een anti-opropaganda voor ons spel!
De beslissende partij moet je remise uitbannen als optie. Wie de meeste schijven overhoudt wint, bij gelijk materiaal wint de bezitter van de lange lijn.
Heaven is no location, but a state of mind
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:Correctie: Het betrof hier 5 tegen 2 zonder bonusseconden, voordelig voor 5+0 lijkt mij, aangezien 2 minuten vanaf zet 1 a tempo moet spelen om niet door de klok te gaan. Maar veel beter dan deze onzuivere oplossing is een beslissing afdwingen via het Jaap van galen-systeem.
Het is zot dat nu de wereldtitel verdiend kan worden die louter remises speelt! Wat een anti-opropaganda voor ons spel!
De beslissende partij moet je remise uitbannen als optie. Wie de meeste schijven overhoudt wint, bij gelijk materiaal wint de bezitter van de lange lijn.
Dat Jaap van Galensysteem vind ik ook niets.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat het zot is dat je wereldkampioen kunt worden met louter remises. Daarom zouden in zo'n uiterste geval allen steeds twee keer tegen elkaar moeten spelen. Een keer met 10 en een keer met 3 minuten.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Kosmos wrote:Correctie: Het betrof hier 5 tegen 2 zonder bonusseconden, voordelig voor 5+0 lijkt mij, aangezien 2 minuten vanaf zet 1 a tempo moet spelen om niet door de klok te gaan
Op het Damweb-forum heb ik je al eens gevraagd hoeveel tijd je 'geboden' zou hebben voor de remise-opdracht, als we dit jaar al het biedingssysteem hadden toegepast. Ik wacht nog steeds op je antwoord. Ik kan me amper voorstellen dat je veel meer dan 2 minuten had geboden. Remise maken in 2 minuten is inderdaad niet makkelijk, maar is het moeilijker dan in 5 minuten winnen van Wiering die 2 minuten heeft om een punt bij elkaar te schoppen?.

En belachelijk natuurlijk dat loting op deze manier een rol speelt bij de WK-titel. Tijd bieden voor de remise-opdracht zal ook wel op bezwaren stuiten (toppers verzinnen altijd bezwaren als er een beslissing geforceerd wordt), maar is in elk geval eerlijk.
Wieger Wesselink

Webcam

Post by Wieger Wesselink »

Teun van de Krol wrote: Daarom geen webcam, bericht is al van vorige week. Ik heb nog niks live gezien.
Op de valreep doet de webcam het vandaag dan toch nog!
Dus dat kan straks leuk worden tijdens de barrages.
Teun van de Krol

Re: Webcam

Wieger Wesselink wrote:
Teun van de Krol wrote: Daarom geen webcam, bericht is al van vorige week. Ik heb nog niks live gezien.

Goed nieuws. Mooi ook topdown view. Die Valneris wordt wel kaal zeg
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Wieger Wesselink wrote:
Dat is goed nieuws!
Maar ik denk dat ik toch het zekere voor het onzekere neem en morgen naar Zwartsluis reis.
De organisatie en spelers verdienen een bomvolle zaal, dus ik hoop dat het afgeladen zal zijn.
Dieter

Post by Dieter »

Hanco Elenbaas wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Dat is goed nieuws!
Maar ik denk dat ik toch het zekere voor het onzekere neem en morgen naar Zwartsluis reis.
De organisatie en spelers verdienen een bomvolle zaal, dus ik hoop dat het afgeladen zal zijn.
Wel ver vanuit Limburg, maar wie kan me vertellen hoe laat e.e.a. staat te gebeuren ik probeer er wel tijd voor te vinden, prachtig slot aan een enerverend WK toch
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Ik vind dat asymmetrische sneldammen inderdaad een aanfluiting, het hoort niet thuis op een WK.
Ik snap ook niet dat de spelers hiervoor hun instemming hebben gegeven.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote:

in het bijzonder is de verwachte winst van wit 50 % en de verwachte remise + winst voor zwart = 50%[/quote]

Ik vind dat asymmetrische sneldammen inderdaad een aanfluiting, het hoort niet thuis op een WK.
Ik snap ook niet dat de spelers hiervoor hun instemming hebben gegeven.[/quote]

Eric, ik vind de hele WK barrage een bizarre aanfluiting. Geen hond buiten de damwereld is geinteresseerd in dat remise geschuif.

Veel respect voor de spelers, hoor. Begrijp me niet verkeerd, maar nieuws/amusentswaarde is nul komma nul. Sorry: nul komma een (incrementeel beetje amusementswaarde voor Bert).

En je hebt volledig gelijk: de DT is een werkelijk een godszegen vergeleken bij het a-symmetrische ge-sneldam. Tsjongejonge, wat een gepruts.

Hanco, wat vind jij hiervan. Zou jij dit ook eens kunnen vragen aan Hildering? Ik ben benieuwd wat de sterke man van de FMJD hiervan vindt.

Een applausje voor de perschef die dit toch weer op telekest weet te krijgen. (of zouden de die remise pagina's inmiddels automatisch genereren?)

Een status quo op deze manier is de zekere ondergang van de damsport, mensen. Dat is zo klaar als een klontje. Op naar Hanco''s voorstel of de DT of naar nog een beter voorstel. En snel een beetje.

BARRAGE
Aleks.Georgiev 1 Aleksej Tsjizjov 1
Aleksej Tsjizjov 1 Guntis Valneris 1
Guntis Valneris 1 Aleks.Georgiev 1
Aleksej Tsjizjov 1 Aleks.Georgiev 1
Guntis Valneris 1 Aleksej Tsjizjov 1
Aleks.Georgiev 1 Guntis Valneris 1
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Guest wrote:
Eric, ik vind de hele WK barrage een bizarre aanfluiting. Geen hond buiten de damwereld is geinteresseerd in dat remise geschuif.

Veel respect voor de spelers, hoor. Begrijp me niet verkeerd, maar nieuws/amusentswaarde is nul komma nul. Sorry: nul komma een (incrementeel beetje amusementswaarde voor Bert).

En je hebt volledig gelijk: de DT is een werkelijk een godszegen vergeleken bij het a-symmetrische ge-sneldam. Tsjongejonge, wat een gepruts.

Hanco, wat vind jij hiervan. Zou jij dit ook eens kunnen vragen aan Hildering? Ik ben benieuwd wat de sterke man van de FMJD hiervan vindt.

Een applausje voor de perschef die dit toch weer op telekest weet te krijgen. (of zouden de die remise pagina's inmiddels automatisch genereren?)

Een status quo op deze manier is de zekere ondergang van de damsport, mensen. Dat is zo klaar als een klontje. Op naar Hanco''s voorstel of de DT of naar nog een beter voorstel. En snel een beetje.

BARRAGE
Aleks.Georgiev 1 Aleksej Tsjizjov 1
Aleksej Tsjizjov 1 Guntis Valneris 1
Guntis Valneris 1 Aleks.Georgiev 1
Aleksej Tsjizjov 1 Aleks.Georgiev 1
Guntis Valneris 1 Aleksej Tsjizjov 1
Aleks.Georgiev 1 Guntis Valneris 1
En wederom kan ik niet anders, dan het volledig met Guest eens zijn.
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Ik stel voor de titel maar aan Georgiev te geven. Hij is in staat de meest kromme partijen (voor zover ik dat met mijn beperkte inzicht kan beoordelen) naar remise te schuiven. En ondertussen probeert hij wel kansen te creëren.
Post Reply