Dampromotie: Hoe breng je de komende blindsimultaan in beeld
- FeikeBoomstra
Dampromotie: Hoe breng je de komende blindsimultaan in beeld
Op deze thread wil ik graag ideeën uitwisselen over hoe je op internet het best de komende blind simultaan van Ton Sijbrands in beeld kan brengen.
Laten we eerst maar eens alle (wilde) ideeën uitwisselen, dan gaan we daana wel kijken of het te realiseren is.
De randvoorwaarden:
28 electronische borden, we kunnen dus alle partijen laten zien.
Het duurt 30 uur, dus vrijwel niemand blijft de hele tijd kijken.
Als het goed is, is er geen remise probleem.
Naar de WK-match keken 5000 unieke bezoekers, hoe halen we dat aantal voor de blind simultaan?
Laten we eerst maar eens alle (wilde) ideeën uitwisselen, dan gaan we daana wel kijken of het te realiseren is.
De randvoorwaarden:
28 electronische borden, we kunnen dus alle partijen laten zien.
Het duurt 30 uur, dus vrijwel niemand blijft de hele tijd kijken.
Als het goed is, is er geen remise probleem.
Naar de WK-match keken 5000 unieke bezoekers, hoe halen we dat aantal voor de blind simultaan?
-
Mis. Vorig jaar bij Erno waren zelfs niet alle borden in gebruik. En we zijn nu al een jaar verder. Bij de Mindsports Games in Beijing zijn vanuit de hele wereld verschillende bestellingen geplaatst. Ik neem aan dat deze borden inmiddels wel zijn gemaakt.wellnesswrotter wrote:Volgens mij zijn er niet zoveel elektronische borden.
-
Wat kunnen we doen om bezoekers vast te houden?
Erno Prosman de poging laten doen, hij doet het sneller...
Als Erno niet wil, dan maar Sijbrands.
Dan chatrooms bouwen waarin over mogelijke zetten gepraat kan worden (en over koetjes en kalfjes).
Misschien zelfs wel de mogelijkheid zelf online te dammen (toernooitjes?) zodat de spelers af en toe een blik werpen op de poging van Ton.
Erno Prosman de poging laten doen, hij doet het sneller...
Als Erno niet wil, dan maar Sijbrands.
Dan chatrooms bouwen waarin over mogelijke zetten gepraat kan worden (en over koetjes en kalfjes).
Misschien zelfs wel de mogelijkheid zelf online te dammen (toernooitjes?) zodat de spelers af en toe een blik werpen op de poging van Ton.
- FeikeBoomstra
-
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Dampromotie: Hoe breng je de komende blindsimultaan in b
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen promotie en service. Bij promotie richt je je op buitenstaanders die je een positief beeld van de damsport wilt geven. Voor hen moet je m.i. niet meer doen dan de vorige keren gebeurd is: een itempje in het (sport)journaal en krantenverslagen. Dit leidde steeds tot lyrische commentaren. Columnisten verbaasden zich over zoveel genialiteit en als dammer kreeg je eindelijk weer eens positieve reacties uit je omgeving. Trek je de leken echter naar de live-website dan zullen ze het vooral saai vinden.FeikeBoomstra wrote:Op deze thread wil ik graag ideeën uitwisselen over hoe je op internet het best de komende blind simultaan van Ton Sijbrands in beeld kan brengen.
Dan de service aan de damliefhebbers. Partijen via electronische borden en een webcam gericht op de maestro zijn al bijna vanzelfsprekend. Commentaar kunnen geven via toernooibase zou ook leuk zijn, en wat het internet betreft, zou het m.i. daarbij mogen blijven. Eventuele overige activiteiten graag in het Olympisch Stadion zodat dammers een goede reden hebben om daar een kijkje te nemen. Want laten we wel wezen, 5000 unieke bezoekers bij de wk-match klinkt indrukwekkend, maar de toeschouwerloze beelden zagen er troosteloos uit.
- Hanco Elenbaas
De borden van Harm Wiersma zijn niet door DGT gemaakt. Harm's borden deden het goed tijdens de afgelopen PanAmerikaanse kampioenschappen en zullen vermoedelijk ook gebruikt worden tijdens het komend WK.GuidoB wrote:DGT is het enige bedrijf dat electronische damborden maakt.wellnesswrotter wrote:Van 1 maker?
Waar heeft Harm Wiersma zijn electronische borden gekocht, Hanco? Kan ik hier ergens informatie over vinden? Is er een website met livepartijen van het Pan-Amerikaanse kampioenschap? Ik heb hier destrijds niets over gelezen.Hanco Elenbaas wrote:De borden van Harm Wiersma zijn niet door DGT gemaakt. Harm's borden deden het goed tijdens de afgelopen PanAmerikaanse kampioenschappen en zullen vermoedelijk ook gebruikt worden tijdens het komend WK.GuidoB wrote:DGT is het enige bedrijf dat electronische damborden maakt.wellnesswrotter wrote:Van 1 maker?
-
- Hanco Elenbaas
Harm heeft die borden al een jaar of vijf, Guido. Ze zijn eerder ontwikkeld dan de DGT-borden en komen uit Moskou. Ik denk niet dat er op Internet informatie over beschikbaar is. Je zou eens moeten kijken op de site van Lélio Marcos over de PanAmerikaanse kampioenschappen (via bijvoorbeeld het topic over PanAmerika) als je iets wilt achterhalen over de Live uitzendingen tijdens het toernooi.GuidoB wrote:Waar heeft Harm Wiersma zijn electronische borden gekocht, Hanco? Kan ik hier ergens informatie over vinden? Is er een website met livepartijen van het Pan-Amerikaanse kampioenschap? Ik heb hier destrijds niets over gelezen.Hanco Elenbaas wrote:De borden van Harm Wiersma zijn niet door DGT gemaakt. Harm's borden deden het goed tijdens de afgelopen PanAmerikaanse kampioenschappen en zullen vermoedelijk ook gebruikt worden tijdens het komend WK.GuidoB wrote: DGT is het enige bedrijf dat electronische damborden maakt.
-
Ik zou zeggen besteed veel aandacht aan de website. Zet er een mooi overzicht van de voorgaande recordpogingen op met foto's en filmpjes er bij. Zet er een boeiend verhaal op over wat blinddammen is, hoe moeilijk het is, en hoe diep er gerekend kan worden zonder bord. Zet er een verhaal op over het fenomeen Sijbrands. Schrijf ook iets over de tegenstanders van Sijbrands. Leg duidelijk uit hoe een blindsimultaan werkt en wat de spelregels zijn. En tenslotte maak wat reclame voor het damspel zelf. En vergeet vooral niet om de simultaan te promoten door grootschalig banners en links te verspreiden. Zeker niet alleen binnen de damwereld.
De live-registratie was vorige keer uitstekend, toen de zetten semi-live werden bijgehouden. Het gebruik van electronische borden voegt daar m.i. weinig aan toe. Daarentegen voegt een webcam juist wel veel toe aan de beleving van de internet-kijkers. Computer-waarderingen bij de partijen en chat-vensters zijn ook aardige toevoegingen, al zou ik van het laatste niet te veel verwachten. Zelf vind ik het speeltempo veel te laag om er lang naar te blijven kijken.
Hoe je het interessant kunt maken voor mensen die ter plekke komen kijken, en hoe je mensen zo ver krijgt dat ze daadwerkelijk komen kijken zou ik zo niet weten.
De live-registratie was vorige keer uitstekend, toen de zetten semi-live werden bijgehouden. Het gebruik van electronische borden voegt daar m.i. weinig aan toe. Daarentegen voegt een webcam juist wel veel toe aan de beleving van de internet-kijkers. Computer-waarderingen bij de partijen en chat-vensters zijn ook aardige toevoegingen, al zou ik van het laatste niet te veel verwachten. Zelf vind ik het speeltempo veel te laag om er lang naar te blijven kijken.
Hoe je het interessant kunt maken voor mensen die ter plekke komen kijken, en hoe je mensen zo ver krijgt dat ze daadwerkelijk komen kijken zou ik zo niet weten.
-
Zie http://www.ruschess.com/Store/Access/board.html voor informatie over de leverancier. Een probleem is (was?) dat er geen fatsoenlijke klokken bij geleverd werden. En er waren ook geen goede drivers voor de borden beschikbaar, maar dat probleem geldt evenzeer voor DGT borden. Ik hoop dat er binnenkort in China een fabrikant komt die goedkope en deugdelijke electronische borden produceert. Ze hebben daar al live uitzendingen van toernooien, maar vermoedelijk gaat dat nu nog niet via electronische borden.Hanco Elenbaas wrote:Harm heeft die borden al een jaar of vijf, Guido. Ze zijn eerder ontwikkeld dan de DGT-borden en komen uit Moskou. Ik denk niet dat er op Internet informatie over beschikbaar is. Je zou eens moeten kijken op de site van Lélio Marcos over de PanAmerikaanse kampioenschappen (via bijvoorbeeld het topic over PanAmerika) als je iets wilt achterhalen over de Live uitzendingen tijdens het toernooi.GuidoB wrote:Waar heeft Harm Wiersma zijn electronische borden gekocht, Hanco? Kan ik hier ergens informatie over vinden? Is er een website met livepartijen van het Pan-Amerikaanse kampioenschap? Ik heb hier destrijds niets over gelezen.Hanco Elenbaas wrote: De borden van Harm Wiersma zijn niet door DGT gemaakt. Harm's borden deden het goed tijdens de afgelopen PanAmerikaanse kampioenschappen en zullen vermoedelijk ook gebruikt worden tijdens het komend WK.