Buitenspel dammen

Candamir

Buitenspel dammen

Post by Candamir »

Als alternatief voor Gortmans en Killer een andere variant van het damspel: buitenspel dammen.

Afwijkingen van de normale damregels zijn :
Elke schijf die voorbij de achterste schijf van de tegenpartij staat, staat buitenspel als hij aan zet is en wordt van het bord genomen. Dit kan op elke rij zijn, dus ook op de 'eigen helft'. De buitenspel regel vervalt als de speler die buitenspel staat zelf kan slaan of als er minimaal 1 dam, maakt niet uit van welke partij, op het bord staat.

{ Edit Onderstaande tekst is niet volledig en komt te vervallen
Afwijking van de normale damregels is : Alle schijven als je aan zet bent voorbij de achterste linies van de tegenpartij staan buitenspel en worden van het bord genomen. De tegenpartij mag nog een keer zetten.
}

Image
Wit aan zet speelt 37-32! Schijf 36 staat nu buitenspel en wordt van het bord genomen. Wit mag nu (weer) zetten.
Last edited by Candamir on Sat Jul 04, 2009 20:06, edited 1 time in total.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Image

Wit speelt en haalt dam.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Image

Wit speelt en wint.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Kun je dan wel dam halen? Jazeker!

Image

Wit speelt en wint.
Ik golf, dus ik leef
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Ligt het aan mij of kan je in deze variant heel erg lastig een dam vasthouden? Of gaat het verwijderen alleen op voor schijven?

Image
34-29 23x45 42-37 (-45) 28-22 17x28 32x5.

Met 3 op 8 verliest dit, indien dammen ook verwijderd mogen worden: 8-12! (-5) 12-17 en oppositie.

Het doet me een beetje aan Berkeley Chess denken: Voor iedere zet worden alle stukken verwijderd die niet verdedigd worden door een eigen stuk. Dit gebeurt recursief: Na een verwijdering wordt de overgebleven stelling weer bekeken en wederom stukken verwijderd die niet verdedigd staan.

In de beginstand:
-Ta1, -Th1, -Ta8, -Th8 (allemaal niet verdedigd door een eigen stuk), en vervolgens -Pa2, -Sb1, -Sg1, -Ph2, -Pa7, -Sb8, -Sg8, -Ph7 (na het verwijderen van de torens zijn deze stukken niet meer verdedigd). Een partij kan beginnen met 1. e4 [-Pe4] d5 en nu is 2. Df3? illegaal omdat dan de witte koning verwijderd wordt.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Candamir

Post by Candamir »

Met dammen in het spel zijn er natuurlijk ook makkelijk buitenspel regels te verzinnen. (In het vorig diagram stond de witte dam immers niet buitenspel.) 1 tegen 1 dam (behalve op de lange lijn) is normaal remise. Met meer dammen in het spel, zou je kunnen bepalen dat een dam ook buitenspel kan staat als deze voorbij alle andere dammen van de tegenpartij staat.

Image

Wit speelt en wint.
Ik golf, dus ik leef
ildjarn

Post by ildjarn »

Image
Wit wint
Lasst sie verrecken!
Candamir

Post by Candamir »

ildjarn wrote:

Ligt het aan mij of kan je in deze variant heel erg lastig een dam vasthouden? Of gaat het verwijderen alleen op voor schijven?
Het geldt alleen voor schijven in dit geval. De witte dam op 5 kan rustig blijven staan. Dammen kunnen alleen buitenspel staan ten opzichte van andere dammen en dat ook alleen als er slechts dammen aanwezig zijn.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Fraai! De spits van de ijsberg.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Image

Wit speelt en wint.
Ik golf, dus ik leef
ildjarn

Post by ildjarn »

29-24, 38-32, 39-33, 37-31, 30-25 (-27) 25x23

Een bizarre 'plakker':
Image

Als spelletje is het denk ik wel grappig (net als stapeldammen), maar als serieus alternatief lijkt het me niks.
Lasst sie verrecken!
Candamir

Post by Candamir »

Je bedoelt waarschijnlijk 36-31 39-34 (-36) 34x23.
Zwart moet echter wel gewoon 23x40 slaan Joost. Slaan overruled de buitenspelregel.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

ildjarn wrote:Als spelletje is het denk ik wel grappig (net als stapeldammen), maar als serieus alternatief lijkt het me niks.
Ieder zijn mening. Anderen nemen in andere damspelvarianten de gedaanteverwisselingen van de dam als niet serieus.

De buitenspel variant voldoet aan de 2 belangrijke eisen: 1. Het is vernieuwend. 2. Er vallen veel beslissingen.

Zelfs een leek kijkt met veel meer belangstelling naar een BSD-partij. Van een gewone dampartij snapt hij maar niets. Nu kan hij tenminste goed meekijken wanneer iemand buitenspel staat.
Ik golf, dus ik leef
ildjarn

Post by ildjarn »

Candamir wrote:Je bedoelt waarschijnlijk 36-31 39-34 (-36) 34x23.
Zwart moet echter wel gewoon 23x40 slaan Joost. Slaan overruled de buitenspelregel.
Ah, maar dat stond niet in de regelbeschrijving in de eerste post. Jammer, ik vond het wel een grappig idee.
Lasst sie verrecken!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Candamir wrote:
ildjarn wrote:Als spelletje is het denk ik wel grappig (net als stapeldammen), maar als serieus alternatief lijkt het me niks.
Ieder zijn mening. Anderen nemen in andere damspelvarianten de gedaanteverwisselingen van de dam als niet serieus.

De buitenspel variant voldoet aan de 2 belangrijke eisen: 1. Het is vernieuwend. 2. Er vallen veel beslissingen.

Zelfs een leek kijkt met veel meer belangstelling naar een BSD-partij. Van een gewone dampartij snapt hij maar niets. Nu kan hij tenminste goed meekijken wanneer iemand buitenspel staat.
Wat een ongebreidelde creativiteit! Verzin het maar!
Dit is nog leuker dan het beruchte dobbeldammen, ook een wrochtsel van de geniale Schuitema!

Ik ga een spellendoos uitbrengen, met daarin de volgende spelen:

Dammen
Weggevertje
Killerdammen
Fries dammen
Buitenspeldammen
Dobbeldammen
Halma
Dameo
Braziliaans dammen
Thais dammen
Spaans dammen
Checkers
Dambiljart
Wolf en schapen
Mens dam niet
Ktardammen (randje van het bord omklappen)
Buskha
Last edited by Kosmos on Fri Jul 03, 2009 15:42, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply