Gantwarg veroordeeld tot hoge boete door rechter in Haarlem

Hanco Elenbaas

Gantwarg veroordeeld tot hoge boete door rechter in Haarlem

Post by Hanco Elenbaas »

Image

Anatoli Gantwarg is gisteren door de rechter in Haarlem veroordeeld tot het betalen aan Pieter Hildering van 2000 euro plus wettelijke rente vanaf 21 januari 2008. Ook moet Gantwarg de proceskosten van 1229,80 euro betalen.

Pieter Hildering is nog niet helemaal tevreden, aangezien de rechter refereert aan de verklaring van Frits Luteijn die door Gantwarg nooit onderschreven is. Daarom overweegt Pieter in hoger beroep te gaan, wanneer Gantwarg erbij blijft geen excuses aan te bieden.

Het vonnis is jammer genoeg te groot om als attachment aan dit bericht toe te voegen, dus ik zal een andere manier proberen te vinden om de geïnteresseerden toch kennis te laten nemen van de overwegingen van de rechter.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Vonnis tegen Anatoli Gantwarg, zie bijlage.
Attachments
vonnis Anatoli Gantwarg.pdf
(2.61 MiB) Downloaded 598 times
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Gantwarg veroordeeld tot hoge boete door rechter in Haar

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:Anatoli Gantwarg is gisteren door de rechter in Haarlem veroordeeld tot het betalen aan Pieter Hildering van 2000 euro plus wettelijke rente vanaf 21 januari 2008. Ook moet Gantwarg de proceskosten van 1229,80 euro betalen.
Bij een klinkende overwinning horen felicitaties, dus bij dezen! En voor de duidelijkheid, die felicitaties zijn oprecht, want mijn sympathie in deze kwestie ligt bij Hildering, niet bij Gantwarg die even ongefundeerde als onbehoorlijke beschuldigingen heeft geuit.

Toch ben ik verbaasd over het vonnis, want onbehoorlijk is wat anders dan onrechtmatig. Zoals de rechter stelt, gaat het hier om de afweging van twee hoogwaardige belangen. Enerzijds het recht van Hildering om niet in zijn goede naam aangetast te worden, anderzijds het recht van Gantwarg om zijn bevindingen in de openbaarheid te brengen. Als een lid van de kascontrolecommissie niet in vrijheid mag spreken, hoe zouden dan ooit mogelijke misstanden aan de kaak gesteld kunnen worden?

Over de publicaties in de Witrussische pers en op de website van de BDF oordeelt de rechter dat ze niet onrechtmatig zijn jegens Hildering, terwijl Gantwarg daar m.i. het verst gaat. Het vonnis is nagenoeg volledig gebaseerd op de publicatie op dit forum van 29 maart 2007 ( http://laatste.info/bb/viewtopic.php?t=1843 ), maar over die post waren zelfs Pieters trouwste discipelen mild gestemd, omdat daaruit bleek dat Gantwarg niet alleen probeert personen te beschadigen, maar dat hij ook wel degelijk pogingen doet om inzicht te krijgen in de cijfers.

Persoonlijk kan ik de uitspraak slechts verklaren wanneer ik aanneem dat:
1) de advocaat van Hildering zich als een tijger in deze zaak heeft vastgebeten, terwijl die van Gantwarg niet meer heeft gedaan dan het hoogst noodzakelijke, in het kennelijke vertrouwen dat het wel met een sisser af zou lopen. Zo is het opvallend dat Gantwarg zonder slag of stoot accoord gegaan is met toepassing van het Nederlandse recht, en dat er ook nooit gesproken is over de hoogte van een evt. schadevergoeding.
2) de rechter meegaat met de tijdgeest waarin onder invloed van cartoonrellen, moraalridders en lange tenen de vrijheid van meningsuiting steeds verder onder druk komt te staan. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling en zweer nog altijd bij de beroemde, aan Voltaire toegeschreven uitspraak: ‘Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht tot de dood verdedigen om die te uiten'.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote:Bij een klinkende overwinning horen felicitaties, dus bij dezen! En voor de duidelijkheid, die felicitaties zijn oprecht, want mijn sympathie in deze kwestie ligt bij Hildering, niet bij Gantwarg die even ongefundeerde als onbehoorlijke beschuldigingen heeft geuit.
De zaak is nog niet achter de rug, dus wacht nog even met felicitaties. Alleen wanneer Gantwarg heel spoedig zijn excuses heeft aangeboden komt er geen vervolg aan deze rechtszaak.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:Bij een klinkende overwinning horen felicitaties, dus bij dezen! En voor de duidelijkheid, die felicitaties zijn oprecht, want mijn sympathie in deze kwestie ligt bij Hildering, niet bij Gantwarg die even ongefundeerde als onbehoorlijke beschuldigingen heeft geuit.
De zaak is nog niet achter de rug, dus wacht nog even met felicitaties. Alleen wanneer Gantwarg heel spoedig zijn excuses heeft aangeboden komt er geen vervolg aan deze rechtszaak.
Uiteraard begrijp ik dat deze zaak nog niet voorbij hoeft te zijn. Ook Gantwarg zou in hoger beroep kunnen gaan. Vergelijk het met het scoren van een doelpunt. Dan wordt er ook gefeliciteerd en gejuicht, terwijl de wedstrijd nog aan de gang is.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Anatoli Gantwarg is gisteren door de rechter in Haarlem veroordeeld tot het betalen aan Pieter Hildering van 2000 euro plus wettelijke rente vanaf 21 januari 2008. Ook moet Gantwarg de proceskosten van 1229,80 euro betalen.
Bij een klinkende overwinning horen felicitaties, dus bij dezen! En voor de duidelijkheid, die felicitaties zijn oprecht, want mijn sympathie in deze kwestie ligt bij Hildering, niet bij Gantwarg die even ongefundeerde als onbehoorlijke beschuldigingen heeft geuit.

Toch ben ik verbaasd over het vonnis, want onbehoorlijk is wat anders dan onrechtmatig. Zoals de rechter stelt, gaat het hier om de afweging van twee hoogwaardige belangen. Enerzijds het recht van Hildering om niet in zijn goede naam aangetast te worden, anderzijds het recht van Gantwarg om zijn bevindingen in de openbaarheid te brengen. Als een lid van de kascontrolecommissie niet in vrijheid mag spreken, hoe zouden dan ooit mogelijke misstanden aan de kaak gesteld kunnen worden?

Over de publicaties in de Witrussische pers en op de website van de BDF oordeelt de rechter dat ze niet onrechtmatig zijn jegens Hildering, terwijl Gantwarg daar m.i. het verst gaat. Het vonnis is nagenoeg volledig gebaseerd op de publicatie op dit forum van 29 maart 2007 ( http://laatste.info/bb/viewtopic.php?t=1843 ), maar over die post waren zelfs Pieters trouwste discipelen mild gestemd, omdat daaruit bleek dat Gantwarg niet alleen probeert personen te beschadigen, maar dat hij ook wel degelijk pogingen doet om inzicht te krijgen in de cijfers.

Persoonlijk kan ik de uitspraak slechts verklaren wanneer ik aanneem dat:
1) de advocaat van Hildering zich als een tijger in deze zaak heeft vastgebeten, terwijl die van Gantwarg niet meer heeft gedaan dan het hoogst noodzakelijke, in het kennelijke vertrouwen dat het wel met een sisser af zou lopen. Zo is het opvallend dat Gantwarg zonder slag of stoot accoord gegaan is met toepassing van het Nederlandse recht, en dat er ook nooit gesproken is over de hoogte van een evt. schadevergoeding.
2) de rechter meegaat met de tijdgeest waarin onder invloed van cartoonrellen, moraalridders en lange tenen de vrijheid van meningsuiting steeds verder onder druk komt te staan. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling en zweer nog altijd bij de beroemde, aan Voltaire toegeschreven uitspraak: ‘Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht tot de dood verdedigen om die te uiten'.
Inderdaad een onbegrijpelijk vonnis en dus absoluut geen felicitatie waard.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Een opmerkelijk vonnis waarbij gepubliceerde teksten op dit forum een rol heeft gespeeld. Zelf heb ik dit forum altijd gezien als broeinest van kroegpraat. Het is dus onvermijdelijk dat ook ik vroeg of laat naar een werkkamp wordt gestuurd om van overheidswege een vorm van heropvoeding te ontvangen. Ik denk dat we daar een mooie onderlinge kompetitie kunnen spelen. Als ik Gantwarg was zou ik taktisch mijn excuses aanbieden zonder dat hij zijn inhoudelijke boodschap wijzigt. Want het blijft mijns inziens bizar dat hij als contoller nauwelijks of geen inzicht kreeg in de boeken. De advokaat van Gantwarg doet er goed aan bij de LOI nog eens wat aan bijscholing te doen. En strafbaar of niet, Juliana was echt behoorlijk dement heb ik gehoord en de prins deed het vaak buiten de deur.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred van Amersfoort wrote: Het is dus onvermijdelijk dat ook ik vroeg of laat naar een werkkamp wordt gestuurd om van overheidswege een vorm van heropvoeding te ontvangen. Ik denk dat we daar een mooie onderlinge kompetitie kunnen spelen.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] Prettig weekend Fred en denk om je woorden!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

To answer some questions from non-Dutch draughtsplayers:

On November 12, 2008 the judge in Haarlem sentenced Anatoli Abramovich Gantvarg to pay 2000 euro to Pieter Hildering plus the legal interest (11,07% per year) from January 21, 2008 up to payday. Gantvarg also must cover 1229,80 euro costs of the procedure.

According to the judge the things Anatoli Gantvarg has said and written about Pieter Hildering were unlawful, wrongful and unnecessary grieving and hurting.

But the judge made a mistake. She thought that Gantwarg already apologized for his behaviour. That's why the judge didn't sentence Gantvarg to place an announcement in two of the largest newspapers in The Netherlands ('De Telegraaf' and 'de Volkskrant') with his apologies.

Pieter Hildering is not content with the verdict because Gantvarg never apologized. Pieter is considering to object against the judgment. Gantvarg's benefactors also consider to appeal to a higher court.

So, probably this judgment is not the end in the lawsuit between Pieter Hildering and Anatoli Gantvarg.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>Image</center>

Pieter Hildering gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter in Haarlem. Pieter wil ook het deel van de eis dat niet toegewezen is uitgevoerd zien, dwz excuses en terugnemen door Anatoli Gantwarg van zijn beschuldigingen, te publiceren op pagina 3 van de Volkskrant en De Telegraaf. Gantwarg heeft namelijk, anders dan de rechter in Haarlem ten onrechte verondersteld heeft, nooit de brief onderschreven van Frits Luteijn en de KNDB, de brief waarmee Gantwarg's schorsing ongedaan werd gemaakt.

In mei van dit jaar is door de rechter een tussenuitspraak gedaan over de bevoegdheid van de Nederlandse rechter te oordelen over hetgeen voorgevallen is tussen Anatoli Gantwarg en Pieter Hildering. Gantwarg, die de bevoegdheid betwistte, is toen in het ongelijk gesteld en veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van 450 euro.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>Image

Image
FMJD vergadering, Amsterdam oktober 2005</center>

Alexander Kandaurov behandelt op Shashki de uitspraak van de rechter in de zaak tussen Pieter Hildering en Anatoli Gantwarg:
http://www.shashki.com/Topic14.html

http://www.shashki.com/Article2097.html
Hanco Elenbaas

Re: Gantwarg veroordeeld tot hoge boete door rechter in Haarlem

Post by Hanco Elenbaas »

Oud-vice-president van de FMJD Pieter Hildering heeft verzocht deze brief van Damvereniging Van Stigt Thans Schiedam op het forum te plaatsen. Pieter ziet zich genoodzaakt de boete die Anatoli Gantwarg hem schuldig is nu te verhalen bij de sociale dienst in Nürnberg en/of Minsk.

Image
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

(klein)zielig
Flow with the Go
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Pieter Hildering stuurde de uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:Pieter Hildering stuurde de uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam.
Pieter Hildering vs Anatoli Gantwarg, Gerechtshof Amsterdam, 29 november 2011.pdf
16 pagina's heerlijke juridische kost, maar in Jip-en-Janneketaal: het eerdere vonnis, waarbij Gantwarg veroordeeld werd tot het betalen van een schadevergoeding van 2000 euro aan Hildering wegens smaad, blijft onveranderd staan.
Post Reply