Hanco Elenbaas wrote:Anatoli Gantwarg is gisteren door de rechter in Haarlem veroordeeld tot het betalen aan Pieter Hildering van 2000 euro plus wettelijke rente vanaf 21 januari 2008. Ook moet Gantwarg de proceskosten van 1229,80 euro betalen.
Bij een klinkende overwinning horen felicitaties, dus bij dezen! En voor de duidelijkheid, die felicitaties zijn oprecht, want mijn sympathie in deze kwestie ligt bij Hildering, niet bij Gantwarg die even ongefundeerde als onbehoorlijke beschuldigingen heeft geuit.
Toch ben ik verbaasd over het vonnis, want onbehoorlijk is wat anders dan onrechtmatig. Zoals de rechter stelt, gaat het hier om de afweging van twee hoogwaardige belangen. Enerzijds het recht van Hildering om niet in zijn goede naam aangetast te worden, anderzijds het recht van Gantwarg om zijn bevindingen in de openbaarheid te brengen. Als een lid van de kascontrolecommissie niet in vrijheid mag spreken, hoe zouden dan ooit mogelijke misstanden aan de kaak gesteld kunnen worden?
Over de publicaties in de Witrussische pers en op de website van de BDF oordeelt de rechter dat ze niet onrechtmatig zijn jegens Hildering, terwijl Gantwarg daar m.i. het verst gaat. Het vonnis is nagenoeg volledig gebaseerd op de publicatie op dit forum van 29 maart 2007 (
http://laatste.info/bb/viewtopic.php?t=1843 ), maar over die post waren zelfs Pieters trouwste discipelen mild gestemd, omdat daaruit bleek dat Gantwarg niet alleen probeert personen te beschadigen, maar dat hij ook wel degelijk pogingen doet om inzicht te krijgen in de cijfers.
Persoonlijk kan ik de uitspraak slechts verklaren wanneer ik aanneem dat:
1) de advocaat van Hildering zich als een tijger in deze zaak heeft vastgebeten, terwijl die van Gantwarg niet meer heeft gedaan dan het hoogst noodzakelijke, in het kennelijke vertrouwen dat het wel met een sisser af zou lopen. Zo is het opvallend dat Gantwarg zonder slag of stoot accoord gegaan is met toepassing van het Nederlandse recht, en dat er ook nooit gesproken is over de hoogte van een evt. schadevergoeding.
2) de rechter meegaat met de tijdgeest waarin onder invloed van cartoonrellen, moraalridders en lange tenen de vrijheid van meningsuiting steeds verder onder druk komt te staan. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling en zweer nog altijd bij de beroemde, aan Voltaire toegeschreven uitspraak: ‘Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht tot de dood verdedigen om die te uiten'.