Kan de dambond leren van de bridgebond?

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Kan de dambond leren van de bridgebond?

Post by Jan Pieter »

Uit de draad Duwo Kennisstad Damfestival 2006:
Jelmer Martens wrote:
hans andriessen wrote:De groei van bridge als breedtesport is ongekend. Hoe zit het met de leeftijdsopbouw van het ledental?
Is er jeugd of ligt de instroom op hogere leeftijd?
Overigens is wel bekend, dat de bridgesport enorm gegroeid is, doordat je met een (vaste) partner speelt.
Hans, in mijn studententijd ben ik overgestapt van dammen naar bridge, precies vanwege het sociale aspect. Op de clubavond speel je tegen zes paren, 4 spellen per paar. Als je tegen een paar uitgespeeld bent, moet je meestal nog even wachten totdat iedereen klaar is, voordat je kunt wisselen naar het volgende paar. Dan is er dus tijd om even te praten, heel gezellig. Aan het eind van de avond heb je minstens 12 mensen gesproken plus uiteraard je eigen bridgepartner.

Vergelijk dat eens met dammen. Als je klaar bent en je analyseert wat na, komt er onmiddellijk een arbiter aangesneld die je tot stilte maant. Op de draad Krantenartikelen staat een lezenswaardig stuk van voorzitter Roozeboom van de Nederlandse schaakbond (De Gelderlander, 12 januari 2006). Een enkel citaat:
De kern van Roozebooms betoog is dat de naar binnen gekeerde schaakwereld moet socializen. "Schaken beperkt zich al veel te lang tot het serieuze competitieschaak. Dan praat je niet. Maar er is zoveel meer. Competitie is een dood ding, je moet het sociale aspect van het schaken benadrukken. Ik zie de schaakclub als een mogelijk netwerk. Niet direct een rotaryclub maar wel een sociëteit waar je naast het schaken ook een borrel kunt drinken en een praatje maken. Schaken en praten gaan prima samen."
Bridge heeft te maken met vergrijzing, in mijn tijd was je nog tot je 25e (!) een junior. Maar er zijn genoeg jongeren en studenten die bridgen, de vergrijzing heeft meer te maken met de enorme instroom van senioren die op zoek zijn naar een gezellige bezigheid. Als we die senioren nou eens aan het dammen zouden krijgen ... bridge moeten ze meestal leren via lange cursussen, dammen kunnen ze vanaf dag 1!
Last edited by Jan Pieter on Mon Aug 07, 2006 04:31, edited 1 time in total.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Jelmer Martens wrote:Bridge heeft te maken met vergrijzing, in mijn tijd was je nog tot je 25e (!) een junior. Maar er zijn genoeg jongeren en studenten die bridgen, de vergrijzing heeft meer te maken met de enorme instroom van senioren die op zoek zijn naar een gezellige bezigheid.
Dat is ook mijn indruk. In het Europees Go-Centrum, waar Amstelland zijn clubavond heeft, spelen een damclub, een schaakclub, uiteraard een goclub, en tientallen bridgeclubs. Als je tijdens je dampartij een drankje wilt halen, kun je dat maar beter niet tijdens een bridgepauze doen, want dan sta je een eeuwigheid te wachten bij de bar. Het zijn veel vroeg-gepensioneerden die vooral recreatief spelen. Vergelijk dat eens met de dambond waar continu de nadruk wordt gelegd op jeugd en training. Met die benadering haal je misschien een klein clubje fanatieke dammers binnen, maar een bond kan slechts overleven als er een groot aantal recreanten lid is. Zij houden de clubavond gezellig druk en, niet minder belangrijk, zij zorgen voor financieel draagvlak.

Grote vraag is dus, hoe halen we de recreatieve dammer binnen? Een pasklaar antwoord heb ik niet, maar dat de huidige clubavond (met zijn lange partijen en uren durende stiltes) daarvoor totaal ongeschikt is, lijkt me wel duidelijk.
Jelmer Martens wrote:Als we die senioren nou eens aan het dammen zouden krijgen ... bridge moeten ze meestal leren via lange cursussen, dammen kunnen ze vanaf dag 1!
Dat laatste lijkt me eerder een nadeel dan een voordeel. Dammers hebben nog steeds te maken met het vooroordeel dat ze een makkelijk spelletje spelen. "Ik schaak liever hoor, dammen is mij te makkelijk", is een uitspraak waar elke dammer wel eens tegenaan gelopen is. En zelfs als je zo'n persoon verpletterend verslaat, blijft hij vreemd genoeg van mening dat dammen te makkelijk voor hem is.

Bridgers hebben het makkelijker. Vele mensen kennen de regels van het spel niet eens en hebben daardoor het idee dat zich op de bridgeclub uiterst intelligente processen voltrekken. Het is een beeld dat de bridgers zich graag laten aanleunen, ook al kunnen velen van hen amper een aas van een boer onderscheiden. Dit is onvergelijkbaar met dammers die steeds maar weer moeten uitleggen waarom ze zo'n simpel spelletje spelen.
Giwdul

Post by Giwdul »

Van het bridgen hoeven we bij de jeugd iig niets te leren. Bridge heeft onder de jeugd een veel slechter imago dan dammen. De enige jeugd die er bij bridge zit, zijn kinderen van bridgers. Bij bridgen heb je vier spelers nodig dus leren de ouders het hun kinderen om het ook thuis te kunnen spelen. Voor een jeugd-NK geldt open inschrijving. Het internationaal niveau van nederland is daarom ook teleurstellend. Wat de jeugd betreft zou het bridge juist heel veel van het dammen kunnen leren.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Van de website van de Nederlandse Bridge Bond, www.bridge.nl, haal ik de volgende informatie:
1) De Nederlandse Bridgebond telt 1100 verenigingen met 115.000 leden. (Toen ik bridgde in de jaren tachtig, waren er 40.000 leden. Een verdrievoudiging dus!)
2) Internationale successen: 1993 wereldtitel landenteams in Chili, 2004 zilver Olympiade in Istanbul "met een zeer jeugdig team".

In de jaren tachtig was er de verzuchting dat Nederland een van de grootste bridgebonden ter wereld was (toen al), en desondanks weinig internationale successen haalde. Dat zal te maken hebben met de vele recreatieve spelers in Nederland, waar Franse en Italiaanse professionals toernooien met geld afstruinden.

Wouter, wellicht heb je gelijk dat dammen qua jeugd niets van bridge kan leren. Maar laten we doorgaan met het jeugdbeleid en daarnaast proberen de recreatieve (vroeg-)senioren aan te boren. Jeugd voor de kwaliteit en senioren voor de kwantiteit. Als bijna veertiger en matig dammer durf ik het wel zo boud te zeggen.

Jan-Pieter, zelf heb ik nog nooit de reactie gehad dat dammen zo'n simpel spel is. Wat ik wel vaak te horen krijg: hoeveel spelletjes speel je dan op een dag? Wat, maar 1?? Je hebt wel gelijk dat elite-sporten aantrekkingskracht hebben: hockey, golf, bridge. Maar darten is een volkssport en is populair geworden, hoewel het toch ook "simpel pijltjes gooien" is. En fietsen en hardlopen is toch ook simpel doordouwen?

Wat ik dammers vooral op het hart wil binden: wees trots op je sport en vertel er enthousiast over. Mijn eerste toernooien hield ik nog een beetje stil, maar in juli wisten veel vrienden en collega's dat ik een weekje in Den Haag damde. Wat blijkt: een collega heeft tot zijn 17e op een damclub gezeten. Van een secretaresse wist ik al dat ze in haar jeugd bij SNA had gedamd. Wees niet bang dat mensen je suf vinden. Mensen vinden het juist leuk, als ze iets van je weten. Een collega vraagt regelmatig op maandag: "En, gewonnen afgelopen zaterdag?"
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Jelmer Martens wrote:Van de website van de Nederlandse Bridge Bond, www.bridge.nl, haal ik de volgende informatie:
De Nederlandse Bridgebond telt 1100 verenigingen met 115.000 leden. (Toen ik bridgde in de jaren tachtig, waren er 40.000 leden. Een verdrievoudiging dus!)

Maar laten we doorgaan met het jeugdbeleid en daarnaast proberen de recreatieve (vroeg-)senioren aan te boren. Jeugd voor de kwaliteit en senioren voor de kwantiteit. Als bijna veertiger en matig dammer durf ik het wel zo boud te zeggen.

Jan-Pieter, zelf heb ik nog nooit de reactie gehad dat dammen zo'n simpel spel is. Wat ik wel vaak te horen krijg: hoeveel spelletjes speel je dan op een dag? Wat, maar 1?? Je hebt wel gelijk dat elite-sporten aantrekkingskracht hebben: hockey, golf, bridge. Maar darten is een volkssport en is populair geworden, hoewel het toch ook "simpel pijltjes gooien" is. En fietsen en hardlopen is toch ook simpel doordouwen?
Helemaal mee eens, alhoewel dat ik ook denk dat voor denksporten simpele spelregels moeilijker zijn te verkopen dan ingewikkelde. Maar het zou onze sterkte moeten zijn!
Maar..
Jan Pieter wrote:Damclub DOS is een ander verhaal. Daar gaat het inderdaad uitstekend (ik heb er eerder al mijn bewondering voor uitgesproken) maar die club onderscheidt zich niet alleen qua Delftse Telling van de doorsnee club. Vele activiteiten worden daar georganiseerd (ook zonder DT) en is het niet zo dat jullie 3 partijen van 20 minuten op een clubavond spelen? Dat laatste lijkt me een uitstekend middel om de clubavond aantrekkelijker te maken (maar helaas krijg ik er bij Amstelland geen poot voor aan de grond).
Dat laatste is ook mijn ervaring. Met pijn en moeite krijgen we het bij damclub Den Haag voor elkaar om zes sneldamavonden per jaar te organiseren, met uiteraard, dammers eigen, nog steeds de toezegging dat mensen nog steeds een "normale" partij kunnen spelen. Daarnaast hebben we overigens ook nog eens 5 dubbele rondes, met twee partijen per avond. Maar dan nog, de saaie "1-partij-avond" domineert het damseizoen. Bij dammers en hun "cult-avond" is het blijkbaar onmogelijk om veranderingen erdoor te krijgen. In die zin eenzelfde verhaal als bij verandering van regels. Het is zo het hoort, en waag niet aan ons spelletje of aan onze avond te komen. Uiteraard ieders recht, maar of het de damsport helpt waag ik zeer te betwijfelen.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Tja, de meeste mensen willen gewoon 1 partijtje spelen op een avond. Om eerlijk te zijn: ik wil ook niet anders.
Misschien moeten we dat dan ook niet willen veranderen, behoudens 1 of 2 sneldamtoernooitjes per jaar.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Eric van Dusseldorp wrote:Tja, de meeste mensen willen gewoon 1 partijtje spelen op een avond. Om eerlijk te zijn: ik wil ook niet anders.
Misschien moeten we dat dan ook niet willen veranderen, behoudens 1 of 2 sneldamtoernooitjes per jaar.
Das wel een tikkeltje conservatief Erik

Een paar uurtjes rondhangen op VOG is, helaas helaas, nog gezelliger dan een doorsnee clubavond - al zijn er qua clubs natuurlijk uitzonderingen.

Wat je naast bovengenoemde suggesties zou kunnen doen is het aanbieden van een internetlidmaatschap
en die mensen ook lid maken Volgens mij is er al een internetschaakclub met zo'n 30 duizend leden.
GuidoB

Post by GuidoB »

Bert Zwart wrote:Wat je naast bovengenoemde suggesties zou kunnen doen is het aanbieden van een internetlidmaatschap
en die mensen ook lid maken Volgens mij is er al een internetschaakclub met zo'n 30 duizend leden.
Kijk, dat noem ik nou een goed idee. De KNDB moet een eigen internetdamclub oprichten. Laten hier nu eens 3 duizend mensen lid van worden, dan hebben we toch een enorme ledenwinst te pakken!
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

om een idee te geven:

http://www.chessclub.com/
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Schaken zit zo'n beetje in dezelfde problemen als dammen, dus daar moeten we het niet van hebben. Terug naar de titel van deze draad: kunnen wij wat leren van bridge (of eventueel andere sportbonden)?

Waarom wordt iemand lid van een sportbond of culturele vereniging? Er zijn twee redenen:
A) omdat iemand de activiteit erg leuk vind (voetballen / dansen / klaverjassen / dammen etc)
B) omdat iemand naar buiten wil / onder mensen wil zijn.

Bij de KNDB is de verhouding A-B 80-20%, bij de Nederlandse Bridgebond zal het eerder andersom zijn. Voor dammen is categorie B dus de groeimarkt.

Zorg daarom voor gezelligheid! De kantine van de voetbalclub is niet voor niets zo belangrijk. De trainingsavonden bij DVSB vind ik niet alleen leerzaam, maar ook sociaal: je praat met andere dammers over je hobby. De demonstraties van Johan Kraijenbrink zijn ook gebalanceerd: niet 100% techniek en uitleg, hij probeert zijn publiek erbij te betrekken. Die 'kardinaal' (zie draad Duwo) mag van mij wel paus worden!
Post Reply