Bondsraadsvergadering 24 juni 2006
-
Bondsraadsvergadering 24 juni 2006
Inmiddels zijn de stukken rondgestuurd voor de komende bondraadsvergadering. Ze zijn voor zover ik weet nog niet geplaatst op de KNDB-site.
Opvallend: Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) op te nemen in de wedstrijdvoorwaarden conform de FMJD-regelgeving. Met 1 verschil, het saldo van het aantal puntenoverwinningen telt zwaarder mee dan het aantal overwinningen. Motivatie is dat, bij gelijk eindigen, een speler met een positief saldo van puntenoverwinningen naar het oordeel van het bestuur het beter heeft gedaan dan iemand met alleen meer overwinningen.
Halfslachtig compromis, natuurlijke ontwikkeling of een gedurfde nieuwe zet? Ik ben benieuwd naar de reacties.
Opvallend: Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) op te nemen in de wedstrijdvoorwaarden conform de FMJD-regelgeving. Met 1 verschil, het saldo van het aantal puntenoverwinningen telt zwaarder mee dan het aantal overwinningen. Motivatie is dat, bij gelijk eindigen, een speler met een positief saldo van puntenoverwinningen naar het oordeel van het bestuur het beter heeft gedaan dan iemand met alleen meer overwinningen.
Halfslachtig compromis, natuurlijke ontwikkeling of een gedurfde nieuwe zet? Ik ben benieuwd naar de reacties.
Last edited by Jaap van Galen on Wed May 31, 2006 21:32, edited 1 time in total.
-
Re: Bondsraadsvergadering 25 juni 2006
Ik heb een lichte voorkeur voor eerst het aantal overwinningen, dan het plusjessaldo. Dat is ook wel consequent, want ik ben altijd voorstander geweest van de 3-0. Voor eerst het plusjessaldo valt natuurlijk ook wel wat te zeggen. Misschien dat er op de vergadering over gestemd kan worden?Jaap van Galen wrote:Inmiddels zijn de stukken rondgestuurd voor de komende bondraadsvergadering. Ze zijn voor zover ik weet nog niet geplaatst op de KNDB-site.
Als jij gelukkig bent met de term 'puntenoverwinning' dan wil ik jou dat geluk niet ontnemen. Ik zie graag blije gezichten. Persoonlijk denk ik dat de term 'voordeelremise' de lading (veel) beter dekt.Jaap van Galen wrote: (...) Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) etc. (...)
Maar nogmaals, het is slechts kretologie.
-
Ongelofelijk dat de KNDB precies op dit punt wil afwijken van de FMJD. Mijn mening heb ik een paar dagen geleden al gegeven op de draad over Nieuw Delfts:
Toen ik in 1980 begon met dammen, werd Jannes vd Wal gedeeld 1e op het NK, ondanks twee nederlagen. Ik weet nog heel goed dat ik daarom hem de kampioen vond, hoewel hij later de barrage van Clerc verloor (Wiersma zag af van een barrage). En in 1982 werd vd Wal wereldkampioen, ondanks een nederlaag tegen Kouassi.Jelmer Martens wrote:Maar Pieter, dat zou toch ook heel vreemd zijn? De plusjes zijn uitgevonden vanwege het grote aantal remises. Vervolgens zou je iemand met weinig remises (hetzelfde aantal wedstrijdpunten, meer overwinningen, dus ook meer verliespartijen, dus minimaal twee remises minder) via de plusjes benadelen?pietervdvorm wrote:Maar ook als (bijv.) in de toekomst het aantal plusjes zwaarder zou tellen dan het aantal overwinningen.
- Hanco Elenbaas
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Puntenoverwinning is niet alleen lelijk Nederlands, maar als er geen punten worden uitgedeeld, dekt het ook de lading niet. Je zou hoogstens van plusjesoverwinning kunnen spreken, maar dat is nog lelijker Nederlands.Eric van Dusseldorp wrote:Als jij gelukkig bent met de term 'puntenoverwinning' dan wil ik jou dat geluk niet ontnemen. Ik zie graag blije gezichten. Persoonlijk denk ik dat de term 'voordeelremise' de lading (veel) beter dekt.Jaap van Galen wrote: (...) Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) etc. (...)
En wat het voorstel zelf betreft: bij het wk heb ik niet echt gestoord aan de plusjes, en over het bij-effect, dat er minder snel remise wordt gegeven, was ik wel te spreken. Met Jelmer e.a. ben ik wel van mening dat eerst het aantal overwinningen zou moeten tellen. Verder lijkt het me raadzaam dat de regels van de KNDB en de FMJD op dit punt gelijk zijn.
-
Het woord voordeelremise vind ik nou ook niet echt getuigen van mooi Nederlands. Het woord spreekt zichzelf tegen.Jan Pieter wrote:Puntenoverwinning is niet alleen lelijk Nederlands, maar als er geen punten worden uitgedeeld, dekt het ook de lading niet. Je zou hoogstens van plusjesoverwinning kunnen spreken, maar dat is nog lelijker Nederlands.
-
Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. Het is hier al vaker verteld, maar blijkbaar niet begrepen of niet gelezen: FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.
Als dit allemaal klopt, dan wordt mijn stem alleen maar bevestigd.Jan Pieter wrote:Verder lijkt het me raadzaam dat de regels van de KNDB en de FMJD op dit punt gelijk zijn.
-
Of formeel de FMJD al ingestemd heeft met de ideeen van vice-president Hildering is mij niet duidelijk. Misschien dat het bestuur van de KNDB en Hanco deze informatie wel hebben. De besluitvorming bij de FMJD is soms nogal duister. En misschien heeft Hildering inmiddels zoveel macht dat hij dit gewoon door kan drukken?Jaap van Galen wrote:Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. Het is hier al vaker verteld, maar blijkbaar niet begrepen of niet gelezen: FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.Als dit allemaal klopt, dan wordt mijn stem alleen maar bevestigd.Jan Pieter wrote:Verder lijkt het me raadzaam dat de regels van de KNDB en de FMJD op dit punt gelijk zijn.
Overigens Jaap, de titel Bondsraadsvergadering 25 juni 2006 klopt niet helemaal. Het is zaterdag 24 juni 2006. Slip of the pen of een bewuste verschrijving om tegenstanders van dit specifieke voorstel op zondag 25 juni 2006 voor een dichte deur te laten komen? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
-
Omdat ik veel te veel bang ben dat de voorstanders wellicht niet komen, heb ik maar snel mijn fout gecorrigeerd. [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]Piet Bouma wrote:Overigens Jaap, de titel Bondsraadsvergadering 25 juni 2006 klopt niet helemaal. Het is zaterdag 24 juni 2006. Slip of the pen of een bewuste verschrijving om tegenstanders van dit specifieke voorstel op zondag 25 juni 2006 voor een dichte deur te laten komen? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Hoezo? Het woord remise is afgeleid van het Franse woord remettre dat hier volgens mij het beste te vertalen is als terugzetten. Het is niet exclusief bestemd voor gelijkwaardige situaties. Plusremise vind ik trouwens beter klinken dan voordeelremise, vooral omdat het korter is.Jaap van Galen wrote:Het woord voordeelremise vind ik nou ook niet echt getuigen van mooi Nederlands. Het woord spreekt zichzelf tegen.Jan Pieter wrote:Puntenoverwinning is niet alleen lelijk Nederlands, maar als er geen punten worden uitgedeeld, dekt het ook de lading niet. Je zou hoogstens van plusjesoverwinning kunnen spreken, maar dat is nog lelijker Nederlands.
-
Plusremise vind ik, dankzij jouw uitleg, ook wel het mooiste woord. Refereert in elk geval ook direct naar de plusjes, en voor de rest krijg je punten zoals bij een remise. Op langere termijn hoop ik dat puntenoverwinning een beter woord wordt.Jan Pieter wrote:Hoezo? Het woord remise is afgeleid van het Franse woord remettre dat hier volgens mij het beste te vertalen is als terugzetten. Het is niet exclusief bestemd voor gelijkwaardige situaties. Plusremise vind ik trouwens beter klinken dan voordeelremise, vooral omdat het korter is.Jaap van Galen wrote:Het woord voordeelremise vind ik nou ook niet echt getuigen van mooi Nederlands. Het woord spreekt zichzelf tegen.Jan Pieter wrote:Puntenoverwinning is niet alleen lelijk Nederlands, maar als er geen punten worden uitgedeeld, dekt het ook de lading niet. Je zou hoogstens van plusjesoverwinning kunnen spreken, maar dat is nog lelijker Nederlands.
-
Het is mij nog niet duidelijk of FMJD nu hetzelfde wil. FMJD is natuurlijk niet hetzelfde als Hildering. Hanco beschikt misschien over voorkennis via zijn clubgenoot (in de financiële wereld wordt handelen met voorkennis overigens zwaar bestraft, en ook het verspreiden van voorkennis, het zogenoemde tipverbod [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] ). Staat ergens op de FMJD-site (deze dus) het officiële standpunt van de FMJD?Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. (..) FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.
- Hanco Elenbaas
Wie int de geldboetes namens de FMJD wegens handelen met voorkennis? Piet Bouma zeker?Jelmer Martens wrote:Het is mij nog niet duidelijk of FMJD nu hetzelfde wil. FMJD is natuurlijk niet hetzelfde als Hildering. Hanco beschikt misschien over voorkennis via zijn clubgenoot (in de financiële wereld wordt handelen met voorkennis overigens zwaar bestraft, en ook het verspreiden van voorkennis, het zogenoemde tipverbod [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] ). Staat ergens op de FMJD-site (deze dus) het officiële standpunt van de FMJD?Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. (..) FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.
Officiële FMJD-standpunten zul je nauwelijks kunnen vinden. De FMJD is een duister clubje waarvan je het nieuws slechts in de wandelgangen te horen krijgt.
Officieel zijn zaken als plusjes een aangelegenheid voor de technische commissie van de FMJD, maar klik maar eens op Members in de link http://fmjd.org/?p=tech&i=members en je zult erachter komen dat zelfs de officiële FMJD-site niet eens weet wie er zoal zitting hebben in die TC.
Pieter Hildering is waarschijnlijk de FMJD, hoewel dat met het aantreden van Wladimir Ptitsyn als president misschien een beetje veranderd is.
Hou me op de hoogte als je in je speurtocht naar officiële FMJD-standpunten nieuw bewijsmateriaal bent tegengekomen.
-
- Real name: Alexander Presman
Nee Hanco, dit was pure technische puntje (bug) die inmiddels is gecorrigeerd.Hanco Elenbaas wrote:
Officieel zijn zaken als plusjes een aangelegenheid voor de technische commissie van de FMJD, maar klik maar eens op Members in de link http://fmjd.org/?p=tech&i=members en je zult erachter komen dat zelfs de officiële FMJD-site niet eens weet wie er zoal zitting hebben in die TC.