Haagse Courant 29 juni 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Haagse Courant 29 juni 2005

Post by Jan Pieter »

Uit de draad Krantenartikelen (die m.i. verschoond moet blijven van discussies):
Hanco Elenbaas wrote:Haagsche Courant, 29 juni 2005

Een pionier die strijdt voor een andere puntentelling

door Peter Alleblas

DELFT | Het klinkt een beetje surrealistisch, de Delftse puntentelling die van zaterdag 2 tot en met zaterdag 9 juli tijdens het vijfde DUWO Kennisstad Damfestival wordt gehanteerd. Een 10-0 stand bij een overwinning, 7-3 of 6-4 bij een puntenoverwinning en 5-5 bij een remise. Het traditionele 2-0 en 1-1 steken er schril en zelfs saai bij af.

Image
Henk de Witt.
(fotoburo Fred Nijs)

Maar het gaat Henk de Witt, sinds 2001 de drijvende kracht achter het Delftse zeer sterk bezette internationele damtoernooi, niet in eerste instantie om spetterende uitslagen. "De essentie is dat het spel aantrekkelijk gemaakt moet worden. Vooral in de damtop komen remises vaak voor. Remises zijn in de loop der jaren eigenlijk alleen maar toegenomen. Daarom hebben we in Delft een andere puntentelling ingevoerd."

Het opvallende aan die telling, buiten het toch al afwijkende resultaat bij winst of remise, is nog altijd de puntenoverwinning. De Witt: "We hebben nu een puntenoverwinning van 7-3 die een speler krijgt als hij niet kan winnen, maar toch ten minste drie schijven meer heeft, en een puntenoverwinning van 6-4 als iemand twee schijven meer heeft."

Interessant

Bondsdirecteur Johan Haijtink roemt de bevlogenheid van pionier Henk de Witt, maar noemt de royale uitslagen uit de koker van Henk de Witt 'leuke grapjes'. "Ik betwijfel of een topspeler een remise wel zo erg vindt. Een partij die eindigt in remise kan ook heel interessant zijn, een echte damliefhebber kan ervan genieten. Als het aan mij ligt, blijft alles bij het oude, dus 2-0 en 1-1. Misschien is een andere telling alleen interessant voor de top. Daaronder, eigenlijk nog onder de subtop, eindigen partijen nauwelijks in remises."

Henk de Witt kan en wil de visie van Haijtink niet begrijpen. "Het is natuurlijk gek dat een bondsbestuurder zegt dat een remise ook mooi kan zijn. Het gaat toch in de sport om winnen of verliezen. Als je, zoals bij het NK, alleen maar remises hebt, is dat toch saai?"

Het zag ernaar uit dat vorig jaar tijdens het Nederlands kampioenschap een alternatieve telling gepresenteerd zou worden: 2-0 voor een overwinning, 1-1 bij remise en 1,5-0,5 voor een puntenoverwinning, met een knipoog zijn naar de Delftse telling. Henk de Witt: "Via internet konden dammers uit heel Nederland hierop reageren. De meerderheid was voor deze telling. Maar de bondsraad stelde de telling formeel uit zodat het niet doorging op het NK."

Johan Haijtink: "Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo geporteerd van dat 1,5-0,5. Ze hebben het een beetje van het schaken afgekeken."

Voordeelremise

Een andere telling doet bij het wereldkampioenschap in Amsterdam, van 6 tot 23 oktober, toch z'n intrede: de voordeelremise. Wie gelijkspeelt maar drie schijven meer heeft, krijgt een 'plusje', de ander krijgt een 'min'. Haijtink: "Dat plussen en minnen is ook niet alles, want in de uitslagen zie je het niet meer terug. Als twee spelers aan de leiding gaan, zie je in de media alleen het aantal punten dat ze hebben behaald. Als spelers uiteindelijk evenveel punten hebben, wordt gekeken wie het meeste overwinningen heeft geboekt. Pas daarna wordt bepaald wie het meeste aantal 'plusjes' heeft. Je voorkomt wel barrages waarbij na afloop, bij gelijk eindigen, extra partijen om de titel moeten worden gespeeld. Na afloop wordt de opzet geëvalueerd om te kijken of dit werkelijk heeft aangeslagen."

Henk de Witt vindt de telling in Amsterdam 'wat waterig'. In elk geval denkt hij dat het huidige reglement, met de jaarlijkse stortvloed aan remises, straks van de baan is. "Het gaat volgens mij de kant op van 2-0, 1-1 en, bij een puntenoverwinning, 1,5-0,5. Dat is ook aanbevolen door de werkgroep 'modernisering puntentelling'. Tien grootmeesters (wereldkampioen Georgiev, Tsjizjov, Schwarzman, Thijssen, Prosman, Gantwarg, Samb, N'Djofang, Valneris en Clerc, red.) hebben deze telling onderschreven. Bovendien is dit jaar tijdens het West-Hollands kampioenschap volgens deze telling gespeeld."
Eric van Dusseldorp wrote:
Mark Hees wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Haagsche Courant, 29 juni 2005

(...)
Het zag ernaar uit dat vorig jaar tijdens het Nederlands kampioenschap een alternatieve telling gepresenteerd zou worden: 2-0 voor een overwinning, 1-1 bij remise en 1,5-0,5 voor een puntenoverwinning, met een knipoog zijn naar de Delftse telling. Henk de Witt: "Via internet konden dammers uit heel Nederland hierop reageren. De meerderheid was voor deze telling. (...)

Ik kan me niet voorstellen dat Henk dit zo gezegd zou hebben. Zal wel een stuk journalistieke vrijheid in gezeten hebben.
Als het een mondeling interview is geweest, dan kan de journalist inderdaad e.e.a. verhaspeld hebben. Maar misschien kan Henk daar zelf uitsluitsel over geven.
Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Dammers konden op een internetpagina reageren op de Delftse Telling en aangeven of ze de voorkeur gaven aan de symmetrische of de asymmetrische variant (met een winstbonus).

Deze webpagina werd beheerd door Henk de Witt.

Helaas werd de mening van tegenstanders van de Delftse Telling (mijzelf en een aantal anderen) op deze pagina niet gepubliceerd.

Op deze manier is het natuurlijk niet zo moeilijk om aan een 'meerderheid' te komen...
Eric, ik weet niet of je bewust een bepaald sfeertje probeert te kweken, ik hoop het niet, maar deze kwestie is echt al vele, vele malen aan de orde geweest, ook op dit forum.
Nog maar eens:
In juni nam de Bondsraad het voorstel aan om het NK 2004 te spelen met de puntenoverwinning. Er werd een werkgroep 'Modernisering Puntentelling gevormd' die het besluit moest uitwerken. Opdat de Bondsraad in januari 2004 besluiten kon nemen over de precieze variant, reglementsaanpassingen, ratingberekening enzovoorts. Het was dus geenszins de taak van de werkgroep om (opnieuw) een discussie op gang te brengen. In die zin was het een vrij technische werkgroep. Wat de variant betreft zijn dammers opgeroepen om hun idee te geven, ook omdat dit in de werkgroep een open kwestie was. Dit oproepen gebeurde via de webpagina van de werkgroep, maar vooral via de bulletins van de werkgroep die op grote schaal per e-mail werden verspreid. Uit de reacties die binnenkwamen bleek een meerderheid voor een symmetrische telling, de score 2-0 1,5-0,5 1-1 was favoriet. De werkgroep kon zich hier volledig in vinden en beval deze score aan in het eindrapport aan de Bondsraad.
Een enquete was het dus niet.
Zoals het hier boven staat heb ik het aan journalist Peter Alleblas van de Haagsche Courant verteld.
Overigens bestond de werkgroep uit Rob Clerc (grootmeester), Erno Prosman (grootmeester), Frank Teer (lid Bondsraad), Henk de Witt (lid Bondsraad), Ruurd Wuestman (wedstrijdleider KNDB).
Van degenen die zich uitspraken vóór de Delftse Telling -of puntenoverwinning- was een meerderheid voor de symmetrische variant.

Maar dat is natuurlijk heel iets anders dan dat een meerderheid van de dammers-in-het-algemeen zich via internet uitsprak vóór de DT. Dat laatste kwam in het artikel in de Haagsche Courant naar voren.

Daarom mijn vraag aan Henk: vind je dat jouw woorden correct zijn weergegeven in de Haagsche Courant?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Haagsche Courant, 29 juni 2005 wrote: Bondsdirecteur Johan Haijtink roemt de bevlogenheid van pionier Henk de Witt, maar noemt de royale uitslagen uit de koker van Henk de Witt 'leuke grapjes'. "Ik betwijfel of een topspeler een remise wel zo erg vindt. Een partij die eindigt in remise kan ook heel interessant zijn, een echte damliefhebber kan ervan genieten. Als het aan mij ligt, blijft alles bij het oude, dus 2-0 en 1-1. Misschien is een andere telling alleen interessant voor de top. Daaronder, eigenlijk nog onder de subtop, eindigen partijen nauwelijks in remises."

Het zag ernaar uit dat vorig jaar tijdens het Nederlands kampioenschap een alternatieve telling gepresenteerd zou worden: 2-0 voor een overwinning, 1-1 bij remise en 1,5-0,5 voor een puntenoverwinning, met een knipoog zijn naar de Delftse telling. Henk de Witt: "Via internet konden dammers uit heel Nederland hierop reageren. De meerderheid was voor deze telling. Maar de bondsraad stelde de telling formeel uit zodat het niet doorging op het NK."
Wat een slordige journalistiek. Enerzijds wordt Haijtink opgevoerd om namens de KNDB te zeggen dat er geen remiseprobleem is, terwijl hij in zijn hoedanigheid van bondsdirecteur helemaal geen mening hoort te hebben. Anderzijds mag Henk de Witt suggereren dat een meerderheid van de dammers zich via het internet voor Delfts heeft uitgesproken, wat natuurlijk kolder is.
Het is in elk geval wel een evenwichtig artikel
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Eric van Dusseldorp wrote:Van degenen die zich uitspraken vóór de Delftse Telling -of puntenoverwinning- was een meerderheid voor de symmetrische variant.

Maar dat is natuurlijk heel iets anders dan dat een meerderheid van de dammers-in-het-algemeen zich via internet uitsprak vóór de DT. Dat laatste kwam in het artikel in de Haagsche Courant naar voren.

Daarom mijn vraag aan Henk: vind je dat jouw woorden correct zijn weergegeven in de Haagsche Courant?
Het gaat om een samenvatting van wat ik gezegd heb. Die had nauwkeuriger geformuleerd kunnen worden. Zoals ik eerder uitgelegd heb, ging het om de uitwerking van een besluit van de Bondsraad, niet om een enquete voor/tegen de Delftse telling. Zoals het er nu staat zou dat anders uitgelegd kunnen worden.
Maar wat verwachten we van een artikel over dammen in een krant? Dat alle nuances aan bod komen, elk woord op een goudschaaltje wordt gewogen? Lijkt me te veel gevraagd. Laten we blij zijn met deze journalist die oprecht geinteresseerd is geraakt in dammen en daar al vele goede en grote artikelen over heeft geschreven. Ik denk dat het artikel van Peter Alleblas verder voor de leek voldoende aangeeft dat de damwereld verdeeld is over de puntentelling.
Jan Pieter wrote:Wat een slordige journalistiek. Enerzijds wordt Haijtink opgevoerd om namens de KNDB te zeggen dat er geen remiseprobleem is, terwijl hij in zijn hoedanigheid van bondsdirecteur helemaal geen mening hoort te hebben. Anderzijds mag Henk de Witt suggereren dat een meerderheid van de dammers zich via het internet voor Delfts heeft uitgesproken, wat natuurlijk kolder is.
Het is in elk geval wel een evenwichtig artikel.
Met die 'slordige journalistiek' vind ik het heel erg meevallen, het lijkt mij menselijk dat de bondsdirecteur een mening heeft en die ook af en toe ventileert en Henk de Witt heeft niet gesuggereerd dat de meerderheid van de dammers zich via internet voor Delfts heeft uitgesproken. Johan Haijtink had volgens mij in zijn functie als bondsdirecteur wel een aantal belangrijke feiten moeten melden, zoals het officieel door de KNDB erkennen van de puntenoverwinning, de toepassing in het West-Hollands kampioenschap, de verklaring van tien grootmeesters en het feit dat de telling in het komende Toptoernooi in Delft niet zo maar een 'grapje' van Henk de Witt is maar op verzoek van enkele deelnemende grootmeesters tot stand is gekomen.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Haagsche Courant, 29 juni 2005 wrote: .......
Bondsdirecteur Johan Haijtink roemt de bevlogenheid van pionier Henk de Witt
....
Misschien is een andere telling alleen interessant voor de top
........
Dat plussen en minnen is ook niet alles, want in de uitslagen zie je het niet meer terug.
........
In plaats van zoeken naar de verschillen, kunnen we natuurlijk ook zoeken naar de overeenkomsten.
Post Reply