Speeltempo
-
Lol. Idd, versneld tempo zorgt voor een hoop kijkplezier, zelfs leken vinden dammen dan interessant. Ik heb persoonlijk ook nog nooit zo meegeleefd met een partij als bij het EK in Domburg met de barrage tussen Schwarzman en Georgiev. Ook mensen die er volstrekt niets van begrepen keken toen, en genoten zichtbaar, verkorten dus die bedenktijd!!
Re: Track
Afgelopen maaandag gestart met de bekerwedstrijden in Lelystad. Je speelt dan op 1 avond 3 wedstrijden tegen dezelfde tegenstander. Eerste partij duurt in totaal 1,5 uur, tweede partij 1 uur en derde partij 0,5 uur. De bedenktijd wordt verdeeld aan de hand van de ranglijst van het jaar daarvoor. Dus iemand die hoog eindigde en tegen een laaggeëindigde speler moet heeft bv in de partij van 1,5 uur een bedenktijd van 20 minuten, terwijl zijn tegenstander een bedenktijd heeft van 70 minuten. Nu is het krachtverschil tussen de hoogste en de laagste bij ons wel zo groot dat dit geen probleem moet zijn, maar als je twee redelijk sterke spelers tegen elkaar zet, waar vorig jaar een behoorlijk verschil in eindrangschikking is, dan kan dat wel leuk worden. Zo moest ik bv tegen een mede eerste team speler het in de eerste partij met een 36 minuten doen, terwijl mijn tegenstander 53 minuten had.Kosmos wrote:Back to track people, wat doen we met het speeltempo?
Overigens lijkt dit me niets voor de bondscompetitie, maar we hebben het in deze thread ook al eerder over de clubcompetitie gehad....
Interessant speeltempo-systeem! Alleen... 36 + 53 = 89 en je had toch 1,5 uur (= 90 min) te verdelen?! Allebei een halve minuut gekregen om koffie te halen?Mark Hees wrote:Afgelopen maaandag gestart met de bekerwedstrijden in Lelystad. Je speelt dan op 1 avond 3 wedstrijden tegen dezelfde tegenstander. Eerste partij duurt in totaal 1,5 uur, tweede partij 1 uur en derde partij 0,5 uur. De bedenktijd wordt verdeeld aan de hand van de ranglijst van het jaar daarvoor. Dus iemand die hoog eindigde en tegen een laaggeëindigde speler moet heeft bv in de partij van 1,5 uur een bedenktijd van 20 minuten, terwijl zijn tegenstander een bedenktijd heeft van 70 minuten. Nu is het krachtverschil tussen de hoogste en de laagste bij ons wel zo groot dat dit geen probleem moet zijn, maar als je twee redelijk sterke spelers tegen elkaar zet, waar vorig jaar een behoorlijk verschil in eindrangschikking is, dan kan dat wel leuk worden. Zo moest ik bv tegen een mede eerste team speler het in de eerste partij met een 36 minuten doen, terwijl mijn tegenstander 53 minuten had.Kosmos wrote:Back to track people, wat doen we met het speeltempo?
Overigens lijkt dit me niets voor de bondscompetitie, maar we hebben het in deze thread ook al eerder over de clubcompetitie gehad....
haha, nee.... Dat heb ik in de tijd van mijn tegenstander gedaan. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] Nogmaals, leuk voor een bekertoernooi. Ik vind het niets voor clubcompetitie of bondscompetitie. 36 minuten is wat kort als je een klassiek spelbeeld een beetje door wilt rekenen (en al helemaal als je er achter komt dat je volkomen verloren staat, en alleen maar goede plannen voor je tegenstander ziet. Die het gelukkig niet zag....). Alleen moet je dan noodgedwongen met 2 schijven voorsprong remise aanbieden, omdat je vlag op vallen staat.... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]PeterHt wrote:Interessant speeltempo-systeem! Alleen... 36 + 53 = 89 en je had toch 1,5 uur (= 90 min) te verdelen?! Allebei een halve minuut gekregen om koffie te halen?Mark Hees wrote:Afgelopen maaandag gestart met de bekerwedstrijden in Lelystad. Je speelt dan op 1 avond 3 wedstrijden tegen dezelfde tegenstander. Eerste partij duurt in totaal 1,5 uur, tweede partij 1 uur en derde partij 0,5 uur. De bedenktijd wordt verdeeld aan de hand van de ranglijst van het jaar daarvoor. Dus iemand die hoog eindigde en tegen een laaggeëindigde speler moet heeft bv in de partij van 1,5 uur een bedenktijd van 20 minuten, terwijl zijn tegenstander een bedenktijd heeft van 70 minuten. Nu is het krachtverschil tussen de hoogste en de laagste bij ons wel zo groot dat dit geen probleem moet zijn, maar als je twee redelijk sterke spelers tegen elkaar zet, waar vorig jaar een behoorlijk verschil in eindrangschikking is, dan kan dat wel leuk worden. Zo moest ik bv tegen een mede eerste team speler het in de eerste partij met een 36 minuten doen, terwijl mijn tegenstander 53 minuten had.Kosmos wrote:Back to track people, wat doen we met het speeltempo?
Mark Hees wrote:haha, nee.... Dat heb ik in de tijd van mijn tegenstander gedaan.PeterHt wrote:Interessant speeltempo-systeem! Alleen... 36 + 53 = 89 en je had toch 1,5 uur (= 90 min) te verdelen?! Allebei een halve minuut gekregen om koffie te halen?Mark Hees wrote: Afgelopen maaandag gestart met de bekerwedstrijden in Lelystad. Je speelt dan op 1 avond 3 wedstrijden tegen dezelfde tegenstander. Eerste partij duurt in totaal 1,5 uur, tweede partij 1 uur en derde partij 0,5 uur. De bedenktijd wordt verdeeld aan de hand van de ranglijst van het jaar daarvoor. Dus iemand die hoog eindigde en tegen een laaggeëindigde speler moet heeft bv in de partij van 1,5 uur een bedenktijd van 20 minuten, terwijl zijn tegenstander een bedenktijd heeft van 70 minuten. Nu is het krachtverschil tussen de hoogste en de laagste bij ons wel zo groot dat dit geen probleem moet zijn, maar als je twee redelijk sterke spelers tegen elkaar zet, waar vorig jaar een behoorlijk verschil in eindrangschikking is, dan kan dat wel leuk worden. Zo moest ik bv tegen een mede eerste team speler het in de eerste partij met een 36 minuten doen, terwijl mijn tegenstander 53 minuten had.
Overigens lijkt dit me niets voor de bondscompetitie, maar we hebben het in deze thread ook al eerder over de clubcompetitie gehad....Nogmaals, leuk voor een bekertoernooi. Ik vind het niets voor clubcompetitie of bondscompetitie. 36 minuten is wat kort als je een klassiek spelbeeld een beetje door wilt rekenen (en al helemaal als je er achter komt dat je volkomen verloren staat, en alleen maar goede plannen voor je tegenstander ziet. Die het gelukkig niet zag....). Alleen moet je dan noodgedwongen met 2 schijven voorsprong remise aanbieden, omdat je vlag op vallen staat....
Heel leuk idee!
Voortaan kun je met de Fischeroptie spelen (bonusseconden

digitele klok

Heaven is no location, but a state of mind
Zou goed kunnen, maar het idee is om 3 partijen met een gelimiteerde tijd te spelen, waarbij de sterkste speler (zeker als de ander ook niet zo slecht is) onherroepelijk in tijdnood komt als hij een stand door wil rekenen (tenminste, ik doe dat niet zo snel). En daarbij komt, dat wij nog maar 2 fischer klokken in Lelystad hebben....Kosmos wrote:Mark Hees wrote:haha, nee.... Dat heb ik in de tijd van mijn tegenstander gedaan.PeterHt wrote: Interessant speeltempo-systeem! Alleen... 36 + 53 = 89 en je had toch 1,5 uur (= 90 min) te verdelen?! Allebei een halve minuut gekregen om koffie te halen?Nogmaals, leuk voor een bekertoernooi. Ik vind het niets voor clubcompetitie of bondscompetitie. 36 minuten is wat kort als je een klassiek spelbeeld een beetje door wilt rekenen (en al helemaal als je er achter komt dat je volkomen verloren staat, en alleen maar goede plannen voor je tegenstander ziet. Die het gelukkig niet zag....). Alleen moet je dan noodgedwongen met 2 schijven voorsprong remise aanbieden, omdat je vlag op vallen staat....
Heel leuk idee!
Voortaan kun je met de Fischeroptie spelen (bonussecondenop een
digitele klok

Re: Klokken
Ff bij de leden geld inzamelen, ieder lid schenkt een klok, deden we bij De Oldehove ook, club koopt er nog wat bij, we hebben er al bijna 20.Mark Hees wrote:Zou goed kunnen, maar het idee is om 3 partijen met een gelimiteerde tijd te spelen, waarbij de sterkste speler (zeker als de ander ook niet zo slecht is) onherroepelijk in tijdnood komt als hij een stand door wil rekenen (tenminste, ik doe dat niet zo snel). En daarbij komt, dat wij nog maar 2 fischer klokken in Lelystad hebben....Kosmos wrote:Mark Hees wrote: haha, nee.... Dat heb ik in de tijd van mijn tegenstander gedaan.Nogmaals, leuk voor een bekertoernooi. Ik vind het niets voor clubcompetitie of bondscompetitie. 36 minuten is wat kort als je een klassiek spelbeeld een beetje door wilt rekenen (en al helemaal als je er achter komt dat je volkomen verloren staat, en alleen maar goede plannen voor je tegenstander ziet. Die het gelukkig niet zag....). Alleen moet je dan noodgedwongen met 2 schijven voorsprong remise aanbieden, omdat je vlag op vallen staat....
Heel leuk idee!
Voortaan kun je met de Fischeroptie spelen (bonussecondenop een
digitele klok
Is ook wel nodig, want volgend jaar kan het Ktardamtoernooi wel eens het maximale aantal van 40 halen.
Heaven is no location, but a state of mind