Bondsraad
-
Re: Bondsraad
Ik vond dat ik een verstandige vraag stelde....
-
- Real name: Thijs van den Broek
Marcel Kosters wrote:Een compleet(!) en gedetailleerd(!) concept verslag van het gebeurde schrijven. Ter goedkeuring aan de collega raadsleden sturen: svp binnen 48 uur correctie, aanvulling of instemming. Geen reactie betekent instemming. Vervolgens met medeneming van correcties en aanvullingen aan het bondsbureau sturen met verzoek tot publicatie.playforstacks wrote:Maar Marcel!
Jij weet het allemaal zo goed stel jij bent een bondsraadslid als ik en jij zou vinden dat er wel het 1 en ander op de KNDB site zou moeten komen. Hoe zou jij dat aanpakken?
(dan schrijf ik daarna waar het mis gaat op jouw manier).
Geen reactie betekend instemmen. Als ik dat zou gaan toepassen

Verder is "het gebeurde" voor mij ook onduidelijk. het lijkt mij niet nuttig dat de bondsraad haar mening gaat geven over de afgelopen tijd op de KNDB site. (ofja "de bondsraad" beter gezegd enkele BR leden omdat de rest zich er niet mee bemoeit).
Verder kan elk KNDB-lid elk BR lid benaderen met vragen, dit is de communicatie via de bondsraad naar de leden en de KNDB site is de communicatie van de KNDB met de leden niet de bondsraad. Verder zal het demissionair bestuur zeker niet toestaan dat ik zaken op de KNDB site ga schrijven (zelfs niet als meer dan de helft van de BR niet reageert op wat ik wil plaatsen)
Nogmaals Marcel lees de statuten eens de procedure die daarin staat word gevolgd. Verder is het goed mogelijk dat de Bondsraadsleden gezamenlijk mensen voordragen, maar elk BR lid is natuurlijk vrij om iemand voor te dragen ook al schat ik met een bondsraad die toch zeker wel op 1 lijn zit (voor het grootste gedeelte) dat er niet allemaal onafhankelijke BR leden mensen gaan voordragen.
-
Net voor deze reactie heb ik zelfs Guido een PM gestuurd als commissie lid wedstrijdzaken om adviesCasper van der Tak wrote:
Kom op Guido, beetje opbouwender kan ook wel. Thijs heeft (a) heel veel inzet en is (b) bereid iedereen om advies te vragen.

Maar ja, het klokkenluider verhaal van Henk klopt verder wel in mijn geval denk ik.
-
Dit is vrij gebruikelijk, en hoe het bijvoorbeeld bij de Aziatische Ontwikkelingsbank gedaan werd. Met kort voor de "sluitingsdatum" een "gentle reminder" commentaar te sturen en anders stilzwijgend in te stemmen.playforstacks wrote:Marcel Kosters wrote:Een compleet(!) en gedetailleerd(!) concept verslag van het gebeurde schrijven. Ter goedkeuring aan de collega raadsleden sturen: svp binnen 48 uur correctie, aanvulling of instemming. Geen reactie betekent instemming. Vervolgens met medeneming van correcties en aanvullingen aan het bondsbureau sturen met verzoek tot publicatie.playforstacks wrote:Maar Marcel!
Jij weet het allemaal zo goed stel jij bent een bondsraadslid als ik en jij zou vinden dat er wel het 1 en ander op de KNDB site zou moeten komen. Hoe zou jij dat aanpakken?
(dan schrijf ik daarna waar het mis gaat op jouw manier).
Geen reactie betekend instemmen. Als ik dat zou gaan toepassen. Het lijkt mij niet zo slim eerlijk gezegd.
-
ow ik zal het eens aan de BR leden voorleggen die veel doen (en ook allerlei zaken aan de BR voorleggen waar dan maar van een deel een reactie op komt). Het vergroot opeens de slagkracht van de BR enorm denk ik.Casper van der Tak wrote:
Dit is vrij gebruikelijk, en hoe het bijvoorbeeld bij de Aziatische Ontwikkelingsbank gedaan werd. Met kort voor de "sluitingsdatum" een "gentle reminder" commentaar te sturen en anders stilzwijgend in te stemmen.
Onbewust ging het toch al een beetje zo hoor, maar het is inderdaad beter om het misschien wat meer vorm te geven met een deadline en vermelding dat zwijgen toestemmen is.
- Marcel Kosters
Het is een algemeen geaccepteerd principe. Mits redelijke antwoord termijnen worden gehanteerd.playforstacks wrote:Geen reactie betekend instemmen. Als ik dat zou gaan toepassen. Het lijkt mij niet zo slim eerlijk gezegd.
De feiten zouden duidelijk moeten zijn: de integrale tekst van de motie van wantrouwen, de namen van de raadsleden die voor hebben gestemd, de namen van de raadsleden die tegen hebben gestemd en de namen van de raadsleden die niet aanwezig waren. Ook heb ik - ik meen van Frans de Jonge - berichten gelezen waaruit blijkt dat hij wel degelijk een duidelijk beeld heeft van wat in aanloop naar de motie is gebeurd. Wie welke informatie had wanneer en waarom. Zo begrijp ik dat sommige raadsleden verzuimd hadden zich af te melden en om die reden belangrijke informatie zijn misgelopen. Welnu. Communiceer dat. Verder. Als er onduidelijkheid of twijfel bij de raad bestaat over de bestuurlijke dan wel juridische status van de KNDB na het terugtreden van het bestuur, sluit dat direct (ter vergadering) of zo snel mogelijk kort met afgetreden KNDB-bestuur. En als dat niet lukt, kun je ook dat communiceren. En aangeven dat dit en dat bondsraadslid deze situatie uitzoekt. Ook de bondsraad gaat in mijn beleving nogal krampachtig om met de informatie voorziening.playforstacks wrote:Verder is "het gebeurde" voor mij ook onduidelijk.
Nee. Communicatie over beleid specifieke voorstellen en onderwerpen geschiedt over het algemeen inderdaad direct tussen individuele bondsraadsleden en KNDB-leden. Dat is een mooi en democratisch systeem. Maar dit betreft een algehele KNDB-crisis die alle KNDB-leden aangaat. Dan moet je als bondsraad alle KNDB-leden individueel een e-mail sturen. Of je kunt alle KNDB-leden in de gelegenheid stellen om kennis te nemen van de situatie via kndb.nl.playforstacks wrote:Verder kan elk KNDB-lid elk BR lid benaderen met vragen, dit is de communicatie via de bondsraad naar de leden en de KNDB site is de communicatie van de KNDB met de leden niet de bondsraad.
In geval de bondsraad jou of wie ook bij hoofdelijke stemming heeft aangesteld als secretaris of communicatie persoon van de bondsraad, dan is dat precies wat het demissionair bestuur zal moeten toestaan en het bondsbureau uitvoeren. En daar zullen zij ook niet ingewikkeld over doen.playforstacks wrote:Verder zal het demissionair bestuur zeker niet toestaan dat ik zaken op de KNDB site ga schrijven (zelfs niet als meer dan de helft van de BR niet reageert op wat ik wil plaatsen)
Als KNDB-secretaris heb ik de statuten na wijziging twee maal laten bekrachtigen bij een notaris. Ik ben wel enigszins bekend met doel en inhoud van KNDB-statuten. De statuten geven het raamwerk waarbinnen de KNDB zichzelf dient te organiseren. Mijn voorstel past binnen dat raamwerk. En lost het legitimiteitsprobleem op dat de bondsraad voor zichzelf en voor ieder bestuur dat het op halfbakken wijze denkt te kunnen lanceren heeft gecreëerd.playforstacks wrote:Nogmaals Marcel lees de statuten eens de procedure die daarin staat word gevolgd. Verder is het goed mogelijk dat de Bondsraadsleden gezamenlijk mensen voordragen, maar elk BR lid is natuurlijk vrij om iemand voor te dragen ook al schat ik met een bondsraad die toch zeker wel op 1 lijn zit (voor het grootste gedeelte) dat er niet allemaal onafhankelijke BR leden mensen gaan voordragen.
Ik moet daarbij aantekenen dat ik me voor die typering van halfbakken baseer op enerzijds het vrijwel geheel ontbreken van officiële informatie vanuit de bondsraad en de anderzijds volstrekt niet overtuigende informatie die tot nu vanuit bondsraadsleden op dit forum wordt gegeven. Wellicht dat het in tegenstelling tot het beeld dat de raadsleden hier op dit forum weten te scheppen binnen de bondsraad inderdaad allemaal wel op democratische wieltjes loopt en dat de raad slechts vergeet om de leden hierover te informeren. Dat informeren moet echt veel beter en bondsraadsleden die geïnteresseerd zijn in waarom dat moet en hoe dat dan beter kan, raad ik aan mijn laatste - lange maar informatieve - posts te lezen.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Jun 28, 2017 18:52, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Hee, stond hier zojuist niet een PDF'je, waarin Thijs nogal werd gefileerd door de bondsdirecteur? Waar is nou die transparantie?
-
het was een mailwisseling met de secretaris, verder word het document zo terug geplaatst maar dan de volledige mailwisseling. Ik ben namelijk voor transparantie.GuidoB wrote:Hee, stond hier zojuist niet een PDF'je, waarin Thijs nogal werd gefileerd door de bondsdirecteur? Waar is nou die transparantie?
Verder werd de bondsdirecteur gefileerd

de belangrijkste delen van de mailwisseling had ik overigens al gepost hier. Verder was het stukje hoe subsidievoorwaarden gecommuniceerd werden naar de KNDB wel interessant.
Last edited by playforstacks on Wed Jun 28, 2017 18:46, edited 1 time in total.
-
- Real name: Alexander Presman
Ik werd gevraagd om deze correspondentie (tussen heren Oostra en van den Broek) openbaar te maken.
Ik hoop dat Thijs dat ook goed zal vinden gezien hij voor transparantie staat.
UPDATE: Na contact te hebben gehad met Thijs nog voor volledigheid de laatste mail uit deze mailwisseling Bij deze is mijn werk als postbode is afgerond. Misschien hadden we in damwereld minstens een probleem minder als bestuurders zelf op openbare plekken (zoals dit Forum) meer van zich zouden laten horen.
Met instemming van Anne Oostra en Geb Kos (ik heb alleen e-mail adressen uit correspondentie verwijderd) bij deze.Ik hoop dat Thijs dat ook goed zal vinden gezien hij voor transparantie staat.
UPDATE: Na contact te hebben gehad met Thijs nog voor volledigheid de laatste mail uit deze mailwisseling Bij deze is mijn werk als postbode is afgerond. Misschien hadden we in damwereld minstens een probleem minder als bestuurders zelf op openbare plekken (zoals dit Forum) meer van zich zouden laten horen.
-
A.Presman wrote:Ik werd gevraagd om deze correspondentie (tussen heren Oostra en van den Broek) openbaar te maken.Met instemming van Anne Oostra en Geb Kos (ik heb alleen e-mail adressen uit correspondentie verwijderd) bij deze.
Ik hoop dat Thijs dat ook goed zal vinden gezien hij voor transparantie staat.
bedankt,
en inderdaad bestuurders zijn altijd stil geweest, waren nooit bereid transparantie te geven of belangrijke informatie te verstrekken. Of de keuzes in hun beleid te verantwoorden. Met name het financieel beleid waardoor de KNDB nu elk jaar dik in de rode cijfers gaat.
-
Hmm. Ik kan het hier bijna niet meer bijhouden allemaal. Lange stukken van Marcel met allemaal goede bedoelingen. Fred met zijn vragen. Thijs met zijn transparante stukken.
Is het niet handig om wat meer rust te gaan hanteren?
Ik concludeer het volgende:
a) Er is coördinatie vanuit de bondsraad om te komen tot een nieuw bestuur.
b) De lopende zaken van de KNDB worden door het demissionaire dagelijkse bestuur afgehandeld.
c) Er kan vanuit de bondsraad een commissie van deskundigen ingesteld worden, die kijkt naar de geldstromen (breedtesport vs topsport) en langdurige contractuele verplichtingen en het juist aangaan van deze verplichtingen. En allerlei andere vragen, waarvan de bondraad het nodig vindt om nader geïnformeerd te worden.
M.i. moeten we de bondsraad nu even de tijd gunnen om acties uit te zetten. En de bondsraad (de coördinatie) moet zelf besluiten – het beste via KNDB-site – de leden op bepaalde momenten te informeren over de voortgang. En dat doe je bij voorkeur als er ook echt iets valt te melden.
Een broedende kip moet je ook rust gunnen.
Is het niet handig om wat meer rust te gaan hanteren?
Ik concludeer het volgende:
a) Er is coördinatie vanuit de bondsraad om te komen tot een nieuw bestuur.
b) De lopende zaken van de KNDB worden door het demissionaire dagelijkse bestuur afgehandeld.
c) Er kan vanuit de bondsraad een commissie van deskundigen ingesteld worden, die kijkt naar de geldstromen (breedtesport vs topsport) en langdurige contractuele verplichtingen en het juist aangaan van deze verplichtingen. En allerlei andere vragen, waarvan de bondraad het nodig vindt om nader geïnformeerd te worden.
M.i. moeten we de bondsraad nu even de tijd gunnen om acties uit te zetten. En de bondsraad (de coördinatie) moet zelf besluiten – het beste via KNDB-site – de leden op bepaalde momenten te informeren over de voortgang. En dat doe je bij voorkeur als er ook echt iets valt te melden.
Een broedende kip moet je ook rust gunnen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
"Eventuele doorbelasting van clustermedewerkers heeft gewoon plaatsgevonden op het project, dus niet ten koste van de KNDB".......Ok, dat roept een nieuwe vraag op.
"Heeft een deel van gederfde inkomsten vergoed gekregen" Ok, dat kan een nieuwe vraag opleveren.
Samengevat, het is maar hoe ver iemand wil gaan en of het nog nut heeft. De tekst "heeft er goed aan verdiend" kan ook een nieuwe vraag opleveren, immers, wat is verdienen en wat is goed. Punt is dat je als bestuurder transparant moet zijn en tijdig met info moet komen. De bondsraad vond dit in meerderheid te laat en te weinig. Je moet ook alle schijn vermijden, als bestuurder een website gaan bouwen, hoe schitterend en goed bedoeld ook, beter om het even te melden aan de bondsraad.
"Heeft een deel van gederfde inkomsten vergoed gekregen" Ok, dat kan een nieuwe vraag opleveren.
Samengevat, het is maar hoe ver iemand wil gaan en of het nog nut heeft. De tekst "heeft er goed aan verdiend" kan ook een nieuwe vraag opleveren, immers, wat is verdienen en wat is goed. Punt is dat je als bestuurder transparant moet zijn en tijdig met info moet komen. De bondsraad vond dit in meerderheid te laat en te weinig. Je moet ook alle schijn vermijden, als bestuurder een website gaan bouwen, hoe schitterend en goed bedoeld ook, beter om het even te melden aan de bondsraad.
- Marcel Kosters
Eens. Ik hoop dat voor het broeden wat constructieve woorden in het oor van de raadskip (kijk, die eieren en die broedwijze) meer zin hebben (als er uberhaupt zin zit in kippen fluisterij) dan kritiek als het kuikentje er eenmaal is. Dan kunnen we het kuikentje alleen maar koesteren lijkt me.Piet Bouma wrote:(...)Een broedende kip moet je ook rust gunnen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Om maar eens aan het verzoek van Alexander tegemoet te komen. Bijgevoegd als word document mijn email wisseling met Thijs. Naast het uitgebreid posten op het forum onderhoudt Thijs nog diverse email wisselingen die ik U niet wil onthouden.
- Attachments
-
- Ben_Thijs (2017-06-25).doc
- (56 KiB) Downloaded 453 times
-
- Real name: Ton van Namen
Dankjewel voor het publiceren van deze informatie. Maakt veel een stuk duidelijker voor mij.Sterc wrote:Om maar eens aan het verzoek van Alexander tegemoet te komen. Bijgevoegd als word document mijn email wisseling met Thijs. Naast het uitgebreid posten op het forum onderhoudt Thijs nog diverse email wisselingen die ik U niet wil onthouden.
Geldt trouwens ook voor de email-wisseling tussen de demissionair secretaris en Thijs.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat deze hele crisis voorkomen had kunnen worden met betere communicatie en transparantie en begrip voor elkaar.
Ik hoop dat de BR (dat het nieuwe bestuur gaat kiezen) en het nieuwe bestuur dat gekozen zal worden dat ook inzien.