www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eric Sanders wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Partijlidmaatschap van de NSB is niet zomaar een partijlidmaatschap, Ben.
De NSB is de grote vijand. Wie daar lid van is geweest mag zich nooit meer een dammer noemen. En zeker niet de grootste dammer aller tijden.
Lid van de Nederlandse Schaakbond, hoe haalt die Roozenburg het in z'n hoofd.
Neenee Eric, Roozenburg was geen lid van de NSB.
Roozenburg is via de Arbeitseinsatz in Berlijn terecht gekomen.

Zelf schrijft Piet Roozenburg over zijn '40-'45 in Dammen 85/86, juni 1993: "In de oorlogsjaren was Freek Gordijn één van de weinige dammers met wie ik in Berlijn nog wel eens een partij speelde." En in Dammen 84, april 1993 zegt Roozenburg: "Het Vrije Volk van 30 mei 1945 onder de kop 'Piet Roozenburg dood': "De jeugdige dammeester Piet Roozenburg is bij één der laatste bombardementen in Duitsland om het leven gekomen." Mijn eigen doodsbericht kwam mij begin juni 1945 onder ogen, nadat ik vanuit Bohemen -bevrijd door de Russen en na een dagenlange voetmars op eigen initiatief overgeheveld naar de Amerikaanse zone- onwaarschijnlijk snel was gerepatrieerd. Het bombardement waarvan Het Vrije Volk gewag maakt, had plaats op een stralende ochtend, begin februari 1945, toen -naar ik later vernam- zo'n 2000 bommenwerpers de buurt waar ik werkte (omgeving Wilhelmstrasse, Friedrichstrasse, Anhalter Bahnhof) in een ware ruïne hadden herschapen, waarna ik opnieuw werd gedeporteerd, nu naar Bohemen."

Piet Roozenburg was dik bevriend met Jan Bom, die wel een gedreven NSB-er was, daarvoor gestraft is en spijt heeft betuigd.
Samen met Bom heeft Roozenburg de LOI-cursus gerund.
Jan Bom was een sympathieke man, maar door al het doodzwijgen en in de doofpot-stoppen (wat in de damwereld gebruikelijk is/was als het over '40-'45 ging) heeft Bom nooit de gelegenheid gehad zich werkelijk te rehabiliteren.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Hanco Elenbaas wrote:Piet Roozenburg wordt in 2004 voorgedragen voor de titel 'grootste dammer aller tijden'.
En waar was Piet Roozenburg tussen 1940 en 1945 lekker aan het oefenen? Waar bereidde de grote Piet Roozenburg zich voor op zijn greep naar de macht? Waar speelde Piet gezellige oefenpartijtjes met zijn logé Freek Gordijn in 1940-1945??
Antwoord: om de hoek bij Adolf Hitler en Joseph Goebbels, in Berlijn.
Hierboven suggereer je foutheid van Piet Roozenburg, maar hieronder lijkt Roozenburgs aanwezigheid bij Adolf om de hoek niet zijn eigen keus te zijn.
Hanco Elenbaas wrote:En in Dammen 84, april 1993 zegt Roozenburg: "..., waarna ik opnieuw werd gedeporteerd, nu naar Bohemen."
Hoe dan ook. Ik was er niet bij en kan er niet over oordelen. Achteraf is het sowieso makkelijk de goeden en de kwaden aan te wijzen.
Aan de grootsheid van Roozenburg als dammer doet het voor mij niets af.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Koops wrote: Gelukkig is iedereen goed op de hoogte. Ik wist dat van Raman ook wel, maar alleen omdat Van der Stoep er ooit over schreef. Ik kwam in Het Damspel van 1958 (? denk ik, ik doe het uit mijn hoofd) een beslissing tegen van de KNDB dat het royement van een dammer dat in 1947 was ingegaan weer werd opgeheven. Bij dat soort jaartallen en termijnen ga je toch ook een bepaalde richting op denken.
Er is na de dood van Raman nog wel een boek van hem uitgegeven. Met een voorwoord van J. W. van Dartelen, Administrateur van de KNDB. Was Raman weer enigszins in genade aangenomen, nu hij toch dood was? Of was Van Dartelen ook niet helemaal zuiver op de graat en dekte hij Raman in?

Hanco, kun je me misschien mailen waar je al die info vandaan hebt?
Andere vraag: gaan we ook een verkiezing beginnen over de foutste dammer?
Waar heeft Van der Stoep erover geschreven?
In de jaren '70 heb ik veel gehoord van communisten als Piet van Heerde en Michel Cuiper, die bij VAD speelden. Voor hun eigen bestwil waren communisten wel gedwongen de vijand duidelijk in kaart te brengen.
Ook oud-verzetsstrijder Gerrit van Drumpt uit Doetinchem weet veel, net als de Amsterdamse Jan Terpstra, secretaris van VAD.
Maar nog veel meer weten mensen als Jan Wielaard en Wouter van Beek, maar die laten niet zoveel los.
Raman zal wel in genade zijn aangenomen, net als Jan Bom en Geo van Dam.
Koops

Post by Koops »

Hanco Elenbaas wrote: Waar heeft Van der Stoep erover geschreven?
In de jaren '70 heb ik veel gehoord van communisten als Piet van Heerde en Michel Cuiper, die bij VAD speelden. Voor hun eigen bestwil waren communisten wel gedwongen de vijand duidelijk in kaart te brengen.
Ook oud-verzetsstrijder Gerrit van Drumpt uit Doetinchem weet veel, net als de Amsterdamse Jan Terpstra, secretaris van VAD.
Maar nog veel meer weten mensen als Jan Wielaard en Wouter van Beek, maar die laten niet zoveel los.
Raman zal wel in genade zijn aangenomen, net als Jan Bom en Geo van Dam.
Van der Stoep schreef ooit eens in 1 zinnetje dat de damkwaliteiten van Raman onderbelicht zijn gebleven 'omdat hij in de oorlog verkeerde keuzes had gemaakt.' Het was in Het Damspel, ik weet niet precies wanneer.
Er is overigens een ledenlijst van de NSB-beschikbaar, meen ik te mogen concluderen op basis van Internetinfo. Die lijst is echter op nummer van aanmelding (Mussert op 1) en als je iemand zoekt ben je dus wel even bezig. Bovendien is het me onduidelijk of er ook afmeldingen op staan. Raman, Bom en Van Dam zullen het lidmaatschap van de NSB toch niet tot het bittere einde hebben volgehouden. Of wel?
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

met CTRL-f heb je hem snel genoeg gevonden. Of is hij alleen in papierformaat te verkrijgen? Dan inscannen en dan CTRL-f [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eric Sanders wrote: Hierboven suggereer je foutheid van Piet Roozenburg, maar hieronder lijkt Roozenburgs aanwezigheid bij Adolf om de hoek niet zijn eigen keus te zijn.

Hoe dan ook. Ik was er niet bij en kan er niet over oordelen. Achteraf is het sowieso makkelijk de goeden en de kwaden aan te wijzen.
Aan de grootsheid van Roozenburg als dammer doet het voor mij niets af.
Mensen kunnen zoveel zeggen Eric.
Wat zei Kurt Waldheim allemaal wel niet over zichzelf. Of Prins Bernhard?
Er doen veel geruchten over Piet Roozenburg de ronde en nooit is het goed uitgezocht.

Een van mijn beste vrienden, wijlen Lex Ebbeling (1921-1997), dammer bij Amsterdam '80, is via de Arbeitseinsatz, die nooit vrijwillig was, met de Duitse troepen ten oosten van Moskou terecht gekomen. Erbarmelijke omstandigheden. Geen Freek Gordijn op bezoek voor een potje dammen.
Lex Ebbeling was diamantslijper. Alle diamantslijperijen in Amsterdam waren in joodse handen. Omdat de bazen wisten dat Lex niet onder de Arbeitseinsatz uit had proberen te komen, kreeg hij na de oorlog steeds de vervelendste en saaiste klusjes op te knappen. Daarom emigreerde hij in de jaren '50 maar met zijn gezin naar Zweden en later naar Malta.
Niet onderduiken, maar je uitleveren aan de Arbeitseinsatz werd blijkbaar ook als een vorm van verraad gezien.

De partijen van Roozenburg blijven recht overeind staan. Maar aan de man zit een luchtje.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Arjen for President!

Post by Kosmos »

Arjen de Mooij wrote:met CTRL-f heb je hem snel genoeg gevonden. Of is hij alleen in papierformaat te verkrijgen? Dan inscannen en dan CTRL-f [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Zelf twijfel ik bij het kiezen van de grootste dammer aller tijden tussen Arjen de Mooij en Albert Renooij.
Albert Renooij bedacht demotie (maar wilde dat alleen toepassen als er alleen nog dammen over waren, beetje sukkelig) en Arjen organiseerde het eerste demotietoernooi ooit.
Ik wil graag Arjen de Mooij op de lijst hebben, Eric!
Tenslotte is Arjen ook ontwerper van het Zop-bord.
Heaven is no location, but a state of mind
nero2004

Post by nero2004 »

grootste dammer aller tijde [img]images/smilies/icon_arrow.gif[/img] [img]images/smilies/icon_arrow.gif[/img] kosmos?
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

nero2004 wrote:grootste dammer aller tijde kosmos?
De Kosmos is zelf vrij groot.
Zo'n 100 miljard sterrenstelsels van elk circa 100 miljard sterretjes.
Maar ik ben een nietig onderdeeltje waarin het Al zich weerspiegelt, zoals in elk onderdeeltje.
Last edited by Kosmos on Wed May 12, 2004 16:36, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
nero2004

Post by nero2004 »

duss...... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Veel dammers op de lijst hebben privezaken waarvoor ze zich zouden moeten schamen. Als ik dat mee ga wegen kan ik helemaal niemand meer kiezen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Bert Zwart wrote:Veel dammers op de lijst hebben privezaken waarvoor ze zich zouden moeten schamen. Als ik dat mee ga wegen kan ik helemaal niemand meer kiezen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Tsja, dan zou ik ook afvallen met mn bolle reet!
Gezellig

Post by Gezellig »

Kosmos wrote:
nero2004 wrote:grootste dammer aller tijde kosmos?
De Kosmos is zelf vrij groot.
Zo'n 100 miljard sterrenstelsels van elk circa 100 miljard sterretjes.
Maar ik ben een nietig onderdeeltje waarin het Al zich weerspiegelt, zoals in elk onderdeeltje.

Maar wat weet jij veel joh, veel tripjes gemaakt door het Al zeker.
Arjen de Mooij

Re: Arjen for President!

Post by Arjen de Mooij »

Kosmos wrote:
Arjen de Mooij wrote:met CTRL-f heb je hem snel genoeg gevonden. Of is hij alleen in papierformaat te verkrijgen? Dan inscannen en dan CTRL-f [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Zelf twijfel ik bij het kiezen van de grootste dammer aller tijden tussen Arjen de Mooij en Albert Renooij.
Albert Renooij bedacht demotie (maar wilde dat alleen toepassen als er alleen nog dammen over waren, beetje sukkelig) en Arjen organiseerde het eerste demotietoernooi ooit.
Ik wil graag Arjen de Mooij op de lijst hebben, Eric!
Tenslotte is Arjen ook ontwerper van het Zop-bord.
Opvallende naamgelijking, misschien mijzelf in een ander leven?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: PS: Het Damspel van mei 1953 besteedt drieëneenhalve pagina aan het overlijden van Cornelis Blankenaar, maar ook een paar regeltjes aan het verscheiden van Freek Raman.
Is het nu Cornelis of Cornelius, Hanco?
Waarom is Roozenburg ooit geroyeerd, weet jij dat?
Cornelis Blankenaar.
Johan Bastiaannet weet het zeker en ook Karel Wendel Kruijswijk uit Bilthoven houdt het op Cornelis.
J.F. Moser werd niet serieus genomen als eindspelkenner door de echte experts. Vandaar die grap met anagram door Gortmans over dat eindspel van F.C. Hemmes.
Misschien had Gortmans of iemand anders op soortgelijke wijze Moser wel wijsgemaakt dat het Cornelius was ipv Cornelis.
Zie http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=294

Na hun snelle remise op 15 november 2003 tijdens Hiltex-Wolter & Dros heb ik Ton Sijbrands en Johan Bastiaannet nog uitgehoord over de schorsing van Piet Roozenburg in 1949, maar ze konden me niet echt verder helpen. Volgens Ton had het iets te maken met geld en Johan dacht dat het de tijdgeest was; hij refereerde aan wat zich in die tijd binnen de KNVB afspeelde met schorsingen voor spelers als Faas Wilkes en Abe Lenstra en andere voetballers die zich lieten betalen. Ton zei dat Roozenburg het hem wel eens verteld had, maar dat hij het zich niet meer precies kon herinneren.
Zie http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=356
Post Reply