Neenee Eric, Roozenburg was geen lid van de NSB.Eric Sanders wrote:De NSB is de grote vijand. Wie daar lid van is geweest mag zich nooit meer een dammer noemen. En zeker niet de grootste dammer aller tijden.Eric van Dusseldorp wrote:Partijlidmaatschap van de NSB is niet zomaar een partijlidmaatschap, Ben.
Lid van de Nederlandse Schaakbond, hoe haalt die Roozenburg het in z'n hoofd.
Roozenburg is via de Arbeitseinsatz in Berlijn terecht gekomen.
Zelf schrijft Piet Roozenburg over zijn '40-'45 in Dammen 85/86, juni 1993: "In de oorlogsjaren was Freek Gordijn één van de weinige dammers met wie ik in Berlijn nog wel eens een partij speelde." En in Dammen 84, april 1993 zegt Roozenburg: "Het Vrije Volk van 30 mei 1945 onder de kop 'Piet Roozenburg dood': "De jeugdige dammeester Piet Roozenburg is bij één der laatste bombardementen in Duitsland om het leven gekomen." Mijn eigen doodsbericht kwam mij begin juni 1945 onder ogen, nadat ik vanuit Bohemen -bevrijd door de Russen en na een dagenlange voetmars op eigen initiatief overgeheveld naar de Amerikaanse zone- onwaarschijnlijk snel was gerepatrieerd. Het bombardement waarvan Het Vrije Volk gewag maakt, had plaats op een stralende ochtend, begin februari 1945, toen -naar ik later vernam- zo'n 2000 bommenwerpers de buurt waar ik werkte (omgeving Wilhelmstrasse, Friedrichstrasse, Anhalter Bahnhof) in een ware ruïne hadden herschapen, waarna ik opnieuw werd gedeporteerd, nu naar Bohemen."
Piet Roozenburg was dik bevriend met Jan Bom, die wel een gedreven NSB-er was, daarvoor gestraft is en spijt heeft betuigd.
Samen met Bom heeft Roozenburg de LOI-cursus gerund.
Jan Bom was een sympathieke man, maar door al het doodzwijgen en in de doofpot-stoppen (wat in de damwereld gebruikelijk is/was als het over '40-'45 ging) heeft Bom nooit de gelegenheid gehad zich werkelijk te rehabiliteren.