Speeltempo

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Mark Hees

Post by Mark Hees »

peper wrote:wat een geleuter allemaal weer
en weer een bijzonder creatieve en constructief opbouwende opmerking van peper. Bravo!
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Mark Hees wrote:
en weer een bijzonder creatieve en constructief opbouwende opmerking van peper. Bravo!
Peper = Eric van Dusseldorp?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Bert Zwart wrote:
Mark Hees wrote:
Op grond van welke argumenten denk je dat?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Eric van Dusseldorp wrote:
Bert Zwart wrote:
Mark Hees wrote: en weer een bijzonder creatieve en constructief opbouwende opmerking van peper. Bravo!
Ik kan me een een-tweetje herinneren tussen jullie toen er in een thread gesproken werd over het feit dat sommigen onder meerdere nicks schreven.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Bert Zwart wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Bert Zwart wrote: Peper = Eric van Dusseldorp?
Ik kan me een een-tweetje herinneren tussen jullie toen er in een thread gesproken werd over het feit dat sommigen onder meerdere nicks schreven.
Mijn postings beginnen altijd met een hoofdletter en eindigen met een punt. Twee redenen dus waarom ik Peper niet kan zijn.
Insomnia

Post by Insomnia »

Eric van Dusseldorp wrote: Mijn postings beginnen altijd met een hoofdletter en eindigen met een punt. Twee redenen dus waarom ik Peper niet kan zijn.
precies
Last edited by Insomnia on Thu Apr 15, 2004 23:49, edited 1 time in total.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Track

Post by Kosmos »

Back to track people, wat doen we met het speeltempo?
Heaven is no location, but a state of mind
Mark Hees

Re: Track

Post by Mark Hees »

Kosmos wrote:Back to track people, wat doen we met het speeltempo?
Landelijke competitie: zoals het nu is
Provinciale hoofdklasse competitie ('s avonds): 50 zetten in 1,5 uur, daarna half uur per speler voor de rest van de partij. In lagere klassen evt. nog sneller.

In toernooien kan wat mij betreft sneller gespeeld worden, maar ik vind 50 zetten in 2 uur op zaterdag wel een prettig tempo. Mijn hersenen werken nu eenmaal niet zo snel.
Teun van de Krol

Post by Teun van de Krol »

Voor de toekomst van de sport zal het speeltempo met deze tijd moeten meegaan. Natuurlijk zullen hier tegenstanders zijn. de 1,5 uur in de provincie is ook niet naar ieders zin. (te zijn dezelfde mense die ook met 2 uur in tijdnood komen) Het voordeel van een sneller tempo zijn legio.

1) Meer wedstrijden op een dag mogelijk
2) Op de onderlinge zit je niet door te harken tot over 12en om de volgende dag weer fris op je werk te verschijnen.
3) De jeugd kan eerder integreren op de onderlinge

Ik beleef zelf dammen als sport en niet als kunst. dus versnellen die hap.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Teun van de Krol wrote:Voor de toekomst van de sport zal het speeltempo met deze tijd moeten meegaan. Natuurlijk zullen hier tegenstanders zijn. de 1,5 uur in de provincie is ook niet naar ieders zin. (te zijn dezelfde mense die ook met 2 uur in tijdnood komen) Het voordeel van een sneller tempo zijn legio.

2) Op de onderlinge zit je niet door te harken tot over 12en om de volgende dag weer fris op je werk te verschijnen.

Tuurlijk zijn er mensen die in tijdnood komen. Die komen ook in tijdnood als de bedenktijd naar 3 uur voor 30 zetten zou gaan. Even een reactie op je puntjes:
1 - Da's waar. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, maar voor NK of WK toernooien misschien wenselijk.
2 - Op de onderlinge hebben wij al tempo van 50 zetten in 1,5 uur en dan half uur per speler. Partij uiterlijk om 12.00 uur afgelopen.
3 - Voor partijen tegen jeugdspelers gelden aangepaste denktijden. Meestal half uur per persoon.

Punt 2 en 3 is geen aangelegenheid van de KNDB om te beslissen. Dat is aan de clubs zelf, en die moeten dan ook die verantwoordelijkheid nemen.
Teun van de Krol

Mark Hees wrote:
Teun van de Krol wrote:Voor de toekomst van de sport zal het speeltempo met deze tijd moeten meegaan. Natuurlijk zullen hier tegenstanders zijn. de 1,5 uur in de provincie is ook niet naar ieders zin. (te zijn dezelfde mense die ook met 2 uur in tijdnood komen) Het voordeel van een sneller tempo zijn legio.

Tuurlijk zijn er mensen die in tijdnood komen. Die komen ook in tijdnood als de bedenktijd naar 3 uur voor 30 zetten zou gaan. Even een reactie op je puntjes:
1 - Da's waar. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, maar voor NK of WK toernooien misschien wenselijk.
2 - Op de onderlinge hebben wij al tempo van 50 zetten in 1,5 uur en dan half uur per speler. Partij uiterlijk om 12.00 uur afgelopen.
3 - Voor partijen tegen jeugdspelers gelden aangepaste denktijden. Meestal half uur per persoon.

Punt 2 en 3 is geen aangelegenheid van de KNDB om te beslissen. Dat is aan de clubs zelf, en die moeten dan ook die verantwoordelijkheid nemen.
mijn reactie
2)12:00 klaar vind ik laat. 0.30 thuis in bed als ik mazzel heb en 6.30 de wekker.
3) das meedoen maar niet echt.

KNDB hoeft ook niks over ondelinge te beslissen mijnerzijds. Maar als visie over verkortingen van partijen veranderd zal op den duur veel dingen meegaan. ALs KNDB wedstrijden ieder 1 uur zijn. Dan gebruik ik het als argument op de club. Zodoende spelen wij ook 1,5 omdat ze dat in de provincie doen.

Ik wil wel sneller, maar begrijp ook de 2 uur voorstanders wel. Ik kan af een toe ook wel 45 minuten investeren in een zet.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Teun van de Krol wrote:
mijn reactie
2)12:00 klaar vind ik laat. 0.30 thuis in bed als ik mazzel heb en 6.30 de wekker.

Ik wil wel sneller, maar begrijp ook de 2 uur voorstanders wel. Ik kan af een toe ook wel 45 minuten investeren in een zet.
2 : Wauw, wat een luxe. Als ik om 12.00 uur klaar ben, kan ik het eerste uur niet slapen. Wekker staat op 5.30... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Maar je punt is duidelijk...
3 : Over welke leeftijdscategorie jeugd heb je het? Ik heb het over 12-13 jarigen. Op een maandagavond, dus die kun je echt niet veel langer laten spelen.
Teun van de Krol

Mark Hees wrote:
Teun van de Krol wrote:
mijn reactie

2 : Wauw, wat een luxe. Als ik om 12.00 uur klaar ben, kan ik het eerste uur niet slapen. Wekker staat op 5.30... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Maar je punt is duidelijk...
3 : Over welke leeftijdscategorie jeugd heb je het? Ik heb het over 12-13 jarigen. Op een maandagavond, dus die kun je echt niet veel langer laten spelen.
ik davht meer aan 15 en 16. Ik speelde zelf toen al 2 uur partijen mee, maar lag ook voordurend te slapen op de middelbare school. was voor mij niet erg, maar voor andere wel.

12-13 kan natuurlijk niet tot 10 uur. dat snap ik. Hier hebben we wel en beangerijk punt te pakken. dit zijn wel de leeftijden dat school voorrang krijgt en of andere bezigeheden. De onderlinge moet dus spannend dynamisch en sexy zijn om met tjalling te spreken. Anders verliezen we steeds weer.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Teun van de Krol wrote:
Mark Hees wrote:
Teun van de Krol wrote:
mijn reactie

2 : Wauw, wat een luxe. Als ik om 12.00 uur klaar ben, kan ik het eerste uur niet slapen. Wekker staat op 5.30... Maar je punt is duidelijk...
ik davht meer aan 15 en 16. Ik speelde zelf toen al 2 uur partijen mee, maar lag ook voordurend te slapen op de middelbare school. was voor mij niet erg, maar voor andere wel.

12-13 kan natuurlijk niet tot 10 uur. dat snap ik. Hier hebben we wel en beangerijk punt te pakken. dit zijn wel de leeftijden dat school voorrang krijgt en of andere bezigeheden. De onderlinge moet dus spannend dynamisch en sexy zijn om met tjalling te spreken. Anders verliezen we steeds weer.
OK, 15 en 16 speelden bij ons altijd uur per speler per partij. Wij hebben nog niet de luxe (?) dat 12 en 13 jarigen echt mee kunnen doen met de onderlinge competitie. Dus bieden we ze competitie in het 'jeugduurtje' aan. Maar daar winnen ze meestal weer de meeste partijen. Dus gaan de trainers vaker tegen ze spelen. En dan op laten sluiten en kijken of ze dat een beetje goed uitspelen. Maar het is inderdaad een lastige leeftijd om ze vast te houden. Zie ook deel van de discussie in 'Hoe nu verder'. In Den Haag hebben ze een jeugdbestuur (bestuur ingevuld met jeugdleden, dus) en doen ze veel niet-dammen activiteiten. Misschien is dat wel de oplossing. In Lelystad doen we dat (nog) niet, maar we merken dus wel dat het extra lastig is om de kinderen in die leeftijd te behouden.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Beweging

Post by Kosmos »

Papendal, slotronde HF NK
Plotseling vormde zich een haag van spelers rondom een dambord!
Dat is uitzonderklijk, wanneer komt zoiets voor?
Waren het de aantrekkelijke dames die zorgden voor de massale belangstellng? Neen, want bij de reguliere dameswedstrijden waren er geen hagen.
Wat was er aan de hand? Er gebeurde iets. Er was beweging. De klokken waren bij aanvang op een half uur gezet.
Men was opgewonden. Er werd een dam gehaald en een dam weggegeven. Een verdrietige vrouw en een blije jongedame verlieten de zaal.
Na de barragepartij sliep iedereen weer rustig verder.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply