Inderdaad, dat communiceert vruchtbaarder. Nog iets. In veel argumentatie wordt publieksvriendelijkheid genoemd. Met dat publiek worden denk ik modale provinciale dammers zoals ik bedoeld. Welnu, het klassieke tempo maakt het mogelijk om bij een dagje WK rustig de explicaties en annecdotes van de demonstrateur (en spelers zelf na afloop) te begrijpen (de pingpongschieterstand van Sijbrands), tussendoor even een half uurtje sfeer te proeven in de plechtige toernooizaal (groetend knikje naar Sijbrands, kijken naar Schwartzman's mimiek, genieten van de rust en je eigen aanwezigheid, zwoegende probleemgevallen, ijsberende grootmeesters, exotische buitenlanders), in de tijdnoodfase bovenop de tafels en stoelen om maar niets te missen van het spektakel en de emoties, rustig even bij de shops van Johan en Lambert-Jan bladeren, bijkletsen met damvrienden, enz, enz. Daarvoor wil ik graag een vrije dag opnemen. Dat alles is bij snelle potjes toch een stuk minder.Kosmos wrote:Alle respect hiervoor, het is me duidelijk dat onze standpunten verschillen, maar dat jullie (Klaas en Eric) steekhoudende argumenten hebben voor de twee uur bedenktijd.
Het is nu dus wachten op de mening van anderen...
Maar anderzijds moet ik toegeven dat de barragedag bij het WK-Challengetoernooi in Stadskanaal 1996 (rondtoernooi, 10 spelers, Rapid, in één dag!) ook een van mijn mooiste damervaringen is geweest.
Ik denk dat we daarom beter kunnen kijken naar èn/èn dan naar òf/òf. Dus laat verschillende disciplines naast elkaar bestaan. Is in andere sporten ook zo.