Hoe nu verder?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Vraagje

Post by Vraagje »

Wat ik achteraf wat vreemd vind aan de opleiding bij Veenendaal, is dat de club zich als een gezelligheidsclub wil afficheren. Toch is het mijn indruk dat de jeugdafdeling die wij toen hadden op de vereniging meer prestatiegericht dan gezelligheidsgericht was. Het gevolg is dat de ongezelligste jeugdspeler van allemaal uiteindelijk is doorgestroomd naar de senioren [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Vraagje wrote:Wat ik achteraf wat vreemd vind aan de opleiding bij Veenendaal, is dat de club zich als een gezelligheidsclub wil afficheren. Toch is het mijn indruk dat de jeugdafdeling die wij toen hadden op de vereniging meer prestatiegericht dan gezelligheidsgericht was. Het gevolg is dat de ongezelligste jeugdspeler van allemaal uiteindelijk is doorgestroomd naar de senioren [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Jij? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Dominique

Post by Dominique »

Guest wrote:
Dominique wrote: Inderdaad is er wel sprake van een daling in de periode 1985 - 2000
Dominique, heb jij het getal van 1985? Ik ben benieuwd naar de omvang van de daling.
1985: 1888 jeugdleden
1990: 1636
1995: 1474
2000: 1367
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Dominique wrote:
En in 2003 hebben we 1428 jeugdleden. Een te klein verschil om van een kentering te spreken, maar de snelle daling lijkt gestopt te zijn. Het enige wat we kunnen doen is er volle bak tegenaan gaan en zoveel mogelijk kinderen in ieder geval kennis laten maken met dammen. Of ze het dan blijven doen, is een tweede.
Dominique

Post by Dominique »

Mark Hees wrote:
Dominique wrote:
En in 2003 hebben we 1428 jeugdleden. Een te klein verschil om van een kentering te spreken, maar de snelle daling lijkt gestopt te zijn. Het enige wat we kunnen doen is er volle bak tegenaan gaan en zoveel mogelijk kinderen in ieder geval kennis laten maken met dammen. Of ze het dan blijven doen, is een tweede.
Dat getal van 12.000 schooldammers dat genoemd werd in het interview met Ebbo de Jong in het bondsblad geeft in ieder geval aan dat er wel potentieel is......

Nog een vraagje:
Na het plaatselijke schooldamtoernooi gaan de kampioenen door naar een regionaal/provinciaal/landelijk schooldamtoernooi.
Heeft iemand ervaring met het uitnodigen van het complete kampioenenteam voor extra damlessen? Eventueel via de begeleidende leerkracht die mogelijk graag zijn school wat verder ziet komen?

-
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Dominique wrote:
Mark Hees wrote:
Dominique wrote:
Dat getal van 12.000 schooldammers dat genoemd werd in het interview met Ebbo de Jong in het bondsblad geeft in ieder geval aan dat er wel potentieel is......

Nog een vraagje:
Na het plaatselijke schooldamtoernooi gaan de kampioenen door naar een regionaal/provinciaal/landelijk schooldamtoernooi.
Heeft iemand ervaring met het uitnodigen van het complete kampioenenteam voor extra damlessen? Eventueel via de begeleidende leerkracht die mogelijk graag zijn school wat verder ziet komen?

-
Wij nodigen altijd de teams (4 teams) die door mogen naar de provinciale kwartfinale uit voor gratis damlessen. De enige keer dat er trouw gekomen werd, is het team doorgedrongen naar de HF van Nederland. Dat is blijkbaar niet genoeg motivatie om andere teams van het nut te doordringen. De leraren zijn welwillend en proberen ook de kinderen te motiveren (in ieder geval van 1 school weet ik dat zeker). Meestal draait het er op uit dat er een paar kinderen komen. Die krijgen dan apart wat praktische zaken aangereikt (geen gaten, Haarlemmer en meer van dat soort dingen). We oefenen dan ook met de klok, omdat de lokale voorrondes zonder klok gespeeld worden; er wordt na 20 minuten gearbitreerd.

Bedoelde je dit soort info, Dominique?
Dominique

Post by Dominique »

Mark Hees wrote: Bedoelde je dit soort info, Dominique?
Yep, was eens benieuwd of deze manier (gehele team uitnodigen/via de leerkracht iets regelen) resultaat kon hebben (=ledentoename).
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Dominique wrote:
Mark Hees wrote: Bedoelde je dit soort info, Dominique?
Yep, was eens benieuwd of deze manier (gehele team uitnodigen/via de leerkracht iets regelen) resultaat kon hebben (=ledentoename).
In het verleden hebben we hier wel ledentoename door gehad, maar de meeste leden krijgen we tegenwoordig door het scholierenproject in Lelystad. Daarbij krijgen alle basisscholieren de kans om een aantal sporten 4 uur vrijblijvend te beoefenen. Dammen doet als enige denksport mee. Afgelopen jaar hadden we 40 kinderen, daar zijn er 3 van op de damclub gekomen. Het jaar daarvoor hadden we 60 kinderen, daarvan zijn er 10 op de damclub gekomen.

Er zijn meer gemeentes waar dit georganiseerd wordt. Of het in Hulst is, weet ik niet....
Dominique

Post by Dominique »

Mark Hees wrote:Er zijn meer gemeentes waar dit georganiseerd wordt. Of het in Hulst is, weet ik niet....
Het aantal dammers in Hulst en wijde omgeving is zelfs op de handen van een zeer zwaar verminkt vuurwerkslachtoffertje te tellen.
Eentje om precies te zijn (ik zei de gek).

Vanwege het werk en het gebrek aan mankracht zie ik het voorlopig nog niet zitten om hier iets te organiseren. Vroeger wel gedaan hoor toen ik nog in de bewoonde wereld woonde, maar nu even niet.

Een beetje schizofreen is nooit alleen dus er is nog hoop op dit vlak in de toekomst. Bovendien probeer ik wel op andere manieren mijn steentje bij te dragen.

Onder andere dus met het helpen van het schrijven van die jeugdleiderscursus. Vandaar dat ik nog naar spitsvondige ideeen op zoek ben op het gebied van jeugdwerving en jeugdbehoud.

Ik houd me aanbevolen...
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Zo'n scholierenproject, waar Mark het over had, komt in meer steden voor. In Delft heet het geloof ik "brede school'. Zou het een landelijk initiatief zijn? Dan moeten alle clubs maar bij hun gemeente informeren of ze kunnen meedoen.

Het gaat dan wel om een soort stoomcursus van zo'n 5 bijeenkomsten. En daar moet je materiaal (lesstof) voor hebben.
In dat kader is misschien interessant het materiaal dat Henk de Witt heeft samengesteld. Dat ligt op een niveau tussen dat van de mappen vdWal en Wiersma. Het is een reeks van 8 kleine lesjes en testjes. Iets voor Dominque om verder naar te informeren? Het is zonde om dubbel werl te gaan doen.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

hans andriessen wrote:Zo'n scholierenproject, waar Mark het over had, komt in meer steden voor. In Delft heet het geloof ik "brede school'. Zou het een landelijk initiatief zijn? Dan moeten alle clubs maar bij hun gemeente informeren of ze kunnen meedoen.

Het gaat dan wel om een soort stoomcursus van zo'n 5 bijeenkomsten. En daar moet je materiaal (lesstof) voor hebben.
In dat kader is misschien interessant het materiaal dat Henk de Witt heeft samengesteld. Dat ligt op een niveau tussen dat van de mappen vdWal en Wiersma. Het is een reeks van 8 kleine lesjes en testjes. Iets voor Dominque om verder naar te informeren? Het is zonde om dubbel werl te gaan doen.
Dat is een goed idee. Zelf heb ik de ervaring dat er ook 5 en 6 jarigen komen die nog nooit een dambord van dichtbij gezien hebben. Die moet je eerst uitleggen hoe je überhaupt met de schijven mag slaan en zetten. Is weer eens wat anders dan de Keller uit te leggen (als ik dat al zou kennen). Volgens mij is het overigens niet een landelijk initiatief, maar wel iets wat wel in steeds meer plaatsen gebeurd. Zelf heb ik een vrij willekeurige greep gedaan uit de vd wal, wiersma en sijbrands mappen. Veel slagzetjes, vastzetten, simpele eindspelletjes. Dam op bezet veld is altijd wel leuk. Ook de turkse slag wekt verbazing (niet in het minst onder de aanwezige ouders....) Altijd leuk als ze in discussie met je gaan dat damslag toch echt voor meerslaag gaat....
Guest

Post by Guest »

Dominique wrote: 1985: 1888 jeugdleden
Ok, hartstikke bedankt.

Dieter, wat vind je van deze getallen?

Mark, je zegt dat de enige optie is om er hard tegenaan te gaan. Ik zou dat iets anders willen formuleren:
- er moet inderdaad keihard worden geknokt. Maar daar gaan we het echt niet mee redden. De afgelopen 20 jaar hebben ook tal van mensen keihard geknokt en kijk naar het resultaat: helaas een sterke ledendaling
- in aanvulling daarop moeten er door bestuurders binnen FMJD en KNDB aggressieve initiatieven worden genomen waardoor onze topspelers niet als saaie remise-oenen bekend komen te staan maar als winnende helden
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:
Dominique wrote: 1985: 1888 jeugdleden
Ok, hartstikke bedankt.

Dieter, wat vind je van deze getallen?

Mark, je zegt dat de enige optie is om er hard tegenaan te gaan. Ik zou dat iets anders willen formuleren:
- er moet inderdaad keihard worden geknokt. Maar daar gaan we het echt niet mee redden. De afgelopen 20 jaar hebben ook tal van mensen keihard geknokt en kijk naar het resultaat: helaas een sterke ledendaling
- in aanvulling daarop moeten er door bestuurders binnen FMJD en KNDB aggressieve initiatieven worden genomen waardoor onze topspelers niet als saaie remise-oenen bekend komen te staan maar als winnende helden
Wel guest ik heb zo langzamerhand genoeg van jou verschrikkelijk negatieve benadering. Dus veel reacties moet je maar niet meer verwachten. Wat die cijfers betreft, gemakshalve wordt weggelaten dat het niveau nu weer staat op dat van 1995. 1985 was dus aanmerkelijk beter met een plus van ca. 400 dammers. Deze cijfers zeggen echter niet veel over het jeugdgebeuren toen en nu. Sterker ik ben er zeker van dat er nu veel meer activiteit is dan 20 jaar geleden. De welpen klasse bestond nog niet en meisjes die hebben we toenmaar zeer incidentieel gezien.
In noord Limburg (een regio waar geen enkele damclub is) hadden ze afgelopen week een scholen toernooi met een enorm aantal deelnemers.
Onze verenigings trainers geven les aan tussen de 30 en 40 schooldammers, lid op de club zijn er maar enkele. Voorbeelden van dammende jeugd die je niet terug kunt vinden op de KNDB lijst.
In 20 jaar is onze samenleving flink veranderd, Voor de jeugd is het alleen al enorm belangrijk dat er computers zijn gekomen waardoor het leven van kinderen van 10/15 jaar heel anders uit is gaan zien dan in 1985. Ga rustig voor 20.000 jeugdleden of zo iets maar je zult wel nooit een gelikkig mens worden met dergelijke doelstellingen.
Maar eigenlijk gaat het Guest ook helemal niet om het jeugddammen hij is nog steeds bezig met zijn DT en de jeugd is nu het nieuwe wapen.
PeterHt

Post by PeterHt »

hans andriessen wrote:
Mark Hees wrote:
Dieter wrote: Ik ben ook niet zo snel tevreden maar alleen maar negatief roepen dat het niet goed gaat daar schieten we ook niets mee op.
Er zijn op veel fronten heel goede initiatieven en alhoewel ik geen cijfermateriaal heb, heb ik sterk de indruk dat het op zijn minst niet minder is dan laten we zeggen medio 80 toen ik zelf volop in het jeugdwerk actief was. En nu weet ik wel dat het regionaal soms anders kan liggen maar in elk geval is de laatste 2 a 3 jaar heel veel werk verricht om de situatie bij de jeugd goed op te pakken.
In de kleine Limburgse damprovincie is het jaren lang alleen maar berg af gegaan maar nu zijn enkele clubs in elk geval volop aan het werk om er iets van te maken.
En DVZ? momenteel ik geloof 4 of 5 jeugdleden maar binnenkort gaan we een hele groep in de jongste klasse nieuw aanmelden dus maak je daar maar niet te veel zorgen over, de initiatieven van onze trainers op de club zijn een voorbeeld voor heel veel anderen.
En Lelystad wil ik ook wel even geven. Jaar of 6-7 terug toen we serieus begonnen met de jeugd hadden we 3 jeugdleden. Nu zijn het er 15. Toen ik nog jeugdspeler was (Heeeeeel lang geleden [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] ), toen hadden we ongeveer 8 jeugdleden. Jaarlijk ongeveer 150 kinderen op schooldammen en 50 kinderen op scholierensport, die 2 keer komen dammen.

Als ik zo de geluiden opvang, dan denk ik dat we met de jeugd met zijn allen wel aardig op weg zijn. Het kan natuurlijk altijd beter en mooier.
Zo zie je, het kan wel.
En Guest, hoe staat het bij jou op de club en/of in de regio?
Had Hans al een antwoord op deze vraag ontvangen?
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Nee, en ik ben nog steeds geinteresseerd.
Post Reply